Het algemene boekentopic #4

Ik vond dat wel leuk om te lezen op zich maar dat had wel korter gemogen. Ik las er soms ook wel snel overheen ja.

Ja ik heb m ook gelezen, maar ik kon er ook niet goed inkomen! Vond het erg langdradig en het plot kon me niet echt boeien. Het boek blijft grotendeels hetzelfde dus ik vrees dat het niet veel beter gaat worden. Ik vond het jammer trouwens, want had er hoge verwachtingen van!

2 likes

Heeft iemand hier half his age al gelezen? Ik krijg echt zooooveel reclame van dit boek op Instagram.

Jammer, vond het echt een heel mooi boek maar houd wel van verhalen waar veel historie in verweven zit en vind die auteur ook echt een fraaie schrijfstijl hebben.
Denk niet dat je het later nog wat gaat vinden als het boek je nu al tegenvalt.

2 likes

Ja, vond het niet goed. Heel ongeloofwaardige ontwikkeling van het verhaal en vervelende personages

1 like

Taumoebenpoep

Heb je in het Nederlands gelezen trouwens?

Ja heb ik een tijdje terug gelezen.
Kon mij persoonlijk niet echt boeien. Vond het allemaal wat vulgair. (Terwijl ik genoeg dark romance lees)

1 like

Jaa pff ik vond het zoooo saai. Vond het verhaal en idee best leuk hoor maar al die ellendige beschrijvingen konden me zo niet boeien dat ik elk probleem en de oplossing daarvan gewoon een beetje scannend heb gelezen en dan blijft er echt weinig over. Leuk idee, slechte uitvoering. Vond het ook echt enorm cringy geschreven. Wel benieuwd naar de film, kan me voorstellen dat het verhaal daarin beter tot zn recht komt.

1 like

Vertel, ben benieuwd!

& @Mirke Jammer! Ik twijfel over welk boek ik nu ga lezen maar deze laat ik nog heel even liggen denk ik.

Ik had al niet veel verwacht ervan maar had nog hoop dat het wat zou zijn. Ik denk dat ik hem een keer op vakantie lees naast het zwembad ofzo :sweat_smile:

2 likes

Begrijp ik goed dat jij het boek ook hebt gelezen?

Ik ben nu halverwege en ik heb gewoon zo’n zin om na het werk verder te lezen haha. Er zijn ook verschillende (kleine) situaties waarin de mannen de vrouwen op een bepaalde manier (niet) benaderen, waarvan ik denk: wow ja dit doen de meeste vrouwen nu! Er is bijv. gedeelte waarin een vrouw probeert een lift te krijgen en de mannen in de auto haar ontwijken, omdat ze bang zijn voor haar. Of eentje waarin een jongen begint te huilen en zich echt afvraagt of hij nederig en onderdanig moet zijn aan vrouwen.

Nou anyway, kan niet wachten om verder te lezen.

2 likes

Voor bij het zwembad.
Vond het echt een beetje een teleurstelling na haar eerste boek te hebben gelezen.
(Ik weet, appels met peren vergelijking)

1 like

Over PHM: ja dit vond ik ook. Daarom jaren geleden gestopt met lezen en onlangs toch weer opgepakt en uitgelezen. Kwam er moeilijk in en vond het ook gewoon niet zo boeiend, het “technische” verhaal er achter?? Vond de hoofdpersoon ook zwaar irritant en zo geschreven van “kijk mij slim zijn!!” Pffft :joy:

Ja, ik lees altijd in het Nederlands

1 like

Ja moeilijk uit te leggen maar je zit de hele tijd in het hoofd van een man en hij maakt de hele tijd gewoon stomme grapjes in zijn hoofd en het is gewoon heel kinderachtig en cringy allemaal. Maar lees op internet dat dit in andere boeken van hem blijkbaar ook is dus het is gewoon mijn smaak niet. Maar had er ook prima doorheen kunnen lezen als het verhaal verder boeiend was maar vond het dus veel te langdradig.

Ja vorig jaar denk ik! Ik las hem in het Engels. Maar vond het inderdaad een eye-opener en een mooi gedachtenexperiment: hoe zou de wereld zijn als de vrouwen het voor het zeggen hebben en de mannen altijd angstig morten zijn?

Nee ik snap precies wat je bedoelt volgens mij, ik dacht er hetzelfde over. In het begin was het nog leuk en soms ook grappig maar de auteur herhaalt de truc naar mijn idee te vaak, waardoor het op een gegeven moment gaat tegenstaan. Ja, je bent docent, we weten het nu wel. Je kan goed rekenen. In je lokaal hing dit en dat. Etc etc.

1 like

Ja ik vond het in het begin op zich ook wel leuk, ook omdat het toen nog niet zo’n natuurkunde handboek was. Maarja daarna ging ik me enorm aan zijn quirkiness en gedachtenstroom ergeren. Vond dit wel een mooie op goodreads: It’s obvious the author does not have much experiences with human relationships but instead of using that and giving his characters more life and making them awkward and human, he has to have them become heroes.

En verder ook hoe hij over seks schrijft vond ik irritant of dat zo’n Russische wetenschapper dan natuurlijk weer aan de wodka zit :roll_eyes: Had echt zoiets van kom jij weleens buiten. Maargoed geen Andy Weir dus meer voor mij haha.

1 like

Februari was een goede leesmaand voor mij!

Spoiler, want spreekbeurt

De huishoudster en de professor - Yoko Ogawa
Lieflijk boek over een man die maar een geheugen van 80 minuten heeft, en zijn huishoudster. Ik houd helaas niet van wiskunde en kon veel dingen niet volgen, maar als je dat wel leuk vindt is dit zeker een aanrader.

Ga terug naar start - Carolien Spaans :headphones:
Vervolg op Doet sneeuw pijn, dat ik vorige maand las. Over een vrouw die haar man verliest na een skiongeluk, terwijl ze net een baby hebben. Dit is zoveel jaar later, en ze beschrijft wat het voor impact heeft gehad op de afgelopen jaren. Ik kon niet alle keuzes die ze gemaakt heeft begrijpen, maar dat hoeft ook niet.

Het jaar dat ik (2x) moeder werd - Aaf Brandt Corstius
Grappig boek over het dagelijks leven met twee baby’s. Herkenbare verhalen, meerdere keren hardop moeten lachen.

Zeven brieven - Tina de Bruin :headphones:
Indrukwekkend boek over haar jeugd, waarin ze mishandeld en verwaarloosd werd. Kon niet anders dan het vijf sterren geven.

Beer - Julia Phillips
Tsja, deze was mijn tijd gewoon niet waard. Twijfelde om er 1 ster aan te geven, maarja, ik las er wel doorheen dat er hard is geprobeerd om er iets van te maken. Verhaal gaat over twee zussen en hun zieke moeder. Ze wonen met z’n drieën, en op een dag verschijnt er een beer in hun omgeving. De ene zus raakt er helemaal idolaat van. Het was zó slecht geschreven. Ik ben er nog steeds niet over uit of de hoofdpersoon emotioneel onvolwassen is, of dat de uitgeverij het label YA vergeten toe te voegen is.

Uit het leven van een hond - Sander Kollaard
Ik was blij verrast door dit boek. Het beschrijft een dag uit het leven van een man met een hond. De hond blijkt ziek te zijn. Heel verfijnd geschreven.

In het kort - Paulien Cornelisse
Bundel van haar columns in de Volkskrant. Ook bij deze heb ik hardop gelachen, zo raak ze dingen soms beschrijft.

Ik beloof je dat ik honderd word - Peter R. de Vries en Royce de Vries :headphones:
Het logboek van Peter R. de Vries uit de laatste anderhalf jaar van zijn leven, afgewisseld met het dagboek van Royce de Vries. Onder andere over Peters werk als vertrouwenspersoon van een kroongetuige in het Marengoproces, en over hoe hij als vader was. Soms iets te veel inside info allemaal, maar wel heel indrukwekkend. Ook krijg je een beetje mee hoe het er tijdens zo’n proces aan toe gaat.

Ik lees nu Table for Two van Amor Towles, en wil aan het luisterboek Ode aan het leven van Gisèlle Pelicot beginnen.

5 likes

Januari en februari :snowflake: :tulip:

Charlotte McCoghy - Woeste kust :star: :star: :star: :star:
Ik heb hier al eerder een hele lofzang over geschreven, vond dit boek echt heerlijk.

Lex Paleaux - Liften naar de hemel :star: :star: :star:
Voor mij een zware tegenvaller, het is eigenlijk gewoon een young adult boek. 1 extra ster omdat ik er later achter kwam dat het waargebeurd is en dan vind ik het wel knap dat je het zo op kunt schrijven. Maar verwacht niets hoogdravends.

Sarah Arnolds - Het gore lef :star: :star: :star: :star:
Een van de betere verhalenbundels die ik heb gelezen de laatste tijd. Verhalenbundels zijn niet zo m’n ding, dus leuke ontdekking! Het ene verhaal is wel echt beter dan het andere verhaal.

Iris de Graaf - Vrijuit
Non-fictie vind ik altijd lastig sterren geven. Ik vond deze indrukwekkend maar niet makkelijk weglezen, heb er lang over gedaan.

Francine Oomen - Hoe overleef ik alles wat anders gaat dan verwacht? :star: :star: :star:
Weet niet zo goed waarom ik mezelf dit blijf aandoen want het is eigenlijk om te janken maar nostalgie doet veel. Deze was iets minder koortsdroom dan de vorige.

Thomas Heerma van Vos - Het Archief :star: :star: :star:
Hij kan gewoon heel fijn schrijven. Dat gedoe met dat tijdschrift verveelde op een gegeven moment wel een beetje maar het laatste deel is dan ineens weer heel pakkend.

Shelby van Pelt - Buitengewoon briljante wezens :star: :star: :star: :star:
Als je zin hebt in een luchtige, makkelijke feelgood vind ik dit echt een aanrader. :octopus:

Safae el Khannoussi - Oroppa :star: :star: :star:
Nu ik die drie sterren zo zie staan vind ik het misschien toch te weinig maar ik heb soms gewoon bladzijden geskipt en dat doe ik alleen als ik het echt niet door te komen vind. Er zaten ook stukken in die ik erg goed vond. In ieder geval een auteur om in de gaten te houden, ben heel benieuwd wat ze nog meer gaat maken.

10 likes