Het algemene boekentopic (Deel 1)

Ja klopt! Het is gelukt! Dankjewel :grin:

1 like

Net nieuwe boeken besteld na de goede verhalen over Name of the Wind hier en het kijken van Peruse Project filmpjes op Youtube, ben heel benieuwd:

4 likes

Ik zit echt in een fijne leesflow! Sinds ik precies een week geleden met mezelf de afspraak maakte niet zonder concrete reden (en dat mag ook “een kwartier forummen” zijn, maar wel doordacht!) heb ik 5 boeken uitgelezen. :flushed::flushed: Ik zat hiervoor echt in een enorme leessleur, vooral sinds ik mijn vriend heb leren kennen (wat inmiddels anderhalf jaar terug is…) was ik gestopt met mijn leesmomentjes pakken en is het een gewoonte om bijvoorbeeld op het OV of voor het slapen maar op mijn telefoon te zitten in plaats van helemaal in een boek opgaan. Nu is dat helemaal bijgedraaid en ik vind het zo leuk! Zelfs mijn vriend, die totaal geen lezer is, is gisteravond lekker tegen me aangekropen op de bank met een boek. :smiling_face_with_three_hearts:

De 5 boeken die ik de afgelopen 7 dagen heb uitgelezen zijn allemaal lichte en/of korte boeken (omdat uit een sleur komen al moeilijk genoeg is zonder ook nog eens 600 uitdagende pagina’s door te moeten komen):

1. Come as You Are van Emily Nagoski is het eerste boek dat ik las. Een enorm informatief, boeiend en laagdrempelig (maar totaal niet dom, ik zou het als “hartelijk” omschrijven) geschreven boek over specifiek vrouwelijke seksualiteit. Het zit vol wetenschappelijke informatie, nauwkeurig gebackupt met bronnen, maar zonder onnodige feiten. Wat mij betreft een enorme aanrader voor wie ook alleen maar nieuwsgierig is naar de band tussen context, gevoelens, het vrouwelijk lichaam en seksualiteit.
  2. Transparent Things van Vladimir Nabokov is het tweede boek dat ik las. Een kort boekje dat gaat over een man en zijn band met een toeristische plek in Zwitserland, waar hij voor het eerst kwam met zijn vader, een tweede keer met een vriend, waar hij zijn vrouw leerde kennen en ook zijn vrouw doodmaakte. Het is heel Nabokoviaans geschreven, soms moeilijk om te volgen, met een grote aandacht voor de details maar soms onsamenhangend. Heel curieus en ook wel grappig.
  3. Matilda is het derde boek dat ik las! Het is mijn favoriete kinderboek en ik denk dat iedereen het wel kent, dus ik zal er maar niets over proberen te zeggen. Ik sliep alleen en voelde me sip, maar sliep door Matilda binnen drie kwartier als een roosje (of als mijn negenjarige ik, waar ik vaak best jaloers op ben).
  4. Het winterboek van Tove Jansson (de autrice van de Moomins!) is het vierde boek dat ik las. Ik had hem een paar jaar geleden gekocht ondanks het augustus was en ik eigenlijk Het zomerboek wilde, omdat ik het zielig vond voor de eigenaar van een leuke boekhandel in mijn dorp dat hij die niet had (en Het winterboek wel), en ben het toen vergeten te lezen. Een verhalenbundel over Tove Janssons eigen leven, met suggestieve Finse scenario’s en rustgevende herinneringen en verhalen. Heel fijn en ontspannend!
  5. Het vijfde boek dat ik las was The Color Purple, die ik vanochtend heb uitgelezen. Ik had hem als twaalfjarige geprobeerd te lezen omdat het één van mijn moeders favorieten is maar vond het veel te moeilijk, keek vervolgens de film die ik prachtig vond, en sta alsnog versteld van hoe ongelofelijk ontroerend ik dit boek nu heb gevonden. Ik was constant dingen aan het onderlijnen, foto’s aan het maken, aan het huilen en aan het lachen om de brieven die de Celie, het hoofdpersonage, naar God schreef. Ik ben erdoor betoverd!

Nu heb ik Coraline op mijn ereader gezet (want mijn bibliotheek had hem in z’n catalogus, zo goed!) en heb ik een hoop boeken op mijn to-read gezet, die ik maar fysiek zal moeten lenen!

18 likes

Ik raak mijn OV-leesmomentjes waarschijnlijk kwijt omdat ik waarschijnlijk een auto ga leasen. :tired_face: Of nou ja, die emoji is ook niet helemaal correct omdat ik juist een auto neem vanwege tijdswinst (= dan kan ik meer schrijven), maar toch een beetje jammer van de leestijd. Misschien dat ik eens luisterboeken ga proberen. Dat bevalt me thuis en in het OV niet zo goed, maar wie weet in de auto wel.

Ik ben nu al vrij lang bezig in Grensgebieden van Arne Dahl. Een literaire thriller, maar ik vind 'm vrij lastig inkomen, waardoor ik het boek niet automatisch oppak of zo.

Topic naar mijn hart dit :heart:

Ik begin ook eindelijk weer in een leesflow te komen. Ben nu bezig in Eva Luna van Isabel Allende. Moet er nog een beetje inkomen maar het leest wel prettig vind ik.

Ik wil ook graag poëzie gaan lezen. Heeft iemand daar nog tips voor?

Ik zou lekker de serie kijken op netflix :wink:

Ik ben De verborgen geschiedenis van Donna Tartt aan het lezen, wat een boek man. Waarom doe ik dit nu pas.

5 likes

Haha nou ja, ook prima toch? Ik wist eigenlijk niks over dit boek, was me er alleen van bewust dat Tartt wel een grote naam is. Dus die druk speelde gelukkig niet mee hier, haha.

Ik krijg vaak leestips van mijn vriend en heb laatst toen ik in een boekenwinkel aan het meisje dat daar werkte gevraagd wat ze me zou aanraden. We hadden ongeveer dezelfde leeftijd dus vond het wel leuk om te vragen. Uiteindelijk twee boeken gekocht waarvan ik eerst in de aanrader van een vriend van mijn vriend bezig ben (Het Achtste Leven), heel tof en HEEL dik (900 pagina’s :heart_eyes:). Verder lees ik ook Come As You Are ter afwisseling en heb ik net Het Zijn Net Mensen uit, ook heel interessant! Nonfictie over een NLse journalist die verslaggeving doet over de Arabische wereld

7 likes

Een boek waaraan ik heb meegewerkt is genomineerd voor de Indie Awards! :smiley: Ben wel een beetje trots. Maar ik had tot nu nog nooit van die awards gehoord, jullie wel? Moet ook zeggen dat ik (te) weinig indies lees. Als iemand nog leestips heeft wat dat betreft hoor ik het graag.

4 likes

Ik heb dit weekend Morvern Callar van Alan Warner uitgelezen, vond hem erg goed! Nu door met How Late it Was, How Late van James Kelman (allebei voor m’n scriptie).

1 like

Ik ben nu bezig in De Beer en de Nachtegaal van Katherine Arden. Ik heb hem nu bijna uit en hoe verder ik kom hoe leuker ik hem begin te vinden. Ik ga in ieder geval ook het tweede deel lezen, want ik ben benieuwd hoe het verhaal verder gaat.

1 like

Ik had voor mijn verjaardag aan iedereen hun favoriete boek gevraagd. Heb toen echt 25 boeken vanuit de kroeg mee naar huis moeten slepen en had zo veel zin om eraan te beginnen. Dat was een maand geleden en in plaats van dat ik dan aan die boeken begin heb ik nu 1) weer nieuwe boeken gekocht en 2) in de tussentijd 11 andere boeken gelezen

zo typisch dit weer haha

17 likes

Ooooh ik hou van die boeken! Er zijn er inmiddels drie hè! Hele mooie trilogie.

1 like

Ik heb vandaag mijn eerste Haruki Murakami boek gelezen: Spoetnikliefde. Las op meerdere blogs dat dit een geschikt boek was om mee te beginnen. Het heeft me niet teleurgesteld! Wat vinden jullie aanraders van Murakami? Ik heb ‘Kafka op het strand’ op mijn tbr lijstje staan, maar twijfel of dit niet een te surrealistisch verhaal is. Misschien moet ik het maar gewoon proberen! Ik ben trouwens net begonnen aan Becoming van Michelle Obama, mijn vijfde boek van 2019.

Misschien Norwegian wood of idd Kafka. Of Hard-boiled wonderland en het einde van de wereld vond ik ook goed… Denk ik toch, het is al lang geleden dat ik nog Murakami gelezen heb maar als tiener vond ik hem een fantastische auteur.

Ikzelf heb net De Vreemdeling uitgelezen en ben nu begonnen in De trein der traagheid van Johan Daisne!

1 like

Zijn surrealistische boeken zijn juist zijn beste boeken vind ik! Ik zou inderdaad Kafka aanraden en 1Q84. Als je een iets minder dik boek wil vind ik de jacht op het verloren schaap en dans dans dans ook heel erg goed.

1 like

Die vond ik echt zo goed.

De Indie Awards zijn trouwens sinds vorig jaar. :slight_smile: Mijn boek staat ook op de longlist overigens.

:heart_eyes: Ben nu bezig in nieuwste boek van Leigh Bardugo (King of Scars) en fantasy is weer even wennen, maar hij is weer tof totnutoe. Een van mijn favo personages is een belangrijk deel in deze serie.

1 like

Leuk, gefeliciteerd!

@Spa die vraag is wel vaker gesteld, dus ik denk dat je best veel tips kan vinden hierboven! :smiley: Mijn eerste Murakami was De jacht op het verloren schaap, en die vond ik echt fantastisch. Een recente favoriet is Kafka op het strand, dus ik zou je zeker aanraden om die gewoon te proberen!

3 likes

Ik ben eindelijk begonnen in Kingdom of Ash nadat ik vorige week Tower of Dawn uitlas en ik kan niet wachten tot het tijd is om naar huis te gaan om verder te lezen, maar ik wil ook niet dat het stopt!

Ik moet hierna wel even wat anders dan fantasy gaan lezen, ik haal alles door elkaar…

@LastYoungRenegade Ben heel benieuwd naar King of Scars!

1 like