Het algemene boekentopic #4

Hahaha. Mooi dat het halve forum dit nu aan het lezen is. Ik ben benieuwd wat jij van The Institution vindt, ik zit er alweer helemaal in (ook al vraagt het de nodige suspension of disbelief).

@Feather op zich wel goed om te weten dat je de Callenach-boeken losstaand kunt lezen maar zoveel exposition is wel hinderlijk

2 likes

ja dat had ik ook! het is zo’n bijzonder en waardevol project dat de waarde de schrijfstijl wel overstijgt maar het had toch wel heel mooi geweest als het schrijven in ieder geval niet de leeservaring minder prettig had gemaakt

1 like

image
image

Geen hele diepgaande literatuur deze maand, maar dat is ook prima natuurlijk.

• Komt dit nog goed - leuk tussendoortje, speelt zich af in een ziekenhuis.
  • De Baby Dragon Boekhandel - leuke serie, feelgood meets fantasy, lekker cosy. Dit is het derde deel.
  • De Grisha trilogie - oudje, stond al heel lang op mijn lijstje om een keer te lezen. De moeite waard vond ik. Het einde vond ik een beetje meh, maar ook wel weer heel goed passend bij het verhaal.
  • De eeuwige tijd - leuk om een stukje achtergrond van Marcus te lezen, en de transformatie van Phoebe. Maar ik miste echt de spanning en het mysterie van de originele trilogie.
  • Het boekwinkeltje in VenetiĂ« - tikje zweverig, beetje hippie vibes. Ik vond hem leuk, maar kan me ook voorstellen dat dit je tegenstaat.
  • Doorstarters aan de Franse kust - lekkere feelgood met een flinke dosis emotie.
  • Kattenkwaad en courgettes - ik vind haar boeken meestal wel goed, maar deze miste echt de chemie tussen de hoofdpersonen helaas.
  • Een tweede kans op liefde - ook weer een lekker luchtig tussendoortje.
5 likes

Ik las 18 boeken, zal ff de instagramslides in een spoilertje zetten.

boeken van mei

Mijn favo’s waren Boring Asian Female en Dear Monica Lewinsky. Aan het eind van de oorlog en Annihilation heb ik ook hoge ratings gegeven, net als Radeloze Helden en Het Grote Autismeboek.

7 likes

Twee boeken en twee novella’s!

4 likes

Ik heb de kliniek net uit en miss weer mijn fout om een vertaling te lezen maar ik vond het weer zo zot allemaal. Compleet ongeloofwaardig en rare uitdrukkingen en manieren van praten die gewoon echt niet geloofwaardig zijn waardoor voor mij het verhaal wel verloren ging. Is dit beter in het Engels?

een brute seriemoordenaar die in het heetst van de strijd zegt: pas op, voordat zij jou ook op de korrel neemt! :confused:

Ik had dit laatst toen ik de nieuwste Camilla Lackberg in Nederlandse vertaling las. Daarin kwam echt opvallend vaak het woord ‘vertwijfeld’ voor en volgens mij werd het niet een keer goed gebruikt. Het is allemaal geen hoogstaande literatuur natuurlijk maar soms maakt zo’n slechte Nederlandse vertaling het net een jongensboek uit de jaren ‘50.

4 likes

Ik had een drukke maand dus niet veel gelezen.

Famesick: Nadat ik Lena Dunhams’s eerste indie film Tiny Furniture zag was ik echt een hater, er is iets aan haar wat mij zo irriteert. Dus ik wilde haar memoir lezen als een soort irritainment maar eigenlijk heb ik nu veel meer sympathie voor haar.

The Bees: Een verhaal vanuit het perspectief van een bij, waarin je ziet hoe een bijenkolonie werkt met alle regels en hiërarchie. De bijen gedragen zich half als echte bijen, maar hebben ook menselijke eigenschappen, gedachten en emoties. Heel apart verhaal, het las wel makkelijk weg!

The Guest: gaat over Alex die bij haar oudere, rijke vriend in een vakantiehuis aan de kust verblijft (ik las het als de Hamptons/Martha’s Vineyard ofz). Als die vriend haar dan wegstuurt is ze eigenlijk dakloos en probeert ze toch in de buurt te blijven. Ze manipuleert steeds andere mensen om ergens te kunnen logeren. Sommigen mensen vinden dat er weinig in dit boek gebeurd maar dat had ik eigenlijk helemaal niet. Het is wel meer literair maar er is wel een plot. Dit was mijn favo deze maand.

Boring Asian Female: De literaire versie van “Best Offer Wins”, maar in plaats van een huis is de hoofdpersoon geobsedeerd door Harvard en door het meisje waarvan ze denkt dat zij haar plek heeft ingepikt. Goed boek, maar ik had het meer unhinged verwacht, maar het liet goed zien hoe ver iemand zichzelf kan verliezen in de drang om succesvol te zijn.

9 likes

Ik zat lekker in de :nerd_face: literatuur :nerd_face: blijkbaar deze maand

Adriaan van Dis - Alles voor de reis :star: :star:
Ik las hier dus heel veel goede recensies over maar ik weet zelf niet zo goed wat ik er nou van vond. Het concept van het ‘tijdreizen’ aan het sterfbed vond ik op zich erg mooi, maar toch voelde ik het niet echt en kon ik mijn aandacht er niet bijhouden. Het interesseerde me gewoon niet zo? Terwijl ik wel erg van romantische verhalen hou. Ik vind de schrijfstijl van Van Dis erg dweperig maar ook een beetje viezig op sommige momenten. Er zaten ook zeker mooie stukjes in maar al met al niet voor mij.

Ester Naomi Perquin - Tot alles in beweging komt :star: :star: :star: :star:
Echt geweldig, ik ben sowieso al fan van haar poëzie en dit deed er zeker niet voor onder. Ik had dit boek gekocht als cadeautje voor mezelf en daar ben ik echt blij mee want sommige stukken wil ik absoluut vaker teruglezen. Ik vind de kaft ook zo mooi met die wapperende gordijnen.

Summary

‘Ik weet achteraf altijd wat ik had moeten zeggen, maar meer dan dat, ik weet achteraf ook waarom het me weer niet gelukt is. Waarom ik iets inslikte of achterhield, mijn zinnen halveerde, volliep met onafgemaakte gedachten; iedere keer brengt Micha het gesprek op de woorden - en iedere keer trap ik erin, discussieer met hem over wie de woorden kiest en welke woorden dan gekozen zijn, over wat er verteld wordt, over wie waar getuige van was, wie wat precies beweert. Achteraf weet ik dat we het over de stilte hadden moeten hebben; hoe die precies verdeeld werd over de leden van dit gezin, over de familie, mensen die we niet eens kennen, die generaties eerder al keuzes maakten. Nooit hebben we het over de macht van de zwijger; praten over stilte is alsof je een zaklamp op een donker hoekje richt om de schaduw aan te wijzen.’

Lieselot Mariën - Als de dieren :star: :star: :star:
Heel indrukwekkend, mooi, rauw en pijnlijk. PoĂ«tische schrijfstijl waardoor het (voor mij) soms wel lastiger is om me er echt helemaal in te kunnen verplaatsen. Maar absoluut een aanrader. Het is een heftig boek, een triggerwarning is wel op z’n plaats denk ik

Summary

‘Ik kan niet afdalen naar die dagen zonder jou met me mee te slepen. Sinds jouw geboorte zijn onze levens siamees verstrengeld, en in dit verhaal in het bijzonder kan ik jou onmogelijk achterwege laten. Maar als ik eerlijk ben, ben ik bang.
Dit verhaal vertelt niet alleen mijn neergang, maar ook jouw ontstaansgeschiedenis, en ik weet niet wat het voor een kind betekent om in die ongerijmdheid te ontspruiten. Meer nog dan om jou ben ik bevreesd om mezelf, ben ik bang voor mijn eigen weerloosheid onder jouw blik. De dagen waarover ik probeer te vertellen zijn grotesk. Tegennatuurlijk. Ze zijn lelijk en verwarrend, en ik schaam me.’

7 likes

Sinds ik met m’n nieuwe baan begonnen ben lees ik veeeeeel minder, maar ik ben lekker op vakantie dus heb eindelijk weer lekker gelezen. Hopelijk een goeie kickstart om de gewoonte er weer in te krijgen. M’n vakantie is vooral dagenlang wandelen en autorijden dus de buit valt in aantal tegen, maar qua leesplezier tien punten:

Strangers I Know had ik in Berlijn gekocht op aanraden van de boekhandelaar van She Said (leuke queer boekhandel!). Gaat uiteindelijk gewoon over mensen, (familie)relaties/banden, verhalen etc etc. Het is autobiografisch/autofictie. Ik vond het heel erg mooi.

Transcription van Ben Lerner vond ik heeeeel vet. M’n eerste Ben Lerner en echt zin meer van hem te lezen. Ik vond de BoekenFM podcast die er toevallig vlak er na over uitkwam ook leuk om te luisteren. Wel ook echt een vaag verhaal dat ook veel vragen oproept dus als je dat kut vindt moet je het links laten liggen.

The Argonauts lag al zes of acht jaar op de plank :joy: vond Bluets van Maggie Nelson heel mooi maar dat was ook vrij “dense”, in de zin dat ik het een tekst vond waarbij ik elke zin en elk woord met aandacht wil lezen en laten binnenkomen en ik verwachtte dat the Argonauts ook zo zou zijn dus ik wilde er een goed moment voor hebben. Dat was nu, en ik vond het heeeeeel vet. Gaat over queer family making, moederschap, zwangerschap, liefde, identiteit, taal et cetera. Ook autobiografisch/autofictie en qua vorm is vrij poĂ«tisch I guess? Echt heel erg mooi

Allemaal aanraders als een plot geen must voor je is

En nu ben ik bezig in The Dispossessed van Ursula Le Guin :grimacing::heart_eyes:

8 likes

Nog mijn gelezen boeken van april. Twee sterren is bij mij trouwens ‘het was oké’ en drie sterren ‘goed’. Niet echt een bijzondere leesmaand en (over het algemeen) ook korte boeken. Beetje teveel om alles uit te typen deze keer :sweat_smile:.

Dan ben ik nog rigorous door m’n fysieke TBR aan het heengaan en heb ik een aantal boeken in april na een paar hoofdstukken gednf’ed:

• On Beauty van Zadie Smith;
  • Sea of Tranquility van Emily St. John Mandel;
  • Novels, Tales, Journeys: the Complete Prose of Alexander Pushkin;
  • Nooit Meer Slapen van Willem Frederik Hermans (geleend van de bieb).
3 likes

Was het je eerste keer dat je de Grisha trilogie las? Ik ben net weer begonnen, heb ze denk ik 1 keer gelezen rond de periode dat ze uitkwamen. Ik ben wel benieuwd hoe ik het nu vind :blush:

2 likes

Ik ben nu toevallig De wereld van gisteren van Stefan Zweig aan het lezen, “grappig” om hier nu een boek van hem te zien. Ik heb het zelf opgepakt door het boek Beter wordt het niet van Caroline de Gruyter. Zij verwijst in dit boek over Europa veel naar Stefan Zweig.

2 likes

Sorry voor de (net niet) dubbel post maar ook nog even mei zodat ik ook bij loop! A Midsummer Night’s Dream was niet m’n favoriete Shakespeare om te lezen, Things Fall Apart is terecht een klassieker (ik vond ‘m heel gelaagd) en Young Mungo viel tegen. Jaren geleden van dezelfde auteur Shuggie Bain gelezen en dit heeft veel dezelfde thema’s, maar dan nóg tragischer. Kreeg er A Little Life vibes van (en dat is geen compliment).

Daarnaast All About Love: New Visions van bell hooks gelezen en gestopt bij hoofdstuk zes ofzo (iig het hoofdstuk genaamd ‘Greed’). Eerste paar hoofdstukken waren nog wel okĂ© maar toen ging het voor mij echt bergafwaarts. Het leek echt op (religieus getinte) self help op den duur, which is not my cuppa. Wel wat mooi quotes in het eerste hoofdstuk (over de definitie van liefde).

Our confusion about what we mean when we use the word “love” is the source of our difficulty in loving. If our society had a commonly held understanding of the meaning of love, the act of loving would not be so mystifying.

• All About Love: New Visions, p. 3

——
@CloserToFine Ah ja zo ben ik ook op Stefan Zweig gekomen! Vond Beter wordt het niet echt mega interessant en wilde meer lezen. Ben benieuwd wat je van de Wereld van Gisteren vindt! Ben je al ver? Ik heb die hier ook nog liggen, net als Chess (ook naar aanleiding van het boek van Caroline de Gruyter :joy:). Sowieso alle boeken waar ze het over had haha

Haha ja haar boek leverde vooral een leeslijst op. Verder wel een prima boek, maar ook veel herhaling.

Ik ben nog niet zo ver, het gaat nu vooral nog over zijn jeugd in Wenen :nerd_face:

4 likes

Ja, was de eerste keer idd, ik wilde ze al langer lezen, maar op de een of andere manier vergat ik steeds het bestaan van deze serie ofzo :sweat_smile:

1 like

Leuk weer, alle overzichten!

Ik had een goede leesmaand, kan al deze boeken aanraden.

De herinnerde soldaat
Mooi boek met een interessante schrijfstijl. Ik ben erg geĂŻnteresseerd in boeken over de Eerste Wereldoorlog dus deze stond al een tijdje op mn TBR. Ik vond m op twee derde wel te lang, maar bleef geĂŻntrigeerd door het plot.

The Poet Empress
Boeiende fantasy gebaseerd op Chinese folklore. Las lekker snel door en had steeds zin om het weer op te pakken.

There is no Antimemetics Division
Dit was echt zo’n vet boek. Over een afdeling die ‘antimemes’ of ideeen tegen de mensheid probeert te bestrijden. Alleen gaan herinneringen er dan soms ook aan. Daardoor blijft het steeds gissen naar wat er precies gebeurt en waar het heen gaat. Dikke aanrader!

The Gone World
Na de antimemetics division wilde ik meer boeken in deze stijl, en ik kwam hier uit. Het wordt wel beschreven als True Detective meets Annihilation; een detective die in een desoriënterende wereld een moord probeert op te lossen. Best wel bleak maar ook echt intrigerend tot het einde.

6 likes

Gelezen in mei:

My dark Vanessa: 4 :star:
Een tijdje geleden volgens mij door veel hier gelezen! Indrukwekkend verhaal dat goed weergeeft hoe grooming werkt en hoelang de gevolgen van misbruik kunnen doorwerken.

Best offer wins: 4 :star:
Heeerlijk, heb het geluisterd (Engels) en de voorlezer was erg goed met alle verschillende stemmen vond ik. Ik hou van dit genre, meekijken in het hoofd van zo’n heerlijke unhinged hoofdpersoon.

Man maakt stuk: 3 :star:
Goed geschreven, maar las niet zo makkelijk weg. Veel mooie observaties over heteronormativiteit. Het verhaal leek me erg leuk, maar vond het uiteindelijk een beetje tegenvallen, er had wel wat meer mogen gebeuren. Einde was leuk, maar de opbouw er naartoe was dan wel erg lang.

People we meet on vacation: 3 :star:
Wilde de film kijken maar eerst het boek lezen. Voorspelbaar verhaal natuurlijk, en ergerde me best wel aan de hoofdpersonen omdat ze niet gewoon eerlijk zijn naar elkaar. Niet saai, maar ook niet zo’n heel boeiend verhaal.

De namen: 4 :star:
Las erg prettig! Zoals hier al vaker benoemd is het net wat anders dan de titel/omschrijving doen vermoeden, maar ik vond het desondanks een mooi boek.

Geef ze gerust een krentenbol: 3,5 :star:
Love Aaf! Heel mooi hoe liefdevol zij schrijft over haar kinderen en moederschap. Meeste ouders maken echt anti-reclame als ze het over hun kinderen hebben maar door haar lijkt het me dan weer wel leuk.

7 likes

Gister aan een boek begonnen en heb gewoon zin om vanavond verder te lezen?! Dat heb ik echt lang niet meer gehad :sob:

Het boek heet De Mergellandmoorden, dit is deel 1 van een trilogie en had een thrillerprijs gewonnen. Mega benieuwd naar de rest!

13 likes

Oo ik heb m ook gelezen en vond de hoofdpersoon zo vreselijk, heb me het hele boek zitten ergeren hahah. Echt zon alfamannetje en hoe hij over vrouwen praatte

2 likes