Wellicht zijn deze wat voor je:
Girl, Woman, Other: elk hoofdstuk leer je een andere (zwarte) vrouw kennen, was echt een van mijn lievelingsboeken. Heel krachtig, en geeft zeker inzicht in hoe deze vrouwen (van alle leeftijden) met racisme te maken krijgen.
Het negerboek (sorry jongens, zo heet het boek echt): het verhaal van 1 vrouw, speelt zich af ergens in 1700. Ik vond het erg mooi, zo vanuit 1 persoon geschreven. Heel dichtbij.
Ines, vrouw van mijn hart: is van Isabel Allende en is niet echt een feminisme boek, maar wel over een krachtige vrouw. Die zich in haar positie als vrouw toch een verschil probeert te maken.
Three Women: vond ik een prachtig boek over vrouwen, hun seksualiteit, hun zelfwaarde.
En wellicht in het verlengde is Een schitterend gebrek van Arthur Japin ook wel wat voor je, qua literatuur? En De glazen Stolp van Sylvia Plath, heeft ook wel een link qua rol van vrouwen in de maatschappij.
Edit om aan te vullen: ik kwam gisteren âSmall Great Thingsâ van Jodi Picoult tegen, gaat over een zwarte verpleegster die verboden wordt een patiĂ«nt (newborn) te behandelen. Dan is de baby opeens in levensgevaar en besluit de verpleegster toch te behandelen en wordt daarna aangeklaagd. Schijnt erg mooi te zijn, jammer dat er (nog) geen vertaling is mocht je in het NL willen lezen.
favorieten, anders wordt het wel erg lang: