Het algemene boekentopic (Deel 2)

Oeh ja daar wil ik wel op inhaken, ik heb voor mijn doen best veel nonfictie gelezen. Favorieten waren I’m glad my mom died (die is wel in favorietenlijstjes voorbij gekomen), Men explain things to me en Leven en laten leven.

Andere aanraders vind ik (thema psychologie)

  • Traumasporen van Bessel van der Kolk (heb ik bijna uit)
  • de Hoofdzaken serie van uitgeverij Blossom Books
  • Het duiveltje van de geest van Lee Baer
  • Ervaring niet vereist van Leonie Holtes
  • Hoe overleven we? van Francine Oomen
  • Ik dwang van Erwin Roebroeks
3 likes

Nice, ik heb toevallig gister wat van de hoofdzakenserie op mijn e-reader gezet omdat het nu via de Online Bibliotheek te lezen is. Ervaring niet vereist klinkt ook heel indrukwekkend!

1 like

Ik heb echt een dramatisch leesjaar gehad door intense constante hoofdpijnen sinds de zomer waardoor ik meestal geen letters kon zien zonder misselijk te worden :face_with_spiral_eyes:. Mijn doel was 52 en ik heb er 14 gelezen, waaronder mijn eigen boek (die ik dus niet eens echt van kaft tot kaft heb gelezen :’)) en wat boeken voor mijn thesis.

hier een heel lang screenshot van mijn gelezen boeken

Favoriet dit jaar was People From My Neighbourhood, korte bundel met schetsen van mensen in een dorpje, vrij magisch-realistisch of zelfs surrealistisch.
(Mijn echte favoriet was natuurlijk mijn eigen roman maar ik ben biased dus die tel ik niet mee). Geen echte teleursteller gelezen, had iets meer theoretische onderbouwing verwacht achter The Post-Truth Era misschien wel.

Voor volgend jaar ga ik het doel weer op 52 zetten en hopen dat mijn hoofdpijn (die sinds anderhalve week verdwenen lijkt te zijn) ver ver ver weg zal blijven.

7 likes

Welke heb jij geschreven?

2 likes

De derde van boven (met de felblauwe kaft)!

2 likes

Ik had al jaren een doel om 26 boeken te lezen, maar het lukte niet. Dit jaar eind januari een nieuwe ereader gekocht en heb halverwege het jaar zelfs mijn leesdoel verhoogd naar 40 boeken en daarna tijdens mijn vakantie zelfs naar 52. Gisteren op de valreep het doel behaald.

Gelezen boeken

Weinig literaire hoogstandjes, maar wel weer het plezier in lezen terug gevonden. Korte recap:

  • Vogeleiland van Marion Pauw vond ik erg goed geschreven en vond het zo spannend, dat ik het binnen een middag en (lange) avond uitlas.
  • Rauw van Marjolein Hartman vond ik zo mooi en hartverscheurend.
  • Ik vond de voor jou, na jou, voor mij boeken erg leuk. Vooral Voor Jou. Heb echt tranen met tuiten gehuild. Voor mij vond ik het minst leuk en zelfs een beetje uitgekauwd.

Ik heb voor werk ook nog wat boeken gelezen maar die heb ik niet meegenomen in dit overzicht.

Voor volgend jaar:

  • Wil ik proberen meer boeken dan dit jaar te lezen, doel zet ik op 60. Lijkt goed te doen. Dit jaar waren er periodes waarin ik ook weken niet las, dus het doel is frequenter te lezen en daarom ook meer.
  • Wil ik ook meer non-fictie boeken lezen (10 lijkt mij een mooi streven)
  • En wil ik proberen voor wat minder young adult/feel good te gaan maar meer verschillende genres.
6 likes

Hoe pakken jullie je boeken doel voor 2023 aan? Tellen jullie een X aantal boeken op bij je oude doel? Of doen jullie dit heel anders?

Ikzelf ga voor 40 boeken volgend jaar, dit zijn er “maar” 5 meer dan in 2022. Dit vooral, omdat ik het super belangrijk vind dat lezen een hobby blijft en geen verplichting. :blush:

Ik ga gewoon weer voor de 30, net als dit jaar (33 gelezen). Meer boeken is geen doel op zich voor mij. Ik heb wel meer bladzijden gelezen dit jaar, dat vind ik dan nog wel grappig.

1 like

Mijn challenge vorig jaar stond op 60 oid, dat wil ik ook komend jaar halen. Dat zijn er 1 per week en wat extras (vaak in de vakantie lees ik meer). Dit jaar had ik er veel meer gelezen maar de omstandigheden komend jaar zijn anders, dus ik verwacht er geen 100+ te kunnen lezen dan. En ik wil inderdaad niet dat het dan een verplichting wordt haha

2 likes

Sinds juli heb ik het lezen weer opgepakt. Heb 8 boeken gelezen sinds die tijd.



Had gehoopt ACOTR 2 uit te lezen in mijn week vrij maar die week is even iets anders gelopen. Dus dat komt vanzelf wel. Ben net 100 in dus de 500 nog te lezen, ga ik denk ik niet redden vandaag :joy:

6 likes

Ik wou er dit jaar 75 lezen als goal en heb uiteindelijk 94 gelezen haha. Volgend jaar doe ik weer 75, ik wou eerst 80 doen maar begin ook met een nieuwe baan en denk dat daar veel energie in gaat zitten.

Had ook 15 non-fictie boeken als goal, dat heb ik gered maar merkte dat het een beetje een ‘moetje’ werkt dus die stel ik voor volgend jaar bij naar 10.

3 likes

Op de valreep 50 boeken gelezen
Eigenlijk 49 zelf, 1 kinderboek toegevoegd.
Dikste boek was: all the young dudes (beste boek van dit jaar, thanks forum).
Dunste: op VISite in de zee. Voorgelezen aan mijn dochter. Ik lees haar elke dag voor <3

6 likes

Gelezen in november en december:

Eliza Clark, Boy parts - Vermakelijk, beetje duister, anders dan anders.

Ottessa Moshfegh, My year of rest and relaxation - Had ik meer van verwacht. Ik had ergens verwacht dat het relatable zou zijn omdat ik ook dolgraag een jaar zou willen slapen, maar dat was het totaal niet.

Arthur Japin, Vaslav - Herlezen, nog steeds heel mooi maar het viel me nu wel op dat er best wat herhaling in zit.

Sayaka Murata, Buurtsupermens - Niet mijn ding

Nikki Dekker, Diepdiepblauw - Las fijn. Ik vond de stukken over de onderzeewereld heel interessant, het leven van de hoofdpersoon minder. Wel mooi met elkaar verweven.

Geert Mak, Reizen zonder John - Deze heb ik geluisterd. Het boek wordt voorgelezen door Job Cohen, heel fijn. Dit boek heeft eigenlijk dezelfde beetje triestige, melancholische sfeer die veel van zijn boeken hebben, met die beschrijvingen van een verleden dat niet meer bestaat, ontwikkelingen die de samenleving er niet per se beter op gemaakt hebben. En ik heb zoals altijd weer enorm veel geleerd.

Roxane van Iperen, Eigen welzijn eerst - Interessant hoe ze de ontwikkeling van de middenklasse en hun ideeën omschrijft. Minpunt: ze spreekt aan het einde van het boek de hoop uit dat de middenklasse terug zal keren naar oude waarden, maar er werd niet concreet besproken hoe het tij gekeerd kan worden. Ze schrijft bijvoorbeeld dat ‘de bron van hun zorgen (= die van de middenklasse) reëel kan zijn’, volgens mij is het de moeite waard om daar verder op in te gaan, i.p.v. te zeggen ‘de middenklasse moet niet zo in zichzelf gekeerd zijn’. Dat voelt een beetje nutteloos, want ja, mensen gaan niet zomaar ineens andere waarden omarmen. De fear of falling, hoe reëel is die? De middenklasse is enorm gericht op zelfbehoud, maar in hoeverre is er sprake van een zero-sum game? Dus dat de winst van de één het verlies van de ander is. Denk dat het inzicht dat dat vaak níet het geval is, belangrijk is.

2 likes

Wat vond je van Eigen welzijn eerst? Ik was eraan begonnen maar soms begreep ik het niet helemaal (door taalgebruik denk ik, of voor mij onduidelijke referenties).

Ik had hoge verwachtingen wat ik had het zelf aangedragen voor mijn boekenclub. Maar eerlijk gezegd vond ik het een beetje tegenvallen! Het is inderdaad een beetje vaag allemaal, niet echt goed en overtuigend uitgewerkt. Rammelt aan alle kanten. Vond haar boek ‘t hoge best wel vijf sterren en het onderwerp ook heel boeiend, dus dat was wel een teleurstelling.

Ik had er nu 100, en ook gehaald gisteren haha. Ben vooral pas vanaf mei die hard gaan lezen en aan het eind vooral ook wat makkelijke korte chicklit boekjes. Dus ik ga denk ik lager, wil ook wat langere boeken lezen en niet alleen maar easy going boekjes (paar aan het eind heb ik niet eens toegevoegd zo smutty waren hahaha). Gewoon goede mix tussen romans, fantasy, non-fictie, NA etc.

Plus ik heb een abo op de Marvel app en wil ook meer daarin lezen dit jaar (tel ik niet mee als boeken).

Ben er alleen nog niet uit hoeveel. Misschien gewoon 52 en dan gaandeweg het jaar ophogen als het rap stijgt.

Al blijft 1 van mijn favoriete genres toch food essays, hopelijk vind ik daar nog wat parels tussen.

6 likes

@Clancy ik vond ACOTAR 2 echt het beste, heb die (toen ik er eenmaal goed in zat) echt verslonden. Als ik de serie opnieuw erbij pak sla ik vaak deel 1 ook over en begin ik gewoon weer in deel 2, haha.

Ik heb afgelopen jaar heel erg weinig gelezen, heb het ook niet bijgehouden. Komend jaar wil ik wel echt meer lezen. Meer die telefoon wegleggen en heerlijk een boek erbij pakken. Moet straks na de kerstvakantie nog eventjes werken en dan met zwangerschapsverlof, dus wil echt de tijd gebruiken om tot rust te komen voordat de baby er is. En dan als ze er is lekker veel lezen om weer rust te pakken. Ik ga m’n doel op 30 zetten. Net meer dan 1 per 2 weken. Dat moet volgens mij heel goed te doen zijn, want als ik er eenmaal in zit gaat m’n ereader vaak overal mee naar toe. Zin in!

Edit: mijn kobo is denk ik wel 50/50 verdeeld in fictie en non-fictie. Als geschiedenisdocent wil/moet ik m’n kennis ook bijhouden, dus wil van die 30 minimaal 15 non-fictie lezen. Vind dan vooral geschiedenis (goh), politiek, maatschappij en biografieën interessant. Als iemand daar nog absolute aanraders voor heeft hoor ik het graag! :slight_smile:

3 likes

Yes op de valreep mijn laatste boek uitgelezen, Traumasporen van Bessel van der Kolk. Mega interessant en leerzaam, ga ‘m zeker nog een paar keer lezen want het is echt een flinke bak info. Vijf balle

Uiteindelijk 133 boeken gelezen, voorbij m’n doel van 120 dus. Ga voor volgend jaar geen doel stellen, benieuwd hoeveel ik dan lees.

9 likes

Mijn leesdoel was dit jaar 50 boeken en ik heb er 70 gelezen! Ik heb net mijn laatste boek uit en die was vijf sterren. Niet verwacht, want die geef ik zelden, maar een mooie afsluiter :grin:

Mijn gelezen boeken van december:

7 likes

Dit topic is na het bereiken van de maximumlimiet van 5000 antwoorden automatisch gesloten. Continue discussion at Het algemene boekentopic (Deel 3).