Het algemene boekentopic #4

Ik had een hele fijne leesmaand! Ik probeer minder tv te kijken en meer te lezen en dat is aardig gelukt. Ook weer een aantal boeken voor m’n Read around the world project gelezen (Four minutes voor Bulgarije, Crazy rich asians voor Singapore en Café Europa voor Kroatië), allemaal boeken die ik anders niet zou hebben gelezen, maar wel van heb genoten. Als je je graag wil laten verrassen en je leeshorizon wil verbreden, kan ik je zeker aanraden om ook Ratw te doen!

Ik las dat Martyr niet bij iedereen in de smaak valt en ik zat te denken waarom ik ‘m dan zo goed vond. Ik geef eigenlijk voornamelijk 5 sterren als ik helemaal in een boek gezogen word en dat had ik bij Martyr wel. Ik vond de schrijfstijl heel fijn en het verhaal ook boeiend (hoewel soms ongeloofwaardig en idd het einde had niet gehoeven van me).

Crying in H mart had ik best wel naar uitgekeken, maar ik vond het verhaal eigenlijk niet heel boeiend en stoorde me aan de familiedynamiek, waar het verhaal om gaat.

9 likes

Nadat ik Post Mortem ook deze gelezen van een Belgische ‘wetsdokter’, net zo interessant!

Dit was ook de laatste keer dat ik Colleen Hoover een kans heb gegeven. Dit zou een thriller moeten zijn, maar dat was het totaal niet. Alsnog 2 sterren want wilde wilde wel snel doorlezen (vooral in de hoop dat het beter zou worden)

Adem was ronduit slecht, ook absoluut geen thriller te noemen.

Sensation Island was slecht maar wel vermakelijk slecht.

Glazen Troon is m’n eerste fantasy en is goed bevallen! Begin vanavond aan deel 2.

7 likes

Alchemised heb ik al uitgebreider over gepost, ga dat lezen!
Winteren was een soort podcast/persoonlijke ervaringen gecombineerd met wat quotes van random experts. Maf boek, ik snap niet waarom iedereen zo lyrisch erover is.
Vrije radicalen begon ijzersterk en werd daarna een soort wazige koortsdroom. Begrijpelijk maar tegelijk ook heel jammer. De schrijver heeft ook de instructies geschreven, dat is het beste boek dat ik in jaren gelezen heb. En dit boek begon minstens zo sterk.
Woeste kust heb ik ook al over gepost hier.

En a wizard’s guide to defensive baking was echt geweldig. Zoveel beter dan ik vooraf had verwacht. Het duurde even tot ik erin zat maar toen was het zo leuk en grappig. Het boek gaat over een meisje van 14 die baksels kan betoveren, ze werkt dan ook in een bakker. Er zijn in hun land een aantal mensen met magische krachten maar die zijn allemaal super random, bijvoorbeeld iemand die dode paarden tot leven kan brengen. Het lijkt een beetje op 1984 meets Shrek. Er worden echt superzware, actuele, onderwerpen in aangesneden maar allemaal op een manier waarbij de hoofdpersoon echt een kind blijft. Ik vind dat zo bijzonder, want vaak wordt zo’n hoofdpersoon dan bijna een volwassene maar dat is hier helemaal niet. Nou tis echt echt geweldig, ga het vooral lezen allemaal :heart:

6 likes

Is small things like these nog interessant genoeg om te lezen als je recent de film hebt gezien? Ik vond de film heel mooi, maar soms werkt het niet helemaal als ik dan gelijk het boek ga lezen :sweat_smile:

Ik heb meteen daarna de film gekeken en die heb ik niet afgekeken, want het was te veel hetzelfde. Wat op zich wel positief is denk ik, maar het voegde niet veel toe. Dus misschien is het andersom hetzelfde.

3 likes

Wat vond je van Half His Age?

1 like

De boeken die ik in januari heb gelezen. Ik ben nu bezig met Onyx storm (Xaden :woman_kneeling:t2: :sob::white_heart:)

4 likes

Project Hail Mary grotendeels vorig jaar nog gelezen, maar op 1 januari uitgelezen.
The Near Witch was leuk voor tussendoor, maar moest net alweer teruglezen waar het ook alweer precies over ging, niet een boek dat heel erg bleef hangen dus.
The Pale Dreamer, The Bone Season en The Mime Order allemaal uit dezelfde serie (The Bone Season #0.5, #1 en #2). Volgens wiki is het supernatural dystopian, en dat dekt het inderdaad goed. Heb inmiddels ook #3 (vanochtend uitgelezen) en #3.5 (novelle, dus kort boekje, vandaag tijdens langere treinreis gelezen) uit, deel #4 en #5 nog te gaan, en er komen er nog meer aan. Maar denk dat ik nu eerst wat anders ga lezen, ben wel heel benieuwd hoe het verder gaat, maar heb even pauze van die wereld nodig geloof ik :sweat_smile:

6 likes

Wat een leuk overzicht zo! Waar is dat van?

1 like

Holy Trientje & Buitengewoon briljante wezens waren mijn lievelings deze maand.

6 likes

Weinig gelezen deze maand :sweat_smile:.

5 likes

Toen ik erin begon dacht ik dat dit ook een memoir van Jennette McCurdy was :joy: ik weet niet of ik hem anders gelezen had, maar het was ok! Het las makkelijk weg.

Als je over zo’n onderwerp schrijft had ik meer diepgang/kritiek willen zien denk ik maar ik vond het geen slecht boek.

3 likes

App heet Margins!

1 like

De Noodzaak was echt fantastisch. :star_struck:

6 likes

Eigenlijk allemaal toppers afgelopen maand, ik ben vooral helemaal WEG van on the calculation of volume, over een vrouw die elke dag 18 november opnieuw meemaakt. Ik denk een aanrader voor alle anderen die heel goed gaan op het saaie / rare van bijvoorbeeld de knausgard morgenster serie. Ik wil gelijk als een bezetene doorlezen maar ze zijn nog niet allemaal vertaald (het zijn 7 delen totaal) dus ik ga proberen het een beetje te doseren.

14 likes

Winteren was een soort podcast/persoonlijke ervaringen gecombineerd met wat quotes van random experts. Maf boek, ik snap niet waarom iedereen zo lyrisch erover is.

Ik heb het idee dat het concept vooral mensen heel erg aanspreekt. Vond het bij vlagen erg goed maar het was ook niet zo baanbrekend als ik verwacht had van alle lyrische hype

1 like

Prima leesmaandje voor mij. Er zat niks tussen wat ik opvallend goed vond, maar ik heb me vermaakt.

Doet sneeuw pijn en Onvergetelijk vond ik indrukwekkend. In beide boeken verliest iemand z’n partner. In Doet sneeuw pijn zat veel humor en zelfspot, al vond ik het gehalte zeuren over mannen wat hoog (op een gegeven moment dacht ik: doe er wat aan of doe wat aan je relatie). Ik ben nu bezig in het vervolg, Ga terug naar start.
Onvergetelijk vond ik iets te veel van de hak op de tak. Beide boeken geen sterren gegeven, bij dit onderwerp vind ik dat toch lastig.

The Signature of All Things was een reread, en viel me tegen ten opzichte van de eerste keer lezen. Hij had 100 pagina’s korter gekund. Wel een leuk boek als je van planten houdt.

Bij Lichtjaren had ik het gevoel dat ik iets miste? Het gaat over een man en een vrouw en hun gezin, en hoe ze langzaam uit elkaar groeien. Weet niet waarom hij zo’n hoge rating heeft. Prima boek, maar ik kon niet echt connecten met de personages.

Zandweg 17 was leuk voor tussendoor, over het wel en wee van kinderen hebben.

3 likes

Ja ik heb deze ook onlangs gelezen, ben wel fan van elizabeth gilbert dus had hoge verwachtingen, maar vond ‘m inderdaad wel erg lang (vooral het begin). Vind het altijd wel goed aan haar boeken met hoeveel detail alles is beschreven, ik zie het altijd helemaal voor me.

1 like

Goede boeken gelezen!! Zit er lekker in

7 likes

Hoe vond je krekel? Ik heb 2 hoofdstukken gelezen maar vind het zo verdrietig.