Het algemene boekentopic (Deel 1)

Ik heb deze maand alleen maar Grace year uitgelezen, maar vond het wel een spannend boek.
Nu begonnen in een klein leven, daar ga ik denk ik nog wel even over doen, maar dat vind ik wel fijn. Heb dit jaar vooral kortere boeken gelezen.
En vandaag ook beginnen in het jaar dat shizo kanakuri verdween.

:cry: :cry: :cry:

2 likes

Het is april! Dus weer tijd voor een maandelijks overzichtje (vind ze altijd leuk om te maken en te zien).

Dit las ik (uit)/beluisterde ik in maart:

Schermafbeelding 2020-04-01 om 10.50.50

Favorieten
Daisy Jones & The Six (ik heb het Nederlandse luisterboek geluisterd en zat er helemaal in)

Onder moeders vleugels (ook als luisterboek ‘tot me genomen’. Dit boek deed me op de een of andere manier denken aan De kinderen van Bolderburen; dat huiselijke, gezellige ervan. Daarnaast was het nogal tuttig, moralistisch en gedateerd, maar dat maakte me eigenlijk niet uit. Het hele ouderwetse eraan was juist wel charmant.)

Het vijfde seizoen (Het duurde LANG voordat ik erin zat – 130 pagina’s – maar toen werd ik ook echt helemaal meegesleept door dit vreemde, fantasierijke boek.)

Van de rest was ik minder onder de indruk, het was een beetje ‘alles of niets’ deze maand, geloof ik. Over Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween ga ik later nog iets schrijven in het boekenclub-topic.

5 likes

Oeh, ik ben nog heel benieuwd naar Daisy Jones & the Six! Volgens mij is echt iedereen daar positief over! Het Vijfde Seizoen lijkt me ook heel tof.

Dit zijn mijn boeken van de maand:
Naamloos

Favorieten:
Sadie: Echt een van de tofste audioboeken die ik ooit heb geluisterd! Heel gaaf met het podcast idee, de full cast en geluidseffecten. Het verhaal was ook erg interessant.

The Deal: Nepdaten in college is een van mijn favoriete thropes. Dit verhaal is echt honderd keer gedaan, populaire jongen fake date met meisje om haar crush jaloers te maken, maar vond dit boek alsnog heel leuk. Heb meerdere keren hardop moeten lachen om de gesprekken tussen de hoofdpersonen.

En natuurlijk Harry Potter and the prisoner of Azkaban (dat blauwe boek). Dit is sowieso al mijn favoriete boek ooit, maar de illustrated edition is echt wel een toffe extra :smile:

6 likes

Grappig dat jullie allemaal zoveel luisterenboeken luisteren. Ik kan daar nooit echt goed in komen.
Overigens heb ik een reading slump, 2 boeken maar (en ook 2 kleine haha). Ik heb bijna Drift uit van Bregje Hofstede en ik ben begonnen met Max, Mischa en het tet-offensief. Hopelijk nu het mooie weer eraan komt ga ik weer meer lezen.
boeken

5 likes

In februari ging het lezen wat minder, maar heb er alsnog 7 kunnen lezen en zit nu op 26 boeken! Mijn goal dit jaar is 50 dus als ik het zo volhoud ga ik er ruim boven zitten haha

• The Queen of Nothing - Holly Black - 4 sterren
  • We Should All Be Feminists - Chimamanda Ngozi Adichie - 4 sterren
  • Catify To Satisfy - Jackson Galaxy - 4 sterren
  • Beauty Queens - Libba Bray - 4 sterren
  • The Witcher: De Jaren van Verachting - Andrzej Sapkowski - 4 sterren
  • Warriors: The Sun Trail - Erin Hunter - 3 sterren
  • Warriors: Into The Wild - Erin Hunter - 3 sterren

M’n favorieten deze maand waren Beauty Queens (vond de sarcastische humor erin leuk om te lezen) en the Witcher (vanwege de schrijfstijl). Warriors is eigenlijk een kinderserie maar het leest wel lekker weg!

3 likes

Kan je in goodreads ook maandoverzichten maken?

1 like

Mijn lijstje van deze maand:

1. Kamers Antikamers - Nina Weijers
  2. Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween - Franco Faggiani
  3. The trial - Kafka
    4.The argonauts - Meggie Nelson
  4. De laatste trein naar vrijheid - Meg Waite Clayton
  5. Little Women - Louissa May Alcott
  6. Leon en Juliette - Anne-Jet van der Zijl
  7. Vallen is als vliegen - Manon Uphoff
7 likes

@nightlife The Deal vond ik heel tof :slight_smile: Schrijfster is ook leuk trouwens.

Ik heb vooral geluisterd, lezen ging echt matig. Alle boeken die ik las gaf ik trouwens 3 sterren. Er sprong niets uit voor mij.

5 likes

Volgens mij niet. Ik maak altijd gewoon een screenshot van een deel van mijn reading challenge.

1 like

Leuk om weer te zien wat iedereen gelezen heeft deze maand! <3

Maart was voor mij echt een beetje een vreemde (lees)maand, door alles wat er gaande was in de wereld werd ik echt drie keer zoveel afgeleid door m’n telefoon. Vond het echt heel lastig om me op een boek te concentreren (gelukkig ging het aan het einde van de maand wel wat beter though).

Als eerste las ik I Know Why The Caged Bird Sings van Maya Angelou (1969) en was echt fantastisch, vijf sterren zogezegd. Snap helemaal waarom dit een klassieker is en het was weer zĂł anders dan bijvoorbeeld The Color Purple, wil echt meer Afro-Amerikaanse literatuur oppakken de komende maanden! In ieder geval genoeg tijd nu.

Daarna ‘las’ ik Tales From Outer Suburbia (2008), geschreven en geïllustreerd door Shaun Tan. Zijn boeken hangen een beetje tussen kinder/de ondergrens young adult in en hoewel ik dat normaal gesproken niet lees (behalve Harry Potter), maak ik voor hem graag een uitzondering.

Kan trouwens The Arrival (2007) van hem al helemaal aanraden, is volledig geĂŻllustreerd en gaat over de ervaring van een immigrant die aankomt in een ander land en alle moeilijkheden waar hij daarbij tegenaan loopt. Echt magisch.

Toeeeen las ik het nieuwe boek van Sarah J. Maas en volgens mij moet ik gewoon stoppen met haar te lezen. Haar boeken voelen allemaal een beetje hetzelfde. Ik weet dat ze veel liefhebbers heeft en daardoor ga ik toch weer mee in de hype.:woman_shrugging:t3:

Kim Jiyoung, born 1982 (2020) geschreven door Cho Nam-Joo en vertaald door Jamie Chang was een beetje een vreemde eend in de bijt en kan ik niet per se aan iedereen aanraden. Het leest meer als een essay, inclusief voetnoten, en als je niet echt geïnteresseerd bent in feminisme/gender ongelijkheid in Korea voelt het boek wellicht wat
 Saai? Het is wel toegankelijk geschreven, het gaat over Kim Jiyoung’s ervaringen als vrouw in Korea, en toen het uitkwam in Korea heeft het wel wat stof doen opwaaien. Ik denk dat je even een paar pagina’s moet lezen om te kijken of je de schrijfstijl kunt waarderen. (Zelf gaf ik ‘m overigens vier sterren, maar ik heb dan ook een grote interesse in het onderwerp en lees alles wat los en vast zit hierover.)

Mijn laatste boek van de maand maart was The Road, geschreven door Cormac McCarthy (2006). In het kader van de pandemie wilde ik graag een post-apocalyptisch boek, was helemaal in de mood. Helaas viel ‘ie een beetje tegen, de schrijfstijl vooral, en denk ik dat ik beter gewoon de film had kunnen kijken. De schrijver heeft ook het boek waarop een van m’n favoriete films is gebaseerd geschreven (No Country for Old Men), dus aan de verhalen zelf ligt het niet, maar ik denk niet dat ik nog iets van hem ga lezen in de toekomst. Schade.

Oké heel essay dit, sorry :sweat_smile: Dit is wat de isolatie met me doet, haha.

11 likes

Ik heb maar één boek gelezen deze maand, Tijdsmeters van David Mitchell. Ik had bij momenten echt het gevoel dat ik me er moest aanzetten en doorworstelen, maar in the end ben ik wel heel enthousiast en blij dat ik hem gelezen heb.

Ik heb
Chloe Benjamin - De Onsterfelijken *****
A.F.Th. van der Heijden - Tonio **** &
Franco Faggiani - Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween gelezen. *****

Vind het eigenlijk alledrie aanraders. De eerste een mooie roman, de tweede een pijnlijk verhaal maar indringend geschreven. Voor de laatste verkas ik nog even naar de boekenclub.

5 likes

I Know Why The Caged Bird Sings van Maya Angelou is zo goed ja! Ik heb The Color Purple in de kast staan, maar begin er steeds niet aan. Zo stom! Misschien toch dit weekend maar eens doen.

1 like

Ik las deze maand het Boekenweekessay (Generaal zonder leger van Eus) en ik luisterde in de app van de luisterbieb Onder de paramariboom van Johan Fretz, een autobiografische roman waarin hij voor het eerst naar Suriname gaat, het land waar zijn moeder vandaan komt. Echt een aanrader, en zeker het luisterboek, omdat hij het zelf voorleest. Daardoor word je nog meer meegenomen in het verhaal.

2 likes

Jullie maandlijstjes geven me echt inspiratie om het lezen weer op te pikken. Heel leuk om te volgen!

1 like

Ik heb dit jaar ‘al’ acht boeken gelezen. Volgens mij de eerste keer in mijn leven dat ik een goed voornemen heb ‘waargemaakt’ (meer lezen).
Ben zelf dus fan van Saskia Noort, al haar boeken heb ik volgens mij in één dag uit gelezen. Ook fan van Linda van Rijn, daar heb ik er nu drie van uit, zijn wel redelijk simpel, voorspelbaar, maar vermakelijk. Leest makkelijk weg. Verder heb ik alle boeken van John Green gelezen - en heb ze ook allemaal, in paperback.

Ik heb nu Kobo plus aangeschaft en ik ben benieuwd welk boek jullie mij ECHT zouden aanraden. Ik hou absoluut niet van fantasy en lees ook niet graag non-fictie. Thrillers zijn mijn favoriet en het liefst lees ik een boek dat ik niet weg kan leggen, omdat ik er zĂł in zit. Verder zou ik ook wel graag meer YA lezen, voelt voor mij nostalgisch en ik kan me soms beter in die karakters verplaatsen, omdat ik die fase wel al gehad heb.

Als ik zelf iemand een boek moest aanraden, zou het Huidpijn van Saskia Noort zijn.

Gone Girl, Sharp Objects en Dark Places van Gillian Flynn! En misschien HEX? We were liars?

Ekte ekte pageturners die ook mijn heel weinig lezende vriend niet weg kon leggen: de boeken van Dan Brown en Ready Player One (klinkt misschien suf of nerdy, maar dat boek is echt geweldig).

Hoop dat je hier iets aan hebt! :smiley:

Ik heb zojuist Lichter dan ik uitgelezen en het is zo’n aanrader! Leest makkelijk weg maar houd je zo geboeid. Zeker als je geĂŻnteresseerd bent in Nederlands IndiĂ«.

Heeft iemand nog tips voor andere historische romans? Schaduw van de wind vond ik ook heel mooi.

2 likes

Leuk om van iedereen te zien wat jullie allemaal lezen :slight_smile: , ik heb weer enkele boeken aan mijn to-read toegevoegd.
Mijn lijstje van maart:

• Caitlin Doughty - Als de rook om je hoofd is verdwenen: :star: :star: :star: :star:
    Non-fictie over de ervaringen van een medewerker van een uitvaartcentrum in Californië, afgewisseld weetjes over hoe men in andere tijden/culturen omgaat met de dood. Dit is mijn favoriete boek van deze maand.
  • Chandler Baker - Fluisternetwerk: :star: :star:
    Hier had ik zo veel meer van verwacht. Het opzet leek me interessant, een thriller over een #metoo situatie, maar het verhaal ging zo traag vooruit dat het me op einde niet meer kon schelen wie de dader was.
  • Alice Feeney - Ik weet wie je bent: :star: :star: :star:
    Thriller die geen 4 sterren krijgt omdat de gemiddelde aflevering van achter gesloten deuren geloofwaardiger is dan het einde van dit verhaal. Wtf zeg.
  • Hanna Bervoets - Welkom in het rijk der zieken: :star: :star: :star:
    Origineel uitgewerkt verhaal over mensen met een chronische ziekte.
  • Dana Thomas - Fashionopolis: the price of fast fashion and the future of clothes :star: :star: :star: :star:
    Heel interessant maar de titel vind ik een beetje misleidend. Ik dacht dat er globaal beeld zou geschetst worden van de huidige toestand en de mogelijke oplossingen. Het boek focust zich echter vooral op specifieke bedrijven die op één of andere manier bezig zijn met duurzaamheid.

90% van mijn leestijd gebeurt normaal tijdens mijn OV-traject. Nu ik van thuis werk, merk ik dat ik het moeilijker vind om echt eens te gaan zitten om te lezen. Moet er nog een beetje in komen.

@Okapi Het achtste leven (voor Brilka) van Nino Haratischwili is het eerste dat in me op komt. Dat speelt zich grotendeels af in Georgië-Rusland in de 20e eeuw. Het is een gigantisch dik boek maar wel de moeite waard!

6 likes