Het algemene boekentopic (Deel 1)

Heb net even geteld, en in mijn boekenkast staan op dit moment 63 ongelezen boeken, op mijn ereader (heb geen kobo plus meer, dus deze boeken zijn gekocht) 19. En wie stond er gisteren met haar handel vol boeken in de boekhandel? :raising_hand_woman:t3:
En dan komen er volgende maand nog 10+ boeken bij (de eindwerken van mijn klasgenootjes).

Dus nu echt. geen. boeken. meer. kopen.
(Tot ik minstens 25 nog te lezen boeken heb uitgelezen).

Ben nu bezig in het 12e deel van A Series of Unfortunate Events (ben begonnen nadat ik de Netflixserie had gezien en geniet er echt intens van), en wil daarna eindelijk beginnen aan een van de Zadie Smiths die ik nog heb liggen, maar twijfel nog over welke.

4 likes

Ik vond de Netflix serie ook zo leuk van A Series of Unfortunate Events!! Heb de boeken gelezen toen ik jong was en zag nu ineens alle ‘volwassen grapjes’ en easter eggs

2 likes

Ik heb net deel 12 en 13 uitgelezen en had echt gewild dat ik dit als kind had gelezen, vond het zo indrukwekkend en geestig en slim geschreven! Maar , wat jij ook zegt, ik zie nu wel dingen die ik als 10/11-jarige niet had gesnapt, er zitten echt hele snuggere grappen en opmerkingen in. Daardoor ook echt wel leuk om als ‘volwassene’ te lezen.

Heeft iemand hier vroeger het boek ‘Dit is alles’ van Aidan Chambers gelezen? Ik heb dat boek ooit doorgebladerd in de bieb en altijd in een deuk gelegen om de, in mijn ogen toen, rare teksten.

Hele boek vergeten, kwam die ineens boven water toen we in huis aan het opruimen waren. Had ik dit boek dus gekocht voor 50 cent toen die was afgeschreven. Dus nu ben ik het aan het lezen en het is verrassend grappig, herkenbaar en vlot geschreven. Maar snap wel waarom ik dit als 14-jarige hilarisch vond en niet heel veel aan ^^

Ik heb die niet gelezen, maar wel ‘Je moet dansen op mijn graf’ van deze schrijver, en dat vond ik ook zo’n raar boek! Ik had er echt heel veel goeds over gehoord en het onderwerp sprak me aan, maar ik vond het als 14-jarige ook allemaal maar erg vreemd. (Waarom en wat precies weet ik niet meer)

Ben nu ook wel benieuwd hoe ik nu over dat boek zou denken. Misschien zou ik het nu ook wel heel mooi vinden.

1 like

Ja ik! Is een enorme pil toch? Ik weet nog dat de hoofdstukken om en om vanuit een ander persoon waren geschreven en dat ik het stukje over eerste keer seks heel interessant vond :thinking:

1 like

Dance On My Grave vond ik zooo mooi. Maar die heb ik pas een paar jaar geleden gelezen en ik snap wel waarom het tieners niet aanspreekt. Dat heb ik overigens met veel jeugdboeken die ik nu pas lees… Ik houd van alles wat Jan Terlouw heeft geschreven, maar als tiener vond ik het echt mega stom. :’)

Ik had hetzelfde met De Torens van Februari van Tonke Dragt, die ik vorige maand las. Echt zo’n raar boek, maar vond het echt fantastisch, haha.

1 like

Heb dit boek even opgezocht en ja dit klinkt ook wel bijzonder. Het onderwerp spreekt idd aan, maar als hij het net zo heeft geschreven als ‘Dit is alles’ dan snap ik wel waarom je het ook maar vreemd vond.

En @elegance, ja het is echt een enorme pil, 782 bladzijden. Het is niet echt om en om vanuit een ander perspectief geschreven. Tenminste, niet vanuit Cordelia en dan een ander hoofdstuk vanuit Will. Het is wel in verschillende stijlen geschreven. Poezie, opsommingen en vanuit het ik perspectief (en dan wisselend qua jaren). En ja, dit boek staat vol seks ja, haha.

@Zompig, herkenbaar wat je zegt over jeugdboeken. Sommige zijn echt te literair geschreven. Of nou ja literair, experimenteel is misschien een beter woord. Wel tof dat er zulke boeken geschreven worden voor de jeugd. Ik had dit ook wel met Floortje Zwigtman trouwens. En met een kinderboekenschrijfster waar ik de naam niet meer van weet. Was in elk geval een boek dat er een meisje voor op stond, groene kaft en zij had laarsjes aan ofzo. Met een muis in haar hand.

Edit: ik weet de schrijfster, Marjolijn hof en dat boek heet een laatste kans (en je ziet het meisje haar hoofd met een muis op de schoeur. De laarzen staan op het boek oversteken)

2 likes

De avond is ongemak heeft de booker price gewonnen. Ben er wel benieuwd naar omdat ik het idee heb dat het boek niet heel positief is ontvangen. Hij staat op kobo plus maar op de een of andere manier kan ik hem daar niet toevoegen? Alsof er een bug is.

Ik heb hem 15 min geleden nog wel toe kunnen voegen

1 like

Ik kwam hier even niet uit, is het nou een vertaling of heeft de Nederlandse schrijfster het origineel in het Engels geschreven?

Ik heb boeken van Sally Rooney uit, vond Normal People nog beter dan conversations with friends!

Het is eerst geschreven/ uitgekomen in het Nederlands, maar wel vertaald (the discomfort of the evening). Ik las daarover dit nog:

Deze grote eer deelt Rijneveld samen met de Britse vertaalster van haar boek, Michele Hutchison (1972). Ook het prijzengeld, 50.000 Britse pond, moet eerlijk verdeeld worden tussen de auteur en de vertaalster. Doel van de onderscheiding is immers ook juist ook het belang van een goede vertaling te onderstrepen.

@Quinn ja zo gek, op m’n ereader lukt het niet (ook alleen bij dit boek?) maar via mn kobo plus account online heb ik hem toch kunnen toevoegen

1 like

ik doe altijd alles eerst via de app, en dan synchroniseer ik daarna mn Kobo

1 like

Ik ben benieuwd wat je vindt! Ik vond het een mooi boek, je merkt dat ze dichter is. Dat is ook weer een nadeel, want het staat bijvoorbeeld bol van de vergelijkingen. (Spoiler voor als je je hier niet al bij voorbaat aan wilt ergeren :p.)

Maar echt heeel tof dat ze met haar debuut op zo’n jonge leeftijd deze prijs heeft gewonnen!

1 like

Het deed niet meteen een belletje rinkelen, maar toen ik dit las bedacht ik me dat ik er ook ooit in begonnen ben. Ik vond het geloof ik wel een fijn boek om te lezen, kabbelde lekker voort. Heel ver ben ik niet gekomen, ik ben afgehaakt toen er iets van een a/b deel naast elkaar op de bladzijde kwam te staan. Gaf een error wat ik nu in welke volgorde moest lezen. Ik wil het wel ooit nog lezen en heb het nog in de kast staan. Als ik jouw reactie zo lees geeft dat wat hoop dat ik er dit keer wel doorheen kom.

Wat betreft dit nadeel, ik las net een artikel over de vertaling van het boek (Volkskrant), en je was niet de enige die dit vond:

Quote artikel

Ook werd hier en daar gesneden in de beschrijvende passages. ‘Door in de minder krachtige en wat herhalende vergelijkingen te snoeien, meende redacteur Ella Griffiths, zouden de briljante en unieke beelden, die er volop zijn, meer ruimte en glans krijgen’, vertelt Hutchison. ‘Daar is denk ik wel wat voor te zeggen.’

Bookdepository of Amazon (de Duitse).

1 like

Ja boeken zijn prijzig en altijd kopen is best een dure hobby. Maar dit is mijn manier om op boeken te besparen. Lid zijn van de bieb, daar optimaal gebruik van maken. Tweedehands zoeken naar boeken die ik graag wil hebben maar wat geen haast heeft (vooral populaire boeken liggen er al vaak na een jaar voor een habbekrats) en met mijn verjaardag, vakantie en kerst koop ik een nieuw boek voor mezelf. En soms tussendoor nog eens een boek wat ik echt echt wil hebben en niet op wil wachten.

Een heel verhaal over de voordelen van de bibliotheek.

Samenvatting

Heb je al eens gekeken wat een bibliotheek abonnement kost? Ik ben sinds ik vier ben al lid en het scheelt echt veel geld.

Zeker in de grote bibliotheken zijn de collecties heel up to date en uitgebreid. niet alleen qua maar ook films, series etc.

Gemiddeld genomen mag je boeken drie weken lenen. En volgens mij is elke provincie nu zo dat je met een abonnement in de hele provincie kan lenen, reserveren (ophalen welke bieb je dan wilt) en terugbrengen. Daarnaast is er ook nog het gastlidmaatschap waardoor je met de kosten van een abonnement ook in een andere provincie lid kan worden en lenen (is alleen handig als je van in andere provincies komt natuurlijk)

Als een boek niet in je provincie te leen is, maar wel landelijk ergens anders is kan je die voor vier euro dan lenen voor een paar weken.

Misschien ben je wel op de hoogte van de voordelen van de bieb, sorry dan voor dit verhaal. Ik ben echt fan van de bieb en vind het jammer dat zo weinig mensen van mijn leeftijd dat delen dus als ik een enthousiast kan doen, dan doe ik dat graag :wink:

Edit: ik weet niet precies hoe uitgebreid en up to date die bieb is met Engelse boeken of andere talen. Grote bibliotheken hebben vaak wel een grote collectie maar daar houdt mijn kennis dan wel op. En met informatieve boeken is dat een beetje hetzelfde. Ligt dan ook heel erg aan het onderwerp en het kan per bieb ook verschillen. Geldt niet alleen daarvoor maar ook kookboeken, romans, thrillers. Sommige dorpse bibliotheken hebben een heel scala aan christelijke romans en een ander amper. Maar goed reserveren kan overal dus dat is niet echt een probleem.

5 likes

Bijna alleen maar in kringloopwinkels, is 1 of 2 euro per boek. Je moet ff de juiste winkel hebben (waarbij ze alle rommel boeken gewoon weggooien en de rest netjes sorteren).
Ik lees zelf geen Engelse boeken, maar daar zie ik wel altijd rijen van staan!

1 like

Bookdepository inderdaad als je perse nieuw wilt. Ik kijk ook altijd even op amazon nl/amazon de want die zijn af en toe nog goedkoper. Met black friday doet amazon de vaak een grote uitverkoop met boeken voor 2-5 euro :slight_smile:

Verder kan je soms ook wel dingen op marktplaats vinden of als je een specifiek een genre zoekt aanmelden op zo een pagina op fb. Meestal verkopen ze daar ook tweedehands boeken in goede staat. Mocht je dicht bij Amsterdam wonen kan je eens kijken naar The Book Exchange wat een grote winkel vol tweedehands boeken is.

1 like