Het algemene boekentopic (Deel 1)

Ik heb zin om me op vakantie helemaal te verliezen in een boek dat niet in het hier en nu speelt en dat lekker ver van de dagelijkse westerse wereld af staat. Wat zijn jullie aanraders als het om dat soort boeken gaat? Het kan fantasy zijn maar ook een historische roman bijvoorbeeld, als het maar echt zo’n boek is dat je helemaal meesleept. Liefst geen onderdeel van een serie, trouwens.

Inderdaad boeken van Kristin Hannah (ik heb The Nightingale en The Great Alone gelezen, allebei goed)
Circe / The Song of Achilles van Madeline Miller
Elantris of Warbreaker van Brandon Sanderson (nog niet gelezen, maar ik vertrouw Sanderson), zijn allebei tot nu toe nog standalones
The Night Circus van Erin Morgenstern

Ik heb wel meer aanraders, maar dat zijn dus geen standalones. :sweat_smile:

1 like

Ik kan dit boek tot nu toe erg waarderen: https://www.goodreads.com/book/show/47079115-wat-we-niet-vertelden

De schrijfstijl is heel fijn, vind ik. Weet alleen niet of het ver genoeg van de westerse wereld afstaat haha. Speelt zich in ieder geval af in de tijd van de Koude Oorlog en het gaat over vrouwen bij de CIA die een manuscript Rusland in moesten smokkelen en verspreiden! Het boek komt alleen pas in september uit, dus geen idee wanneer je op vakantie gaat?

Kristin Hannah vind ik inderdaad ook een aanrader.

1 like

Volgende week zondag ga ik! En hmmm denk dat dit + Kristin Hannah nog net iets te actueel/dichtbij is voor waar ik nu zin in heb. Maar klinkt allemaal wel goed!

Boeken van haruki murakami misschien? Ik kan me daar wel in verliezen en staat ver van de realiteit!

Er zitten series tussen maar niet allemaal. Ik vond moord op commendatore heel fijn (dit was wel 2 delig)

1 like

Murakami is top inderdaad! Daar heb ik er ook 1 van op de planning staan (De opwindvogelkronieken).

Oké, dan weet ik eigenlijk alleen dit boek nog, al is het wel een ‘moet je van houden’-tje vanwege het magisch realisme.

1 like

Even een update!

Afraders/tegenvallers: Fun to run (vreselijke toon, geschreven alsof het een damesblad is), Moord op de moestuin (vlak en saai) en Achter gesloten deuren (ook vlak en saai, maar wel minder saai dan MODM).

Aanrader: Het Puttertje :heart: (bijzonder verhaal en gewoon heel erg goed geschreven. De vertaling is ook erg goed @vertaaldeboekenhaters).

Honorable mention: De goede zoon. Nét niet mijn soort boek; het klikte niet tussen ons. Maar wel goed geschreven en interessant om te lezen.

Ik durf het trouwens bijna niet te zeggen, maar Harry Potter valt me tegen tot nu toe… Het is (nog) niet zo magisch en tof als ik dacht.

@Celeone dat boek ziet er goed uit!

2 likes

Jaa ik heb deel 1 geluisterd op Storytel! Fry is echt fantastisch. Heb gehoord dat de eerste delen wat kinderlijker zijn, weinig mensen hebben geloof ik deel 1/2/3 als favoriet. Ben wel van plan om de rest ook te lezen of luisteren.

@Briseis wat vond je van echo? Ik heb hem al een maand op mijn ereader staan om op de vakantie te lezen. Maar we zaten in een heeeel mooi (maar s nachts wat eng haha) boerderijhuis en ik durfde er niet aan te beginnen

Wat grappig, 5 is juist mijn favoriet. Vond het heel interessant omdat het wat meer op de geschiedenis van Zweinstein was gericht, zover ik me kan herinneren. Wil ze binnenkort weer herlezen!

3 likes

Ik ben op de helft van The Scorpio Races van Maggie Stiefvater en ik ga beginnen aan Northern Lights (ook wel The Golden Compass) van Philip Pullman, ter voorbereiding van de aankomende HBO serie van His Dark Materials. Staat echt al jaren op mijn TBR en heb ze eindelijk in mijn bezit.

Matchen mooi met mijn editie van The Book of Dust, alleen zijn deze kleiner. Niet mijn foto trouwens.

4 likes

Matig. Ik kan er de vinger nog niet helemaal op leggen, maar ik miste iets in het boek; het gaf me geen voldaan gevoel toen ik het uit had. Bepaalde dingen waren ook niet helemaal goed uitgewerkt. Maar ik vind Olde Heuvelts schrijfstijl wel heel fijn! Ik vond het trouwens totaal niet eng, op de proloog na, dus je zou er volgens mij gewoon aan kunnen beginnen wanneer je wil, haha.

Ik ben op zonvakantie dus heb ineens megaveel tijd om te lezen :star_struck: Gisteren Second Chance Summer gelezen. Op het einde liepen de tranen over mijn wangen terwijl ik aan het hotelzwembad zat. Echt een mooi boek!

Vandaag begonnen aan The Seven Husbands of Evelyn Hugo en hoewel ik pas 54 bladzijden heb gelezen vind ik het nu al top!

1 like

Ik ben volgens mij de enige die de luisterboeken van HP met Stephen Fry verschrikkelijk vind. Ik vind zijn stem echt niet prettig gewoon.

Nou, de komende 2 weken kan ik geen audiobooks luisteren op mijn werk, want 1 van mijn oortjes is stuk :cry: Nu worden ze opgestuurd om te kijken (en hopelijk hoef ik geen nieuwe, maar ben er bang voor), maar dat duurt dus minstens 2 weken.

@nightlife Second Chance Summer is mijn favo van Morgan :slightly_smiling_face:

1 like

De boeken van Simon Montefiore! Sashenka of De rode dageraad. Zijn onderdeel van zijn Moskou-trilogie maar dusdanig geschreven dat je zo ook apart kunt lezen!

1 like

Ik heb net The Last Letter van Rebecca Yarros uitgelezen en I’m not okay. Wat een heftig boek zeg :cry: Tranen met tuiten aan het einde. Snap helemaal wat een vriendin van mij deed aan het einde. Ik zet het even in een spoiler.

In het boek zit een tweeling en zij ging dus kijken of haar zoon nog ademde.

Nu Smut van Karina Halle herlezen. Even wat luchtigers.

Jaaa die is fantastisch!

@Briseis
Ik zou ook Pillars of the Earth van Ken Follet aanraden, over de middeleeuwen. Er zijn twee “vervolgen”, maar eigenlijk zijn ze volledig op zichzelfstaand en hoef je helemaal niet alle delen te lezen. Het speelt alleen in dezelfde stad maar dan steeds een paar honderd jaar later.

1 like

Klinkt goed! Ik overweeg ook om deze serie te gaan lezen. Heb er laatst een recensie over geluisterd in de Wat Ik Wou Dat Ik Wist podcast en zij was ook erg positief. Ik zie dat het eerste boek nu vrij goedkoop te krijgen is dus misschien koop ik 'm wel.

Ik lees nu Zolang Er Leven Is (2e dagboek van Hendrik Groen). Heel fijn boek weer. Hierna lees ik een ander boek van ‘Hendrik Groen’: Leven en Laten Leven.

1 like

Als je het geld kan missen zeker doen. Ik vind het, het zeker waard.

1 like