Rachel Burge - The Twisted Tree 7.5/10
Martha beschikt over een bijzondere gave en reist af naar het afgelegen huis van haar oma in Noorwegen, hopend dat haar oma hier meer van afweet. Eenmaal aangekomen treft zij het huis van haar geliefde grootmoeder anders aan dan verwacht. Deze korte YA roman is doorspekt met verwijzingen naar de Noordse mythologie.
Melissa Albert - The Hazel Wood 8/10
Het is voor Alice onduidelijk waarom zij met haar moeder altijd onderweg is en zij niet in contact mag komen met haar grootmoeder, een bijzondere vrouw die een cultstatus verwierf met een uitgebracht sprookjesboek. Nadat enkele ongewone gebeurtenissen zich hadden voltrokken in New York, is het voor Alice pas duidelijk waar haar moeder haar voor probeerde te behoeden.
Andrzej Sapkowski - The Last Wish 6.5/10
Geralt van Rivia is een witcher die beschikt over bijzondere gaven en wordt door allerlei mensen ingehuurd om korte metten te maken met monsters. De korte verhalen en normale romans, die geïnjecteerd zijn met het DNA van oude sprookjes, zijn razend populair, maar voor mij blijft het niet helemaal duidelijk waarom zoveel mensen deze arrogante en tikkeltje seksistische Legolas op steroïden in hun hart hebben gesloten. Misschien zijn de games hiervoor verantwoordelijk.
Ilja Leonard Pfeijffer – Grand Hotel Europa 8/10
Ik blijf nog even op de seksistische toer. Schrijver Ilja Leonard Pfeijffer voert zichzelf op als seksistisch personage dat in een verouderd hotel verslag doet van zijn relatie met kunsthistorica Cleo. In het hotel komt hij in aanraking met allerlei bijzondere personen die stamgasten zijn van het hotel. Zowel de gebeurtenissen in het hotel als Pfeijffers reizen met Cleo in betere tijden staan symbool voor de veranderingen in Europa op het gebied van politiek en massatoerisme.
Hoewel ik moeite had met de seksistische tekstpassages, moet ik wel zeggen dat het boek verder erg goed is geschreven. Jammer dat prachtige proza wordt afgewisseld ontzettend plat taalgebruik. Dit doet echt afbreuk aan de roman die verder van zeer hoge kwaliteit is.