Het algemene boekentopic #4

Ik was er ook in begonnen. Vooral gevallen voor de mooie omslag. Maar mennnn zo saai. Heb hem niet uitgelezen en weggegeven.

Ik vind het erg leuk om te lezen, heb een aantal boeken op m’n tbr gezet dus dankjewel!

Had zelf een wat mindere leesmaand, maar alsnog wel 2 boeken gelezen en 1 geluisterd:

Tot lijf gemaakt - Tatjana Almuli 4,5⭐️
Hele fijne mix van wetenschappelijke informatie en persoonlijke verhalen in deze maatschappijkritische analyse over schoonheid. Heel scherp en toegankelijk geschreven met een lekker activistische toon, maar alles behalve ‘veroordelend’ over het willen voldoen aan het/een schoonheidsideaal. Soms misschien iets te veel persoonlijk, en erg vanuit randstedelijke blik geschreven.

We zijn hier niet om vrienden te maken - Emma van den Berg 2,5⭐️
In 2 dagen uitgelezen, maar het pakte me niet. Beetje afgeraffeld boek. Vond de schrijfstijl niet prettig, te veel bijzinnen die steeds een negatieve nuancering zijn van het eerste deel. Het kinderlijk perspectief en onverschilligheid blijft ook al is de hoofdpersoon later puber en volwassen, waardoor het voor mijn gevoel niet helemaal klopte qua toon.
Soms dan wel echt hele rake en scherpe zinnen, die het dan toch de moeite waard maakte om door te lezen. Net als scenes, gebeurtenissen en dingen die als milennial leuke gevoelens van nostalgie oproepen.

Overgave op commando - Nadia de Vries 4⭐️
Origineel en heel goed, soms gruwelijk, geschreven verhaal over Schelvis die maar niet kan ontsnappen aan een opeenstapeling van ellende. Soms wel wat moeizaam om door te komen. Las achteraf dat de auteur bewust geen geslacht aan de hoofdpersoon heeft gegeven, vond ik erg interessant want ik heb deze eigenlijk direct als man ingevuld. Toen ik recensies las die over ‘haar’ spraken gaf me dat zo’n andere kijk op het boek. Misschien lees ik 'm nog weleens een keer maar dan met een vrouw in gedachten. Vind het interessant hoe veel dat (voor mij althans) dus met een boek en verhaal doet.

Ben nu De buitengewoon geslaagde opvoeding van Frida Wolf aan het lezen en die is echt :revolving_hearts:

8 likes

Luisteren jullie naar de grote vriendelijke podcast? En leest iemand van jullie de grote vriendelijke 100? Weet niet helemaal of dit het juiste topic is, gezien het kinder- en jeugdboeken zijn, maar lijkt mij wel leuk om over te praten, mocht er interesse zijn. Of misschien in een apart topic?

2 likes

Ja ik luister die podcast en lees ook boeken uit die lijst al is mijn doel niet om alle honderd te lezen.

3 likes

Wat wil je kwijt? Ik luister ook weleens

Het lezen gaat hier dit jaar met enorme vlagen, dus ik ga verder op m’n vorige post v.a. april:

April:

Samenvatting

Meet me in Milan: te veel ordi seks praat voor mij.

Promise me: ik vond dit een aandoenlijk verhaal, met leuke personages. Hoog feel good gehalte.

Weekend away: begon leuk, leest lekker weg, het verhaal ontrafelde zich alleen verder met de geloofwaardigheid van een soap. Dat was jammer.

The storyteller: leuker dan ik had verwacht, lag al langer op de plank. Het duurt wel even voordat ik erin kwam, schrijfstijl pakt me niet zo.

Mei : niks
Juni niks

Juli :

Samenvatting

A Bookish story : Vermakelijk romance book. Leuke personages, verhaal ontrafelt zich langzaam maar was al snel invested in het verloop. Jammer dat het super voorspelbare eind.

The boyfriend, the inmate & never lie : lekkere Frieda McFadden maand. Makkelijke thrillers, prima vermaak op een zomerdag/avond.
Never lie had alleen een gekke plottwist op het eind waardoor heel het verhaal ervoor voor m’n gevoel niet meer klopt. Maar tot dat punt vond ik het ook top.

Augustus :

Samenvatting

Just one look at you: meeslepend verhaal, door veel wisselingen in locaties en personen vond ik het soms wat chaotisch lezen.

I see you’ve called in dead: geinig verhaal. Het boek probeert grappig te zijn, maar dat vind ik tegenvallen.

Malibu rising : helemaal meegenomen het verhaal dat taylor Jenkin Reid beschrijft. Boeiende dynamieken tussen de personages.Beetje spoiler heb begin beschrijft branden in Malibu, ik vond het branden op het einde wel een anti climax. Had wel meer drama rondom verwacht.

En meer Freida McFadden

4 likes

Gelezen in Augustus:

• Wilde Rozen van Damesschrijfbrigade Dorcas - 3.5 :star: - dit zijn vier verhalen gebundeld in een uitgave, de verhalen volgen elkaar op. Ik vond het eerste deel het beste, maar alle verhalen vond ik aangenaam qua schrijfstijl. Het is al een wat ouder boek maar dat vond ik juist wel leuk! Ook gewoon fijn om te lezen over een tijd waarin de beeldschermpjes niet in het middelpunt staan van het leven.
  • Vox & ik van Catherine Raven - 3 :star: - Heb heeel lang gedaan over dit boek. Was eerst in het Engels begonnen maar vrij snel overgestapt naar het Nederlands. De schrijfstijl vond ik erg lastig waardoor mijn gedachten continue afdwaalden. Uiteindelijk wel een mooi en niet alledaags verhaal, en alle biologie/ecologie die erin beschreven wordt vind ik wel interessant.
  • Agnes Aubert’s Mystieke Kattenopvang van Heather Fawcett - 4 :star:- Deze las lekker weg, het verhaal bouwde zich rustig aan op en tja love katten.
  • Het laatste verhaal van Jamie Gunn van Thomas Olde Heuvelt - 3.5 :star: - Ik vond deze helemaal niet zo spannend eigenlijk, en zeker op het einde vond ik het lastig te volgen wat er nu allemaal gebeurde/gebeurd was. Heb wel betere boeken gelezen van hem.
  • In het duister van Sharon Bolton - 3.5 :star: - een thriller, prima opbouw en verhaal. Het is eigenlijk deel 5 van een serie maar ik vond het niet heel storend/had het gevoel dat ik veel informatie miste.
  • Bezwering van Sharon Bolton - 3.75 :star: - een van haar eerdere boeken, ook weer een thriller. Deze ging over slangen wat ik wel interessant vond! Ik vond het verhaal ook goed in elkaar zitten, langzaam vallen alle puzzelstukjes op hun plaats.
  • De wolventemmer van Barbara Jurgens - 4 :star: - eigenlijk een boek voor jonge tieners (de hoofdpersoon is 14 jaar), maar dat doet verder niet af van het verhaal. Vond het fijn geschreven en vond het ook een boeiend verhaal, een beetje magisch realisme over wolven maar niet de klassieke weerwolf versie.
4 likes

Ohh wat interessant, ik las Schelvis als vrouw! Ik ga m eens herlezen

3 likes

De keuze - ⭐️⭐️⭐️

Dit boek gaat over een vrouw die Auschwitz heeft overleefd en voornamelijk over hoe haar leven daarna was. Ik vond dat deel heel boeiend, ook hoe ze vertelt over hoe ze daarmee omgegaan is (De hoofdboodschap van het boek is dat je niet kunt kiezen wat je in het leven overkomt, maar dat je altijd zelf kiest hoe je daarmee omgaat). Maar het andere deel is eigenlijk een vertelling van anekdotes over haar cliënten, want ze is psycholoog geworden en hoe haar filosofie dan ook weer op hun leven slaat, maar die stukken vond ik echt doodsaai en heb ik voornamelijk overgeslagen.

De brievenbezorgster van Puglia - ⭐️⭐️⭐️

Dit vertelt het verhaal van Anna die naar de kleine geboorteplaats van haar man verhuist en hoe ze daar haar weg vindt. Ik vond het een beetje een vlak verhaal, maar daardoor wel lekker om ‘m te luisteren (wat ik dus ook heb gedaan). Gewoon zo’n prima weglees/luisterboek.

The bright years - ⭐️⭐️⭐️⭐️,5

Deze stond al even op m’n lijstje en ik vond ‘m zaterdag bij Scheltema. Heb ‘m binnen een dag uitgelezen. Het is een vertelling over een familie door de jaren heen (van de jaren 80 tot ongeveer nu) en dat vind ik altijd fijne verhalen. Het zijn korte hoofdstukken die steeds iets vertellen over een belangrijk moment in een jaar. Het is een boek met veel verdriet, maar toch ook weer niet heel zwaar. Weet eigenlijk niet of we hier aan trigger warnings doen, maar alcoholisme is een groot thema.

The road to tender hearts - ⭐️⭐️⭐️⭐️,5

Als je Little Miss Sunshine een leuke film vond, vind je dit boek ook leuk! Het gaat over een (weer alcoholistische) man die de voogdij krijgt over zijn achterneefje en -nichtje met wie hij een roadtrip gaat maken. Het is met vlagen absurdistisch, grappig, er zit een plottwist in die ik totaal niet zag aankomen en je vliegt erdoorheen.

6 likes

Ik heb in augustus geen enkel boek gelezen! En ben daar niet blij mee. Hopelijk wordt deze maand beter.

Prima leesmaand. Met name 138 Main Street vond ik echt geweldig. Een origineel verhaal, goede thriller.

Uit het leven van een hond was een fijne palate cleanser na Kernoorlog. Mijn hemel wat een heftig boek. Non-fictie waarin een scenario wordt beschreven als er kernbommen vallen. Op basis van scenarios die in de VS klaarliggen. Wel heel cliche dat Noord-Korea de boeman is en er zaten ook wel wat gaten in die de schrijfster duidelijk zelf heeft ingevuld. Maar als je zin hebt om een week vervuld te zijn van schrik, vooral lezen.

En Vroeger woonden wij hier is gewoon een goed horrorboek, over een familie die aanklopt bij een huis waar ze ooit woonden, om gezellig even nostalgisch rond te kijken. Maar, ze vertrekken maar niet.

Mathijs Deen heb ik eerder al wat over gezegd. Vlak, niet spannend.

4 likes

Heb verder een goed leesjaar maar moest er afgelopen maand weer ff inkomen.

gelezen

![IMG_8733|230x500](

En ik begin nu net in ‘geen nieuws van Gurb’, zag in de boekwinkel een briefje erop dat iemand het erg grappig vond en heb zin in grappig

10 likes

Ik ben nu Mijn onwaarschijnlijke vriendschap met Emma Watson aan het luisteren maar ik zit me zo te ergeren. Ik denk gewoon nog steeds alleen maar “wat een raar stalker gedrag”.

4 likes

Ik ben overgestapt van Goodreads naar Storygraph, al een poos geen update in dit topic want baby dus weinig tijd, maar wel flink gelezen!

Wat ik zoal heb gelezen de afgelopen twee maanden:
Deel 1 en 2 van Crescent City, House of Earth and Blood en House of Sky and Breath, omdat de nieuwe ACOTAR boeken uitkomen van Sarah J. Maas. Allebei :star::star::star::star::star:, helemaal mijn genre!

Je moeder door Anna Nooshin, :star::star::star:.
Leest lekker weg, maar veel opvul van de pagina’s en wat vlak geschreven.

Verder nog wat boeken rondom baby en familie, niet zo boeiend. Ik ben nu bezig in het derde deel van Crescent City en daarna ga ik ACOTAR opnieuw lezen met aansluitend het nieuwe deel!

5 likes

Janice Hallett, die ik vorige zomer helemaal ontdekt heb met leuke whodunnits verteld in e-mail/brief/documenten heeft deze week een nieuw boek uitgebracht! The Silent Appeal, heb m meteen voor de ereader gekocht.

3 likes

Ik wilde nog mijn gelezen boeken van augustus delen, zaten echt wel een paar hele mooie boeken tussen.

Het licht van de zee :star: :star: :star: :star: :star:
Het verhaal gaat over een vuurtorenwachter en zijn vrouw op een afgelegen eiland voor de Australische kust. Ze willen een gezin, maar dit lukt niet door meerdere miskranen en dan spoelt er een boot aan met een dode man en levende baby. De een wilt de baby houden, de ander wilt het melden. Dit boek vond ik echt prachtig. Ik zat er helemaal in. Heel mooi hoe de dillema’s steeds groter en zichtbaarder werden.

Vers water voor de bloemen :star: :star: :star: :star:
Stond al langer op mijn lijstje, maar n.a.v. iemand’s recap van vorige maand hier, ben ik het boek gaan lezen. Ik vond het een mooi verhaar, met voldoende mysterie om geraakt te blijven. Maar ik vond het soms net teveel personages om lekker weg te lezen.

Moeders van anderen :star: :star: :star:
Het verhaal gaat over twee zusjes die opgroeien met een moeder die heel veel drinkt en totaal niet in staat is voor de twee zusjes te zorgen. Vervolgens springt het boek door de jaren heen en laat zien hoe de zussen ermee im gaan. Het boek bevatte veel humor, maar ik vond de schrijfstijl niet zo.

Citroeninkt :star: :star: :star: :star: ,75
Talar vlucht als jong meisje met haar zwangere moeder vanuit Iran naar Nederland. Ze komen in een gereformeerd dorp terecht, waar ze niet helemaal tussen passen. Ik vond het een heel mooi en sterk boek, dat het verhaal vertelt van een meisje dat probeert op te groeien terwijl haar ouders hun eigen verdriet/trauma’s mee dragen.

*Ossenkop :star: :star: :star: :star: :star:
Stond ook al langer op mijn lijstje, maar n.a.v. hier opgepakt om te gaan lezen. Gaat over een jongen die de beste slager wilt worden die er is. Hij neemt na de dood van zijn vader de dorpsslagerij over. Hij is erg goed in zijn vak, behalve dat hij niet echt met mensen om weet te gaan. Het boek bevat soms weinig woorden terwijl er heel veel gezegd wordt, en dat vond ik fijn lezen. Ik heb dit boek binnen 1 avond uitgelezen en was shocked door het einde.

Wat ik je niet verteld heb :star: :star: :star:
Leuk verhaal, leuk plot. Prima voor tussendoor.

Terugkeer - Mergelland moorden :star: :star: :star:,75
Het boek gaat over Alex, die na een traumatische ervaring bij de Amsterdamse politie, terugkeert naar zijn roots in Zuid-limburg. Hij gaat daar leiding geven aan een cold case team, wat in de eerste instantie een ramp lijkt te zijn. Leuk boek voor tussendoor, met verschillende verhaallijnen. Ik vond het boek ook wel spannend, maar niet perse zo spannend dat ik het niet weg kon leggen.

13 likes

Ik was hier ook aan begonnen (ook het luisterboek) maar heb het vrij snel opgegeven, vond het echt overkomen als een young adult boek

1 like

Pff ik zit weer eens in een reeks van teleurstellende boeken… hierdoor vergaat me de zin om te lezen wel.
Heb echt een hekel aan onlogische dingen in boeken, zoals ik nu in een boek lees over een vrouw waarvan haar zus vermist is. Dan wordt zij en 2(!) andere families uitgenodigd bij de politie want ze hebben haar zus (of een dochter van de 2 andere families) misschien gevonden.
Dan zegt de detective van oh nee het is toch niet 1 van jullie vermiste familieleden, het was een meisje die met een flinke kater in een auto zat.
??!! Wtf dus voor een of andere gare melding gaan ze 3 families optrommelen en hoop geven terwijl ze helemaal niks zeker weten??
Vind ik dus echt debiel om te lezen.

2 likes

Ik heb CC 1 en 2 ook uit. Vond het top! Dat einde van 2 :heart_eyes::heart_eyes: Echt zin om door te lezen maar moet even m’n boekenclub boek tussendoor lezen. Daarna CC3 lezen zodat die ruim uit is voor oktober. Mijn doel is om TOG helemaal te lezen voor het boek van januari.

1 like

Haha wat vreselijk! En deel de titel maar, want dan kunnen we die overslaan :sweat_smile: