Het algemene boekentopic (Deel 1)

Hoi! Ik val hier ineens binnen maar ik heb een vraag. Toen ik tiener was las ik met gemak 1 a 2 boeken weg op een dag… vandaag de dag heb ik al jaren niks gelezen en is mijn concentratie al weg na 2 bladzijdes van een magazine. Maar ik wil weer gaan beginnen! Ik weet dat ik de boeken ‘De kleine blonde dood’ en De Passievrucht’ fijn vond om te lezen. Hebben jullie tips voor andere boeken binnen dat genre?

1 like

Ik heb mijn leesplezier weer teruggekregen door Lichter dan ik! Ik had echt een leesdip en was ook snel afgeleid, kon me er niet toe zetten. Indonesië heeft sowieso mijn interesse maar dit boek is echt makkelijk te lezen door de schrijfstijl. Dat hielp mij heel erg. Zo goed zelfs dat ik door het boek heen vloog!

1 like

Ooh dit was tot voor kort mijn lokale boekenwinkel, echt een fijne, hele aardige mensen. Dus ik endorse deze link :joy:
Én interessante boekentip, ik kende het niet!

1 like

Dank voor de tip! Ik ga hem bestellen :blush:

1 like

Ik wil volgend jaar meer uit mijn comfortzone stappen wat betreft genres en boeken, dus wat is jullie favoriete boek? Een onmogelijke vraag in dit topic maar ik vind dat je moet kiezen, al ga ik wel akkoord met 2 titels als je echt niet wil/kan kiezen.

Weet niet wat je normale genres zijn, maar mijn twee favoriete boeken ooit, die ik sowieso wel 1x per jaar herlees:

Nederlands: Nooit Meer Slapen van W.F. Hermans
Engels: Nineteen Eighty-Four van George Orwell

En toch stiekem ook nog een derde, een sci-fi die ik nooit ergens voorbij zie komen, maar al sinds mijn jeugd regelmatig lees: Biting the Sun (in het Nederlands: de Jang-generatie) van Tanith Lee

1 like

Ik lees nu Uit beeld van Amber Brantsen en man, wat een goed boek en erg herkenbaar. Stoer dat een NOS presentator zo open kan zijn.

De opwindvogelkronieken van Haruki Murakami.

1 like

Hoop dat je er net zoveel plezier uit haalt als ik!

1 like

Oh vond je de avond is ongemak zo slecht? Ik wil hem nog graag lezen maar steeds uitgeleend bij mijn bieb dus nu gereserveerd.

Enkele van mijn favorieten uit 2020:

• City of Girls
  • De bijenhouder van Aleppo
  • Duizend schitterende zonnen
  • Laura H

Heb echt weer meer tijd & plezier in lezen gehad in 2020, ,dus dat wil ik vasthouden

4 likes

Haha ik vind het altijd zo chill om te lezen dat andere mensen dit ook vreselijk vonden. Ik vond het boek ook echt te goor en naar om van te genieten.

3 likes

Ik haat dat boek ook

3 likes

Joee dank voor je lijstje, haal er zeker wat tips uit!

1 like

Haha ik ook. Ook echt een van weinige boeken waarbij ik gewoon halverwege ben gestopt. Ik vond het ook gewoon saai ofzo? Na de honderdste scène aan de keukentafel of achter de boerderij was ik er wel klaar mee

2 likes

Hahah ik heb bij deze mijn reservering ingetrokken😂

1 like

Het pakte mij wel helemaal! Ik hou van zijn schrijfstijl, de kijk in de Arabische cultuur qua geloof/gebruiken, uithuwelijken en de haat/liefde verhouding tussen de vrouwen vond ik ook prachtig weergegeven. Ik moest er echt even van bijkomen na het lezen ervan, ook de verscheurdheid van het land vond ik zo heftig. Dan realiseer ik me echt des te meer hoe wij hier in Nederland kunnen leven en wat vrijheid&veiligheid echt is.

1 like

Zo leuk al die lijstjes! Zie allemaal boeken voorbijkomen waar ik ook echt van genoten heb.

Ik heb 77 boeken gelezen dit jaar (deels audio, deels voor m’n werk).

Geen heel hoge gemiddelde rating, maar hij is exact hetzelfde als vorig jaar, haha. Ik heb wel het idee dat ik dit jaar meer moois heb gelezen dan in 2019, maar dat komt misschien omdat ik überhaupt meer heb gelezen. En het gemiddelde is ook wat lager uitgevallen omdat er een aantal echte tegenvallers tussen zaten (die ik 1 of 2 sterren heb gegeven).

Favoriete romans + 1 YA

Everything I never Told You – Celeste Ng
Little Fires Everywhere – Celeste Ng
On Earth We’re Briefly Gorgeous – Ocean Vuong
Girl, Woman, Other – Bernadine Evaristo
Adres Onbekend – Susin Nielsen
The Hate U Give – Angie Thomas
Daisy Jones & The Six – Taylor Jenkins Reid

Favoriete thrillers

Thin Air – Michelle Paver
The Last Time I Lied – Riley Sager
De patiënt – Sebastian Fitzek

Non-fictiefavorieten

The Miracle Morning – Hal Elrod
#entrylevelboss – Alexa Shoen
't Hooge Nest – Roxane van Ieperen
Save the cat! Writes a novel – Jessica Brody

4 likes

Deze ben ik nu aan het lezen! Echt interessant.

1 like

Jaa Buzz Aldrin :smiling_face_with_three_hearts: Ik wil nu ook echt graag een keer naar de Faeröer-eilanden

1 like

Heel leuk al die lijstjes. Buzz Aldrin alvast op mijn ‘to-read’ gezet.

Samenvatting

Mijn overzicht van Goodreads:
image
image
image
image

Favorieten van dit jaar:

• De Graaf van Monte Cristo (Alexander Dumas): :star: :star: :star: :star: :star:
    Ik lees niet snel ‘klassiekers’, maar dit was echt de moeite waard. Fantastisch hoofdpersonage en intrigerende verhaallijnen.
  • Een man die Ove heet (Fredrick Backman): :star: :star: :star: :star:
    Grappig, treurig en hartverwarmend.
  • The Dutch House (Ann Patchett): :star: :star: :star: :star:
    Over het leven van een broer en zus uit een disfunctionele familie.
  • De acht bergen (Paolo Cognetti): :star: :star: :star: :star:
    Dun boek dat toch dik aanvoelt door de langzame, introspectieve verhaallijn. Gaat vooral over de vriendschap tussen twee jongens die elkaar in de bergen hebben ontmoet en daar steeds bij elkaar terug komen.
6 likes