Het algemene boekentopic #4

8 likes

Ik las in februari alleen Afwijzing van Tony Tulathimutte uit :star::star::star:(:star:). Ik vond het wel geinig. Echt het internet en de tijdsgeest in een boek.

Ben overigens ook al heel februari bezig in Aan het einde van de oorlog van Bert Natter. De schrijfstijl is interessant: je volgt in hele korte alinea’s per keer per persoon een aantal personen gedurende 24 uur in de laatste fase van de tweede wereldoorlog. Maar na iets meer dan 50% (van ruim 600 pagina’s) begint het een beetje te vervelen om telkens af te wisselen en hetzelfde vanuit een ander perspectief deels opnieuw te lezen. Ik vind het ideaal dat het telkens zo kort is want ik lees het boek tijdens nachtvoedingen van mijn baby, maar denk dat ik het binnenkort wegleg.

3 likes

Beetje matig deze maand qua ratings

5 likes

Favoriete boeken waren de Glazenwasser van het Rijksmuseum (kinderboek) en Hamnet. Nu toch ook wel benieuwd naar de film!

8 likes

De helft van die plaatjes moet je een soort super zoom doen om te zien om welk boek het gaat, als dat al lukt. Is het niet leuker om met elkaar aan- en afraders te delen dan een mini afbeelding van wat je gelezen hebt? Vind ik persoonlijk iig leuker om inspiratie mee op te doen.

15 likes

Ik vind de plaatjes juist fijn omdat een naam me niks zegt en ik me bij een plaatje wat meer een indruk kan onttrekken.
En sommige boeken die ik gelezen heb valt niet zoveel over te zeggen, gewoon simpel vermaak.

6 likes

Maar misschien kunnen mensen er dan wel bijzetten welke ze het leukste vonden en waarom ofzo? Zo’n lijstje met plaatjes zonder iets van tekst erbij kan ik ook niet zoveel mee. Maar ook helemaal prima als anderen dat wel leuk vinden :blush: Ik vind korte reviews altijd heel leuk om te lezen van iedereen

23 likes

En de zoekfunctie kan ook niets met plaatjes.

8 likes

Mijn boeken van februari! Had deze maand niet veel zin in nieuwe boeken, dus heb veel Discworld herlezen.

4 likes

Ja dit vind ik eigenlijk het vervelendste (doe het zelf ook maar goed haha).

Ja mee eens hoor. Als ik naar plaatjes van boeken wil kijken dan ga ik wel naar bol

3 likes

David Mitchell - Wolkenatlas :star::star: “Ontsnapping is nooit verder weg dan het dichtstbijzijnde boek” - p.391.

Wát een opgave dit. Echt heel inventief geschreven maar veel te ingewikkeld voor mij, kennelijk. Ik snap hier heel weinig van. Zo jammer na de vele positieve (en zelfs 5-sterren-) recensies.

Voelde me tijdens dit boek een beetje dom :sweat_smile: Gelukkig vond ik het 2e boek van februari wel een aanrader.

Judith Fanto - Narcis :star::star::star::star: Mooi boek over een vriendengroep tegen de achtergrond van het begin van de Tweede Wereldoorlog in (onder meer) Oostenrijk. Het duurde even voor ik in het verhaal zat, maar toen dat eenmaal zo was kon ik het boek niet meer weg leggen. De personages kwamen soms niet hélemaal tot leven, maar de thema’s (vriendschap, verraad, geheimen) maakten veel goed. Wat is vriendschap en door welke keuzes wordt deze beïnvloed? Wat is vriendschap überhaupt? Ik vond de personage van Manno, in tegenstelling tot andere wat kritische recensies, bijzonder: uit zijn perspectief als “bindmiddel” krijg je het leven van de vrienden vanaf de zijlijn mee. Als restaurateur van schilderijen speelt hij een metaforische rol ten opzichte van vriendschap: soms zijn schilderijen niet goed meer te restaureren, of alleen onder bepaalde omstandigheden.

@Lorem Ik vond De huishoudster en de professor ook verrassend leuk om te lezen!

12 likes

Deze maand drie boeken uitgelezen en eentje gestopt. Breasts and Eggs had ik al jaren in de kast, en hoewel het goed en interessant begon vond ik het vanaf hoofdstuk drie al snel minder worden. Lag me niet. Japanse fictie is echt hit or miss bij mij, merk ik. Weet niet of het aan de vertalingen ligt, maar ik kan er gewoon niet helemaal lekker in komen. Er zijn echter ook heel veel mensen laaiend enthousiast, dus laat je vooral niet door mij weerhouden.

En dan qua non-fictie: Vrijuit las lekker makkelijk weg (al lees ik niet hierboven dat iemand dat juist niét vond, haha) en vooral leuk voor wie echt geïnteresseerd is in Iris haar ervaringen met het correspondentschap. Niet bijster goed geschreven maar prima voor wat het is. Betraying Big Brother gaat voornamelijk over The Feminist Five in China, komt wel uit 2018 maar alsnog vond ik het interessant. Wel wat op- en aanmerkingen, maar dat komt denk ik omdat dit niet het eerste boek is wat ik lees met dit thema. Regarding the Pain of Others was fantastisch - ik ben me door al Susan Sontag haar boeken aan het heen werken en dit was echt helemaaaal in mijn straatje. On to the next one :point_up:

8 likes

Was een leuke leesmaand! Ik heb eigenlijk alle boeken deels geluisterd en deels op de ereader gelezen. Ik ben bezig om een book journal op te zetten en wanneer ik daar mee bezig ben luister ik lekker een boek en ik doe dat nu ook vaak als ik mij s ochtends klaarmaak of aan het koken ben.

6 likes

A wizard’s guide to defensive baking :star::star::star::star::star: was echt GEWELDIG! Een klein random deel van de bevolking heeft 1 magische kracht zoals dode paarden tot leven wekken of deeg lekkerder maken. Het is een soort 1984 maar dan leuk, grappig en niet zo zwaar beladen. Ik zou echt graag willen dat iedereen dit boek gaat lezen.
A fatal fall :star::star::star: is zo’n dunne detective van 100 bladzijdes op m’n ereader. Altijd prima vermaak, maar niks hoogwaardigs.
Bij Granny’s got a gun had ik net zoiets verwacht maar dat was echt helemaal niet zo leuk of goed geschreven, helaas.
Tesla’s attic :star::star::star:was een vermakelijk kinderboek, maar wel erg jongensachtig geschreven.
Sociopaat :star::star::star: is een autobiografie, wel interessant maar ook wel veel herhaling. Over een vrouw die Sociopaat is.
Mama is verslaafd :star::star::star::star: vond ik heel heftig om te lezen. Tevens autobiografisch. Je volgt een vrouw die 20+ jaar verslaafd is aan meerdere drugs en alcohol (oa heroïne) en in die tijd 4 kinderen krijgt. Het speelt zich af in Nederland. Ze heeft duidelijk adhd. Maar het hele boek is dus geschreven op een soort adhd high/toelevend naar je volgende shot. Alsof je heel de tijd in de achtbaan zit of haast hebt. Heel pakkend en moeilijk weg te leggen. Dus ik had veels te lang gelezen.
memory man :star: was echt stom, het gaat een Amerikaanse detective wiens hele gezin is vermoord, hij is dik en heeft een bijzonder geheugen door een ongeluk. En 30% van het boek gaat over dat die dik is en heel de tijd herhaalt die hoe goed z’n geheugen is. Het is echt zoooo stom en onnodig.

Edit: op a wizard’s guide na alle boeken in het Nederlands gelezen en geluisterd.

9 likes

Maar 2 :pleading_face::pleading_face: waarvan één, de bovenste, zelfs ben gestopt omdat ik het niet leuk meer vond.

4 likes

Ik dacht even dat je A wizard’s guide 6 sterren had gegeven, haha

3 likes

Nou dat is die zeker waard 🥹

3 likes

Emily Wilde series
Vond ik echt hele leuke boeken! Heel humoristisch geschreven ook, paar keer hardop gelachen. Laatste deel vond ik ietsje minder, de wereld vond ik niet zo leuk en teveel plotwendingen. Vond het het meer cozy fantasy gedeelte het leukst.

Isabel Allende - Huis van de geesten
Heb in januari de eerste twee delen van de Valle serie gelezen en nu het derde deel (haar eerste roman). Vond dit echt heel bijzonder boek. Een combi van horror, historie, familiegeschiedenis en heel humoristisch. Een van haar beste boeken vind ik, samen met Daughter of Fortune.

R.F. Kuang - Katabasis
Vond het orgineel bedacht - combi van kritisch op de academische wereld/satire, avonturen-fantasyroman. Maar de uitwerking vond ik mwah.
Alles blijft heel oppervlakkig, mede door de overkill aan wetenschappelijke beschouwingen en formules. Ik snap dat de schrijfster hier juist een punt wil mee maken, maar vond het saai en veel herhaling. Ook maakt de hoofdpersoon veel ontwikkeling door, reflecteert veel (vaak aan de hand van paradoxen en wetenschappelijke formules) maar komt elke keer tot dezelfde conclusie. En de onderwereld sprak me ook niet zo aan.
2.5 ster voor de orginaliteit en omdat ik sommige stukken- juist als ze wel wat dieper inging op de hoofdpersonen - wel heel boeiend vond.

7 likes

Ik heb katabasis voor 25% gelezen, ook deze maand, en toen nav reacties hier besloten het niet uit te lezen. Vond het zo “look at all i know” geschreven.
Emily Wilde was ik in begonnen maar kwam er niet lekker in. Zat jij er bij deel 1 meteen in? Ik heb 9% gelezen toen ik gestopt ben.

1 like