Het algemene boekentopic (Deel 2)

Oja, goeie, sommige boeken zijn zo lekker op het strand. Sommigen dan weer wat minder geschikt. Norwegian Wood vond ik bijvoorbeeld niet zo fijn tussen het beachballen en zwemmen door.

@California Ja ik moet ook niet zeggen dat ik direct zin heb om alle boeken van haar nu te lezen! Als ze allemaal zo zijn… Ben nu wel benieuwd naar Daisy Jones!

Ok, ben wel blij dat ik hier niet de enige in ben. Ik heb het boek gisteravond in bed uitgelezen en begon bijna over mijn relatie te twijfelen gezien ik mezelf niet naar hem zie smachten, tien jaar nadat het uit is gegaan door een stomme ruzie waarna hij weg is gestormd en nooit meer terug is gekomen.

@nightlife en @houseofmemories oh gelukkig ik dacht al dat het aan mij lag! Ik heb het boek uit maar vind het echt wel vaag. Ergens doet het verhaal mij trouwens wel denken aan ‘de beer en de nachtegaal’ maar dan in het Midden Oosten ipv Rusland. De hoofdstukken van Ali vind ik op zich wel leuk.

Spoilers en ideeën over het verhaal

Ik denk dat Ali een shafit is met trekjes van die Madrids. Wat dan eigenlijk bij die Ayaanles ofzo weg komt, van zijn moeders kant, maar waar niemand echt van mag weten omdat het hartstikke foute boel is. Ik denk ook dat hij is geboren doordat zijn moeder een parel oid had gegeten, want hij zweet. Ziltig ruikt die alleen niet behalve als Nahri hem beter gaat maken, dan proeft ze dat en drinkt hij liters water weg. Misschien zijn de Madrids wel gemengd onder de Ayalaanvolk. Wel gek dat hij er ook zo laat pas achterkomt dat hij Shafit is. Hij heeft toch wel eens vaker gebloed door zijn gevechten? Of heb ik wat gemist?

Het lijkt bijna alsof die hele oorlog nooit gestopt is, maar dat de geesten van de leiders/rebellen gewoon in andere mensen zijn doorgegaan. Die Manizeh leeft ook nog? Misschien dat dat kan omdat ze niet alleen Nahid is, maar dat ze alle stammen samen weer in zich heeft? Een beetje dat idee van divergent. Het lijkt fout, die shafits, maar is het niet.

Oh en al die Daeva’s die Nahid kinderen hebben? Er zijn er vast meer dan alleen de bewaker van de broer van Ali. Hoe kan het dat hier geen roddels van zijn? Die graftombe vind ik ook maar weird met al die relieken van die Nahid leden.

En die hele relatie tussen Nahri en Dara is raar. Halverwege het boek wordt er nogal gehint op dat ze verliefd zijn op elkaar en daarna praten ze ook ineens heel dramatisch met elkaar. Ze kan ook niet echt zonder hem en bladiebla. Ik dacht dat we toch wel eens klaar waren met die stomme verliefdheden in young adult boeken. Waar zijn de krachtige ‘ik ben single maar dood alles en iedereen en red de wereld’ chicks.

Ik weet niet het is een leuk verhaal met potentie maar het is zo vaag. Misschien gebeurd er ook gewoon teveel en zijn er teveel nieuwe soorten wezens bedacht? Net als die Peri, die vogel die Dara en Nahri redt. Die zegt dat hij dingen heeft gedaan die niet horen bij zijn volk, dus hij kan als verrader gezien worden en zo wordt hij ook gedood. Volgens mij heeft elke stam verraders die met andere stammen omgaat en elk wezen ook. Het is gewoon te vaag, ben benieuwd wat jullie denken!

1 like

Mmm dat van Ali denk ik niet. Ik weet niet hoe ver je bent in deel 1 haha? Over die situatie van Ali wordt wel iets meer uitleg gegeven in boek 2 (ben ongeveer op de helft), maar durf niet veel te zeggen omdat je misschien nog niet voorbij een bepaald deel in boek 1 bent. (Oh zie nu dat je hem uit hebt, volgens mij speelt dat gedoe over Ali pas nadat hij in het water is gevallen toch?)

Ik vind dat gedoe rond Deava’s en djinns ook vaag. Toen ik het opzocht zag ik dat djinn gewoon de menselijke benaming is van een Deava? Dus dan zijn Ali en Nahri van dezelfde ‘soort’? Maar hoe het beschreven is lijkt die koninklijke familie niet bij de Deava’s te horen ofzo. Oh en dat hele ding rond Dara vond ik ook vaag, wat is hij? Er werd wel wat uitgelegd over een sieraad in die graftombe maar snapte nog steeds niet hoe dat nou precies is gegaan van Deava naar wat hij nu dan ook is? En hoezo is het alleen van Nahri echt duidelijk wat haar krachten zijn, wat kan de rest…

Maar vind het nog steeds wel een interessant verhaal, ben erg benieuwd waar het heen gaat en of ergens wel antwoorden komen.

1 like

Hm ja dat is waar dat de madrids later pas komen. Maar daarvoor heeft hij al dat hij zweet en dat hij met het zwemmen merkt dat die wonden van hem geneesden in het water. Of ze hebben allemaal geneeskrachtige eigenschappen op hun eigen manier.

En jaa ik vind het ook vaag dat we het alleen van haar weten. Wat die Dara is snap ik ook niet. Hij is misschien wel het probleem en oplossing in een.

Dat van die koninklijke familie snapte ik ook niet goed. Maar volgens mij zijn zij na de Nahid de redders van de djinns en beschermers. Alleen omdat ze uit rebellie zijn ontstaan en op de plek zitten wat niet zo bedacht is door die sulmein oid is het en ding. Ofzo?

Ik wil zeker ook weten hoe het afloopt. Hopelijk is het het lezen waard haha

oja dat helen tijdens het zwemmen was ik alweer vergeten! Volgens mij kunnen ze niet allemaal genezen aangezien ze juist allemaal enthousiast waren dat ze weer zo iemand hadden dus dan zou dat misschien wel iets kunnen betekenen later?

Ik durf ook niet om uitleg te googelen want voor je het weet staat er NAHRI: DIED ofzo :joy:

Zelf een doel stellen werkte voor mij heel goed want ik heb mijn boek nu eindelijk uit (4 dagen eerder dan ik als doel had gesteld zelfs). Hoe gaat het bij jullie @Kat_von_d @Kusjessoldaat?

Review van Invisble Women (Caroline Criado Perez) :star::star::star: Ik had heel veel moeite om door het boek heen te komen. Het boek is opgebouwd in 6 delen (topics zoals bv workplace, going to the doctor, design) met per deel 2-4 korte hoofdstukken waarin beschreven wordt hoe het gebrek aan goede data over vrouwen of dingen die vooral vrouwen raakt, leidt tot problemen in een bepaald topic. Sommige topics vond ik zelf super interessant, zoals de eerste hoofdstukken over stadsplanning en de laatste hoofdstukken over het nut van goede data ‘when it goes wrong’ (pandemieen, vluchtelingenkampen, natuurrampen, etc.). Deze hoofdstukken waren ook leesbaar geschreven, een fijne afwisseling van cijfers uit wetenschappelijk (?) onderzoek met een stukje context. Het merendeel van het boek was echter gortdroog en las als het literatuurhoofdstuk van een scriptie. Ik miste daarin een stuk interpretatie, call for action, oid. Dit boek bevat hele belangrijke boodschappen maar omdat het zó veel is over zó veel verschillende onderwerpen, is er weinig blijven hangen.

7 likes

Wat goed dat je je boek uithebt! Ik merk dat ik nog steeds geen zin heb om te lezen, nu is 't ook wel dat ik normaal vroeg naar bed ga en dan nog best even lees. En de afgelopen dagen was het steeds best laat.
Maar volgens m’n ereader is het nog een uur lezen dus hij komt wel uit deze week :slight_smile:

2 likes

Wat goed! Wat wordt jouw volgende boek?

Mijn zelfdiscipline was eventjes weg. Deels ook omdat ik Manifest heb ontdekt op Netflix. Maar vandaag toch in quarantaine, dus ik hoop veel te lezen vandaag. Heb gekozen voor Paradijsvogels van Nathalie Pagie omdat deze dus nog in mijn boekenkast stond en het leek me een makkelijk boek voor tussendoor. Vanavond een update, misschien is dat mijn stok achter de deur wel. :sweat_smile:

2 likes

Ik wil een ereader kopen, grootste reden is omdat boeken kopen best een prijzige hobby is. Mijn bieb is niet zo groot, dus vaak hebben ze de boeken niet die ik wil lezen.

Hoe werkt het met boeken kopen? Moet je alles kopen, of is er ook een soort online bieb? Hoe k komen jullie aan je boeken?

Ik heb een kobo plus abonnement, en kan via de (online) bieb ook ebooks lenen

2 likes

Als je voor een Kobo gaat, kun je Kobo Plus (via Bol) nemen. Voor een tientje per maand kun je dan onbeperkt boeken uit een grote selectie lezen.

Ik heb zelf een Kindle, dat is van Amazon. Ik hoop ooit nog Kindle Unlimited te kunnen nemen (zelfde principe als Kobo Plus). Nu moet ik Kindle edities (ebooks) gewoon kopen via Amazon. Gelukkig hebben zij ook veel aanbiedingen.

1 like

Leuk! Ik ben dol op mijn e-reader, vind het eigenlijk fijner dan een gewoon boek. Altijd goed licht en je hebt maar 1 hand nodig!

Ik haal mijn ebooks van:

• Kobo plus - €11 euro per maand (je kunt pauzeren) en dan zijn een deel van de boeken gratis.
  • Bol.com - vind ik heel makkelijk, heb mijn e-reader gekoppeld aan mijn Bol.com account en dan staan ze er snel op (synchroniseren via wifi). Ebooks zijn vaak tussen de 5 en 10 euro.
  • Via de bibliotheek kun je met een abonnement ook ebooks lenen, maar dat assortiment vond ik zelf veel te beperkt.
1 like

Ik bestel altijd boeken bij de bieb. Alles wat wat populairder is hebben ze sowieso niet op voorraad, ook al is het een grote bieb. Daarnaast lees ik op mijn iPad via de online bibliotheek, storytel, nextory of koboplus. Wissel dat een beetje af. Echt e-boeken koop ik alleen voor mijn boekenclub, als ik er via de bieb niet op tijd aan kan komen. Voor nieuwe boeken vind ik het nog steeds best prijzig!

1 like

Bedankt allemaal! Ik ga even kijken bij de online bieb. Ik zat sowieso te denken aan een kobo libra 2, weet iemand of je hier ook mee in de zon kan lezen? Mijn mobiel raakt dan altijd oververhit.

Ik heb nog nooit een oververhitte Kobo gehad terwijl ik er juist in de zon mee lees! (Gebruik ‘m bijna alleen maar op vakantie)

1 like

Beetje gekke tip misschien maar sommige kranten/tv gidsen/tijdschriften hebben weleens een abonnement + Kobo ereader als actie. Ik heb bijvoorbeeld een Kobo ereader ‘gekregen’ bij een jaar abo op de varagids. Dit was namelijk goedkoper dan dezelfde ereader los kopen in de winkel.

3 likes

Stok achter de deur werkt echt! Ben tot pagina 150 gekomen vandaag en ga nu nog even lezen in bed. Hoop dat ik deze week het boek ook uit kan lezen!

@Niettepruimen Ik heb ook een Kobo en soms Kobo plus, je zit er niet aan vast dus je kan hem altijd even uitzetten. Zoals nu moet ik van mezelf fysieke boeken lezen omdat mijn boekenkast overvol is en dan zet ik hem even uit. Ga ik op vakantie of iets dergelijks, dan zet ik hem weer aan.
Bol heeft ook wel eens van die echte aanbiedingen dat een ebook onder de 3 euro is. Ik probeer dat een beetje in de gaten te houden.

1 like

Dat is een goede tip, dank je wel.

1 like

Hoe leuk klinkt dit. Iemand ervaring mee?

2 likes

Ik zag die pas ook al voorbij komen, ben er ook erg benieuwd naar