Nee hoor, ik lees puur en alleen om even lekker in een andere wereld te zijn
En als die niet leuk blijkt te zijn dan leg ik het boek weg.
Zeker, en dat doe ik ook graag. Het is niet eens dat ik niet over ontgroeningen wil lezen want ik heb nota bene net Uf van Jojanneke van den Berge gereserveerd bij de bieb
Maar ik had gewoon geen zin om nog meer van/over deze persoon te lezen, dan besteed ik mijn tijd liever anders.
Best wel veel eigenlijk haha, maar dat ze met zoān stomme piemelneus en heel raar gekleed in Den Bosch bosse bollen moet halen bij die bekende bakkerij staat me nog bij. En het aller smerigste vond ik wel dat ze restjes eten op haar hoofd moest doen, daar overheen een badmuts en ze mocht niet douchen voor een of twee dagen. Zat dat echt kokhalzend te lezen
Ik heb vorige week Babel uitgelezen en vond het echt fantastisch! Eerste gedeelte kabbelde een beetje voort, zoals wel vaker bij dark academia boeken maar halverwege gaat het opeens als een raket. Een van mijn weinige vijfsterren boeken van dit jaar!
En een goede schrijver maakt ook die dingen gelaagd en interessant, als dat niet lukt dan is het misschien gewoon geen goed boek (voor jou).
Ja maar dat je als lezer niet snapt waarom ze zo ver gaat is toch gewoon het doel van dat hoofdstuk?
Ik snap dat soms ook niet met bijvoorbeeld series en films waarbij mensen zeggen: ik kan dat echt niet kijken. Ik vind het zo naar/eng/spannend!
Ja, duh! Dat is het hele doel van die serie en (bijna) iedereen ervaart daar dezelfde gevoelens.
Tuurlijk, maar het is ook legit om daarna te zeggen: ik vind dit personage en deze schrijfstijl irritant dus ik ga stoppen met dit boek
Op mijn werk (ik doe iets met boeken) bestellen we hier regelmatig en daar zijn we tevreden over! Doet voornamelijk mn collega dus weet t verder niet precies
Mijn two cents over yesteryear:
Ik kreeg echt een hekel aan mannen tijdens het lezenš¬. Al die nutteloze mannen die zichzelf de hele tijd op de borst kloppen (Caleb maar ook bvb Bryce en zelfs Doug)⦠De verschillende vrouwen in yesteryear zoeken hun manier om om te gaan met de shitwereld die het patriarchaat heeft gecreĆ«erd. Natalie door zich te conformeren aan de verwachtingen van haar gemeenschap, maar eigenlijk gewoon de business te runnen (waar je vragen bij kan stellen, maar daās iets anders), Amelia door naar de pillen en drank te grijpen, maar ook bvb een personage als Reena dat zich eveneens conformeert aan haar gemeenschap, maar ook struggelt om mee te kunnen in de maatschappij.
Ik moest door dit deel heel erg denken aan de generatie van mijn grootmoeders. Veel vrouwen van hun generatie bleven thuis, voor de kinderen zorgen, terwijl de man de kostwinner was. Tegelijkertijd hoorde ik ook in hun verhalen vaak hoe zij toch de boel rechthielden, voor een stabiel inkomen zorgden door bvb te naaien in bijberoep. Net zoals Natalie konden zij een mooi plaatje tonen naar de buitenwereld, maar werd er binnenshuis heel wat rechtgehouden en verdoezelt. Tegelijkertijd is het in mijn progressieve kringen niet altijd beter. Vandaag hebben we keuze-vrijheid, maar het blijft best zoeken voor vrouwen, meer dan voor mannen. En ook progressieve (influencer) vrouwen tonen plaatjes aan de buitenkant die anders zijn dan het totaalplaatje.
Natalie is geen fijn personage, maar het boek toont wel heel goed hoe de influencer business werkt. Ragebait, een heel duidelijke selectie van wat wel of niet wordt getoond, storytelling, kinderen als economisch product,⦠Ik wéét dat ergens wel, maar toch loop ik best nog vaak in die val. Influencers faken oprechtheid, ook negatieve aandacht doet hun business draaien.
Ik heb het boek graag gelezen, het las ook vlot. Maar het 1855 verhaal vond ik heel raar, en ik blijf nog met een hele hoop vragen zitten. Waarom besefte Natalie dat 1855 verhaal niet? Ik snap ook die keuze niet helemaal. En wat is dat met die klem?
Ook over Shannon heb ik nog heel veel vragen. Dat personage mocht voor mij echt nog wat dieper uitgewerkt worden. Waarom was ze naar de ranch gekomen? Was ze echt zo gechoqueerd door hoe anders de realiteit was dan de filmpjes? En was dit dan de beste manier om in te grijpen? Ook haar beschuldigingen zijn best wel bedenkelijk.
En waarom is Shannon zo mild over Caleb, want die man is toch de ultieme loser? Op geen enkele manier lijkt die ook maar te kunnen doen wat hij zou moeten doen. En heel zielig dat hij geen kleuterleider mocht worden owv stereotypen, maar is er ook maar iemand die gelooft dat hij een klasje met 20 kleuters had aangekund? Hij leeft de droom van Natalie en beseft niet eens dat het een scam is, dan heb ik liever Natalie die de scam opbouwt.
Enfin, graag gelezen, maar nog veel vragen en losse eindjes. En ook weer eens even naar mijn vriend gekeken en me gelukkig geprezen dat hij op geen enkele manier zoān eikel is als de mannen in het boek:).
āAls alles gedoofd isā van dezelfde schrijfster vond ik ook mooi!
Ik heb éindelijk the dispossessed uit van Ursula Le Guin. Heb er heel lang over gedaan, omdat ik veel andere dingen moest lezen voor werk/gewoon druk was etc maar óók omdat ik het de eerste 70% van het boek gewoon best wel saai vond??
voelde me niet zo invested in de personages, het boeide me allemaal niet zo dus had niet zoān zin om door te lezen en de concentratie niet
Echt jammer want het leek me heel cool, en veel mensen (ook hier denk ik?) raden het aan als je I who have never know men vet vond (wat mij betreft misschien wel het beste boek ooit??) maar ik vond het eigenlijk een totaal ander soort boek, begrijp de link niet helemaal behalve dat het science fiction is
Ik kan mij ook goed voorstellen dat het aan mij/het moment/de manier waarop ik het gelezen heb ligt, en dat ik er wel helemaal in zou zitten als ik het in een kortere tijd met een andere mindset zou hebben gelezen. Maar voor nu ![]()
![]()
(want wel goed geschreven etc, zie wel dat het een goed boek is maar het heeft voor mij (nu) geen grote indruk gemaakt).
Ben wel benieuwd naar jullie meningen!
Ohja nou het was een goeie kickstart maar dit boek heeft de vaart er wel uitgehaald ![]()
Nou inderdaad zeg, je leest in recensies vooral kritiek op de vrouwelijke personages maar wat bereiken de mannen in het verhaal nou precies?
Ik vond Caleb ook echt als een sulletje verpakt als popeye overkomen, met de uren die hij doorbracht achter de computer en op fora (ehhhh⦠š«Ŗ)
Omg voor mij is echt de hele tradwive scĆØne ragebait. Nav het boek keek ik eens rond en ik vond bv Nara Smith of zo die alles in zoān zweverig stemmetje narreert en in haar mooiste kleding het huishouden staat te doen. Alleen de mooiste kanten laten zien, het is echt toxic AF. Esthetisch pleasend is het wel, dus ik snap de aantrekkingskracht. Maar als je begint te geloven dat je op zoān manier je huishouden moet runnen, dan is het tijd om Tiktok of Instagram te deĆÆnstalleren.
Nou amen, dat heb ik ook. En omdat er achteraf best wat wordt uitgelegd, ben ik er wel kritisch op dat je als lezer achterblijft met vragen zoals diegene die jij stelt. Wat ik vooral niet begreep was hoezo Nathalie 1855 niet snapte (omg de klem!) en idd ook de valse beschuldiging van Shannon. Of was het geen valse beschuldiging en was het niet Caleb maar Nathalie die seksueel contact met Shannon aanging? Ik tastte daar in het duister.
Ja echt, dezelfde vragen hier!
Samenvatting
Wat was dat met die klem?! Indien ze in een soort tijdsreis zat was dat logisch, maar nu toch niet? Ook omdat Caleb te dom is om een wolf of coyote te vangenā¦
En hoezo is ze dat vergeten?! Er zou echt een betere uitleg over die blackout moeten zijn. Enfin, als er plots marsmannetjes waren verschenen die Natalie hadden teruggeflitst naar 1855, was ik hier waarschijnlijk ook aan het klagen dat het ongeloofwaardig is, maar ik vind dat toch een betere optie dan het huidige verhaal.
Die beschuldigingen over seksueel gedrag: ik denk dat Shannon vrijwillig seks had met Caleb, maar de aanval van Natalie als seksueel grensoverschrijdend benoemde, ook om te suggereren dat ze lesbisch is. Maar volgens mij was die aanval op zich al voldoende om Natalie neer te halen, ook zonder de suggestie van seksueel grensoverschrijdend gedrag (wat het volgens mij niet was). Het stoort me ook aan het personage Shannon hier de moraalridder uithangt terwijl ze hierover liegt. En hoewel er veel mis is met het huwelijk van Natalie, vind ik het niet zo raar dat iemand even over de rooie gaat nadat ze heeft ontdekt dat iemand met haar man heeft liggen rotzooien⦠Dus in deze was ik team Natalie.
In het boek wordt hierdoor, volgens mij, ook wel wat gesuggereerd alsof veel beschuldigingen van seksueel grensoverschrijdend gedrag, te vaak verzonnen zijn. Dat vind ik wel echt schadelijk, want vrouwen worden nog veel vaker niet dan wel geloofd in zoān dossiers (ze zal er wel om gevraagd hebben, ze heeft het verzonnen om die persoon neer te halen, ā¦)
Ik vind Shannon ook huichelachtig dat ze altijd nog suggereert dat Natalie diep vanbinnen een goed persoon is, (ook op het einde aan Clementine) maar haar echt kapot maakt door te laten uitschijnen dat ze lesbisch is. Terwijl dat Ć©cht een groot issue is in die gemeenschap. Het kwam nu op mij over alsof Natalie dat āverdiendā had maar niemand moet door iemand anders geout worden.
Jaaa ook gelezen! Vond ik even mooi ![]()
Waarom nemen jullie Yesteryear zo serieus
het is satire!!
Ik kom dit boek aanraden voor wie van weird women fic houdt š«¶ over een vrouw met een seksuele obsessie voor vliegtuigen
Uhhhh ooooohhhhhh ![]()
Weird girl lit is mijn favoriete genre maar ik vond dit boek echt heel slecht š«Ŗ
Iets later maar mijn juli overzicht. Ik zie dat ik het laatste boek officieel op 1 augustus heb uit gelezen maar goed. Had het idee een slechte leesmaand te hebben (door bij Starbucks heet ik Amy waar ik niet lekker in kwam), maar dat blijkt mee te vallen als het zo onder elkaar staat.
Dertigers - Wieke Veenboer ![]()
![]()
![]()
Een handboek voor dertigers. Als 34-jarige komen veel situaties herkenbaar voor, waarbij ik wellicht iets meer nieuwe inzichten had verwacht? Cijfermatige onderbouwing en inzichten vanuit de man vond ik interessant om te lezen.
Het kleine hotel onder het noorderlicht - Julie Caplin ![]()
![]()
![]()
Feelgood, leest makkelijk weg.
Levenslessen van 100-jarigen - Marjon Bolwijn ![]()
![]()
![]()
![]()
Mooie verhalen en wijsheden van 100-jarigen met stuk voor stuk een nuchtere blik op de wereld. Kunnen we nog wat van leren.
āJe kunt je geluk niet bouwen op het ongeluk van een ander.ā
Geld verdienen - Hanna Berrevoets ![]()
![]()
![]()
![]()
Interessant boek over de gevaren/risicoās van beleggen. Ik wilde blijven lezen, hoewel het einde wel wat ver ging/gezocht was.
Bij Starbucks heet ik Amy - Els Quaegebeur ![]()
![]()
Verhalen over iemand die naar New York is geƫmigreerd. Het leest op zich makkelijk weg, maar de verhalen pakten mij niet zo erg. Had het boek wellicht beter weg kunnen leggen.
Geweten. Over Israƫl en Palestina - Maurits de Bruijn ![]()
![]()
![]()
![]()
Indrukwekkend & interessant. Geeft mij een bredere blik op de situatie in Israƫl en Palestina.
Ik zie jou - Irene Avogadri ![]()
![]()
![]()
Boek over Irene die in haar 20e jaren opeens mantelzorger wordt van haar jeugdliefde en maan van haar dromen. Leest makkelijk door. Sommige hoofdstukken lijken een beetje ālosse floddersā.
Heb je een favoriet?
En heeft iemand bob de straatkat gelezen?
Deze lijkt me zo wholesome