Het algemene boekentopic (Deel 2)

Ik heb dus ongeveer een jaar lang zitten raven over dat boek van Chelsea G. Summers op instagram en haar ook wel eens getagd in favorietenlijstjes. Vandaag dus weer dus ik zei grappend tegen haar in dm dat ik haar nu met rust zou laten (in ieder geval tot haar nieuwe boek uitkomt) waarop ze reageerde met “working on it” :heart_eyes:

4 likes

Mijn gelezen boeken dit jaar! Echt genoten van al het lezen, er was geen enkel boek dat ik stom vond. Mijn favorieten waren Daar waar de rivierkreeften zingen, The Seven Husbands of Evelyn Hugo en Daisy Jones & The Six. Nog wel een paar 5 sterren gegeven maar deze sprongen er bovenuit. Ik ben nu nog bezig in Gone Girl, die hoop ik deze week uit te lezen.

13 likes

Mijn leukste 5 van afgelopen jaar in willekeurige volgorde:

  • November - Thomas Olde Heuvelt
  • The Haunting of Ashburn House - Darcy Coates
  • Death and Croissants - Ian Moore
  • The Last House on Needless Street - Catriona Ward
  • The Graveyard Book - Neil Gaiman

Duidelijk een jaar van spannende of macabere boeken. Heb er nog wel een paar in het genre gelezen. Ik ben nu begonnen aan Gallows Hill van Darcy Coates en ik heb Death and Fromage van Ian Moore net in Schotland gekocht, dus die komt hierna.

9 likes

Oh dat is wel bijzonder ja! Ik ben benieuwd of je zijn andere boeken wel leuk zou vinden. Ik heb verder nog niets van hem gelezen, dus ik weet niet of de stijl steeds hetzelfde is. Ik heb half a world away en the man I think I know van hem nog in mijn ‘want to read’ staan. Maar voorlopig mag ik echt even geen nieuwe boeken kopen omdat ik nog zooooveel heb staan. 24 nog ongelezen boeken :broken_heart:. Dat is ongeveer 3/4e jaar lezen :cry:.

Dus ik denk dat dat mijn nieuwe doel wordt: uitlezen wat ik nu in de kast heb staan. Daarvan kijk ik het meest uit naar: the last house on needless street, Wat je van bloed weet en conviction.

En ik wil aankomend jaar heel graag The invisible life of addie larue herlezen.

Om ook meteen de vraag van @instantramen te beantwoorden. Het slechtste boek van het jaar vond ik 2666. Daar heb ik echt eindeloos over gedaan. Through the wall vond ik ook teleurstellend en A Calling for Charlie Barnes was ook niet aan mij besteed

5 likes

Ik heb dit jaar 100 boeken gelezen en verwacht er nog wel een of twee uit te lezen voor het einde van het jaar. Mijn oorspronkelijke doel was 52, daarna opgehoogd naar 78, dus ik ben heel tevreden! Helaas maar weinig boeken gelezen die echt indruk hebben gemaakt, veel middelmatige boeken en boeken die ronduit slecht waren.
De mooiste boeken van dit jaar vond ik Sonny Boy van Annejet van der Zijl, Berlijn 1936 van Oliver Hilmes en De Meisjes van Annet Schaap. Het slechtste boek vond ik The Ballad of Songbirds and Snakes van Suzanne Collins, het was vooral een enorme teleurstelling omdat ik groot fan ben van de originele Hunger Games en dit echt niet van hetzelfde niveau was.

8 likes

SUPER nice, ik hoor heel graag wat je ervan vindt :relaxed:

@KipTokTok lekker lijssie, staan ook wel een paar tussen die ik erg kon waarderen! Ben ook heel benieuwd naar November

2 likes

Aaah helemaal leuk dat je dit zegt! Thursday murder club was mijn favoriete boek van vorig jaar!! Het vervolg vond ik iets minder, maar ik kijk wel uit naar het derde boek. Alleen jammer dat die nog niet in een kleiner formaat wordt verkocht, want de grote versie past niet bij de twee die ik al heb

1 like

Grappig, twee boeken uit jouw lijstje wil ik ook nog heel graag lezen en Death & croissants heb ik gelezen (maar vond ik niet zo leuk).


Nog een eervolle vermelding: Boy van Wytske Versteeg vond ik ook een goed boek. Intrigerend verhaal en onverwachts succes, omdat ik het gewoon zonder vooraf te zoeken of als top uit dit topic dat boek oppakte in de boekhandel.

3 likes

Ik heb Darcy Coates dankzij jou ontdekt haha! The Carrow Haunt heb ik ook net uit en die vond ik ook echt heel leuk. Nu al zin om nog meer van haar te bestellen. Vind haar boeken zo lekker weglezen en echt spannend. Ik heb zelden bij boeken dat ik mijn hart hoor bonzen en bij haar is dat al twee keer gelukt.

1 like

Ik heb 53 boeken gelezen. Drie meer dan mijn doel van 50, dus ben heel tevreden!

Mooiste boeken:
Flowers for Algernon - Daniel Keyes
The Ogress and the Orphans - Kelly Barnhill
The Psychology of Time Travel - Kate Mascarenhas
Into the Sideways World - Ross Wellford

Slechtste boek:
The Lost Apothecary - Sarah Penner.

Slecht geschreven, rare motieven van personages en een stom plot.

3 likes

Ik heb 18 boeken gelezen dit jaar en mijn doel was 20. Vind het helemaal niet erg dat ik mijn doel niet gehaald heb. Ik heb namelijk mooie boeken gelezen en eigenlijk geen een boek dat ik echt slecht vond. Op goodreads heb ik drie boeken vijf sterren gegeven:

Het smelt van Lize Spit
Nooit meer van Colleen Hoover
De bijenhouder van Aleppo van Christy Lefteri

3 likes

Jongens het jaar is nog niet voorbij!

3 likes

Zo leuk!!

1 like

41 boeken dit jaar, komt er nog eentje bij denk ik.

Beste: Project Hail Mary - Andy Weir. Verliefd op dit boek!!

Slechtste: Lampje - Annet Schaap. Ik kwam er niet doorheen dus niet uitgelezen. Niet verwacht van een kinderboek.

2 likes

Ik heb dat ook gedaan lol

Mijn beste boeken :star::star::star::star::star: (stiekem vrees ik dat ik wat te kritisch ben…):

Ook aanraders (:star::star::star::star:):

Leesdoelen voor 2023:

  • Lager aantal boeken lezen maar meer boeken die dikker zijn. Ik merkte nu dat ik door het hoge aantal niet meer zo snel aan dikke of moeilijke boeken begon. Zonde!
  • Meer non-fictie boeken lezen over onderwerpen die ik interessant vind (sovjet-unie, noord-korea, filosofie).
  • Mezelf niet dwingen om “klassiekers” te lezen waarbij ik op pagina 1 al weet dat ik er niks aan vind (Candide - Voltaire) :smiling_face_with_tear: Dan maar niet zo literair en cultureel onderlegd. Kan er net zo goed een youtube video van 10 minuten over kijken, scheelt veel irritatie.
8 likes

Ik heb geen 1 boek 5 sterren gegeven dit jaar zie ik, oeps. Maar boeken die me het meest zijn bijgebleven en waar ik met het meeste plezier in had zijn:

  • Het lied van ooievaar en dromedaris - Anjet Daanje
  • If we were villains - M.L. Rio
  • Normal people - Sally Rooney
  • Naar het paradijs - Hanya Yanagihara
  • A wild sheep chase - Haruki Murakami

En boeken die me het minst deden:

  • Liefde in de grote stad - Sang Young Park
  • De kapperszoon - Gerbrand Bakker

Voor 2023 hoop ik op een 5 sterrenboek!

9 likes

Bij 5000 posts komt er een nieuw topic toch? Valt mooi ongeveer samen met het nieuwe jaar dan, als we ons best doen, haha. Ik heb echt heel lang een dip gehad met lezen, heb wel vaker fases. Dan ben ik een tijdlang veel meer aan het gamen geweest ofzo. Maar nu ben ik weer begonnen! En ik lees gelijk 3 boeken tegelijk. :joy::ok_hand:t2:

Wintering van Katherine May (over “the power of rest and retreat in difficult times”), Leaving The Fold van Marlene Winell (over religie verlaten) en De Glucose Revolutie van Jessie Inchauspé. Die kreeg ik van een vriendin die 'm dubbel had vanwege een review, over grip op je bloedsuikerspiegel.

En heb voor kerst nog Het Zoutpad en Dochters van Sparta gekregen! Die gaan ook mee op vakantie straks!

1 like

Deze lees ik nu (in het Engels) en verwacht dat dit een 5 sterren gaat worden. Wat een heerlijk boek :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Oehh goed om te horen! Heb je die van Madeline Miller ook gelezen? Die vond ik allebei geweldig (over Circe en Achilles) dus ik hoop op iets vergelijkbaars. Die heb ik beiden in het Engels gelezen ook dus ben benieuwd naar deze in het Nederlands.

Ik heb 21 boeken gelezen dit jaar, toch weer minder gelezen dan ik had gehoopt. Nu lees ik nog ‘het achtste leven, voor Brilka’ maar dat ga ik niet redden voor eind 2022 :smiley:

De twee boeken die mij het meest zijn bijgebleven zijn Piranesi en Eleanor en Park. Dat laatste boek was zo’n lief boek, echt heel fijn.

10 likes