Het algemene boekentopic (Deel 1)

Amanda Leduc - Disfigured: On Fairy Tales, Disability, and Making Space*

Fairy tales and fables are never only stories: they are the scaffolding by which we understand crucial things.
– Amanda Leduc

Het bovenstaande citaat is absoluut niet het sterkste citaat uit Disfigured: On Fairy Tales, Disability, and Making Space van Amanda Leduc, maar ik haal deze zin graag aan omdat het één van de redenen weergeeft waarom ik Disfigured wilde lezen. Als ‘letterkundige’ en vrouw met een ‘handicap’ vond ik het erg interessant om te lezen hoe Amanda Leduc, een vrouw met cerebral palsy die op veel andere fronten een soortgelijk pad heeft afgelegd, kijkt naar alles omtrent het leven met een beperking, of hoe je het ook wilt noemen. Ik kan wel andere woorden gebruiken, maar het blijft een feit dat de maatschappij anders met mensen omgaat die niet voldoen aan het ideale plaatje.
Bovendien vond ik het erg interessant om te lezen hoe zij het hebben van een handicap in het algemeen, haar eigen ervaringen in verband brengt met sprookjes/fantasie door de eeuwen heen. Veel dingen waren voor mij herkenbaar en enerzijds was dat fijn, maar anderzijds ook wel confronterend. Het boek heeft in ieder geval mijn ogen nog verder geopend, dat er nog veel werk aan de winkel is. Een winkel met hulpmiddelen wel te verstaan, die hopelijk op een dag gewoon een afdeling is van een warenhuis, net zoals de kookafdeling of het departement met boeken.

:croissant::croissant::croissant::croissant::croissant: (dus 5/5)

5 likes

Ik ben hem nu ook aan het lezen en ik zit op een derde. Snap wel wat je bedoelt!

Sky in the deep vond ik trouwens een vreselijk boek, dus weet niet of ik ooit nog wat van de auteur wil lezen haha.

Ik wil even kwijt dat ik De Graaf van Montecristo van Alexandre Dumas uit heb. 1276 pagina’s. :exploding_head: Het was het wel waard maar ik heb nog nooit zo lang over een boek gedaan.
Would recommend als je te veel tijd hebt.

7 likes

Moet zeggen het verhaal gaat iets vlotter. Maar pakt me gewoon niet echt. Maar ga het boek wel sowieso uitlezen. Hou er niet van een boek niet uit te lezen

1 like

Als een boek me niet pakt, stop ik ermee, haha. Maar ik vind hem wel intrigerend ofzo.

1 like

Iemand van jullie The 7(.5) Deaths of Evelyn Hardcastle van Stuart Trurton gelezen? Vond ik geweldig (murder mystery met een vleug sci-fi). Ik ben nu bezig in zijn tweede boek The Devil and the Dark water. Ben benieuwd of het wat is.

3 likes

Jaa ik heb die gelezen! Ik vond het een interessant boek, vooral vanwege de opzet en het ingenieuze plot, en ik zou het puur om die opzet al aanraden aan anderen, maar het was niet de meest makkelijke leeservaring voor mij, haha.

Niet echt een spoiler denk ik, maar toch maar zo

Ik moest even inkomen en ik merkte tussendoor ook dat ik het boek soms lastig te volgen vond; ik vergat dan welk doel bepaalde handelingen hadden en wie wat op welk moment aan het doen was. Was dit voor jou makkelijk te volgen?

Het deed me trouwens denken aan een van mijn favoriete bordspellen, Machiavelli, omdat je daarbij ook weet dat je bepaalde dingen alleen als één personage kunt doen en je daar rekening mee moet houden als je een tactiek bedenkt.

Tof!! Nee, ik vond het ook zeker geen fluffy boekje wat je even in een middagje weg leest. En inderdaad, de verbanden zien vond ik ook moeilijk (al maakte dat puzzel gevoel het voor mij wel heel erg leuk!). Ik wilde hem nadat ik hem uit had eigenlijk direct nogmaals lezen, gewoon om dingen te ontdekken die ik eerst gemist zou hebben. Is er alleen nooit van gekomen, haha.

Oh, en Machiavelli ja. Dat heb ik vroeger heel vaak gespeeld! Leuk spel inderdaad.

1 like

Ik vond het puzzelen ook wel leuk, maar op de achtergrond sluimerde ook een gevoel van: heb ik iets gemist, en zo ja: ligt dat aan mij? Is dit boek eigenlijk wel goed geschreven als het niet écht goed te volgen is? Of is dat expres zo gedaan?

Ben trouwens benieuwd of dit verfilmd gaat worden, lijkt me daar wel een geschikt boek voor.

Ik heb hem ook gelezen en vond het concept erg tof, maar de uitwerking soms ook een beetje vaag. Las idd een beetje langzaam af en toe!

Vond de onthulling op het einde ook niet geweldig, maar ik lees zelden thrillers dus misschien had ik het al moeten kunnen raden? Hadden jullie het wel opgelost?

Ik heb onlangs het huis met de geesten van Isabel Allende uitgelezen en ben nu bezig in 100 jaar eenzaamheid van Marquez (bijna uit) Allebei zulke mooie boeken❤️ Ik hou echt van familiekronieken en normaal ben ik niet zo’n fan van magisch realisme maar dat vond ik bij deze boeken totaal niet storend, mooi zelfs.

Ik ben ook nog bezig in de gebroeders Karamazov van Dostojevski maar dat is zo’n draak, kom er niet doorheen.

7 likes

Ik kan me niet eens herinneren wat ik wel of niet zag aankomen en hoe het afliep, dus dat zegt niet veel goeds denk ik, haha.

Spoilers 7,5 deaths of Evelyn Hardcastle

Ahh wacht je bedoelt zeker dat Evelyn niet echt Evelyn was? Dat was zo, toch? Of heb ik dat verkeerd onthouden? :stuck_out_tongue: Geloof niet dat ik dat zag aankomen nee. En dan had je nog het hele metaverhaal met hoe/waarom die man in deze situatie zat maar dat herinner ik me echt niet meer, hoe dat nou werkte. Het was toch flink ingewikkeld allemaal.

1 like

Ik heb Invitation to a Beheading uit van Nabokov en ben begonnen aan The Master and Margarita van Bulgakov maar ik heb ineens zo’n zin om de griezelbus te herlezen ipv deze Russische klassiekers :joy: Ga ze even zoeken op zolder als ik ooit weer bij mijn ouders ben

Spoiler 7,5 deaths of Evelyn Hardcastle

Bedoelde inderdaad dat Evelyn niet Evelyn was! Naar mijn idee kwam die plottwist echt uit het niets, maar zou ook kunnen dat het boek er wel hints naar gegeven heeft en ik het gewoon niet heb gezien dus :sweat_smile: Vond dat in ieder geval een beetje makkelijk van de auteur.

Waarom hij daar zat ben ik ook vergeten, dacht dat het een soort gevangenis was ofzo? Echt stom want ik heb dat boek volgens mij dit jaar gelezen :joy:

1 like

Jaaaaa :heart_eyes:

en The Poppy War box set binnen!

Ik was vergeten de gewone hardback te annuleren, maar maakt niet uit haha

Ik moest hier vandaag even over nadenken. Vond het wel een goede vraag! Een ‘goed boek’ is natuurlijk vrij subjectief. Denk dat het hier dan vooral gaat over welk gevoel de lezer krijgt. Door iets (te) ingewikkelds te schrijven raak je denk ik ook mensen kwijt, die dus dan het gevoel krijgen het niet te volgen. Dat is niet fijn. Ook heeft niet iedereen zin actief te moeten nadenken/puzzelen tijdens het lezen.

Zelf krijg ik het gevoel alsof ik een hele moeilijke moordzaak succesvol aan het oplossen ben :sweat_smile: waardoor ik me op de een of andere manier heel ‘slim’ voel. Terwijl ik waarschijnlijk net zo veel dingen niet snap / niet mee krijg. Net als de Agatha Christie verhalen die ik dus nooit goed voorspel, maar altijd fantastisch vind.

1 like

Ik zal voor de mensen die nieuwsgierig zijn even foto’s in spoilers plaatsen:

Poppy War Illumicrate box inhoud

Oké zie nu achteraf dat niet alle foto’s geüpload zijn maar jullie snappen het idee (de boeken zijn alledrie bedrukt aan zowel voor- als achterkant met de art die ook op de dustjackets zit! Oh en ze zijn gesigneerd

11 likes

Supertof!

Ben benieuwd wat je van het laatste deel vindt!

1 like

Wauw! Heel tof! Ik heb alleen deel 1 gelezen… de rest nog steeds in m’n TBR. Ben wel een beetje geïntimideerd door de grootte van de boeken.

1 like

Ik ga er vanavond in beginnen! Als ik hem uit heb laat ik wel van me horen haha