Het algemene boekentopic #4

Ik ben sowieso heel ontevreden over de levensduur van kobo. Mijn stokoude eerste ereader van een ander merk (Sony denk ik) is voor zover ik weet nog steeds in gebruik terwijl ik al aan mijn 3e of 4e kobo toe ben. Vorige heeft het 1.5 jaar gedaan. Op een gegeven moment gaan ze gewoon niet meer aan en dat is kennelijk een bekend probleem dat nooit is opgelost.

4 likes

Ja omg de Sony ereaders waren zó fijn. Echt eeuwig zonde dat zij gestopt zijn met produceren daarvan. De enige reden dat ik een Kobo heb is vanwege het Kobo abonnement maar verder vind ik het helemaal niet zo’n hele goede ereader.

1 like

Die van mij gaat al 5,5 jaar mee zonder issues (hoop niet dat ik het hiermee jinx)

6 likes

Ik heb denk ik ook geluk met mijn huidige Kobo Libra, die zal deze zomer 3 jaar worden.
Voorheen heb ik ook echt struggles gehad met Kobo, inderdaad om de haverklap kapot.

1 like

Mijn Sony gaat al 16 jaar mee :joy::heart:

4 likes

Dit!! Love mijn Clara, formaat is top, lekker licht, ligt makkelijk in de hand, mis geen knoppen.
Al moet ik idd zeggen dat 'ie soms vastloopt, maar bij mij is dat altijd omdat de batterij leeg is en hij dat niet ff van tevoren aankondigt. Als ik 'm aan de lader leg dan doet 'ie het weer.

4 likes

Dan heb ik geluk zo te lezen. Ik kocht de mijne bijna 6 jaar geleden tweedehands, en hij werkt nog steeds. De laatste weken heb ik het idee dat hij wat trager wordt, maar dat is alles.

2 likes

Sony van volgens mij 2012 ?? Still going strong hier

1 like

Ik heb de Kobo Clara HD gekocht in 2022, was toen het basic b&w modelletje maar die doet het ook nog steeds. Alleen af en toe dat hij random vastloopt, maar dat was al zo vanaf het moment dat ik hem had.

Wat is-ie ziek in prijs verhoogd trouwens - ik zie dat ik er er toentertijd € 109 voor heb betaald, nu betaal je voor een zwart-wit Kobo Clara € 150…

Mijn Sony ereader was echt kut trouwens, werkte echt vaak niet goed. Liep vast, ging niet meer aan, etc. Blijkbaar een uitzondering als ik het zo lees maar ik heb wel goede ervaringen met Kobo.

Ik herken me totaal niet in de problemen van kobo. Ik heb een nieuwe aan moeten schaffen omdat hij niet meer herkend werd door mijn laptop, maargoed die kwam ook uit 2012 ofzo haha

2 likes

Ik heb ‘m inmiddels uit en heb me er uiteindelijk wel doorheen moeten ploeteren. Boeken zonder hoofdstukken vind ik sowieso lastig, maar deze had niet eens lege regels, gewoon een lange stream of thought die ik op een gegeven moment saai vond. En weet niet zeker of dit een spoiler is, maar ik heb niet zoveel met dieren en vind het ook niet zo boeiend om daarover te lezen.

Inmiddels ook ‘Bij jullie is het altijd zo ontzettend stil’ gelezen en daar vloog ik doorheen. Vond het net als ‘Jonge vrouw in blauwe bij avondlicht’ van dezelfde schrijfster een mooie historische roman.

1 like

Ik vind mijn pocketbook heel chill! Gebruik hem eigenlijk alleen op reis, maar het was de kleinste en lichtste die ik kon vinden, en ook goed bestand tegen water en stof! Was voor mij belangrijk omdat ik hem voornamelijk bij het hiken mee neem. Ik heb een touch HD 3. Ook handige manieren om er boeken op te zetten, je kunt ze bv gewoon per mail naar je e-reader verzenden.

Vroeger ook een Kobo gehad en die vond ik echt vreselijk sloom en zwaar.

1 like

Ik heb de kobo clara colour en ik vind het formaat echt heel chill, makkelijk vast te houden met 1 hand ook. Maar ik mis elke dag een fysieke knop. Vooral omdat hij vaak bijv iets gaat highlighten als ik de pagina om wil slaan. Het lukt ook nooit om in 1x uit het boek te komen, dan blijft hij steeds pagina’s omslaan :neutral_face:

Love de kobo verder maar mijn volgende wordt er een met knopjes.

3 likes

Same, heb het even nagekeken en mijn Kobo ereader is inmiddels al 9 jaar. Top ding.

Je kan tegenwoordig trouwens ook epub-bestanden vanaf je telefoon naar je ereader sturen zonder kabeltje.

2 likes

Wat ik vooral van mensen hoor wat ze vervelend lijken te vinden is dat het licht anders lijkt te zijn in de Colour ten opzichte van de zwart/wit versie. Ik weet niet of jij de zwart/wit versie hebt gehad, zowel; merk jij dit ook op?

1 like

Had hiervoor een kobo H2O en nu de kobo Libre color. Echt een verbetering! Hou van de knoppen. De kleur op zich is leuk maar niet noodzakelijk, het lijkt wel iets prettiger te lezen (voor m’n ogen) dan de vorige. Heb ook de afstandsbediening er bij en dat heeft m’n leven echt beter gemaakt haha.
Mn vriend heeft de zwart wit Clara en is daar op zich ook goed tevreden over.

1 like

Hebben mensen hier Oroppa gelezen? Kan er weinig over vinden in de zoekfunctie. Ik ben echt heel benieuwd naar ervaringen. Ik heb hem bijna uit maar ik vind het een héél moeilijk boek

2 likes

Heb hem vorig jaar gelezen, moest me er ook echt toe zetten om hem uit te lezen (want DNF voelde ook niet juist bij zulke lovende kritieken). Voelt echt een beetje als tijd die ik niet meer terugkrijg, terwijl het wel mooi en goed geschreven was. Zoveel andere boeken ook tussendoor gelezen;

4 likes

Ik vind het zo heftig! Heel goed geschreven dat wel maar ik werd er gewoon naar van. Dus ik heb hem nog niet uit gekregen maar ga zeker wel door lezen.

2 likes