Het algemene boekentopic (Deel 2)

De laatste tijd ben ik bewust veel meer gaan lezen en lees ik ook al een tijdje mee met dit topic (super leuk trouwens dat er nog zoveel gelezen wordt!!) en momenteel ben ik bezig in The Seven Husbands Of Evelyn Hugo (ontzettend leuk tot nu toe) en De meeste mensen deugen. Ik heb alleen wat moeite met non-fictie lezen. Maken jullie aantekeningen of iets? Want ik krijg zoveel interessante informatie binnen maar weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Hebben jullie tips?

2 likes

Herkenbaar wat je zegt over non-fictie. Zelf maak ik geen aantekeningen, maar soms stop ik wel ergens een papiertje tussen. Wat ik zelf wel fijn vind is een mindmap maken. Dat doe je dan wel meer terwijl je het boek leest. Of als ik het boek uit heb de grote lijnen en/of de dingen die ik nog weet ik op te schrijven. Vandaar uit kan je soms nog even terugbladeren van hm hoe zat dat ook maar weer.

Vaker lees ik het gewoon en schrijf ik alleen de titel en de schrijver op.

1 like

Ik markeer interessante stukken - gewoon met een stift in een echt boek en in mijn e-reader kan het ook. Paar steekwoorden er bij waarover het gaat en ik kan zo later bladerend makkelijk stukken terugvinden.

1 like

Bij non fictie ga ik nog weleens met een marker door het boek en maak ik aantekeningen in de kantlijn. Of ik plak kleine post its op stukken die ik wil onthouden, schrijf het dan ook weleens over. En bij sommige boeken (Cyclus strategie bv) maak ik een foto van iets dat me aanspreekt en sla ik dat op in een mapje in mijn telefoon met de naam van het boek. Uiteindelijk doe ik er alleen heel vaak niks mee dus twijfel ik over het nut.

Ik maak ook weleens een kleine samenvatting voor mezelf met wat ik uit een non fictie boek heb geleerd en waar ik dat ga toepassen. Bijvoorbeeld bij de 7 eigenschappen van effectief leiderschap heb ik een collega gezocht die ook fan was van de theorie en met hem gekeken hoe je dat nou toepast in je werk. Ik lees nu Grip (boek over slimmer werken) en doorloop die hoofdstukken bewust heel langzaam zodat ik 't steeds kan toepassen in mijn dagelijkse werk. Bij meer zelfhulp achtige boeken of boeken die mijn vakgebied raken schrijf ik soms een korte reflectie op waar ik op aansloeg en hoe ik dat in mijn leven/werk ervaar/terugzie.

1 like

Ik maak foto’s van de stukken of bladzijden die ik interessant vind.
Om er vervolgens nooit meer naar te kijken.

6 likes

Er staan wel een paar op bookmatch.nl

Deze lag van de week al bij Donner :heart_eyes: Meteen meegenomen natuurlijk en al in begonnen. Maar volgens Goodreads komt hij pas officieel op 21 september uit?

3 likes

Ah ja stom dat boekwinkels dat doen, want het is nadelig voor de auteur. Wel heel tof dat je hem al hebt. Zoooo’n zin in dit boek!

Waarom nadelig?

1 like

Sorry Camilla, niet echt een flatterende still. Maar zo leuk om dit te zien, je moet wat tijdens die urenlange make-up en haarsessies natuurlijk!

6 likes

1 like

image
Zo mooi deze speicial editions weer :heart_eyes: Het is dat ik The Song of Achilles niet zoooooo geweldig vond, maar zou bijna twijfelen door de hype die het krijgt of ik m toch niet moet herlezen en deze editie moet halen haha

5 likes

Ik vind ze mooi, maar heb de UK hardback van Circe en die vind ik zelf eigenlijk mooier. :face_with_hand_over_mouth: Amazon heeft mijn anniversary editie van The Song of Achilles nog altijd niet verzonden, ben echt bang dat ze hem gaan annuleren

Die anniversary editie is ook erg mooi ja! Heb daar nog even over getwijfeld, maar echt onzin want ik heb het boek gewoon al en vond het dus niet geweldig haha.

Zijn de twee edities waar jij het over hebt niet verschillende groottes?

Ik heb echt een matige leesmaand, kan mezelf niet helemaal motiveren om te lezen en heel veel boeken vielen zo tegen.

Heb via Nextory daarom maar twee makkelijkere oorlogsboeken gelezen:

  • de Crèche- Elle van Rijn :star::star::star::star:
  • Hetty, a True Story - Hetty Verolme :star::star::star:

De tweede is waargebeurd en heel indrukwekkend verhaal, maar las niet zo heel lekker. Ik lees nu 22-11-1963 van Stephen King, daar was ik al in begonnen als luisterboek en vond ik zo goed dat ik gewoon lekker wil doorlezen dus tweedehands gekocht. En ik lees via Nextory Come As You Are (Emily Nagoski).

Heeft iemand Half of a yellow sun gelezen? Ik heb die al heel lang maar kan me er niet toe zetten te beginnen. Misschien helpt een hele positieve review (al is Goodreads ook positief haha).

2 likes

Eindelijk heb ik de serie Outlander uitgelezen! :smiley: Het heeft even geduurd, twee maanden denk ik? Maar die boeken zijn ook echt ongelofelijk dik. Het is leuk om nu te weten hoe het, tot nu toe, eindigt. Het grappige is, dat ik eerst alles omtrent Jamie en Claire het leukste vond en later juist dacht ik wil meer weten of Brianna en Roger. Al die veldslagen zijn soms echt onwijs saai om te lezen. Verder vraag ik mij soms wel af, hoe kunnen deze hoofdpersonen bijna zoveel verschillende levens meemaken en hoeveel nieuwe goede vrienden kan je maken in je leven? En af en toe dan denk ik wel eens van hé, klopt het allemaal nog wel/voelt het nog wel logisch?

Ik vind de boeken dus niet perse aanraders, maar ook geen afraders. Het is leuk om te lezen door hoe beeldend het geschreven is, er zit veel kennis in en voor zover ik kan beoordelen, lijkt ook veel correct te zijn. De serie duurt alleen wel heel lang, het zit soms wat op het randje van ongeloofwaardigheid (even dat hele tijdreizen daargelaten) en er zijn onwijs veel personages. Je bent wel heerlijk van de wereld als je deze boeken leest. Dus het is een soort weegschaal, af en toe neigt het wat meer naar mwah en dan is het weer fantastisch.

4 likes

Ik ben ‘rood, wit en koningsblauw’ aan het lezen maar behalve dan dat het niet heteronormatief is lijkt tot nu toe gewoon een onrealistisch high-class liefdesverhaal, behoorlijk voorspelbaar. Met erbij stukjes over homorechten en zoeken naar identiteit, maar ik mis daarin toch de diepgang.

Edit: nu bedenk ik me dat het eigenlijk niet zo’n ramp is dat het wat voorspelbaar is, 't leest tenminste lekker weg.

1 like

Oeh ja dat past wel precies inderdaad. Beetje guilty pleasure dan, dwing mezelf vaak literatuur te lezen maar dit is ook weleens leuk.

Wow, respect! En binnen twee maanden nog wel, dan heb je waarschijnlijk al die tijd niets anders gelezen dan Outlander? Ging het je niet vervelen na een tijdje? Ik ben er na 1 Outlander-boek altijd weer even klaar mee. Ik twijfel ook of ik de serie moet blijven lezen. Zoals jij zegt heeft deze serie wel echt zijn plus- én minpunten.

2 likes

https://www.instagram.com/p/CEhn0nUl_Dt/?utm_medium=copy_link Hier is mijn positieve review!

1 like