Het algemene boekentopic #4

de schaduwman

Ik vond Baarda wel tof en Connie ook wel al vond ik d’r ook wel erg vroegwijs. Ik vond die scènes over Baarda z’n vrouw echt mega cringe. Maar vooral ik vond de moordzaak te ver gezocht en ook niet fijn om te lezen. Ik had echt hoge verwachtingen maar het boek viel zo tegen. Ik heb wel de Nederlandse versie gelezen misschien las het daardoor minder fijn.

3 likes

Hmm ja zou kunnen maar misschien was het gewoon niet je ding! Verschil van mensen :blush:

Samenvatting

Connie is inderdaad vroegwijs. Ik had haar in mijn hoofd als een vijftigjarige no-nonsense vrouw en toen bleek ze ineens tóch jong en knap te zijn :crazy_face: De moordzaak was zeker vergezocht maar door hoe het wordt opgebouwd vond ik het makkelijker om er in mee te gaan zeg maar. Dat Fergus/Harris niet echt stervende was had ik niet aan zien komen.

Grappig, lees echt net Scheuren in de Hemel uit. Ben echt fan van haar boeken en dit was weer heel goed. Was je ook bij de boekpresentatie?

Ik vond het heel vermoeiend dat constant werd gehamerd op de verschillen tussen de twee hoofdpersonen omdat de ene Amerikaans is en de ander Brits. En vooral dat dan de Amerikaanse ‘coole snelle’ hoofdpersoon zich steeds nieeeeets kon voorstellen bij hoe de Britse collega zo beleefd, netjes, rustig etc was. Want Connie was echt zo flitsend. Ja ja we snappen het nu wel.

4 likes

Ja vond ik ook! Ben ook benieuwd naar het vervolg.
Was niet bij haar boekpresentatie, jij wel?

2 likes

Haha, dit verwoordt de gedachte die ik laatst had bij een ander Camino boek. Van een jonge man. Ik vond zijn inzichten ook enigszins gênant. Ah well

Welk boek vind je wel echt een aanrader?

1 like

Mijn mei recap, throne of glass maand🥺

7 likes

Ik heb dit boek ook gelezen en het leek me juist vrij realistisch. Content moderation is een echt beroep waarin PTSD vaak voorkomt. Tegenwoordig is het gelukkig wel grotendeels AI die de eerste screening doet.

6 likes

Ja ze vertelde veel over de achtergrond, heeft maanden doorgebracht in de streek en dat lees je ook wel terug vond ik. Denk dat ze al wel begonnen is met deel 2 omdat het ook al aangekondigd is in het boek. Benieuwd!

2 likes

Eigenlijk vond ik geen enkel boek een échte aanrader haha, maar Camino van Graeme Simsion en Anne Buist vond ik best leuk. Scheelt ook dat dat als fictieverhaal is gepresenteerd (maar wel deels gebaseerd op eigen ervaringen).

ik moest bij The Invisible Man echt heeel veel suspension of disbelief toepassen,

spoilers!

dat ze totaal uit het niets één of andere mega obscure diagnose uit de lucht plukt, die niet eens in de DSM-V staat, en dan bouwt ze daar d’r hele case omheen en dan heeft ze nog gelijk ook?!

Maar het lukte me best goed me daar overheen te zetten, uiteindelijk. Bridget Murderjones kan gewoon heel spannend schrijven, en ik wilde toch heel graag weten hoe het afliep. De personages zijn echt mega eendimensionaal verder maar ik lees ook geen thrillers voor de Grote Inzichten over de Menselijke Inborst

meer spoilers!

De plot vond ik wel lijken op een ander boek van haar, uit de Callenach-serie. Ik denk dat ze een beetje een fascinatie heeft met Dutroux-achtige types. Snap dit ook wel weer, het is intrinsiek spannend dat de slachtoffers nog leven. Maar wel opvallend hoeveel overeenkomsten er zijn.

Nu ga ik door met The Institution, ben benieuwd!

1 like
Summary

Ik vond dit ook moeilijk bij Onderland! Kwam er op een of andere manier steeds niet helemaal lekker in en ik dacht eerst dat het misschien door de heftige thematiek kwam maar later toch het idee dat het misschien door de stijl kwam. Dacht ergens dat het misschien een bewuste keuze was voor de taal omdat sommige personages ook vrij jong zijn?

Ik heb Bewaar de zomer en Ik wil geen hond zijn ook gelezen, en moet zeggen ik geen hele sterke herinneringen aan die boeken heb maar ik lees meestal boeken waar ik niet doorheen kom niet uit en deze heb ik wel vrij snel gelezen als ik me goed herinner, dus misschien is het toch door de samenwerking?

2 likes

Fantastische post :smiling_face_with_three_hearts: Ik heb Trauma en herstel opgeslagen. Jammer dat je Onderland qua schrijfstijl niet top vond, ik heb daar bij dit boek en alle andere boeken die ik van haar las geen last van gehad maar kan ook aan mij liggen!

Ben zelf ook benieuwd naar Zoet Water van Akwaeke Emezi en hoor graag wat jij ervan vindt! Van die auteur vond ik The Death of Vivek Oji heel mooi maar Little Rot zo heftig dat ik 'm niet eens heb gerate en ik zou die ook niet aanraden.

Chlorine

Wat jij zegt over Ren’s tone of voice is wel interessant, ik vond het juist heel boeiend dat hoe ze zich naar anderen gedraagt zo anders is dan hoe ze vanbinnen is/denkt en ik vind dat dat contrasterende juist veel toevoegt!

Mijn vriend tipte mij trouwens gisteren dit boek, we hebben het allebei nog niet gelezen maar ik denk dat dit miss ook wat voor jou is Corpus Britney by Dominique De Groen | Goodreads

1 like

Helen Fields dankzij de forumtip, heerlijke detective/thrillers met een goede en onverwachtse plotwending. Ik ben nu in het derde boek van de Callanach serie bezig en daar kom ik wat minder lekker in omdat het wat kunstmatig voelt hoe dingen uit de andere boeken worden herhaald (daardoor wel opzichzelf te lezen) en daar heeeeeel veel verschillende personages inzitten. Valt mij in deze serie trouwens op dat het verschil tussen schots en frans steeds wordt benadrukt, toch een trucje van de auteur dan @Geranium

Yesteryear vond ik tegenvallen. Volgens mij noemde iemand hier dat ballerinafarm als inspiratie is gebruikt en dat vond ik eigenlijk wel een leuke/interessante bril om het boek mee door te gaan.

En een DNF: Demon Copperhead ga ik mee stoppen na 17 uur luisteren. Met nog ‘maar’ 5 uur te gaan voelt dat zonde maar ik kan het hoge ‘en toen’ gehalte niet meer aan. Het wordt ook zo saai voorgelezen, helpt ook niet.

4 likes
onderland

Ik vond het ook gewoon jammer want ik wilde echt graag onverdeeld enthousiast zijn omdat het zo’n indrukwekkend project is, en inderdaad de metaforen en de sfeer van hoe de belevingen neergezet worden wel echt knap gedaan zijn.
En je hebt eigenlijk ook wel gelijk over die personages ja, ik heb het gelezen toen het net uit was dus twee jaar terug ofzo dus had het niet meer helemaal scherp haha

Hahaha. Mooi dat het halve forum dit nu aan het lezen is. Ik ben benieuwd wat jij van The Institution vindt, ik zit er alweer helemaal in (ook al vraagt het de nodige suspension of disbelief).

@Feather op zich wel goed om te weten dat je de Callenach-boeken losstaand kunt lezen maar zoveel exposition is wel hinderlijk

2 likes

image
image

Geen hele diepgaande literatuur deze maand, maar dat is ook prima natuurlijk.

• Komt dit nog goed - leuk tussendoortje, speelt zich af in een ziekenhuis.
  • De Baby Dragon Boekhandel - leuke serie, feelgood meets fantasy, lekker cosy. Dit is het derde deel.
  • De Grisha trilogie - oudje, stond al heel lang op mijn lijstje om een keer te lezen. De moeite waard vond ik. Het einde vond ik een beetje meh, maar ook wel weer heel goed passend bij het verhaal.
  • De eeuwige tijd - leuk om een stukje achtergrond van Marcus te lezen, en de transformatie van Phoebe. Maar ik miste echt de spanning en het mysterie van de originele trilogie.
  • Het boekwinkeltje in Venetië - tikje zweverig, beetje hippie vibes. Ik vond hem leuk, maar kan me ook voorstellen dat dit je tegenstaat.
  • Doorstarters aan de Franse kust - lekkere feelgood met een flinke dosis emotie.
  • Kattenkwaad en courgettes - ik vind haar boeken meestal wel goed, maar deze miste echt de chemie tussen de hoofdpersonen helaas.
  • Een tweede kans op liefde - ook weer een lekker luchtig tussendoortje.
5 likes

Ik las 18 boeken, zal ff de instagramslides in een spoilertje zetten.

boeken van mei

Mijn favo’s waren Boring Asian Female en Dear Monica Lewinsky. Aan het eind van de oorlog en Annihilation heb ik ook hoge ratings gegeven, net als Radeloze Helden en Het Grote Autismeboek.

7 likes

Twee boeken en twee novella’s!

4 likes

Ik heb de kliniek net uit en miss weer mijn fout om een vertaling te lezen maar ik vond het weer zo zot allemaal. Compleet ongeloofwaardig en rare uitdrukkingen en manieren van praten die gewoon echt niet geloofwaardig zijn waardoor voor mij het verhaal wel verloren ging. Is dit beter in het Engels?

een brute seriemoordenaar die in het heetst van de strijd zegt: pas op, voordat zij jou ook op de korrel neemt! :confused: