Het algemene boekentopic (Deel 1)

Leuk, veel plezier vanavond! Lijkt me een geweldige ervaring

1 like

Oh super leuk! De moeder van m’n beste vriendin gaat ook en heeft het altijd enorm naar haar zin :slight_smile:

1 like

Even een tip! Revival van Stephen King is nu voor €6 te koop bij Lidl :biggrin:

1 like

Je Goodreads vrienden hebben wel gelijk :stuck_out_tongue_winking_eye:!
Ik dacht ook dat ik deze fantastisch zou vinden (vind alleen de titel al geweldig) maar viel mij helaas toch tegen

1 like

Hoi! Ik kom even binnen vallen.

Als kind las ik heel erg veel, nu ik volwassen ben lees ik bijna nooit niet. Ik probeer dit jaar wat meer te lezen en ben nu bezig met het boek ‘All the bright places’. Dit is mijn tweede boek dit jaar.

Ik vond het boek in het begin erg langdradig en lastig in te komen. Ben nu halverwege en vind het nu wel leuk, maar het is toch niet helemaal mijn ding.

Ik vind het erg tof hoe fanatiek jullie lezen, en ik hoop ooit op het zelfde level te kunnen zijn als jullie. Mijn boekendoel staat nu op 10 boeken dit jaar :smile:

6 likes

Jaaa ik had hetzelfde bij haar boeken! Ik vond ze beide echt heel leuk. Vond gesprekken met vrienden, ik heb ze in het Nederlands gelezen, idd ook heel herkenbaar. Ze schrijft redelijk feitelijk en droog zonder grote woorden maar ze is daardoor juist scherp en grappig.

1 like

Gelezen vanaf 19 feb-9 maart

• Drie meter onder nul - Marina Heib
  • Het geheim van mijn man - Liane Moriarty
  • Het verhaal van een huwelijk - Geir Gulliksen
  • Niemand keek omhoog - Eveline Vos
  • My year of rest and relaxation - Otessa Moshfegh
  • Het is maandag vandaag - Sytske van Koeveringe
  • De hemel verslinden - Paolo Giordano
3 likes

Haha, ik ben ook van het tegenstanderskamp. Kwam er niet doorheen en ben afgehaakt. Verwachtte zeker geen comedy maar het type boek over licht depressieve en verveelde millennial die weinig doet en verdovende middelen gebruikt ben ik echt wel zat.

Hahaha, ik lees vooral heel snel! Als kind verslond ik echt boeken, waardoor ik nu een hoog leestempo heb. Heb nu een ereader en een online bibliotheek abbo waardoor er altijd wel een boek binnen handbereik is. Ik lees vooral veel ‘s avonds! Ga dan rond 19:00 met een boek in bed liggen en lees tot ik in slaap val rond 12. Scheelt dat ik me heel lang kan concentreren (oke ik zit tussendoor ook op mn telefoon), snel lees, en niks leuks vind op netflix (volg momenteel alleen series met mn vriend samen :joy:). In het ov lezen vind ik ook fijn, maar ik fiets tegenwoordig vaker. Ohja, en veel gelezen in de trein naar Berlijn laatst!

2 likes

Kan iemand mij helpen? Zocht op “e reader” en kwam hier uit.

Ik zoek dus een e reader, op internet zijn er zĂłveel mogelijkheden en ik neem het liever van jullie aan haha

In Nederland hebben veel mensen een kobo. Zelf ben ik fan van mijn Kindle Paperwhite. :slight_smile:

2 likes

Lees je Engels? Zo ja, Kindle. Zo niet, Kobo (en dan eventueel Kobo Plus via Bol?). :nerd_face:

Lees Nederlands, ben inderdaad nu via bol aan het kijken thnx alvast kan vooruit :ok_hand:t3:

Ben begonnen aan Dinsdag is voorbij van Nicci French. Ben heel benieuwd, vond blauwe maandag ook echt een goed boek!

spoiler blauwe maandag

Was eigenlijk wel echt teleurgesteld dat de clue een tweeling was, vond dat echt te easy haha

Ik voel me echt late to the party, maar ik heb luisterboeken ontdekt en ik vind het zooo fijn! Ik ben nu Harry Potter aan het luisteren voor het slapen gaan, wanneer ik schoonmaak, wandel en boodschappen doe enzo, en vind het echt verrassend meeslepend. Ik ben begonnen met een kinderboek dat ik al kende omdat ik bang was geen concentratie te hebben om te luisteren, maar volgens mij valt het best mee!
Ik zit sinds een paar weken eindelijk weer in een lekkere leesflow en lees nu iedere dag een non-fictieboek, een fictieboek en dus dat audioboek. Ik was nooit iemand die boeken afwisselt, maar ik merk dat ik daardoor juist steeds meer zin heb om verder te gaan!

Tussen 14 februari en vandaag (10 maart) heb ik gelezen:

• The House With Chicken Legs van Sophie Andersson. Een kinderboek dat ik van mijn beste vriendin heb gekregen om uit mijn lezersblok te komen, precies wat ik nodig had! Het is losjes gebaseerd op het verhaal van Baba Jaga, met positieve personages en een tienermeisje dat op een ontroerende manier leert omgaan met verlies en opgroein. Heel mooi en leuk, aanrader voor wie hiervan houdt!
  • Honderd jaar eenzaamheid van Gabriel GarcĂ­a MĂĄrquez. Dit boek heb ik jaren terug al eens gelezen en vond ik ontzettend mooi, ik keek er al een poosje naar uit om me er opnieuw aan te wagen. Ik lees zelf heel erg snel en wil dat wat minderen, dus ik heb dit boek voornamelijk hardop gelezen (of hardop in mijn hoofd), heel langzaam, rustend op de schrijfwijze. Ik moet toegeven dat ik dat erg zwaar vond; veel personages hebben soortgelijke namen, de zinnen zijn lang en verwijzen naar ingewikkeld verweven gebeurtenissen. Desalniettemin blijft het een prachtig verhaal en mijns inzien heel kostbaar voor wie benieuwd is of houdt van de Zuid-Amerikaans cultuur.
  • Le Petit Prince van Antoine de Saint-ExupĂ©ry. Dit boek heb ik al heel lang in mijn bezig en lees ik soms opnieuw als een soort van “comfort read”: het is kort, het heeft plaatjes, het gaat over vriendschap, kind zijn en lieve mensen, dus dat is het ongetwijfeld. Ik merk echter dat het me niet zo fijn doet voelen als ik zou willen, ik het misschien een beetje tĂ© zoetsappig vind en tĂ© negatief over volwassenen om ervan te kunnen genieten. De volgende keer dat ik hiernaar snak, zal ik de film uit 2016 kijken, die vond ik veel mooier.
  • Il trucco c’ù e si vede van Beatrice Mautino. Beatrice Mautino is een heeele leuke wetenschapper (biotechnoloog) die zich o.a. bezig houdt met (beauty)mythes ontkrachten. Dit boek is een soort van Jetske Ultee/Paula Begounachtig boek, maar dan zonder productaanbevelingen. Het geeft een hele duidelijke blik op de beautyindustrie, en wetenschappelijke middelen om er bewuster mee om te gaan. Ik had dit boek een paar jaar terug, toen het uitkwam, al gelezen, maar vond het belangrijk om het nog een keertje door te nemen voor ik aan het tweede boek (dat deze maand uitgekomen is) zou beginnen!
  • Accabadora van Michela Murgia. Dit boek heb ik in het Italiaans gelezen, wat de originele taal is, en ik ben bang dat een vertaling het temin zou doen. Ik vond het een heel erg mooi verhaal, wat zich afspeelt in de jaren '50 in SardiniĂ«. Het hoofdpersonage is een jong meisje dat wordt weggegeven door haar arme moeder, die weduwe is en al vier dochters heeft, aan een oude alleenstaande vrouw uit het dorp. De band tussen het meisje, haar nieuwe moeder en haar oude gezin, dat in hetzelfde dorp blijft wonen, wordt prachtig omschreven, evenals de bijzondere cultuur en diens gebruiken.
  • L’arminuta (A Girl Returned) van Donatella Di Pietrantonio. Dit boek lijkt qua thema erg op Accabadora en heb ik daarom ook uitgekozen: ik snakte naar meer. Ook dit boek heb ik in het Italiaans gelezen, speelt zich af rond de jaren '60 en gaat over een meisje dat wordt weggegeven door haar familie, maar dan door haar rijke adoptieouders aan haar oude, arme gezin. Het is prachtig geschreven, op een hele rauwe manier, en geeft op een hele mooie, heldere manier familie- en vriendschapsbanden weer via het dertienjarige hoofdpersonage.
  • Ascolta il mio cuore van Bianca Pitzorno. Een lang Italiaans kinderboek dat zich afspeelt in de laatste klas van een meisjesbasisschool in de jaren '50. Het is grappig geschreven, duidelijk voor kinderen bedoeld, maar is ook erg interessant omdat het de duidelijke klasseverschillen en het schoolsysteem in die tijd goed weergeeft.

Sorry, ik beloof plechtig dat ik beter ben in lezen dan in schrijven maar ik hoop dat jullie m’n boekverslagen leuk vonden, doei!

8 likes

Ik vond maandag in de serie wel 1 van de betere (heb hem helemaal gelezen).

1 like

Wow lees je italiaanse, Engelse en Franse boeken?! Ook Duits of dat dan weer niet? Voor het is een leesdip heb je veel boeken gelezen :wink:

Haha ik heb hiervoor twee maanden geen enkel boek aangeraakt (en in het najaar sowieso alleen korte boeken die ik al kende, om mijn onambitieuze reading challenge te halen). Grappig besef dat ik bijna precies één jaar geleden ook heel enthousiast uit een leessleur raakte en hier een post plaatste met vijf boeken ofzo die ik in één week had gelezen, blijkbaar werken de eerste zonnestralen van het jaar voor mij heel goed tegen een leesdip. Hopelijk houd ik dit gevoel in 2020 lekker vast!
Ik lees overigens het allerliefst in het Italiaans. Vaak verkies ik Italiaanse vertalingen boven de originele taal, maar als ik heb gehoord dat een boek heeel mooi is geschreven waag ik me meestal wel aan het origineel als deze makkelijk verkrijgbaar is. Mijn Duits is oké genoeg om een boek te kunnen lezen, maar lang niet goed genoeg om er ook van te kunnen genieten. :full_moon_with_face:

1 like

Ah op die manier. Wel tof dat je zo graag en makkelijk andere talen kan lezen!

Trouwens ik las ook dat je non fictie, audio en gewone boeken afwisselt. Zijn er meer die dat doen? En tips daarin? Want ik heb dus elke keer als ik bij de bieb geweest ben zoveel boeken die ik wil lezen en of ik kom er niet aan toe en ze blijven liggen of ik lees het voor de helft. En dan vooral non fictie en Engels of Duitse boeken (kinder)boeken.

1 like

Ik wissel soms boeken en audio af. Heb 's ochtends vroeg in de trein niet altijd zin om een boek te lezen en met een audioboek kan ik gewoon doelloos uit het raam staren. Maar over het algemeen lees ik wel echt boeken.