Het algemene boekentopic #4

Wel echt grappig hoeveel media-aandacht zij krijgt als iemand die een hekel heeft aan media-aandacht

2 likes

Ik moest meteen aan deze “Oh, christ” reactie denken:

2 likes

Ze was eerder ook de Nederlandse genomineerde voor een internationale boekenprijs, maar omdat ze niet wilde reizen voor de prijsuitreiking moest er een ander boek gekozen worden (is niet algemeen bekend, ik moet vanuit mijn werk ook genomineerden aanleveren). Zou me niks verbazen als dat hier ook het geval zou zijn hoor haha

1 like

Samuel Bjork, Jussi Adler Olsen, Helen Fields, Cilla en Rolf Börjlind, Jens Henrik Jensen

4 likes

Haha heerlijk

1 like

Haha ja wie weet kwam de datum niet uit oid, maar dan neem ik aan dat ze voor de nobelprijs wel komt hahaha.

2 likes

Voor als iemand nog een leuke klassieker zoekt om cadeau te doen Kinderen van moeder aarde is een tijdje terug verschenen met een nieuwe omslag en de andere twee delen ook. Als je de trilogie nog niet hebt gelezen zeker een aanrader om te doen. En jaapleest.nl heeft er net een artikel over gepost en is enthousiast. Ik ben niet een super Thea Beckham fan maar deze trilogie vind ik wel erg leuk om te lezen.

Oh en heeft iemand de gedichtenbundel Arabische vrouwenstemmen toevallig al gelezen? Hoe vond je die? Ik heb hem op mijn te lezen lijstje staan maar nog niet aan toegekomen.

Nog een leuke tip voor strip met feministische insteek is storyvilu de school van het genot. Het is wel een beetje basic feminisme onderwerpen en een iets te moderne gedachtengang soms maar het kleurgebruik is fijn, niet al te dik en een prima tekenstijl.

10 likes

Serie over Washington Poe van M.W. Craven.
De FjÀllbacka serie van Camilla LÀckberg is ook wel goed vind ik.
En als je Helen Fields nog niet hebt gelezen is de serie Perfecte
 Ook een aanrader (begint met perfecte resten, daarna perfecte prooi en nog 6 delen).

2 likes

Thanks voor alle aanraders <3

1 like

Oude post maar ik ben dit boek nu aan het lezen door jouw tip maar ik kan het niet aan, ik vind het nu al zo emotioneel en ik ben pas op bladzijde 50 ofzo

1 like

Juli en augustus wrap-up:

Peter Swanson - The Kind Worth Killing - dit boek heb ik ooit gekocht voor een euro op Amazon en nu eindelijk gelezen. Zonde van mijn tijd dit boek, ik vond het echt heel idioot. Gaat over een man die zijn vrouw wil vermoorden en er zitten wat plottwists in maar het is allemaal zo ongeloofwaardig en heel erg geschreven met de male gaze. Niet mijn soort boek.

Virginia Evans - The Correspondent - mooi boek, leuk om eens een ouder vrouwelijk personage te volgen, en natuurlijk interessante vorm met de brieven.

Liz Moore - God of the Woods - goede aanrader van @grace, ik weet niet of ik het had gelezen als ik alleen de blurb had gelezen want scouting/zomerkamp spreekt me niet echt aan, maar ik was helemaal invested in de personages.

Emily St John Mandel - Station Eleven - dystopisch boek over een virus dat 99% van de mensheid doodt en je volgt een reizend theatergezelschap. Ik vond het Shakespeare stuk heel irritant, want dat boeit me niks, maar de verhaallijnen uiteindelijk wel heel interessant. Ik las wel dat er een parallel is met het verhaal van King Lear maar zonder dat te weten was het ook een goed boek.

Ruth Ozeki - The Book of Form and Emptiness - ik hou van het magisch realisme van Ruth Ozeki. Dit gaat over een puberjongen met mentale problemen, maar het is zo interessant omschreven. A Tale for the Time Being vond ik ook heel goed.

Gabrielle Zevin - Tomorrow, Tomorrow, Tomorrow - nog zo’n boek waarvan ik sceptisch was of ik het leuk zou vinden, want het gaat over game-makers. Maar het is een mooi verhaal. Ik had alleen wel een hekel aan hoe oncommunicatief de hoofdpersonen waren. Heel frustrerend op sommige momenten. Maar een paar hoofdstukken aan het einde van het boek werden heel mooi uitgewerkt.

Madeline Cash - Lost Lambs - zo’n mooi en ontroerend en grappig en gestoord boek. Het was eigenlijk te kort, ik wilde nog wat langer met de Flynn familie zijn.

Het enige boek dat ik las dat door een man geschreven is, is ook meteen een stom boek, haha.

14 likes

Ik zat de afgelopen maanden in zo’n lekkere leesflow, echt uuuuren buiten/in de trein/in bed gelezen. :honeybee: :sunflower:

Weet niet of iemand dit boeit maar ik vind het gewoon leuk om te doen dus hierbij mijn grote zomer boeken recap!

Sacha Bronwasser - De lotgevallen :star: :star: (:star:)
Leuk, maar verhalenbundels blijf ik wat moeilijk vinden. Het ene verhaal vond ik fantastisch, het andere minder. Ik vond het een heel originele insteek om verhalen te schrijven naar aanleiding van kunstwerken. Ik las dit op mijn ereader maar dan zie je de plaatjes van de kunstwerken in zwart wit en heel klein dus dat is niet echt een aanrader. Ik heb alles opgezocht op google.

Rob van Essen - De grote schoonmaak :star: :star: :star: :star:
Mijn eerste boek van Rob van Essen en ik vond het FANTASTISCH, helemaal mijn ding.

Rob van Essen - Ik kom hier nog op terug :star: :star: :star: :star:
Toen wilde ik meteen nog een boek van hem lezen en deze vond ik ook geweldig. Ik ben zo dol op magisch realisme.

Rinske Bouwman - Korstmos :star: :star: :star:
Mooi thema en mooi geschreven. Op sommige vlakken heel slim en creatief maar ik vond de uitvoering van de pratende dieren wat flauw en misschien wat te makkelijk.

Ciila Börjlind - De Zonnewende :star:
Ik vond dit echt helemaal niks, wel uitgelezen maar met moeite. Gewoon te vaag en moeilijk te volgen.

Ype Driessen - Vanilla :star: :star: :star:
Ik luister altijd naar de eeuw van de amateur en was dus wel nieuwsgierig geworden naar het boek van Ype. Stelde niet teleur, leest lekker vlot weg.

David Szalay - Het vlees :star: :star: :star:
Dit boek bleef zo vlak. Alles gebeurt gewoon. En dan gebeurt het volgende. Dat is het. En ik begrijp heel goed dat dat juist de bedoeling is maar daardoor vond ik het moeilijk om geboeid te blijven en echt iets te voelen bij de hoofdpersoon.

Hanna Bervoets - Leer me alles wat je weet :star: :star: ( :star:)
2,5. Het begon veelbelovend maar ik vond het echt véél te langdradig en er gebeurde te weinig om het interessant te houden. Steeds die hints naar wat voor rampzaligs er zou gaan gebeuren werd op een gegeven moment ook irritant als je je daarna weer door pagina’s sprongen in de tijd, kantoorperikelen en bijpersonages moest worstelen. Daarbij vond ik het hoofdpersonage Daniel gewoon niet bijster interessant of sympathiek. Maar Hanna Bervoets schrijft wel echt heel goed en dat is de reden dat ik het toch heb uitgelezen.

Liz Moore - De stem uit het bos :star: :star: :star:
Ook een fijn wegleesboek, ik vond de Nederlandse vertaling alleen niet altijd helemaal top. Het einde vond ik mwah.

Dorien Dijkhuis - Dezelfde maan :star: :star: :star:
Heel mooi geschreven maar het zijn wel echt gedachtenspinsels, heel fragmentarisch. Daardoor vergeet ik het ook snel weer eigenlijk. Maar wel een naam om te onthouden. Ik las dat ze ook gedichten schrijft, daar ben ik erg benieuwd naar.

Anjet Daanje - De herinnerde soldaat :star: :star: :star: :star:
Hypnotiserend is het woord waarmee ik deze roman het beste kan beschrijven want soms wilde ik niet meer doorlezen en werd ik er gek van dat bijna iedere zin met ‘en’ begint en de meeste zinnen een halve pagina lang zijn. Soms snakte ik zelf ook naar een adempauze, net als de personages. Maar toch bleef ik maar doorlezen, echt uren achter elkaar. Wat een knap verhaal, soms spannend en soms ontroerend. Ik zou dit zeker aanraden maar bewaar het voor als je een week niets te doen hebt.

Asako Yuzuki - Boter :star: :star: :star: :star: :star:
Echt mijn lievelingsboek van het afgelopen jaar. Van begin tot eind zo genoten. Ik kan niet eens goed uitleggen waarom maar het is iets in de sfeer van het boek, het trage maar toch de onderhuidse spanning. En die beschrijvingen van dat eten. Echt geweldig. Zonder overdrijven denk ik nog zo vaak terug aan dit boek. Kan me overigens ook voorstellen dat sommigen dit boek juist heel saai vinden, maar als ik eenmaal verknocht ben maakt het me niks uit dat er soms helemaal niets gebeurt. Als ik maar gewoon met de personages kan zijn.

Marie Vareille - De onttoverden :star: :star: :star:
Deze valt voor mij weer onder de categorie ‘lekker wegleesboek’ maar blijft niet echt hangen verder. Ik ben nu overigens bezig in dat andere boek van haar.

Paulien Cornelisse - In het kort :star: :star: :star:
Love Paulien en ze kan heerlijk schrijven. Het zijn allemaal korte stukjes en het is best een dik boek dus dan vind ik het soms lastig hoe je zoiets leest. Het is niet echt bedoeld om achter elkaar door te lezen denk ik, heb ik nu wel gedaan.

Annika Norlin - De kolonie :star: :star: :star:
Sommige stukken vond ik intrigerend en ik bleef ook wel doorlezen maar al met al toch niet helemaal mijn ding. Op zich hou ik wel van trage boeken, maar ik vond dat er in deze roman teveel gewisseld werd van vertelstemmen/personages, waardoor het nooit écht de diepte in gaat. Dit boek had voor mij beter gewerkt als alles werd verteld vanuit het perspectief van 1 iemand (LÄke!)

Tldr; als ik iets moet aanraden zouden het Boter en de Herinnerde Soldaat zijn en als ik iets moest afraden zou het de Zonnewende zijn (wat een kutboek, sorry). De rest valt wat mij betreft allemaal in de tussencategorie.

24 likes

Ik heb vorige week Narcis van Judith Fanto uitgelezen en ik vond het echt prachtig, heb er nog veel aan gedacht afgelopen week. Zit nu echt even in een “help wat ga ik nu lezen” gat

10 likes

Heb deze ook twee weken geleden uitgelezen, echt een prachtig boek. Heb je al meer boeken van deze schrijfster gelezen?

Nee! Ze heeft maar één ander boek geschreven toch? Viktor geloof ik

2 likes

Is ook een aanrader!

1 like

Oh wat goed en hij staat in de online bieb zie ik!! Ga ik die hierna lezen. (Narcis staat ook in de online bieb als lees- en luisterboek zie ik nu voor de geĂŻnteresseerden)

3 likes

Ik heb van Rob van Essen ooit Een goede zoon gelezen en ik HAATTE het (kon me er ook niet echt aan over geven/misschien was het niet het goede moment voor dat boek voor mij). Maar vorig jaar las ik Visser en ik vond dat zoooooooooo goed. Echt een aanrader! Zou dat geen magisch realisme noemen maar wel zo absurd. Heb er lang over nagedacht

2 likes

Ik ben gestart in de Kreeftenvrouwen maar holy wat is het saai. Is dit een kwestie van doorzetten? Ik snap de hype totaaal niet

2 likes

Ik heb doorgezet en viel mij ook uiteindelijk tegen. Wel mooi verhaal uiteindelijk hoor, maar echt heel traag