Het algemene boekentopic (Deel 2)

Mijn top 5 (willekeurige volgorde):

1. Kruispunt - Jonathan Franzen
  2. The Island of Missing Trees - Elif Shafak
  3. Pillars of the Earth - Ken Follett
  4. Half Leven - Aya Sabi
  5. The Change - Kirsten Miller

The Bell Jar was ook een kanshebber maar ik denk eigenlijk dat ik die onvoldoende heb weten te plaatsen en daardoor waarderen. Had die eigenlijk met een leeswijzer oid moeten lezen. Verder las ik meerdere boeken van Isabel Allende, blijf dat zo’n heerlijke schrijfster vinden!

Mijn doel was 12 non fictie boeken lezen. Ik las er 5, maar las ook 4 autobiografische romans en ben nog in 1 non fictie boek bezig.

In totaal las ik 49 boeken. Geen slechte score want mijn doel was 40! Hopelijk (en waarschijnlijk) lees ik er nog eentje uit dit jaar.

6 likes

Beste: :sparkling_heart:
De morgenster - Knausgard
Veranderen: methode - Edouard Louis
Lampje - Annet Schaap
Cat’s cradle - Kurt Vonnegut
Cloud Atlas - David Mitchell
Lapvona - Ottessa Moshfegh

Slechtste: Project Hail Mary - Andy weir :face_vomiting:

7 likes

Dat dus! Nadat de film dit jaar uitgebracht was werd Bookstagram overspoeld door rave reviews en ik dacht echt uuuuuh :sweat_smile:

3 likes

are you ready to battle @zwaardvis

4 likes

Mijn 5 sterren dit jaar:

Shuggie Bain
I’m Glad My Mom Died
Eigen Welzijn Eerst
Carrie Soto is Back
Films die Nergens Draaien
Ghosts (Dolly Alderton)

Allemaal boeken die allemaal om totaal verschillende redenen 5 sterren kregen, haha wat een random lijst.

Ik had me dit jaar voorgenomen minder 5 sterren uit te delen en dat is wel gelukt zie ik nu. Een paar die me wel zijn bijgebleven als heel mooi, hebben blijkbaar toch 4 sterren gekregen als ik er niet laaiend over was.

Edit om toe te voegen: slechtste boek vond ik De Waarheid over de Zaak Harry Quebert. Wat een walgelijk boek met zeer veel problematische dingen erin. Heb mijn best maar halverwege boos weggegooid haha.

3 likes

Slechtste boek vond ik Hine, van Lotte Kok. Kwam er door een podcast zelfs nog achter dat een van de belangrijkste personages halverwege opeens een andere naam heeft (redactiefout). Was mij niet opgevallen maar vond het verder los van dat toch ook al een slecht boek.

2 likes

Ik heb voor 2022 mijn leesdoel extra laag gezet, en alsnog maar 2 boeken gelezen. Toevallig heten ze allebei Roadtrip.

image

Volgend jaar misschien maar gewoon op 1 zetten? Kan het alleen maar meevallen.

7 likes

Ik heb ook even zitten terugkijken naar het afgelopen jaar!
Boeken die ik 4,5 of hoger heb gegeven:
Piranesi - Susanna Clarke
A little life - Hanya Yanagihara
Wat je van bloed weet - Philip Huff
Bi: The Hidden Culture, History, and Science of Bisexuality - Julia Shaw

en wil nog even een eervolle vermelding voor diepdiepblauw van Nikki Dekker, die gaf ik 4,25 maar heb ik toch nog wel een aantal keer aan teruggedacht en is een debuut.

Slechtste boek:
Portret van de zomer - Jelle Haverkamp
Ik heb me echt ka-pot geërgerd aan hoe vrouwen in dit boek omschreven worden en aan het hoofdpersonage sowieso.

6 likes

Ja? ik ben nu wel heel benieuwd want ik kan me herinneren dat ik dit ooit best een goed boek vond, maar dat was toen het net uit was en ik volgens mij 16 ofzo en weet het niet meer precies. Heb wel nog een later boek van hem gelezen dit jaar, dat vond ik niet extreem problematisch.

1 like

Beste boeken:

• Max, Mischa en het Tet-offensief van Johan Harstad, geweldig weer!
  • Het Vuur Redden van Guillermo Arriaga, ook geweldig weer (net als De Ontembare)
  • Ondergang en Opkomst. Het verhaal van 11 september van Mitchell Zuckoff, ZO interessant en goed geschreven!

Slechte boek:

• Terug naar Insulinde van Elle van Rijn. Ik voelde dit verhaal totaal niet.

Ik heb dit jaar te weinig boeken gelezen waar ik echt helemaal in zat, veel boeken zo zo (3 á 4 sterren). Maar van m’n top3 echt zo genoten!

2 likes

Ik las 52 boeken in 2022, en ik hoop er nog een uit te lezen. Ik heb mezelf positief verrast, want baby, en mijn leesdoel stond daarom eerst op 25 boeken. Maar door steeds niet al te dikke boeken te pakken had ik ook echt een beetje tempo. Dus ik ben supertevreden.

Meest indrukwekkende boeken
Kitchen - Banana Yoshimoto
Kindertijd - Tove Ditlevsen
Hogere natuurkunde - Ellen Deckwitz (poëzie)
Jij mag alles zijn - Griet op de Beeck (kinderboek)
The Bell Jar - Sylvia Plath
I’m glad my mom died - Jeannette McCurdy

Tegenvallers
Kamers antikamers - Niña Weijers
De geliefden - Willemijn Kranendonk

Oeh en nog een paar dingen waarmee ik mezelf verraste dit jaar:

• Ik las zo’n 10 klassiekers, niet eens bewust.
  • Ik heb 8 boeken in het Engels gelezen, terwijl ik eerder geen Engelse boeken las. Niet de meest hoogstaande boeken, want anders begrijp ik er toch te weinig van, maar ik ben er toch blij mee.
  • Ik las wel 4 boeken van Connie Palmen. Dit kwam doordat ik een tweedehands zaak ontdekte waar ze voor een prikkie lagen. I.M. van haar heb ik echt verslonden. Verder vond ik er trouwens niet zoveel aan.

Begin 2023 hoop ik eens wat boeken te lezen die ik al lang heb liggen. Of anders de stap te zetten om ze gewoon weg te doen. Het zijn er volgens mij zo’n 15, dus het is zeker niet onhaalbaar. Maar ik moet er ook zin in hebben.

11 likes

Ja, het is eigenlijk niet te doen met die cijfers of sterren. Voor mij is 3 sterren mwah oké, niet per se een aanrader, 4 sterren is goed, aanrader en 5 sterren is geweldig, haha. Ik heb teveel 3-3,5jes gehad dit jaar!

2 likes

Ik heb niet echt een boek wat ik fantastisch vond gelezen dit jaar, maar het leukst/meest vermakelijk vond ik de The Inheritance Games-serie.

Brand New Friend van Mike Gayle - vreselijk slecht geschreven en irritante hoofdpersoon.

Dus ik vind het verrassend dat jouw beste boek ook van hem is, @bakkes!

2 likes

Ik heb dit jaar 60 boeken gelezen. Maar waarschijnlijk iets meer want ik vergeet wel eens boeken toe te voegen. nu bezig in: De koperen koning van chakraborty.

Dit waren mijn 5 :star: boeken van 2022

2 likes

Niet heel diepzinnig, maar ik vond De Moordclub (Op Donderdag) denk ik wel het leukste boek dat ik dit jaar gelezen heb. Het vervolg erop ook trouwens en ik ga morgen deel 3 kopen :smile:

Björnstad van Frederik Backman vond ik heel mooi, heftig vooral wel. Die heeft veel indruk gemaakt.

Oh en Violeta van Isabel Allende vond ik ook een heel tof boek.

Slechtste boek: Het Puttertje van Donna Tartt. God wat heb ik me daar met tegenzin doorheen geworsteld. Echt geen hol aan. Met zn schilderij.

5 likes

Ik heb dus ongeveer een jaar lang zitten raven over dat boek van Chelsea G. Summers op instagram en haar ook wel eens getagd in favorietenlijstjes. Vandaag dus weer dus ik zei grappend tegen haar in dm dat ik haar nu met rust zou laten (in ieder geval tot haar nieuwe boek uitkomt) waarop ze reageerde met “working on it” :heart_eyes:

4 likes

Mijn gelezen boeken dit jaar! Echt genoten van al het lezen, er was geen enkel boek dat ik stom vond. Mijn favorieten waren Daar waar de rivierkreeften zingen, The Seven Husbands of Evelyn Hugo en Daisy Jones & The Six. Nog wel een paar 5 sterren gegeven maar deze sprongen er bovenuit. Ik ben nu nog bezig in Gone Girl, die hoop ik deze week uit te lezen.

13 likes

Mijn leukste 5 van afgelopen jaar in willekeurige volgorde:

• November - Thomas Olde Heuvelt
  • The Haunting of Ashburn House - Darcy Coates
  • Death and Croissants - Ian Moore
  • The Last House on Needless Street - Catriona Ward
  • The Graveyard Book - Neil Gaiman

Duidelijk een jaar van spannende of macabere boeken. Heb er nog wel een paar in het genre gelezen. Ik ben nu begonnen aan Gallows Hill van Darcy Coates en ik heb Death and Fromage van Ian Moore net in Schotland gekocht, dus die komt hierna.

9 likes

Oh dat is wel bijzonder ja! Ik ben benieuwd of je zijn andere boeken wel leuk zou vinden. Ik heb verder nog niets van hem gelezen, dus ik weet niet of de stijl steeds hetzelfde is. Ik heb half a world away en the man I think I know van hem nog in mijn ‘want to read’ staan. Maar voorlopig mag ik echt even geen nieuwe boeken kopen omdat ik nog zooooveel heb staan. 24 nog ongelezen boeken :broken_heart:. Dat is ongeveer 3/4e jaar lezen :cry:.

Dus ik denk dat dat mijn nieuwe doel wordt: uitlezen wat ik nu in de kast heb staan. Daarvan kijk ik het meest uit naar: the last house on needless street, Wat je van bloed weet en conviction.

En ik wil aankomend jaar heel graag The invisible life of addie larue herlezen.

Om ook meteen de vraag van @instantramen te beantwoorden. Het slechtste boek van het jaar vond ik 2666. Daar heb ik echt eindeloos over gedaan. Through the wall vond ik ook teleurstellend en A Calling for Charlie Barnes was ook niet aan mij besteed

5 likes

Ik heb dit jaar 100 boeken gelezen en verwacht er nog wel een of twee uit te lezen voor het einde van het jaar. Mijn oorspronkelijke doel was 52, daarna opgehoogd naar 78, dus ik ben heel tevreden! Helaas maar weinig boeken gelezen die echt indruk hebben gemaakt, veel middelmatige boeken en boeken die ronduit slecht waren.
De mooiste boeken van dit jaar vond ik Sonny Boy van Annejet van der Zijl, Berlijn 1936 van Oliver Hilmes en De Meisjes van Annet Schaap. Het slechtste boek vond ik The Ballad of Songbirds and Snakes van Suzanne Collins, het was vooral een enorme teleurstelling omdat ik groot fan ben van de originele Hunger Games en dit echt niet van hetzelfde niveau was.

8 likes