Het algemene boekentopic (Deel 1)

Ik heb vorige maand ergens een Hebban account aangemaakt (soort Nederlandse Goodreads) en daar kan je ook boekentips vragen waarbij je precies kan aangeven waar je naar opzoek bent, wat je favoriete boeken zijn en wat je bijvoorbeeld niet wilt in je volgende boek.

Het was voor een opdracht waarbij je een boekenbon kon winnen van 100 euro, maar was echt verrast over wat getipt werd! Waren echt goede tips, dus dat is ook een aanrader als je een boek zoekt.

5 likes

Heeft er iemand nog een vergelijkbaar boek zoals Girl, Woman, Other als tip? Zou dit jaar graag weer zoiets lezen. Over vrouwen, discriminatie, die thema’s…

PS; Misschien goed om erbij te vermelden voordat die getipt wordt, dat ik Such a Fun Age echt vreselijk vond *duikt in hoekje

PS2; kwam in mijn zoektocht The Vanishing Half al tegen, die heb ik besteld!

1 like

Misschien The Vanishing Half? Die is ook van 2020 volgens mij. (oeps had je edit nog niet gezien)

en anders misschien Homegoing of Transcendent Kingdom van Yaa Gyasi of Americanah van Chimamanda Ngozi Adichie? Die zijn alleen niet allemaal alleen maar over vrouwen.

edit: An American Marriage van Tayari Jones is ook nog in hetzelfde thema volgens mij.

2 likes

Leuk dat je aan me denkt en thanks voor de tip! Ziet eruit als een interessante lijst sowieso!

1 like

Ik ben nu The Testaments aan het lezen maar ik merk echt dat ik een beetje Handmaid’s Tale moe ben na de serie, haha. Denk dat ik m even weg ga leggen en ondertussen in The Vanishing Half ga beginnen!

Ik vind ze ook echt afgrijselijk lelijk.

Ik ga beginnen aan Het Puttertje, zie een beetje op tegen het aantal pagina’s haha. Benieuwd of en wanneer het verhaal me gaat grijpen

3 likes

Hahahah fuck waarom zeg je dit!! Hahaha oké ja ik heb het boek ooit gekregen en wil er nu eindelijk aan geloven. Ik hoop dat ik er meer plezier aan zal beleven dan jij :joy: Heb je hem wel helemaal uit gelezen?

Ben heel benieuwd nu! Leuk, ik laat het je binnenkort weten haha

1 like

Ik heb deze afgelopen weekend gekocht (op marktplaats, dus moet nog binnenkomen), ben benieuwd naar jouw ervaring!

1 like

Haha boekenclubje :heavy_check_mark:

Heb je the secret history toevallig gelezen en zo ja, wat vond je daarvan?

Ik heb hem ook al heeel lang in de kast staan! Toevallig laatst nog een vriendin gevraagd bij wie ik hem thuis had zien liggen, die was ook niet zo enthousiast dus dat hielp niet, haha. Maar wil er eigenlijk echt eens in beginnen, als het wel een mooi boek is is zo’n dikkerd heerlijk :heartpulse:

2 likes

Ik heb die ook gelezen! Maar misschien wil je het specifiek weten van pantalones wat ze er van vond

Ben trouwens bezig in grand hotel Europa, wel goed op zich, maar word wel een beetje simpel van die beschrijvingen van vrouwen en kutje hier, kutje daar. Soms vind ik ook dat die zinnen onnodig ingewikkeld en lang zijn en er veel herhaling is van zijn relaas over toerisme en de staat van Europa.

2 likes

Oh nee hoor, ben ook benieuwd naar jouw mening want ik was heel enthousiast over het boek dus praat er graag over haha. Maar ik wil the goldfinch eigenlijk ook nog lezen dus ik was benieuwd wat pantalones van een ander boek van Tartt vindt zodat ik kan inschatten of ik the goldfinch goed zou vinden.

Dit kan op Goodreads ook (maar misschien wist je dat al wel). Is alleen een nogal verstopte optie (linkje).

Jaaa Americanah! Wat @nightlife ook al zei. Over The Vanishing Half was ik wat minder enthousiast, maar qua thematiek komt dat boek wel redelijk overeen met de rest. En misschien The Hate U Give? Is wel heel anders qua toon/genre (want young adult).

In het kader van Donna Tartt: ik ben al een hele tijd bezig in De kleine vriend. Ik lees tussendoor steeds andere dingen, maar ik moet dat boek er maar weer wat vaker bij pakken, want ik vind Tartts schrijfstijl echt geweldig.

4 likes

Dat is volgens mij dat je een tip vraagt aan je vrienden niet aan het Goodreads team of de librarians.

Bij Hebban stuur je het naar een team boekentippers die daarbij ook gaat kijken naar de boeken die je al gelezen hebt en hoe je deze hebt beoordeeld.

Ik had op kobo plus een luisterboek voorgelezen door Willemijn de Vries en vond daardoor het boek echt minder goed. De rest van het boek had ik wel zelf gelezen en dat voorlezen heeft het echt een beetje verpest, zo zonde!
Ik had De mooiste tijd van ons leven ook als luisterboek toegevoegd maar die wordt helaas ook door haar voorgelezen… balen

Welke voorlezers vinden jullie fijn? Ik vind die van Frank Rigter wel heel prettig bijv

Oo zo! Wat tof. Bij Goodreads zijn het de ‘normale’ gebruikers (althans, bij mij, misschien hangt het van je instellingen af of zo), dus dat is inderdaad wel anders!

@macchiato ik geloof dat deze voorlezers me wel bevielen (heb de boeken in ieder geval helemaal beluisterd, als ik iemands stem/voorleesstijl echt niet trek, haak ik snel af): Hans Kesting (:heart:), Jurjen van Loon, Eva Damen, Christel Schimmel, Marcel Jonker, Hymke de Vries, Chava voor in 't Holt, Erik van der Horst.

En ik vind Willemijn de Vries juist wel fijn voorlezen eigenlijk! Ben nu Hamnet aan het beluisteren en ik moest even wennen maar ik vind haar stem nu heel prettig en ik vind dat ze emoties mooi verwerkt in hoe ze spreekt.

Wie ik niet heel chill vind is Nathalie van Gent, maar ik heb wel een boek beluisterd dat zij heeft voorgelezen (De boekbinder), dus blijkbaar trok ik haar stem nog net, haha.

1 like

Ik vind haar wel redelijk eigenlijk.

En ik vind Chava voor in 't Holt oid wel prettig voorlezen :slight_smile: Sander de Heer ook wel, maar niet in alle boeken.

2 likes