Het algemene boekentopic (Deel 2)

Ik moet denken aan

Pachinko (Korea en Japan)
Isabel Allende; Ines, vrouw van mijn hart & Fortuna’s Dochter (beide Chili, eerste vond ik het mooist)
Jonathan Safran Foer; Alles is verlicht (Oost-Europa)
De Acht Bergen (Italië)
Het Negerboek (deels Afrika, over slavernij)
De Hemel Verslinden (Italië)
In Order to Live (N-Korea)

2 likes

Kikkers - Mo Yang
Roman over het éénkindbeleid in China. Mo Yang kreeg in 2012 de Nobelprijs voor de Literatuur.

Kokoro: de wegen van het hart - Natsume Soseki
Japanse klassieker (relatief modern) over de vriendschap tussen twee naamloze personages, waarvan er een Sensei (leraar) wordt genoemd.

Honderd jaar eenzaamheid - Gabriel García Márquez
Iconisch boek dat zich afspeelt in Colombia. Magisch-realisme. Lees het in de nieuwe vertaling en je vliegt er doorheen.

Het zingende gras - Doris Lessing
Over een witte vrouw in de Britse kolonie Rhodesië.

De ondraaglijke lichtheid van het bestaan - Milan Kundera
Speelt zich af ten tijde van de Praagse Lente.

Don Quichot - Cervantes
De allereerste roman en een absolute klassieker van de Spaanse schrijver Cervantes over wannabe ridder Don Quichot. Het boek schrikt waarschijnlijk af (dik, ouderwets), maar het leest echt fantastisch in de nieuwste vertaling. Je kunt de delen ook afzonderlijk lezen, dus je kunt ook alleen het eerste deel lezen om de iconische scène van Don Quichot die tegen de windmolens vecht te lezen. Dan hoef je niet het hele boek te doen ;).

Al wat schittert - Eleanor Catton
Echt een fantastisch boek (uit 2013, dus (nog) geen klassieker) over goudzoekers in Nieuw-Zeeland. Booker Prize 2013.

Iets van Amos Oz, een Israëlische schrijver. Zelf nog niets van gelezen, dus ik kan geen specifieke titel aanraden.

Dit is waar ik nu op kom. Laat maar weten als je meer of specifiekere tips wilt!

4 likes

Ik heb om 11.30 een winkelafspraak in de lokale boekwinkel. Zo veel zin in!

11 likes

Thanks allemaal voor alle suggesties! Heb mijn TBR lijstje weer flink aangevuld, nu al zin in april zodat ik al deze titels kan lezen! Ik zal hier wel verslag doen van welke boeken ik uiteindelijk allemaal gelezen heb.

3 likes

@vitaminwater bedankt voor de tip van het boek ‘ik wil geen hond zijn’. Heb hem vandaag gelezen en wat een goed verhaal! Tof einde ook. Het lijkt mij maar niks, haha.

Ga deze week beginnen met ‘pussyalbum’ ben benieuwd.

1 like

Oeh graag gedaan, tof dat ‘ie beviel! Ook heel benieuwd wat je van Pussy Album vindt :grin:

1 like

Shirley Jackson lezen met regengeluiden via Spotify op de achtergrond, rode wijn en kaarsjes aan. Sommige boeken zijn zó goed te combineren met een omgeving of sfeer

11 likes

Ik ben een paar mensen die hier hun goodreadslinkje hebben gedeeld gaan volgen :grimacing:

Ik heb net They both die at the end uitgelezen
Het duurde even voordat ik er een beetje in kwam (vooral door de heel korte hoofdstukken) en de toch wat lange aanloop naar de ontmoeting, maar daarna wel echt het lezen waard.

spoiler/thoughts

Natuurlijk de ogen uit mijn kop gejankt. De titel is een en al spoiler en toch bleef ik maar hopen dat het niet zo zou zijn. Ik had ze echt nog veel langer gegund of in ieder geval dat ze niet zo ‘alledaags’ zouden sterven. Wel heel cool hoe alle tussenhoofdstukken met andere namen in het verhaal verweven waren. Het enige losse eindje is voor mij Delilah. Zij heeft ook haar End Day, maar lijkt nog levend op het moment dat Rufus wordt aangereden. Hoe sterft zij uiteindelijk? En ik vraag me af of Rufus wordt aangereden door Victor die onderweg naar Delilah is… Doordat dat in het midden blijft, voelt het net niet helemaal af wat mij betreft. Ik heb liever dat alles volledig afgerond is, maar nu zijn er toch nog aardig wat losse eindjes. Bijvoorbeeld waarom Mateo aan zijn buurman schreef dat het fornuis niet gemaakt hoeft te worden; als zijn vader weer ontwaakt uit zijn coma is het toch wel handig dat het fornuis niet bij de eerste aanraking ontploft.

1 like

Deze net uit! Dik boek, even inkomen maar heeel spannend. Binnen 24 uur uit gelezen omdat ik niet wou stoppen.

afbeelding

9 likes

Die heb ik een tijd terug gelezen, vond hem erg goed.

1 like

Misschien If we were villains? Niet per se oudheid, maar wel Shakespeare (en wat dat betreft dus wel intelligent met referenties), het bevat ook mysterie (geen magie of zo), is een beetje duister en speelt zich af op een school.

1 like

Hmm wat ik nu kan bedenken wat ik afgelopen jaren gelezen heb:

• zwart krijt van Christopher J Yates. Is meer een thriller maar las wel lekker door.
  • the Betrayals - Bridget Collins
  • Ninth House - Leigh Bardugo. Is meer fantasy achtig.
  • De verborgen universiteit - Natalie Koch. Meer fantasy. Ze probeerde hierbij naar mijn mening de J.K Rowling van NL te worden maar kwam niet mega goed uit de verf.
    Moet wel zeggen dat dit niet per se kan tippen aan De verborgen geschiedenis, maar wel een beetje in de richting van is!

Anders nog de tip om te zoeken op het genre Dark Academia. Ben zelf trouwens ook benieuwd naar aanraders!

1 like

Het Puttertje had je zeker al gelezen? Ik vind vooral die sfeer in the Secret History zo heerlijk, en goed neergezet, alsof je ook op die campus rondloopt / onderdeel van die vriendengroep bent. Datzelfde had ik met Max, Mischa en het Tetoffensief, vond ik om die reden ook prachtig (en, heeft me nog een gebruikersnaam opgeleverd), net als Buzz Aldrin, waar ben je?

Maar ja, beiden niets met oudheid / mysterie, dus hier heb je waarschijnlijk niets aan. Maar als iemand nog tips in die stijl heeft?

1 like

Ahh leuk topic! Ik ben pas sinds kort gaan lezen en heb als doel om dit jaar 12 boeken te lezen (ik ben niet zo goed in lezen, je moet ergens beginnen :no_mouth:). Heb dit topic doorgespit en al een lijstje titels opgeslagen voor m’n to read list. :relaxed: Ik heb de afgelopen tijd van alles en nog wat gelezen om er achter te komen wat ik leuk vind;

• Efter van Hanna Bervoets
  • Wuthering Heights van Emily Bronte
  • Het zwijgen van Maria Zachea van Judith Koelemeijer
  • Know my name van Chanel Miller
  • Kafka op het strand van Haruki Murakami
8 likes

Misschien Calamiteitenleer voor gevorderden? Dat vond ik een beetje dezelfde sfeer hebben ofzo.

Ik moet zo lachen om mijn “relatie” met het boek Het Puttertje. Ik heb deze al zo lang in de kast staan, en wil hem eigenlijk echt wel lezen. Zodra ik zelf dit voornemen heb ik lees/hoor ik weer eens over iemand die hem niets vond, en blijft hij weer liggen. Dan tipt een vriendin hem weer, en kom ik weer dit bericht tegen. Zo grappig, echt een love it or hate it boek blijkbaar!

1 like

Ik vond deze dus echt prachtig. Leest heel fijn ook. Vooral het stuk in Las Vegas, zo troosteloos, heel mooi beschreven.

De Kleine Vriend daarentegen, jemig wat een pil, daar ben ik echt nog nooit doorheen gekomen!

2 likes

Ik vond De kleine vriend ook echt een draak om doorheen te komen. Zo jammer dat Tartt weinig uitbrengt!

1 like

Oeh ik heb De verborgen geschiedenis afgelopen maand gelezen, en durf wel te zeggen dat het mijn favoriete boek is momenteel. Ik wil ook niks anders meer van Tartt lezen, want het kan alleen maar tegenvallen😅
Leuk al die vergelijkbare boeken, ik heb er een paar op mijn lijstje gezet!