Het algemene boekentopic (Deel 1)

Ik ben na veel getwijfel maar aan The Institute van Stephen King begonnen! Het is mijn tweede King boek na Sleeping Beauties, zijn oudere boeken heb ik (nog) nooit gelezen. Ben benieuwd!

Ik wil graag meer Nederlandstalig lezen, dus wat zijn jullie favoriete Nederlandstalige boeken of schrijvers? (Herman Koch kan ik overslaan volgens mij :sweat_smile:)

2 likes

Het Smelt en Een schitterend gebrek vond ik heel goed!

Recente boeken die ik wel gaaf vond: Honden huilen niet, Confituurwijk en Lampje.

Ik heb weinig Nederlandse klassiekers gelezen dus daarin kan ik je niet echt verder helpen.

3 likes

Hoe vind je het tot nu toe. Ga er dit weekend denk ik, in beginnen

Ik moest er even inkomen, maar hij begint interessant te worden! Het is nog vaag, ben erg benieuwd waar het naar toe gaat!

1 like

Ik vond Paaz van Myrthe van der Meer heel interessant en mooi om te lezen. Al werd ik er soms wel treurig van, het is niet een heel vrolijk boek.

3 likes

Vond ik ook! En ook het vervolg erop.

3 likes

Heeft iemand de geĂŻllustreerde Goblet of Fire al in huis? Ik hoor dus dat er in deze maar weinig illustraties staan. Erg jammer!

Ja hij valt erg tegen, maar 1 illustratie van het yule ball, naar die illustraties keek ik juist het meest uit

Ik heb hem gisteren even doorgebladerd in de boekenwinkel en inderdaad weinig illustraties. Hij is volgens mij ook dunner dan de derde illustrated edition terwijl boek 4 normaal natuurlijk veel dikker is :disappointed:

Ik heb gisteren Skyward van Brandon Sanderson uitgelezen en vond m echt fantastisch. Ben echt blij dat ik door dit forum Mistborn eindelijk ben gaan lezen en daarom ook deze heb opgepakt. Anders had ik er denk ik nog 5 jaar over gedaan. Ga nu Angels & Demons lezen. Volgens mij zijn de meningen hier nogal over verdeeld, dus ben heel benieuwd!

2 likes

Ik vind de boeken van Kader Abdolah heel mooi geschreven. Heb daarvan net Salam Europa uit, ook een aanrader! Het huis van de moskee is ook mooi.

3 likes

Ze hebben het font van boek vier kleiner gemaakt, daardoor is ie niet zo dik!

En yay, Sanderson! :heart:

1 like

Misschien te simpel en voor de hand liggend, maar heb je De wereld van Sofie al eens gelezen? Anders: wat voor stromingen vind je het boeiendst, waar ligt je interesse? De liefdesbrieven tussen Hannah Arendt en Martin Heidegger is één van mijn favoriete boeken, maar niet écht filosofisch, natuurlijk.

2 likes

Ter intro misschien De wereld van Sofie van Jostein Gaarder?
Verder Candide van Voltaire, Sartre, De Beauvoir, Camus (L’Etranger). Ik weet niet waarom me alleen maar Fransen te binnen schieten. Kafka is in zekere zin ook vrij filosofisch, net als Kundera’s De ondraaglijke lichtheid van het bestaan die ook wel een klassieker is.

1 like

Ik zie dat je Nietzsche al hebt gelezen maar ik vind zijn werk wel echt tof! Dus misschien meer van hem? Ik geloof dat Voorbij goed en kwaad m’n favoriet is. En ik zou de Meditaties van Descartes ook aanraden. Voor wat meer ‘terug in de tijd’ is de Phaedrus van Plato wel tof. En als het je ding is is de Tractatus van Wittgenstein ook cool.

Wat overzichtsboeken betreft vond ik dit boek interessant:

En dit boek:

Zelf vond ik fenomenologie altijd gaaf, misschien kan je iets van Merleau-Ponty lezen? Als ik het me goed herinner schrijft hij iets toegankelijker dan anderen.

@Amphitrite ik tag je even want ik heb wat dingen aangepast, haha.

1 like

Iedereen super bedankt voor alle suggesties, hier kan ik zeker wat mee!

Ben weer aan het switchen tussen fysiek lezen en lekker luisteren. :heart: Morgen verder, krijg hem dan ook wel uit denk ik.

Iemand nog King aanraders?

2 likes

Oh en Ninth House is ook bij mijn ouders bezorgd vandaag! Heel benieuwd naar.

1 like

Marcus aurelius, overpeinzingen

1 like

Lisey’s story, de beproeving, vier seizoenen (want orginele verhaal van Shawshank redemption en Stand by me), Misery, Carrie, Het, 22-11-1963 en eigenlijk wil ik bijna alles wel aanraden :face_with_raised_eyebrow:
Hou je in meer of mindere mate van bovennatuurlijke shit? :sweat_smile: in sommige van zijn boeken overheerst het, in anderen komt het praktisch niet voor

1 like