@nightlife en @houseofmemories oh gelukkig ik dacht al dat het aan mij lag! Ik heb het boek uit maar vind het echt wel vaag. Ergens doet het verhaal mij trouwens wel denken aan ‘de beer en de nachtegaal’ maar dan in het Midden Oosten ipv Rusland. De hoofdstukken van Ali vind ik op zich wel leuk.
Spoilers en ideeën over het verhaal
Ik denk dat Ali een shafit is met trekjes van die Madrids. Wat dan eigenlijk bij die Ayaanles ofzo weg komt, van zijn moeders kant, maar waar niemand echt van mag weten omdat het hartstikke foute boel is. Ik denk ook dat hij is geboren doordat zijn moeder een parel oid had gegeten, want hij zweet. Ziltig ruikt die alleen niet behalve als Nahri hem beter gaat maken, dan proeft ze dat en drinkt hij liters water weg. Misschien zijn de Madrids wel gemengd onder de Ayalaanvolk. Wel gek dat hij er ook zo laat pas achterkomt dat hij Shafit is. Hij heeft toch wel eens vaker gebloed door zijn gevechten? Of heb ik wat gemist?
Het lijkt bijna alsof die hele oorlog nooit gestopt is, maar dat de geesten van de leiders/rebellen gewoon in andere mensen zijn doorgegaan. Die Manizeh leeft ook nog? Misschien dat dat kan omdat ze niet alleen Nahid is, maar dat ze alle stammen samen weer in zich heeft? Een beetje dat idee van divergent. Het lijkt fout, die shafits, maar is het niet.
Oh en al die Daeva’s die Nahid kinderen hebben? Er zijn er vast meer dan alleen de bewaker van de broer van Ali. Hoe kan het dat hier geen roddels van zijn? Die graftombe vind ik ook maar weird met al die relieken van die Nahid leden.
En die hele relatie tussen Nahri en Dara is raar. Halverwege het boek wordt er nogal gehint op dat ze verliefd zijn op elkaar en daarna praten ze ook ineens heel dramatisch met elkaar. Ze kan ook niet echt zonder hem en bladiebla. Ik dacht dat we toch wel eens klaar waren met die stomme verliefdheden in young adult boeken. Waar zijn de krachtige ‘ik ben single maar dood alles en iedereen en red de wereld’ chicks.
Ik weet niet het is een leuk verhaal met potentie maar het is zo vaag. Misschien gebeurd er ook gewoon teveel en zijn er teveel nieuwe soorten wezens bedacht? Net als die Peri, die vogel die Dara en Nahri redt. Die zegt dat hij dingen heeft gedaan die niet horen bij zijn volk, dus hij kan als verrader gezien worden en zo wordt hij ook gedood. Volgens mij heeft elke stam verraders die met andere stammen omgaat en elk wezen ook. Het is gewoon te vaag, ben benieuwd wat jullie denken!