Het algemene boekentopic (Deel 2)

Die anniversary editie is ook erg mooi ja! Heb daar nog even over getwijfeld, maar echt onzin want ik heb het boek gewoon al en vond het dus niet geweldig haha.

Zijn de twee edities waar jij het over hebt niet verschillende groottes?

Ik heb echt een matige leesmaand, kan mezelf niet helemaal motiveren om te lezen en heel veel boeken vielen zo tegen.

Heb via Nextory daarom maar twee makkelijkere oorlogsboeken gelezen:

• de Crèche- Elle van Rijn :star::star::star::star:
  • Hetty, a True Story - Hetty Verolme :star::star::star:

De tweede is waargebeurd en heel indrukwekkend verhaal, maar las niet zo heel lekker. Ik lees nu 22-11-1963 van Stephen King, daar was ik al in begonnen als luisterboek en vond ik zo goed dat ik gewoon lekker wil doorlezen dus tweedehands gekocht. En ik lees via Nextory Come As You Are (Emily Nagoski).

Heeft iemand Half of a yellow sun gelezen? Ik heb die al heel lang maar kan me er niet toe zetten te beginnen. Misschien helpt een hele positieve review (al is Goodreads ook positief haha).

2 likes

Eindelijk heb ik de serie Outlander uitgelezen! :smiley: Het heeft even geduurd, twee maanden denk ik? Maar die boeken zijn ook echt ongelofelijk dik. Het is leuk om nu te weten hoe het, tot nu toe, eindigt. Het grappige is, dat ik eerst alles omtrent Jamie en Claire het leukste vond en later juist dacht ik wil meer weten of Brianna en Roger. Al die veldslagen zijn soms echt onwijs saai om te lezen. Verder vraag ik mij soms wel af, hoe kunnen deze hoofdpersonen bijna zoveel verschillende levens meemaken en hoeveel nieuwe goede vrienden kan je maken in je leven? En af en toe dan denk ik wel eens van hé, klopt het allemaal nog wel/voelt het nog wel logisch?

Ik vind de boeken dus niet perse aanraders, maar ook geen afraders. Het is leuk om te lezen door hoe beeldend het geschreven is, er zit veel kennis in en voor zover ik kan beoordelen, lijkt ook veel correct te zijn. De serie duurt alleen wel heel lang, het zit soms wat op het randje van ongeloofwaardigheid (even dat hele tijdreizen daargelaten) en er zijn onwijs veel personages. Je bent wel heerlijk van de wereld als je deze boeken leest. Dus het is een soort weegschaal, af en toe neigt het wat meer naar mwah en dan is het weer fantastisch.

4 likes

Wow, respect! En binnen twee maanden nog wel, dan heb je waarschijnlijk al die tijd niets anders gelezen dan Outlander? Ging het je niet vervelen na een tijdje? Ik ben er na 1 Outlander-boek altijd weer even klaar mee. Ik twijfel ook of ik de serie moet blijven lezen. Zoals jij zegt heeft deze serie wel echt zijn plus- én minpunten.

2 likes

https://www.instagram.com/p/CEhn0nUl_Dt/?utm_medium=copy_link Hier is mijn positieve review!

1 like

Ik herken dit zo erg wat je zegt! Ook dat dubbele gevoel. Ik ga het weer oppakken, boek 2, als het herfstig/kouder is; lekker bij de openhaard met een glas wijn of thee, dat vond ik perfect bij deze boeken passen haha dus daarom hele lente/zomer hiervan niks gelezen.

1 like

Ik heb idd alleen maar Outlander gelezen de afgelopen tijd. Ik dacht als ik dat niet doe, krijg ik die serie nooit uit en lees ik weer achthonderd boeken door elkaar heen. Moest me wel echt inhouden hoor, want had echt een hele leuke stapel boeken van de bieb geleend (en alles ongelezen terug moeten doen).

Bij boek 5 had ik echt wel moeite om door te blijven lezen. En zes volgens mij ook wel wat stukken. Die boeken zijn ook wel echt too much qua verhaallijn (en ik las ook dat boek vijf vrij slecht ontvangen was). Maar eerlijk gezegd leest het ergens dus ook wel lekker en kan je wel echt heerlijk verdwijnen in een andere wereld en tijd. En natuurlijk aan die Jamie Fraser van de serie denken ;p Ik vond het doorlezen wel waard, maar moest me er af en toe wel door heen worstelen. Ze hadden echt wel strenger op het aantal woorden etc. mogen zitten!

Wel leuk dat je dezelfde mening wel wat hebt net als @VanderWoodsen over deze boeken. Het zijn idd hele geschikte boeken voor de herfst/winter! Had ik niet eens over nagedacht. Ach nou ja ik ga dan de beer en de nachtegaal weer lezen denk ik. Of de trilogie van Joanne Harris.

Ik ben trouwens wel heel benieuwd hoe ze de boeken verder gaan verfilmen. Ik vind ook dat de serie qua verhaallijn echt veel betere keuzes maakt. Is een stuk geloofwaardiger. (al zou je dat niet altijd zeggen, haha) Het is wel echt onwijs goed verfilmd ook. Dichtbij het verhaal gebleven en toch ook goed dingen uitgelegd zonder te uitleggerig te zijn. Echt respect voor de scenario schrijvers!

Ah thanks! Toch even doorzetten. En jouw review van de geschiedenis van mijn seksualiteit :joy::joy::joy: Hahaha, volgens mij had ik hier precies zo’n soort review gedaan.

Hahaha ja ik word echt zo leip van hoe dat boek gehyped wordt, stop het!!

Ik hou normaal dus wel van dat soort boeken, maar vond dit boek juist niet zo lekker weglezen. Beetje langdradig en de schrijfstijl in de derde persoon vond ik niet prettig. Ik kon er ook wel wat fanfic-dingen uithalen. Op een gegeven moment zitten ze de ruziën over hoe lang een van hen is (5’9 of kleiner) en dat is echt exact een ding uit One Direction fanfics :joy: moest wel lachen toen ik dat las.

2 likes

Ja ik was ook erg te spreken over half of a yellow sun, echt doen!

Ben heel benieuwd wat dit voor effect gaat hebben op de boekenmarkt. Straks krijgen we weer van dat hele lelijke donkerder papier ofzo

2 likes

Pfft echt he. Ik lees daardoor ook veel in het Engels omdat het soms de keuze is tussen 10 euro voor het Engelse boek of 25 voor de vertaling. Maar Nederlandstalige ebooks vind ik ook vaak echt te duur. Al met al denk ik dat het ook goed is om te beseffen dat papier een grondstof is en niet onuitputbaar, dus wat ik op papier heb probeer ik tweedehands te kopen en overweeg toch maar weer een bibliotheek abonnement.

3 likes

In principe moeten uitgeverijen nu nog iets beter plannen en kan het zijn dat een uitgave of een heruitgave iets wordt opgeschoven, of dat er net iets ander papier wordt gebruikt, maar echt niet zo drastisch anders dat het merkbaar wordt voor ons. Ook is het aandeel van papierprijs in de algehele boekenprijs zo minimaal, dat er (mocht er al een prijsstijging komen, wat ik niet echt verwacht) het om een paar centen zal gaan, en zeker niet om euro’s. Misschien een beetje geruststelling dit haha. :relaxed:

1 like

Zo hé, het verschil met vakantie en school is echt groot haha. Ik heb enkel nog The Most Fun We Ever Had kunnen uitlezen.
Eigenlijk is het een soort van familiegeschiedenis waarin je langzamerhand te weten komt welke geheimen sommige familieleden al even met zich meedragen. Ik vond het heel goed geschreven, het las ook vlot weg maar ik geloof wel dat het boek niet zo lang kon zijn. Sommige stukken voelden als opvulling van het verhaal die op zich niet veel toevoegden.

Ik twijfel of ik de volgende keer opnieuw nieuwe boeken ga lenen van de bib omdat ik redelijk veel schoolwerk heb en ik me schuldig ga voelen dat die boeken zo gaan liggen wachten op me. Langs de andere kant kan ik mij ook gewoon beperken tot het uitlenen van 3 à 5 stuks.

Dat is idd wel geruststellend! Maar met herdrukken van een populair boek kan het dan ook wel eens zijn dat het een tijdje is uitverkocht echt. Vind ik zo’n gek idee! Al is dat misschien ook wel normaal?

Ik moet dan ook wat aan Outlander denken dat papier heel duur was een schaars en dat mensen ook wel aan cross writing deden. Zal vast niet zo’n vaart lopen, maar schaarste is nog niet echt zo geweest met papier volgens mij en dan is het toch een beetje dat je wat gaat fantaseren hoor dat nu zou gaan lopen :joy:

Vooral hierom heb ik vanaf het begin af aan het zo belachelijk gevonden dat winkeliers wel papieren tassen mogen geven. Of dat rietjes etc allemaal van papier gemaakt worden. Is ook niet perse de oplossing. En bestellen heeft dus ook echt wel een keerzijde

Same here, ik had nog een x aantal boeken van de bieb hier thuis liggen maar op voorhand maar weer terug gebracht omdat ik er toch niet aan toe ga komen de komende weken. Was véél te optimistisch :sweat_smile:

Deze maand alleen Klara and the Sun gelezen (was okay, maar had er meer van verwacht) en nu lees ik iedere avond voor het slapengaan de geïllustreerde versie van Harry Potter and the Goblet of Fire. Met alle papers die ik moet lezen kan m’n brein even niks anders meer aan en dit is echt een comfort read. (Is wel echt een meerjaren project met die geïllustreerde edities van Jim Kay. Dit boek kwam uit in 2019 en deel 5 komt waarschijnlijk in 2022. Ben begonnen met The Philosopher’s Stone in 2015 en hopelijk zijn rond 2028/2029 alle geïllustreerde delen uitgebracht. Maaaar ze zijn wel echt prachtig.)

2 likes

Aah wat leuk! Ik wil ook alle geïllustreerde edities, heb nu alleen nog de eerste. Vind het alleen zo jammer dat ze in het Engels zijn, ik zou ze graag in het Nederlands gehad hebben om later voor te lezen aan mijn kinderen. Ze zijn zo mooi!

2 likes

Ja hè, ik word er ook echt blij van, zo mooi :smiling_face_with_three_hearts: En snap ik! Ik heb ook eigenlijk geen idee waarom ze niet vertaald zijn? Vind het echt een toevoeging, de illustraties, en zeker voor kinderen.