Het algemene boekentopic (Deel 2)

Tirza zeker een aanrader! Grunberg heeft een bijzondere manier van schrijven, daar moet je van houden. Vond het een verrassend boek!

De engelenmaker is echt een aanrader, meerdere keren gelezen!


@nightlife @Marquez Het gouden ei vond ik ook intrigerend. Een boek dat soms nog weleens in mijn hoofd zit, dus die heeft wel indruk gemaakt. Misschien tijd voor een reread

Edit: ah zie dat je hem al gelezen hebt :grin:

2 likes

Ik heb ‘Het leven uit een dag’ gelezen voor mijn lijst. Vond het ‘wel prima’, waarschijnlijk voornamelijk omdat het makkelijk weg las?

Ik vond eigenlijk NIKS op de lijst Nederlands leuk, en vind het ook best zonde dat het lijkt alsof die lijst nooit aangevuld wordt met nieuwe boeken (ik kwam laatste een docent NL tegen en vroeg of hij goede tips had, iets wat ik gelezen MOEST hebben
 Kwam ie aan met Turks Fruit - kan natuurlijk dat dit zijn favoriete boek is, maar ik had wel gehoopt dat hij met iets moderners zou komen
)

Na de middelbare heb ik Au Pair gelezen, van WF Hermans. Volgens mij is dat ook een boek van de lijst en ik vond dat wel erg leuk. En volgens mij staat dit niet op de lijst maar van Tommy Wieringa vond ik Dit zijn de namen echt geweldig.

Heb even gegoogled en kwam op deze pagina terecht: https://15-18.jeugdbibliotheek.nl/lezen/lezen-voor-de-lijst.html. Daar staan ook meer moderne boeken voor de lijst. O.a. Vallen is als vliegen, Liefde als dat het is en De heilige rita heb ik gelezen en vond ik goed!

2 likes

Ik heb niet zoveel gelezen als jullie, maar toch blij dat ik er 3 in januari heb kunnen uitlezen.

  1. The Fishermen van Chigozie Obioma - :star: :star: :star: en een halfje
    Las goed weg, vond alleen het einde een beetje slap.

  2. Girl, Woman, Other van Bernardine Evaristo - :star: :star: :star: :star:
    Echt van genoten.

  3. Normal People van Sally Rooney - :star: :star: :star: :star:
    Ik had de serie al bekeken, dus alles voelde wel gekend. Al vond ik dat het klassenverschil beter tot zijn recht komt in het boek.

7 likes

Dit zijn mijn boeken van afgelopen maand!

Doggerland – Tussen de duivel en de zee, Concrete Rose en The Perfect Guests las ik voor m’n werk en dan vind ik het altijd wat lastiger om ze te beoordelen, maar m’n favoriet van deze drie was denk ik Doggerland.

:-1: Grootste tegenvaller: The Family Upstairs

Goodreads-recensietje/rant

Ohhh wat was dit?! The Family Upstairs begon best lekker, maar viel me uiteindelijk tegen.

Ik heb nog nooit een thriller gelezen met zulke oninteressante en saaie personages. Vooral Libby was hopeloos vlak en voorspelbaar, in alles wat ze dacht en deed en zei. Henry vond ik wel redelijk goed uitgewerkt, maar eigenlijk alleen in de stukken voorafgaand aan ‘de gebeurtenis’.

Sommige dialogen waren ronduit melodramatisch en/of cringy. Als een personage dat je amper kent uitroept: ‘Can you see now? Can you see why it took two years, why it nearly killed me? Why my wife left me?’, dan is dat niet intens en tragisch, maar gewoon een beetje ongemakkelijk en lachwekkend.

En was dit eigenlijk wel een thriller? Het boek was nergens Ă©cht spannend en de plottwists voelden meer als een soort ‘O, trouwens
’-momenten dan als grote onthullingen. Dat die twists me tegenvielen, hangt denk ik wel samen met het feit dat de personages me gewoon echt niet interesseerden.

En: er zitten vreemde opmerkingen en gebeurtenissen in dit boek die gerelateerd zijn aan seksueel misbruik en zelfs verkrachting.

Waarom dan niet Ă©Ă©n ster? Nou, ik was toch wel benieuwd hoe het afliep. Dit boek was niet saai genoeg voor Ă©Ă©n ster. Maar ik vind het geen aanrader

Favorieten:

:star: Gebr. (audioboek)
Ontroerend, humoristisch, eerlijk en schrijnend jeugdboek over een jongen die via het dagboek van z’n overleden broer met hem ‘communiceert’.

:star: Hamnet (ook als audioboek ‘gelezen’)
Een heel fijne historische roman vol sfeervolle beschrijvingen en mooie metaforen; echt een boek waar je in kan verdwijnen.

Gebr. en Hamnet hebben wat overeenkomsten qua thema’s en onderwerpen. Ik kwam zelfs bijna dezelfde zin tegen. Best opmerkelijk!

1 like

Ik post ook weer eens mee :raising_hand_woman:t3:

Probeer het lezen weer een beetje op te pakken, voor degenen die het op was gevallen dat ik me een beetje afzijdig hield in dit en het boekenclub topic. Wss viel het niemand op, maar ik zou de boekenclub doen voor Girl, Woman, Other en ondertussen moest ik ontslag nemen bij m’n vorige baan (Corona), en lezen zat er even echt niet meer in. Voelde me er nogal schuldig over dus vond het lastig om weer mee te posten.

Anyyyways, ik heb deze maand drie boeken uitgelezen en heb ze alle drie 3 sterren gegeven. Niks bijzonders, stuk voor stuk zeer bijzondere vrouwelijk hoofdpersonen.

Denk dat My Dark Vanessa de meesten wel bekend is, over een leerling die een relatie begint met haar professor. Vond hem eerlijk gezegd iets te langdradig, en veel hoofdstukken waren van hetzelfde.

De Avond Is Ongemak was - zoals velen hier al aangaven - onwijs ongemakkelijk. Denk dat ‘ie me nog heel lang bijblijft, haha. Over een familie die om probeert te gaan met het verlies van hun zoon/broer.

Sorry to Disrupt the Peace gaat over een Koreaanse vrouw die als kind geadopteerd is door een Amerikaans gezin. Haar adoptie broer (ook Koreaans, geen familie) pleegt zelfmoord en ze probeert te achterhalen wat hem hiertoe bewogen heeft. Hoofdpersoon deed me soms wel denken aan het hoofdpersoon uit De Avond Is Ongemak. Iets met vieze, ongemakkelijke scĂšnes. Uiteindelijk wordt haar gedrag wel enigszins verklaart, maar toch voelde ik me ook na dit boek achteraf ongemakkelijk. En een beetje sad.

7 likes

Jawel hoor! Vet klote dat je je baan kwijt was en fijn dat je terug bent. <3

1 like

Thanks allemaal! Heb nu een mooi lijstje met waar te beginnen haha. Ik denk Een schitterend gebrek > Joe Speedboot > Het leven uit een dag en dat ik me daarna aan wat moeilijkers ga wagen als De ontdekking van de hemel en De engelenmaker.

@Kaastosti Thanks voor de modernere tips ook. Wil me daar uiteindelijk ook wel aan wagen, maar ben voor nu vooral benieuwd waarom de oudere ‘klassiekers’ nog steeds als zo belangrijk worden gezien voor de leeslijst. Helemaal aangezien de meeste mensen dus een ontzettende hekel aan die boeken hebben :sweat_smile:

4 likes

Ik heb deze maand meer gelezen dan vorig jaar het hele jaar. Terwijl ik het jaar daarvoor meer dan 45 boeken had gelezen. Heerlijk om weer de smaak te pakken te hebben.

Boeken van deze maand (via kobo plus)

6 likes

Veel voor mijn doen.
Scheelt ook dat ik deze maand begonnen ben met elke dag minimaal eennuur te wandelen, en als ik alleen loop altijd een luisterboek op zet

6 likes

Au Pair (hier al eerder genoemd) en Nooit Meer Slapen van Hermans vind ik ook nog aanraders. De Ontdekking van de Hemel is wel echt ontzettend pretentieus, maar dat is Mulisch sowieso. Ik heb me er doorheen geworsteld, maar vond het echt een draak van een boek.

En weet niet of deze op de lijst staan, maar Margriet de Moor - Eerst Grijs, dan Wit, dan Blauw, Max Pam - Het Ravijn en Vestdijk - De Kellner en de Levenden zijn ook Nederlandse literatuurboeken die me bij zijn gebleven (allemaal heel verschillend overigens)


Ik heb in januari overigens drie boeken gelezen, na afgelopen jaar 4 boeken in totaal ben ik weer op dreef!
Een Klein Leven - Hanya Yanagihara :star: :star: :star: :star:
Wilder Girls - Rory Power :star: :star: :star:
Dear Edward - Ann Napolitano :star: :star: :star: :star:

Nu bezig in Evelyn Hugo, ongeveer 1/3 in, bevalt erg goed tot nu toe!

8 likes

Ik heb vijf boeken in januari gelezen, dat is best veel voor mijn doen!

Harry Potter and the Goblet of Fire - JK Rowling (herlezen) :star::star::star::star::star:
The Adventures of Sherlock Holmes - Arthur Conan Doyle :star::star::star::star::star:
The Hand on the Wall - Maureen Johnson :star::star::star::star:
Cinderella is Dead - Kalynn Bayron :star::star::star:
Shadow and Bone - Leigh Bardugo (herlezen) :star::star::star::star:

Ik ben nu bezig met een Grisha trilogie reread. Ik heb de laatste nooit gelezen en ik kon me niet veel herinnerinen van de eerste twee. Ben me aan het voorbereiden op de serie, haha.

2 likes

Wat hebben jullie allemaal enorm veel gelezen, heerlijk om te zien! :heart:

Ik heb tot nu toe 5 boeken gelezen en in nummer 6 bezig, dus hier gaat het ook goed! Ben nu bezig in My Dark Vanessa, heftig boek om te lezen of, vooral ongemakkelijk. Heb hem bijna uit, zal dan een review delen want zijn hier meer die hem gelezen hebben zag ik!

2 likes

Geen hele moeilijke boeken in januari gekozen! Vond Crazy Rich Asians wel erg verassend en erg leuk voor de afwisseling.

3 likes

Zijn er hier mensen die regelmatig boeken herlezen? Ik doe dat eigenlijk nooit (so many books, so little time), alleen alle Harry Potter boeken heb ik meerdere keren gelezen.
Als je boeken herleest: waarom doe je dit en haal je er veel extra uit? Ben benieuwd wat ik mis!

Ik heb 5 boeken gelezen in januari!

Wyrd Sisters van Terry Pratchet: :star::star::star::star::star:

Jij hebt ons niet ontdekt, wij waren hier altijd al van Massih Hutak: :star::star::star::star::star:

Feminist fataal van Dorien van Linge: :star::star::star::star:

De goede immigrant (nederlandse versie). Is bundel met 23 auteurs die elk een essay hebben geschreven: :star::star::star::star::star:

Knap voor een dik meisje van Tatjana Almuli: :star::star::star::star:

Heb mn eerste boek voor februari (de bananengeneratie van Pete Wu) ook al uit, en doe een buddy read voor mn tweede boek, haha.

3 likes

Ik heb een gatenkaasgeheugen, ik herlees weleens als je lang moet wachten op de release van een vervolg (of als ik te lang heb gewacht met het oppakken van een vervolg)

En soms gewoon omdat ik het een heel mooi/leuk boek vond

1 like

Ja! Wel veel boeken die ik gelezen heb toen ik jonger was.
Maar ik heb het afgelopen jaar best veel boeken gelezen die ik weer zou lezen, omdat ik ze heel mooi/indrukwekkend vond.
Ik zou ze niet gelijk weer gaan lezen, maar over 5 jaar bijvoorbeeld wel weer.

2 likes

L

Ik was helemaal vergeten dat het nieuwe boek van Kristin Hannah (The Nightingale) uitkwam deze maand, gelijk besteld! Niet mijn foto, maar wilde laten zien hoe mooi deze editie is :smiling_face_with_three_hearts:

5 likes

Weet niet precies meer welke boeken ik nu heb gelezen in december en welke in januari, maar hier even een overzicht van die twee maanden

  • de ballade van zangvogels en slangen - Suzanne Colins
    vreselijk hoofdpersoon, wel goed geschreven! Vind het wel een goede en leuke toevoeging aan de hongerspelen.

  • Gerechtvaardige troon - Markus Heitz
    Nu vanuit het gezichtspunt van de Alfen. Weet niet hoe die het doet, maar het is niet vervelend om het verhaal nog eens te lezen terwijl je weet hoe het afloopt. Wel zijn die alfen echt bruut en smerig.

  • In een ander leven - Taylor Jenkins Reid
    Deze vond ik verrassend goed eindigen. Niet te zoetsappig en ergens ook wel grappig. Ik vind wel dat nog geen een boek van haar zo goed is als Daisy Jones & the Six.

  • De vergeten zomer - Carol Drinkwater
    Leuk verhaal, wel veel uitleg over wijn maken. Beetje teveel willens strooien met kennis. maar man, ik wil nu ook wijnboer worden

  • Een lied voor Achilles - Madeline Miller
    Fantastisch

  • Bloemen voor mijn dochter - Sarah Jio
    Gebruikt echt heel veel grote woorden (geen show maar tell) en ik vond het een erg vergezocht verhaal. Las wel vlot weg. Leuk wel om te lezen denk ik als je houdt van boeken over de tweede wereldoorlog in de stijl van ‘Haar naam was Sarah’

  • De amandelboom - Michelle Cohen Corasitini
    Ik vond er niet veel aan, dus las de laatste bladzijden. Toen was ik toch geinterigeerd en ging ik van achter naar voren en terug lezen. Niet echt een aanrader qua schrijfstijl (ook meer tell dan show) maar het verhaal boeit zeker

  • Kafka op het strand - Murakami Haruki
    Een grote wtf toen ik hem uit had. eerste 400 bladzijden lazen heel vlot, laatste 240 duurden langer. Het boek deed me wel wat denken aan die sciencefiction boek van Tonke Dragt. Oh en ik vond die Nakatu ofzo best zielig. Was zo bang dat ze misbruik van hem gingen maken.

  • De ziel in het bloed - Ana Paula Maia
    Niet lezen als je vegetariër bent. Vond het echt een rauw boek, bijzonder hoofdpersoon, vlot geschreven en echt een fascinerend uitgangspunt. Aanrader.

3 likes