Helemaal waar! Ik ga gewoon lekker iets anders lezen.
Gewoon kappen, online zie je veel over een mega plottwist die eraan komt en die was nog dommer vond ik
Het ‘concept’ leek me wel grappig, maar heb het nu 2 maanden en ik heb steeds geen zin om verder te lezen dus ga het inderdaad maar gewoon wegleggen. (Maar ga wel de kritiek op het boek lezen haha)
Hebben jullie het boek Je Moeder allemaal fysiek gelezen? Volgens mij bestaat ie niet als ebook toch?
Ja fysiek! Komt vooralsnog niet als ebook gaf ze aan.

Twee boeken gelezen deze maand.
De hartelozen is Koreaanse fantasy, in eigen land blijkbaar heel populair. Helaas zijn alleen de eerste twee van de vier delen vertaald, dus de serie uitlezen gaat sowieso niet lukken. Dit deel is heel veel worldbuilding, terwijl ik meer van karakter-gedreven fantasy houdt. Het was boeiend genoeg om dit eerste deel uit te lezen, maar hierna ben ik ook gestopt met deze serie.
Muidhond is het eerste boek dat ik geen sterren heb gegeven, ik weet gewoon niet wat ik hiermee moet. Vooral vanwege het onderwerp, denk ik. Het gaat over een pedofiel die na een celstraf weer thuis komt, eigenlijk tbs had moeten hebben. Maar hij is thuis, en er is een buurmeisje. Je leest continu mee in zijn hoofd, heel beklemmend. Unsettling boek, naar boek, wel de reden dat ik lees. Heel boeiend om op zo’n manier een inkijkje in iemand psyche te krijgen. Maar geen leuk boek.
Ik heb wel doorgelezen en dat is tijd van mijn leven die ik nooit meer terugkrijg.
Dat was meteen een van de vier boeken deze maand, 2,5 ster, want het leest wel lekker snel weg, maar verder echt enorm matig en zeker de hype niet waard.
Verder heb ik twee Helen Fields boeken gelezen (Connie Woolwine #1 en #2, The Shadow Man en The Institution), en Black Sheep van Brynne Weaver en Alexa Harlowe. Was op vakantie en dit waren ideale boeken voor aan het strand/bij het zwembad ![]()
Nu bezig in Witchcraft for Wayward Girls van Grady Hendrix (bijna bij 70% inmiddels), tot nu toe entertaining
Enige boek dat ik heb uitgelezen deze maand is The Immortalists van Chloe Benjamin. Een heel interessant plot maar ik ben er nog niet uit of ik het een goed boek vond of niet. Ik kon me niet echt inleven in de hoofdpersonen, maar ik vond het verhaal, concept en de periode wel interessant. Het zijn ook vier verhalen over één familie en sommige vond ik zo losstaan van de rest. Ik ben benieuwd of anderen dit boek hebben gelezen en wat ze ervan vonden.
Als je van dit soort familieverhalen houdt zou ik het wel aanraden, zoals Long Island Compromise (toevallig ook een Amerikaans joods gezin).
Ik heb een Helen Fields die tegenviel gelezen (Perfecte Dood) en Uf van Jojanneke van den Berge wat haast een 1 op 1 herbeleving van m’n studententijd was
.
Wel weer veel leesinspiratie opgedaan in dit topic!
Ik heb deze ook gelezen, maar wel al een hele tijd geleden dus veel zit al ver weg. Ik herinner me wel dat ik ongeveer hetzelfde had als jij: interessant concept, maar ik was er niet echt door gegrepen ofzo. Het was ook biet per se heel slecht, maar had ook geen ´wauw´ gevoel.
Ik heb eindelijk na jaren het lezen weer goed te pakken! Heb viavia gratis een ereader gekregen en daardoor lees ik nu nog gemakkelijker en sneller tussendoor. Deze maand 4 boeken gelezen en ben er nog 3 aan het lezen/luisteren.
Als de dieren - Lieselot Mariën
![]()
Echt een literaire parel die ik eigenlijk op korte termijn nog een keer wil lezen. Zo veel mooie zinnen, houd er echt van om met boeken geraakt te worden door de rijkdom van onze taal. Als iemand die zelf een diep dal heeft gekend na de bevalling vond ik het boek ondanks, of misschien dankzij, de pijnlijke herkenbaarheid, helend.
We hebben het over je gehad - Stephanie Hoogenberk
![]()
Deze heb ik geluisterd en dat was echt prima, werd ook ingesproken door de auteur wat ik altijd wel fijn vind. Het eerste en tweede hoofdstuk vond ik echt top, daarna zwakte het toch een beetje af voor mij.
Moederheil - Els Florijn
![]()
Gebaseerd op waargebeurde verhalen van jonge ongetrouwde moeders die in de jaren 70 tijdens de zwangerschap semi-gedwongen weggestuurd worden naar een tehuis waar ze na de bevalling hun kind moeten afstaan. Hartverscheurende verhalen, vond alleen de schrijfstijl niet altijd helemaal mijn smaak en qua karakterontwikkeling had het boek nog wel 100 pagina’s langer mogen zijn.
Nest - Rob Waumans
![]()
Vrij droog geschreven maar echt knap hoe snel hij daarmee karakters en de sfeer neerzet. Boek is geschreven vanuit het perspectief van een overleden moeder die vanuit een hiernamaals neerkijkt op haar gezin (man + 3 volwassen zoons) maar ik vond het alles behalve clichématig of zoetsappig. Tussendoor ook veel terugblikken naar haar eigen vrij trieste jeugd en opvoeding vol stilte en zwijgen, en hoe dat doorwerkt in haar eigen gezin.
Ben een paar dagen geleden in Yesteryear begonnen maar twijfel of ik 'm ga uitlezen, ben ergens ook wel weer benieuwd naar hoe slecht het is haha.
Hier een goeie leesmaand met 10 boeken!
Empire of the Stars deel 1-4 van Melissa J. Cave
Deze heb ik als tip gevonden op de fantasyromance subreddit, maar ik zou het eerder categoriseren als high fantasy waarin een romantische relatie centraal staat. De auteur is super sterk in worldbuilding en politieke intrige. De vrouwelijke hoofdpersoon wijkt erg af van de standaard romantasy hoofdpersonen; geen ass-kicking bow-wielding sassy cool girl, maar een zwaar getraumatiseerd verlegen jong meisje dat langzaamaan haar zelfvertrouwen vindt met vallen en opstaan. Echt een tip voor iedereen die van uitgebreide fantasyboeken met een vleug romantiek houdt, ben hier doorheen geraced en kan niet wachten tot deel 5 uitkomt in november!
The Institution van Helen Fields
Vind het heel gezellig dat we deze allemaal lezen! Er was weer flink wat suspension of disbelief nodig voor dit boek en de plot was echt heel erg gestoord, (vooral de apotheose met die zeer toevallige storm en stroomstoring, en alle medische details over die baby zijn ook vrij, ehm, wonderbaarlijk), maar je leest deze boeken voor de spanning en mijn god wat kan die vrouw spannend schrijven.
The Poet Empress van Shen Tao
Prachtig fantasyboek dat zich afspeelt in een sprookjesversie van het oude China. Ontroerend, hartverscheurend en spannend, ik heb gehuild aan het einde.
Game Changer van Rachel Reid
Ik vind zelden iets overhyped, ben totaal geen hipster op dat vlak. Als veel mensen iets leuk vinden dan vind ik het vaak ook leuk. Maar ik snap echt niet waarom iedereen zo dol is op deze serie? Er gebeurt echt helemaal niks behalve heel veel seks, en ik heb niets tegen seks, maar ik heb wel iets van een plot nodig jongens. Weet eigenlijk niet waarom ik dit boek heb uitgelezen, misschien dat ik aan het wachten was tot er wel iets zou gebeuren?
Komt een mens bij de dierenarts van Joyce Hofman
Voor mijn gevoel was dit boek nauwelijks geëdit. Erg interessant om een kijkje te krijgen in de dierenartsenpraktijk, denk vooral leuk als je zelf een huisdier hebt; maar het las meer als een verzameling blogposts (of iemands Substack, om een moderner voorbeeld te gebruiken).
De verwarde cavia en Geef ze gerust een krentenbol
Beide in een dagje uitgelezen. Erg smakelijke tussendoortjes.
Zelf koop ik niet heel vaak nieuwe boeken en als ik het doe weet ik negen van de tien keer dat ik het leuk vind omdat ik hem al eens heb gelezen. maar laatst had ik met een boekenbon een boek gekocht, die was niks aan en nu had ik een boek gekocht voor de vakantie en die is dus ook niet leuk. Super stom en zonde van mijn geld.
Het gaat om de calamiteiten club van Kathryn stockett, zij heeft een keukenmeidenroman geschreven. Dit boek is veel te dik en de twee perspectieven vond ik niks. Het verhaal van Birdie was veel interessanter dan die van Meg. Al zou een boek alleen met Meg haar perspectief wel kunnen werken zo samen niet het haalt de vaart er uit. Oh en veel te veel personages die aandacht krijgen wat niet hoeft. Er zit wel een goed verhaal in maar er is te weinig geschrapt, het boek had minstens een derde kunnen missen zonder dat het verhaal er onder zou hebben geleden.
Het andere boek is de boekenclub van dwarse huisvrouwen. Leuk idee maar beroerde uitwerking. De taal klonk veel te veel als nu, ze dachten ook heel erg als nu, alles gaat veel te snel, geen goede spanninsboog… Zo jammer.
En jaa het is geen literatuur maar er bestaat genoeg goed geschreven lectuur alleen vallen deze twee daar niet onder.
Tip: zondag is in Dordrecht weer de jaarlijkse grote boekenmarkt!
Heerlijke leesmaand gehad.
Ik zat een beetje in een Japanfuik deze maand, met twee non-fictieboeken daarover. Het geluid van vallende sneeuw had prachtige zinnen en ook weerspiegelingen over het land. Japan van Nooteboom vond ik iets minder, maar hij gaf wel interessante achtergronden over Japan.
Al het blauw van de hemel heb ik puur uitgelezen voor mijn boekenclub. Je hoefde niks te doen als lezer, alles werd voorgekauwd, alsof de lezer als seniel wordt beschouwd. Ergerde me ook dood aan de personages, vond ze heel slecht uitgewerkt en heel sociaal geaccepteerd doen en denken. Ik heb vanaf een derde geluisterd, zodat ik ook nog andere dingen kon doen.
Aline was indrukwekkend, over een vrouw die steeds woedender wordt over het huisje, boompje, beestje waar ze in zit. Van verhalen verzinnen bij de psycholoog tot maatschappijkritiek en regelmatig een feministische kijk op dingen. Vond het jammer dat het ding waar het om draaide pas aan het einde kwam, ook een beetje een anticlimax.
Ik ben nu bezig in Vader van Karl Ove Knausgård. Ik vind het mooi, maar vind het soms lastig om me over te geven aan de gedetailleerde uitweidingen. Wel schrijft hij goed, en raakt hij echt.
Voor wat het waard is, hieronder nog mijn boeken van mei, vergeten te delen.
Haha ja, waar ik nog heel enthousiast was over The Shadow Man vond ik The Institution echt zeer matig, had m bijna niet uitgelezen. Veel te lang en clichématig.
Dat gezegd hebbende ben ik nu al wel een heel eind in The Last Girl To Die van Helen Fields en die is wel weer vermakelijk. Omdat mijn bieb bijna niets van de standalones of de Callenach-serie in het Engels had lees ik ze in vertaling en dat heeft niet mijn voorkeur maar vooruit maar weer
Ben ik de enige die altijd nog last minute een boek uit probeert te lezen aan het einde van de maand? Ik krijg altijd stress van de lijstjes als de maand nog niet over is ![]()
Nee, dat is prima toch! Dan heb je die toch weer als boek voor volgende maand. Ik zie de lijstjes meer als inspiratie/boekentips en vind het leuk om te lezen wat mensen van de boeken vinden.
Hhahahaha nee heb ik ook! Ik had gisteren mijn boek uit om 22:56, toen ik hem logde kwam hij op 1 juli te staan
niet de bedoeling
Toch niet gelukt om mijn 2 boeken die ik bijna uit had nog op het nippertje uit te lezen ![]()
Dit waren mijn juni boeken:
Lost Lambs: Dit is een beetje quirky verhaal over een dysfunctionele familie. Ik vond eigenlijk de familie dynamiek wel leuk, maar het overkoepelende verhaal niet echt. Het is af en toe een tikkeltje absurd en er kwamen dingen in voor als Real Housewives of Baghdad waar ik om moest lachen.
One’s Company: De hoofdpersoon wint de lotterij en ze is obsessed met de tv serie Three’s Company (kende ik niet maar bestond echt) en met het geld bouwt ze de hele set na in het echt en gaat daar dan in haar eentje wonen en speelt alle personages stuk voor stuk na. Het boek gaat eigenlijk over rouw en verlies en hoe dat werd beschreven raakte me.
The Employees: Een kort sci-fi verhaal wat volledig bestaat uit korte interviews/getuigenissen met werknemers (zowel mensen als humanoids) op een ruimteschip. Het is niet echt een boek dat je puur intellectueel moet benaderen; het roept vooral een bepaald gevoel op. Uiteindelijk draait het vooral om de vraag: wat betekent het eigenlijk om mens te zijn? Het is prachtig geschreven, maar vooral aan het begin ga je af en toe wel denken: “wtf ben ik aan het lezen?”
Sky Daddy: Ik had dit boek vaak aanbevolen gezien dus daarom toch geprobeerd maar ik vond hier echt niks aan. De hoofdpersoon voelt zich seksueel aangetrokken tot vliegtuigen en verder gaat dit eigenlijk nergens over
Als je zoekt naar een makkelijk boek dat lekker snel wegleest vind je het misschien wel wat.
Ik vond de eerste 3 allemaal goed, ik ben alleen streng met sterren geven dus let daar niet teveel op ![]()