Het algemene boekentopic #4

Ik heb vanuit een ruilbieb twee boeken meegenomen die ik daarna in de boekwinkel zag staan en bij de ene boekwinkel getwijfeld over een boek, niet meegenomen en bij de volgende boekwinkel bij de ramsj gescoord :sob::pray: boekengoden waren aan mijn zijde vandaag

14 likes

Ik overweeg soms om weer een e-reader te kopen maar ik heb mijne ooit verkocht omdat ik te veel van fysieke boeken (verzamelen) houd. Dus ik wil boeken eigenlijk altijd hebben, en ik vind het echt jammer als ik een boek heb gelezen en het staat niet in m’n kast (tenzij ik het écht kut vind natuurlijk, maar dat heb ik niet zo vaak). Maar ik denk dat ik wel meer zou lezen met een e-reader? Toch makkelijker (en minder zwaar) meenemen onderweg en comfortabeler en makkelijker in bed etc. Volgens mij heb ik alle opties al uitgedacht maar heeft iemand een of andere zieke hack? :laughing:

Ik vind het jammer dat je bij het kopen van een nieuw fysiek boek niet ook een ebook kan downloaden :rage: soms denk ik wel eens om ebooks dan toch illegaal te downloaden als ik ze fysiek (nieuw?) koop??

Alleen de boeken “die ik echt goed vind” kopen nadat ik de op e-reader heb gelezen vind ik geen optie

Ik had dit ook heel lang, maar ben uiteindelijk overstag gegaan omdat ik graag ‘s avonds in bed lees en dan een ereader toch wel heel fijn vind. Ik lees nu vaak twee boeken (of meer) tegelijk: eentje ‘s avonds op mn ereader voor in bed of in andere situaties waarin ik lekker wat luchtigs wil lezen. En voor alle andere momenten lees ik fysieke exemplaren! Vind het bijvoorbeeld heerlijk om een fysiek boek mee te nemen naar een café om daar te lezen. Mijn vriend downloadt soms voor mij illegaal boeken als ik al een fysiek exemplaar (bijv een mooie hardcover) heb maar toch een stuk op de ereader verder wil lezen. Vind dat echt ideaal.

3 likes

Heerlijk!! :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Gaan er vandaag mensen naar de boekenmarkt 8! Deventer? Ik ga bewust niet want mag even geen nieuwe boeken meer kopen hahaha.

2 likes

Ja ik zit te wachten tot boodschappen bezorging en dan rapido heen, vorig jaar was het om 11 uur al niet te doen met aantal mensen dus ik hoop dat ik zo kan gaan. Koop meestal niet veel maar de sfeer is zo leuk en het grote aantal kramen en bijzondere boeken.

3 likes

Ik woon er dus ik moet wel haha, hoop wat mooie klassiekers te scoren

4 likes

Ik ook niet om die reden maar heb wel fomo haha

2 likes

2 augustus en nog geeneen lijstje :open_mouth:

The unselected journals of Emma M. Lion Volumes 1-8 - ⭐️⭐️⭐️⭐️

Ik heb er in 1 maand meteen de hele serie doorheen gejast. Was al lang op zoek naar een nieuwe serie en vond deze leuk! Kan je op zich wel aanraden niet alles in één keer achter elkaar te lezen, want bij het laatste boek was ik een beetje verveeld op een gegeven moment, maar er gebeurde sowieso niet heel veel in dat boek, terwijl het wel het dikste was.
Het is het dagboek van een 21-jarige vrouw aan het eind van de 19e eeuw in een kleine buurt in Londen. Ik vind het een beetje een kruising tussen Bridget jones qua hoofdpersonage en schrijfstijl en Gilmore Girls omdat het dus over een klein ‘dorp’ gaat met allemaal quirky personages.
Het zijn geen literaire hoogstandjes maar leest lekker weg! Ik verwacht dat ze binnenkort allemaal in het Nederlands op kobo plus staan (de eerste 2 staan er al op) en dat leest wel lekkerder dan Engels, want er worden best wat oude Engelse woorden gebruikt die ik niet kende. Ik zag wat kritiek omdat mensen het verhaal niet realistisch vonden (het gaat wat vrijelijk om met hoe een vrouw zich toen daadwerkelijk door het leven kon bewegen), maar dat vind ik niet storend, zou het verhaal anders ook saai vinden. Maar verwacht dus geen realistische historische fictie.

Stilleven - ⭐️⭐️⭐️⭐️

Fijn boek om te lezen, over een man en vrouw die elkaar leren kennen tijdens de tweede wereldoorlog, de levens die ze daarna leiden en hoe die zich tot elkaar verhouden. Het volgt de personages gedurende volgens mij een jaar of 40-50 en dat vind ik altijd leuk, dat je in een hele tijdsperiode wordt meegenomen. Verder wel veel kunstverwijzingen, maar die sla ik meestal over :grimacing:

The Correspondent - ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Vooral 5 sterren omdat ik de vorm zo leuk vond, knap hoe je door middel van enkel brieven en e-mails een verhaal kan vertellen. Het verhaal zelf en de personages vond ik ook boeiend.

Je bent hier - ⭐️⭐️⭐️,5

Zodra ik een boek vind dat over een wandelroute in de UK gaat, lees ik die eigenlijk altijd. Prima verhaal, lekker geschreven, ook geen hoogstandje. Het gaat om 2 eenzame mensen die met een groep de Coast to Coast wandeling in Engeland doen en hoe zij nader tot elkaar komen.

Sugartown - ⭐️⭐️⭐️

Ik ben ook vaak aangetrokken tot boeken van Ierse schrijvers. Deze gaat over een meisje dat weer thuis gaat wonen nadat ze is weggeweest en hoe ze daar haar draai moeilijk kan vinden. Vond de personages niet echt likeable en het verhaal ook vaak in herhaling vallen en daardoor wat langdradig.

De Middernachttrein - ⭐️⭐️⭐️

Ik vond het concept met die trein een beetje vergezocht, maar op zich een prima tussendoor boek. Maar je mist niks als je ‘m niet gaat lezen.

8 likes

Het was weer erg druk en de warmte hielp ook niet zo goed mee :sweat_smile: ik was met mijn moeder en uiteindelijk hebben we meer terrasjes gepakt dan naar boeken gekeken. Ondanks de drukte blijft er altijd wel een leuke sfeer, maar snap wel als je iets verder moet reizen dat je het misschien skipt, heb namelijk maar 2 boeken gekocht.

3 likes

Ja ik was er heen, maar was er al rond 8 uur! Na 11 vond ik het te warm en te druk worden maar ervoor lekker gewandeld in de ochtendzon en een beetje rondgekeken. Heb 4 boeken gekocht

3 likes

Tot diep in de nacht - Zag een vergelijking met Sally Rooney voorbijkomen; die snap ik wel. Maar vond hier echt nog wel te weinig gebeuren. Moest me er wel even toe zetten om verder te lezen, uiteindelijke oordeel: prima. Niet een mega aanrader, maar ook niet slecht

Geld verdienen - 3,5 ster. Origineel verhaal, pakte me in het begin mega erg, maar richting het einde toch weer minder. Maar wel vermakelijk en vond de manier van schrijven fijn!

Ik zie je bij het meer en In her own league; prima voor op het strand, maar zeker geen hoogstaande boeken. Volgens mij allebei van die booktok hypes. In her own league wel leuke take hebben rondom girlboss in sportwereld, maar uiteindelijk draaide het toch vooral om de romantiek (veel seksscenes).

En nu wel weer toe aan iets betere boeken :sweat_smile:

6 likes

Dit was mijn eerste keer, ik vond de drukte en warmte nogal intens. 🫣 Ik heb voor mezelf alleen een boekenlegger gekocht, maar mijn man heeft 2 oude boeken gevonden voor een mooie prijs en mijn dochter heeft het best gescoord, die heeft 7 kinderboeken gekocht en had de dag van haar leven. 🥹

Ik vond de sfeer ook leuk, Deventer is een mooie gezellige stad en het is toch bijzonder om met min of meer gelijkgestemden daar te zijn. Maar mijn interesses qua boeken zijn heel specifiek en dan moet je maar net mazzel hebben denk ik, ik heb meer aan goeie Google-skills en online tweedehands boekwinkels voor de boeken die ik zoek. Desondanks vond ik het gaaf om een keer mee te maken en ik denk dat mijn kleine boekenwurm volgend jaar weer wil. :rofl:

Trouwens wel echt respect voor al het horecapersoneel dat keihard werkte deze dag! Die hadden het zo druk.

10 likes

R.F. Kuang - Babel ⭐️⭐️⭐️⭐️

Sterk geschreven boek, en ook verrassende invalshoek om een boek te schrijven over racisme en kolonialisme in een (sub)fantasywereld. Daardoor ging ik er juist meer over nadenken/parelellen trekken naar de echte geschiedenis. Ik had graag wel iets meer achtergrond willen hebben bij sommige karakters. Die bleven voor mij soms wat vlak.

Amanda Romare - De halve stad bestaat uit mannen die me hebben gedumpt ⭐️⭐️

Herkenbaar hoe ze de modderpoel van ghostende en rare mannen beschrijft waar je doorheen moet tijdens daten, maar de uitwerking is zo over de top. De hoofdpersoon is 30, maar krijg het idee alsof ik over een meisje van 14 lees (vind de schrijfstijl vergelijkbaar met de boeken van Francine Oomen, maar in haar eerdere boeken was Rosa ook 14). Ook totaal niet mijn humor. En er wordt dus heel open geschreven over seks, maar werd er eerder wat onpasselijk ofzo van.

Femke Halsema - Pluche ⭐️⭐️⭐️⭐️1/2

Gaat over haar tijd als kamerlid van 1998 tot 2010. Het is heel vlot geschreven, boeiende periode en ze schrijft open op hoe ze het kamerlidmaatschap en de band met haar partij en andere politici ervaart. Daarbij toont ze veel zelfreflectie, wat ik niet zo vaak terug zie in (politieke) biografieën. Dat maakte het extra boeiend om te lezen.

Charles Lewinsky - Het lot van de familie Meijer⭐️⭐️⭐️⭐️

Familieroman over een Joodse familie in Zwisterland. Vond de eerste 150 pagina’s lastig doorkomen, wennen aan de schrijfstijl en een van de hoofdpersonages stond me erg tegen. Daarna werd het echt interessant, al bleef het verhaal soms wat langdradig. 4 sterren omdat ik het heel knap vond hoe de schrijver de invloed van het antisemitisme, andere belangrijke gebeurtenissen (o.a. 1e en 2e wereldoorlog) steeds laat doorschemeren in het verhaal zonder het expliciet te benoemen. Het slothoofdstuk vond ik echt heel mooi geschreven. Dat vond ik al een boek op zich.

Alex van der Meer - de wetten van Alex ⭐️⭐️⭐️⭐️

Vond ik echt een leuk en warm boek om te lezen. Vond sommige dingen niet helemaal geloofwaardig; dat Alex bijvoorbeeld haar diagnose niet kende en haar familie dit voor haar verzweeg, terwijl ze juist heel onderzoekend is en zich er bewust van is dat ze dingen en prikkels anders ervaart. En mensen anders op haar reageren. Maar ik vond het heel mooi dat het boek juist ging over het accepteren van autisme. En ik vond de andere personages ook erg goed en boeiend geschreven.

8 likes

Ossenkop - Manik Sarkar 5⭐️
In 1 ruk uitgelezen, van begin tot eind genoten van dit kleine en daardoor juist grootse plot. Over een slagerszoon in een klein dorp die vanzelfsprekend zelf slager wordt. Hoe goed hij het slagersvak beheerst, zo slecht is hij met mensen - en dus met zijn klanten. Het boek is droog en ook zo zorgvuldig en beeldend geschreven, dat ik alles van de vitrines en tegeltjes in de slagerij tot de frustraties en mislukkingen van de hoofdpersoon helemaal voor me kon zien.

Citroeninkt - Maral Noshad Sharifi 4,5⭐️
Prachtig, ontroerend boek over een jong meisje Talar dat op haar 4e samen met haar zwangere moeder vanuit Iran naar Nederland is gevlucht en hier met de daarmee gepaard gaande vooroordelen, discriminatie en haat te maken krijgt. Het onschuldige, kinderlijke perspectief van Talar die zo haar best doet om Nederlands te zijn en als Nederlander gezien te worden, wordt afgewisseld met dat van haar ouders en hoe zij in de jaren 80/90 opgroeien in Iran, zich verzetten tegen het regime en uiteindelijk niet anders kunnen dan vluchten. Over ouders die proberen een beter leven te creëren voor hun kinderen en over kinderen die maar moeilijk een plek vinden en krijgen in dat leven.

Moeders van anderen - Mirthe van Doornik 4⭐️
Schrijnend portret van twee zusjes die in een flat in een buitenwijk van een grote stad opgroeien bij hun alcoholverslaafde moeder die vaker niet dan wel moeder wil zijn. De onveiligheid en armoede hebben op beide zussen een andere uitwerking, door het boek heen wisselt het perspectief een aantal keer. Hartverscheurende beschrijvingen van gebeurtenissen die geen enkel kind mee zou moeten maken, jammer van het hele open einde.

Zeven brieven - Tina de Bruin 4⭐️
Autobiografisch verhaal over Tina die opgroeit in een gezin vol verwaarlozing en geweld, dit op jonge leeftijd probeert te ontvluchten door bij haar opa en en oma te gaan wonen maar ook daar is het allesbehalve fijn en veilig. Vond het erg aangrijpend, ontzettend verdrietig en knap hoe veerkrachtig en sterk deze vrouw ondanks dit alles is. Het boek bestaat uit hele korte hoofdstukken. Het simpele en soms kinderlijke taalgebruik vond ik vaak goed en versterkend werken maar soms ook net te weinig diepgang geven.

Alleen en duizend mensen - Malou Holshuijsen 3⭐️
Tijdens een radio-interview in een hotelkamer springt een comedian uit het raam. Het boek gaat verder vanaf daar en wisselt dit perspectief af met dat van een aantal maanden daarvoor, over hoe deze comedian en de redacteur van het radioprogramma zich tot elkaar verhouden. Las veel positieve recensies maar dit was niet helemaal mijn boek. Vond de hoofdpersoon Rivka vrij ongeloofwaardige en gekunstelde karaktertrekken hebben, daardoor vond ik het moeilijk om me in te leven. Vond het irritant hoe ze haar ouders constant maar alles kwalijk neemt terwijl ze zelf niet communiceert over hoe ze zich voelt bij hun keuzes. Leek daardoor alsof ze nog een kind van 16 oid was, ook door de ongeloofwaardige ‘rebellie’ van haar sekslijn.
Grotendeels wel goede en fijne schrijfstijl van de auteur, dus ga haar andere boek binnenkort ook lezen.

Yesteryear - Caro Claire Burke 3⭐️
Ik vind het toch knap hoe iemand met zoveel woorden zo’n consistent onsympathiek hoofdpersoon weet te creëren en tegelijkertijd is het ook zo anti-feministisch en polariserend, jammer. Kon de manier van schrijven tegen het einde steeds minder uitstaan, maar vond het plot dan weer verrassend dus daarom toch 3 sterren.

7 likes

Scherm­afbeelding 2026-08-03 om 09.19.48

If We Were Villains - M.L. Rio :star::star:

Samenvatting

Vroeger was ik gek op The Secret History en had weer helemaal zin in zo’n verhaal, maar ik vond het echt… vreselijk? Al dat geneuzel over Shakespeare en de hele tijd die irritante quotes BOEIE IK WIL JUICY STUFF. Uiteindelijk vond ik het verhaal ook helemaal niet lekker lopen en alle karakters waren suf, saai of gewoon stom.

Hex - Thomas Olde heuvelt :star::star::star::star:

Samenvatting

WTF was die eindscene?? En dan heb ik blijkbaar een herziene/milde versie gelezen haha, ik vond het een soort Jeroen Bosch koortsdroom (grappig genoeg noemde de schrijver dat later ook, maar dan zijn originele versie? Ik vond het eigenlijk al bij de herziene versie, maar na wat Googlen verschillen de eindes ook weer niet zoveel.)
Maar ik vond het concept wel heel tof en goed gedaan, vooral het eerste gedeelte zat ik er wel goed in. Origineel in ieder geval!
Ik heb deze gekocht bij de kringloop voor een euro, wel leuk anders had ik 'm niet zo snel gelezen denk ik :slight_smile:

10 likes

image
image

Friends forever - best leuk als je de serie leuk vond, gaat over hoe het verder is gegaan met de acteurs.
Hoe overleef ik alles wat anders gaat dan gedacht - het tweede deel over volwassen Roza, leuk stukje nostalgie en ik was benieuwd hoe het verder zou gaan na het eerste deel. Wel een tikje zweverig.
Voordat de waarheid uitkomt - vervolg op ‘voordat de koffie koud wordt’, maar is los te lezen. Ontroerende verhalen over een Japans café waar je in de tijd kunt reizen.
Yesteryear - hier welbekend, ik heb hem ook gelezen naar aanleiding van jullie berichten. Vond hem in het begin wat saai en langdradig, maar wel de moeite waard om door te lezen.
In jouw voetsporen - ontroerend verhaal over een moeder die de reis maakt die haar verongelukte dochter eigenlijk van plan was te maken. Het had me niet meteen te pakken, maar was een mooi verhaal met een lach en een traan.
The name game - in het begin niet zo spannend, maar je gaat je steeds meer afvragen wat hier aan de hand is, en dan komt de verwarrende plottwist. Lekkere feelgood, tikje mysterieus, goeie twist en einde.
Voor de likes - gewoon een lekker tussendoortje, dunne feelgood. Niks hoogstaands, wel vermakelijk

4 likes

In juli alleen Yellowface van R. F. Kuang uitgelezen. A little late to the party, maar nu kan ik er eindelijk ook over meepraten. Het is absoluut een boek waar je veel over kunt zeggen en schrijven (en dat is ook gedaan), maar ik had er meer van verwacht? Ik heb Kuang nog niet eerder gelezen (heb wel Babel in de kast staan) maar na alle lof die ik altijd online lees over haar en haar research voor haar andere boeken, had ik een enigszins genuanceerd boek verwacht en niet zo… pulpy? Ik heb geen moeite met een unlikeable narrator en in het begin dacht ik (met alle overdrijvingen): dit is satire. Dus ik las het ook op die manier. Maar daarna wordt de toon weer heel anders, krijg je als lezer op volledig onsubtiele wijze te maken met Kuang die reageert op kritiek op haar eigen boeken via dit boek (wat nice kan zijn, maar twitter discourse van een paar jaar geleden interesseert me echt nul) en dan eindigt het op een hele flauwe manier. Ik hoop echt dat Babel me beter ligt :sob:

5 likes

Ik heb al een poosje geen overzicht gemaakt, en juli was best een matige maand voor mij. Het lezen voelde soms als een moetje

Yesteryear 3⭐️
Dit boek ben ik (natuurlijk) door de hype gaan lezen. Ik vond de uitwerking van het boek niet zo goed, waardoor het punt wat gemaakt werd niet zo goed naar voren kwam. Jammer, want het idee heeft veel potentieel voor mij. Ik vond al die wisselende tijdslijnen ook oersaai geschreven. Misschien had ik het boek ook eerder 2 sterren moeten geven als ik er zo naar terugkijk.

Groter dan de hemel 3⭐️
Ik vond dit boek fijn geschreven, waardoor je makkelijk door het verhaal heen gaat. Ik leefde mee met de personages, maar aan de andere kant raakte het me ook niet. Gewoon leuk roman voor tussendoor. Niet bijzonder.

The Intruder 3⭐️
Ik heb echt een soort haat-liefde verhouding met Freide McFadden. Ik vind het lekker weglezende boeken, die ik ook echt wil blijven doorlezen. Maar zoals altijd is het plot ook weer niet geloofwaardig en weet je na de helft van het boek wel een beetje welke kant het op gaat.

Somwhere only we know 4⭐️
Ik vond dit boek zo veel beter dan de andere boeken die Cathy Bramley normaal schrijft. Normaal draaien haar boeken veel om een bepaalde sfeer en wat romantiek. Dit boek had juist echt een duidelijke verhaallijn en was sterk opgebouwd, maar toch ook weer feelgood op een bepaalde manier (wat ik niet verwacht had gezien wat zich afspeelt in het boek).

Zeg dat je me niet vergeet 4⭐️
Ik ben echt een sucker voor dit soort boeken. Ik vond de personages heel charmant, voelde met ze mee, en heb zowel gelachen als met een brok in mijn keel gezeten tijdens het lezen. Voor mij een goede romance boek, waar ik gewoon van genoten heb.

How to write a love story 3⭐️
Het uitgangspunt is leuk, maar ik vind het boek best langdradig. Pas tegen het einde kwam er wat vaart in, maar toen voelde dit boek meer als iets wat ik moest aflezen. Het is geen slecht boek, maar ook niet echt perse goed.

Veel 3⭐️-ratings. Had verwacht dat er wat meer boeken tussen zouden zitten die er uit sprongen voor mij. Deze maand iets meer moeite doen voor de boeken die ik uitkies. Op het lijstje staan in ieder geval (n.a.v. dit topc):
Ossenkop
Citroeninkt

Die had ik al eerder n.a.v. een tiktokker die veel aanraders deelt gedownload, maar nog niet aan begonnen.

3 likes

Welk punt werd er volgens jou gemaakt? Ik merk dat ik dat nog niet zo goed vat, wat is nou de clou van het verhaal

Wat maakte het voor jou de moeite waard om door te lezen? Ik vroeg me de hele tijd af hoe Nathalie in “1855” terecht was gekomen, niet een whodunit maar whathappenedhere haha. Dat gevoel van een tijdreis maakte het voor mij de moeite waard om door te lezen

Ik vond de hoofdpersoon in het begin niet onsympathiek per se, met in het begin bedoel ik de studententijd trouwens. Ik las het als een studente die goed wilde presteren en overall gewoon een goed mens wilde zijn, en zich niet wilde bezighouden met gedoe op campus. Wat vind je antifeministisch (en polariserend) eraan? Het grappige aan je opmerking is dat die Shannon uit het boek met haar studiegenoten juist zegt dat Nathalie super feministisch is!!

1 like