Ik heb deze week ook reisverslag van een kat gelezen. Prachtig boek, ook een van mijn favorieten dit jaar.
Wat schrijf je fijne reviews, ik heb reisverslag van een kat meteen gekocht.
Ik wil komend jaar wederom 52 boeken lezen en daarbij meer dichtbundels/korte verhalen a la toon tellegen (tips?), en ook meer vakliteratuur. Ik heb vorige week 10 boeken over mân werkveld gekocht en wil daar meer van lezen.
En eigenlijk wil ik ook meer non fictie lezen over feminisme of racisme, maar die boeken staan altijd in mân kast en pak ik helaas nooit.
Had nog nooit van Because Internet gehoord, maar lijkt me heel interessant!
Haha, ja ik zit veel te veel op het internet en werk met taal dus zeker geschikt voor mij!
Lees je wel al fictie over racisme of het slavernijverleden?
Ik heb dit jaar voor het eerst goodreads gebruikt voor een reading challenge, en hebt het vandaag behaald. Heb dit jaar ook eigenlijk alleen maar boeken gelezen die ik leuk of mooi vond, dus dat is een bonus.
Ik had mijn doel op 35 boeken staan, en wil het tot 40 gaan verhogen voor volgend jaar.
Ook niet echt, ik heb the hate u give geprobeerd maar was niet echt mijn ding.
Heb jij tips? Want ik sta er wel echt voor open! Mogen ook echt kinderboeken zijn (graag zelfs)
Voor non-fictie zou je kunnen kijken naar âWit huiswerkâ (dit jaar uitgekomen bij De Geus), en qua fictie las ik laatst âConfrontatiesâ, misschien is dat wat!
Voor kinderen van welke leeftijd ongeveer?
Wellicht zijn deze wat voor je:
Girl, Woman, Other: elk hoofdstuk leer je een andere (zwarte) vrouw kennen, was echt een van mijn lievelingsboeken. Heel krachtig, en geeft zeker inzicht in hoe deze vrouwen (van alle leeftijden) met racisme te maken krijgen.
Het negerboek (sorry jongens, zo heet het boek echt): het verhaal van 1 vrouw, speelt zich af ergens in 1700. Ik vond het erg mooi, zo vanuit 1 persoon geschreven. Heel dichtbij.
Ines, vrouw van mijn hart: is van Isabel Allende en is niet echt een feminisme boek, maar wel over een krachtige vrouw. Die zich in haar positie als vrouw toch een verschil probeert te maken.
Three Women: vond ik een prachtig boek over vrouwen, hun seksualiteit, hun zelfwaarde.
En wellicht in het verlengde is Een schitterend gebrek van Arthur Japin ook wel wat voor je, qua literatuur? En De glazen Stolp van Sylvia Plath, heeft ook wel een link qua rol van vrouwen in de maatschappij.
Edit om aan te vullen: ik kwam gisteren âSmall Great Thingsâ van Jodi Picoult tegen, gaat over een zwarte verpleegster die verboden wordt een patiĂ«nt (newborn) te behandelen. Dan is de baby opeens in levensgevaar en besluit de verpleegster toch te behandelen en wordt daarna aangeklaagd. Schijnt erg mooi te zijn, jammer dat er (nog) geen vertaling is mocht je in het NL willen lezen.
Sorry, dubbelpost. Maar ik vond het idee van een rijtje favorieten wel heel leuk, dus ik deel de mijne ook van 2020.
Nog specifiek aan @nello over What a Fun Age, incl mening dus even in een spoiler: What a Fun Age vond ik helaas niets, maar het is een boek waar de meningen erg over verdeeld zijn. Of je vindt het fantastisch, of niets, haha. âWeâ hebben het hier op het FF besproken in het boekenclub topic, als je op de titel zoekt met de zoekfunctie, kom je het zeker tegen. Mocht je al wat reviews willen lezen.
Mijn absolute 5 favorieten, anders wordt het wel erg lang:
Samenvatting
Een Klein Leven, Hanya Yanagihara - Tragisch, verschrikkelijk, en toch o zo mooi. Het onderwerp zal niet iedereen over kunnen lezen, en soms is het zo pijnlijk dat je het even moet wegleggen. Maar het mooiste boek wat ik ooit heb gelezen, en Jude zit voor eeuwig in mijn hart.
Three Women, Lisa Taddeo - alweer van begin dit jaar dus is alweer een tijdje geleden, maar het heeft me erg geraakt. Over vrouwen, hun kwetsbaarheid, hun seksuele ontwikkeling. Ik vond het echt prachtig.
De Mooiste Tijd van ons Leven, Claire Lombardo - prachtige roman, ingezoomd op 1 gezin met alle bijbehorende familieperikelen. In het begin even inkomen omdat er nogal wat personages zijn om te leren kennen, maar de moeite waard om door te zetten. Mocht je van romans houden over onderlinge relaties: aanrader.
Girl, Woman, Other, Bernardine Evaristo - staat hierboven ook al wel door me omschreven. Zou iedereen moeten lezen, om zo racisme/BLM weer beter te begrijpen.
Daisy Jones & The Six, Taylor Jenkins Reid - heerlijk luchtig boek voor tussendoor, en de karakters en hun dynamiek wordt geweldig beschreven.
De Hemel Verslinden, Paolo Giordano - prachtige roman, al een paar keer uitgeleend en komt altijd met lovende woorden terug.
Kleine Brandjes Overal, Celeste Ng - ik vond het boek makkelijk lezen, een mooi verhaal over uiterlijk vertoon en goed vs fout. Ik keek de trailer van de serie en die vond ik nogal dramatischer weergegeven dan hoe ik het boek was, maar dat maakte het voor mij juist een fijn boek.
Zondagskind, Judith Visser - een integer verhaal, geschreven vanuit het perspectief van een autist. Geeft mooie inzichten in deze stoornis, en wekt empathie op door de manier van schrijven. Ik lees in 2021 graag het vervolg.
Kom hier dat ik u Kus, Griet op de Beeck - een geweldig verhaal, schrijnend, en soms toch weer humoristisch. Over kapotte mensen, en schaamteloos eerlijk.
Ik vond Three Women dus echt niks. Kwam op Goodreads wel een erg treffende review tegen:
Love Griet van de Beeck, ik kan niet anders zeggen.
Stel je voor dat we allemaal hetzelfde leuk zouden vinden, hoe saai zou dat zijn
mijn favoriete boeken dit jaar:
-
girl, woman, other (bernardine evaristo)
wel een forumfavoriet dus heb hier niet zoveel over te zeggen -
haaienkoorts (morten strĂžksnes)
non-fictie, de schrijver gaat met een vriend op de Lofoten proberen een groenlandse haai te vangen. gaat vooral over de relatie tussen mens en natuur. -
we, the drowned (carsten jensen)
over 3 generaties schippers uit een klein deens dorp die meerdere oorlogen meemaken, maar ook veel over verdriet, rouw, verval, âmannelijkheidâ en nostalgie. echt een tip als je van lange historische romans houdt!! het is zo goed -
invisible women (caroline criado perez)
over het ernstige tekort aan representatie van vrouwen in onderzoek/data en hoe dat leidt tot design/beleidsproblemen. bijvoorbeeld over hoe openbaar vervoer netwerken gebaseerd zijn op de routes van mannen. -
born a crime (trevor noah)
over het opgroeien als een âmixed raceâ kind in Zuid-Afrika onder apartheid. zowel heel grappig als heel treurig. en nu voor 99 cent als e-book op bol te koop!
Verkoopt iemand toevallig big magic van Elizabeth Gilbert? Ik wil het graag hebben maar moet het overal reserveren.
Hij is toch die Amerikaanse talkshowhost? Ik vind hem zo intelligent overkomen altijd, ik zou zijn boek ook wel willen lezen. Is de Engelse versie 0,99 cent? Kwam je er goed doorheen qua taal?
ja!! echt zo bijzonder hoe iemand met zoân jeugd uiteindelijk op zoân plek terechtkomt
ben er echt doorheen gevlogen, redelijk simpele maar doeltreffende taal, dus zou je daar niet door laten tegenhouden
Ah, top, ik ga het overwegen (eigenlijk lees ik geen E-books maar ja, 0,99 cent wat is dat nou).
Heeft iemand de bestseller Ongetemd leven van Glennon Doyle gelezen? Daar ben ik nu in bezig.
Net Laura H. uit, woowww wat een boek. Echt insane. En wat voor leven heeft die vrouw gehad joh, mijn mond viel echt regelmatig open.