Ik heb net eindelijk mijn naam is Emilia Del Valle uit. Ik weet niet precies hoe het komt maar het was zo’n ander boek dan ik had verwacht, ellenlang over de burgeroorlog in Chili, niet iets wat me nou trekt. Blij dat ie uit is
Ik heb net The Ballad of falling Dragons uit en wat een fantastisch boek en een geweldige schrijfster is Sarah A. Parker.
Ik heb net Strangers van Belle Burden uit (leest wel lekker weg) en ben echt gefascineerd door de manier waarop rijke mensen hun ‘geldproblemen’ kunnen presenteren. Wat een wereld.
Leuk om jullie positieve verhalen te zien. Ik heb hier gisteren de eerste twee pagina’s in gelezen en ben toen gestopt vanwege die afwijkende vorm. Misschien toch nog eens een kans geven.
Ondertussen ben ik begonnen in een 4-delige Koreaanse fantasy-reeks, dus het kan nog wel even duren voor ik weer aan iets anders toe ben.
Oeh wat is die Koreaanse fantasyreeks? Klinkt goed!
De hartelozen. Of misschien heet het eerste deel van de serie zo, maar hier vind je het vast op. Het is wel echt serieuze fantasy, met meerdere rassen, een hele andere wereld, vrij intens. Mijn favoriete fantasy-auteur is Robin Hobb, dit is echt iets compleet anders.
Ik heb me er nog niet toe kunnen zetten maar er is nu ook allemaal gedoe over zag ik: What’s Missing from Belle Burden’s “Strangers” | The New Yorker
Samenvatting
Dat laatste stuk waarin ze aangaf dat ze geen idee had dat haar man miljoenen verdiende. Wtf.
Wat tof zeg, dank voor het delen!
Ja ik las deze, maar vind het voor het verhaal niet zo boeiend of zij rijkrijkrijk of superrijkrijkrijk blijkt en ik geloof direct dat haar stress om geld in het boek oprecht is. Ik voel zelf alleen precies niks als ik lees over een vrouw die wellicht haar Tribeca appartement en de villa op Martha’s Vineyard moet verkopen voor twee kleinere exemplaren. Tja, there’s people that are dying Kim, wellicht moet je documenten lezen en nadenken voor je ze tekent. Verder wel paar dagen vermaakt door de beschrijvingen van die rijkeluiskringen en hoe voorwaardelijk alles daar is.
@Wonderland Ja echt wild en dan wel jaarlijks zijn belastingaangifte tekenen.
Hahaha ook die opmerking dat hij rolex horloges verzamelde en er ‘a dozen’ had. Playing the worlds tiniest violin hoor voor deze meid.
Ik vond het wel heel vermakelijk allemaal
Maar totaal verbaasd zijn dat ie dus miljoenen verdiende. Ik las en dacht: jij hebt oprecht geen idee hoeveel jullie levensstijl kost? Die man heeft een strandje van 400.000 euro gekocht voor je verjaardag😂 VAN WELK GELD dacht je dat hij dat deed?
Goede leesmaand hier!
Daisy Jones & The Six ![]()
![]()
Een prima “tussendoortje” maar meer dan dat is het boek ook niet. Leuk dat het boek is geschreven alsof het een interview is, heel passend bij een verhaal over een band, vind ik. Een krappe 3 sterren.
Aan het einde van de oorlog ![]()
![]()
![]()
![]()
De vorm van dit verhaal is echt weergaloos: je volgt 31 mensen die zich in of rondom een concentratiekamp bevinden. Je loopt als het ware met hen mee gedurende 24 uur. Het boek bevat geen hoofdstukken, maar heel korte fragmenten per personage. Zo wisselt het gezichtspunt elke keer weer en beleef je de gebeurtenissen vanuit meerdere perspectieven.
Aan het begin van het boek kom je al achter een heel heftige gebeurtenis, die een rode draad vormt door het hele boek heen. Je wil gewoon weten hoe het met alle karakters gaat aflopen. Alle puzzelstukjes vallen via hen uiteindelijk op hun plaats.
Het boek bevat gruwelijke details. Qua inhoud is het taaie kost, maar de auteur weet toch een heel toegankelijke schrijfstijl te behouden. Echt knap gedaan!
Ode aan het leven. Schaamte moet van kant wisselen ![]()
![]()
![]()
Indringend verhaal en wát een veerkracht heeft deze vrouw.
Jagen, verzamelen, opvoeden ![]()
![]()
Ik heb hier echt belachelijk lang over gedaan. Het boek blijft (dus) voor mij niet lang genoeg boeien, voornamelijk door de vele herhalingen. De eerste helft las daarom het fijnst. Er staan best leuke tips en inzichten in, maar het voelde op veel momenten toch vooral alsof de auteur veel opvoedproblemen ervaart met haar eigen dochter, terwijl zij dit als een algeheel westers probleem beschrijft. Best veel dingen die de auteur adviseert, doen wij namelijk thuis (vanzelf) al. Ik zal het boek best weer eens pakken als wij tegen iets aan lopen, dat dan weer wel. O ja, en de vader van Rosy en vaders van alle andere kinderen hebben kennelijk geen rol in de opvoeding.
Het moois dat we delen ![]()
![]()
![]()
Ik heb mixed feelings aan dit boek overgehouden. Het boek gaat over een boeiend en actueel thema, maar dit thema komt tegelijkertijd op een bepaalde manier wat gekunsteld over. Een jonge Belgisch-Marokkaanse vrouw die zich (onbewust) begeeft in een terroristisch milieu en een oude witte man die -ik zou bijna willen zeggen “uiteraard”- het niet zo op ‘buitenlanders’ heeft. Tja ja. De achterliggende gedachte van de auteur snap ik wel, maar hij werkt dit uit tot een behoorlijk voorspelbaar verhaal vol met clichés. De levens van Soumia en Luc komen wel mooi bij elkaar, en het boek geeft ook wel interessante inzichten. Het boek leest ook lekker weg. Ik vraag me alleen af of het doel van de auteur is bereikt. De vraag stellen is hem beantwoorden, denk ik.
“Haat is aan het zegevieren. Niet omdat haat aan het winnen is, maar omdat we allemaal verloren hebben.”
Door het onderwerp dacht ik bij Aan het einde vd oorlog meteen dat het niks voor mij is maar je beschrijving heeft me nu benieuwd gemaakt, echt aanstekelijk ![]()
Nou, als het onderwerp je niet aanspreekt vraag ik me wel af of je niet bij je eerste gevoel moet blijven. De titel is wel echt letterlijk waar het over gaat en ik vond het (ondanks interesse in WO II) wel echt taai en grimmig. Goed en sterk geschreven maar ook niet iets dat je even tussendoor leest, mede doordat het wel ong 600 pagina’s zijn.
Ja eens hiermee @Saudade . Ik lees ook niet graag WOII boeken en vond dit boek behalve de originele opzet inhoudelijk naast heel heftig (spoiler/TW WOII natuurlijk wat je kan verwachten maar heel expliciet/grafisch en ook meerdere verkrachtingsscenes) ook zo lang(dradig).
als de vorm van een boek bijzonder / intrigrerend /
is kan ik me in principe wel over het onderwerp heenzetten, was vooral bang dat het teveel ontgonnen terrein is omdat er in de Nederlandse literatuur bijna nergens zoveel over wordt geschreven als de tweede wereldoorlog
Veel gelezen deze maand, vooral thrillers.
Ik vond de nieuwe thriller van Anne-Gine Goemans - Scheuren in de hemel verrassend goed, ook mooi dat ze zoveel aandacht had voor de aardbevingsschade in Groningen.
Mathijs Deen - De Visser: Weer een goed geschreven waddenthriller, maar vond het plot wat vergezocht/bijzonder.
Sara Elgren - Het eiland: prima thriller, maar ook eentje die ik snel weer vergeet.
Charlotte McConaghy - Woeste Kust
Mooi geschreven, kwam helemaal in de sfeer van het eiland. Maar er gebeuren zoveel heftige dingen dat het voor mij afdeed aan het verhaal.
Heather Fawcett - Agnes Auberts kattenopvang
Ik vond de Emily Wilde series erg leuk en humoristisch geschreven, maar dit boek viel me helaas tegen. De kattenopvang vond ik erg leuk, maar de magische wereld en de verhaallijn vond ik niet zo boeiend.
Carley Fortune - One Golden Summer Bekende verhaal over de onzekere grijze muis vrouw die toch heel knap en bijzonder blijkt te zijn en wordt gezien door de knapste man van het eiland. Alle clichés komen voorbij en dan nog ook nog matig uitgewerkt.
Lars Boon & Alex Stam - Een klein land vol geschiedenis: 24 lokale en losse verhalen over de geschienis in NL die wat minder bekend zijn. Erg leuk en boeiend om te lezen.
Kirstin Hannah - Nightingale: Goed geschreven, ze houdt mijn aandacht altijd wel vast. Maar heb al veel boeken over dit onderwerp gelezen en dit boek maakte niet veel indruk op me.
Marja Verbraak - Elselina Vind het mooi dat er steeds meer historische boeken/biografieën uitkomen over vrouwen. Vond het een goed geschreven boek, soms wel een beetje taai omdat het veel uitzoekwerk vraagt en Elselina haar memoires niet altijd betrouwbaar zijn.
Ik had een vrij matige maand, maar met een deel van de boeken die ik ging lezen had ik dat ook wel verwacht ![]()
Verwachte lage/gemiddelde sterren
- Geluksvogel van Chris Zegers vond ik voor de eerste helft best vermakelijk, maar daarna saai worden. Heb ‘m geluisterd en op zich was het prima vermaak tijdens het wandelen.
- Finisterre van Mariska van der Klis wilde ik eigenlijk niet lezen, omdat ik al verwachtte dat het slecht zou zijn, maar omdat ik een Camino-fanaat ben, kon ik mezelf toch niet inhouden. Anyway, dit is wel een bewijs dat niet iedereen die de Camino loopt een boek hoeft te schrijven. Ik vond haar openbaringen van de rol die mannen in haar leven spelen zelfs een beetje gênant af en toe. Als in, hoezo moet je 50 worden om te beseffen dat je niet je hele leven in het teken van mannen hoeft te zetten.
- Gemmetje Victoria heb ik ook geluisterd. Was als tiener gefascineerd door Het verrotte leven van Floortje Bloem en lees daardoor altijd wel een boek van Yvonne Keuls als dat ergens langskomt. Gewoon prima, interessant inkijkje in het leven van iemand die in de jeugdzorg is opgegroeid.
- Ik, Hollywood is een middelmatig verhaal over het leven van een man die aan het begin van Hollywood stond toen hij 17 was, tot het einde van zijn leven. Leuk als je geïnteresseerd bent in filmgeschiedenis.
Tegenvallers
- Van Intermezzo had ik al gelezen dat ie tegenviel voor veel mensen, maar wilde het toch zelf ook lezen. Vond het moeilijk door te komen door hoe het geschreven was en ergerde me ook aan de hoofdpersonages. Daarnaast vond ik het verhaal eigenlijk ook niet zo boeiend.
- Retrospective had ik gelezen voor m’n read around the world, voor Colombia en hoewel het op zich een interessant verhaal is, heb ik me er toch doorheen moeten ploegen. Het is gebaseerd op het echte leven van een Colombiaanse regisseur die een zoon is van Mao-aanhangers die vanuit Spanje gevlucht zijn naar zuid-Amerika, die daarna (deels zonder ouders omdat die weer naar Colombia teruggaan) opgroeit in China onder Mao en daarna een guerrillastrijder wordt.
Aanraders
- Famesick: ik heb m in het Engels gelezen en dat vond ik af en toe lastig omdat Lena Dunham best ingewikkeld Engels gebruikt af en toe. Maar wel een heel mooi boek over haar leven als jonge (achteraf gebleken) chronisch zieke vrouw in de entertainment industrie en wat dat betekent voor haarzelf, haar werk en de mensen om haar heen.
- Ordinary Saints is een boek van een Ierse schrijfster over een lesbische vrouw wiens jong overleden broer die in de leer zat als pater mogelijk uitgeroepen wordt als heilige. Het gaat over haar relatie tot het katholieke geloof en haar ouders en haar rouwverwerking. Mooi geschreven en mooi verhaal.
- Mongrel heb ik net uit en is een mozaiekvertelling over 3 Japanse vrouwen mbt moeder/dochterrelaties, identiteit en familie. Heel mooi verhaal en ik vond de schrijfstijl ook erg fijn.