Favo van de maand: Colson Whitehead - The Nickel Boys. Niet bepaald een feelgoodboek door de onderwerpen (racisme en ongelijkheid, enkele gewelddadige scènes) maar zo mooi geschreven. Echt een boek dat je bij blijft!
Ontgoocheling van de maand: Sally Thorne - The Hating Game. Ik snap niet waar die hoge score op goodreads vandaan komt. Dit voelde aan als de boekversie van een low budget romantische komedie op Netflix met matige grappen en irritante love interests. Om snel te vergeten.
Gelukt om het boek uit te lezen, ik heb nu 35 boeken gelezen dit jaar! Ik blijf erg steady qua aantallen. Spaanstalige schrijvers liggen me kennelijk wel.
De Verliefden : Het tweede boek van Marías dat ik dit jaar heb gelezen. Wederom genoten, al ging dit boek me soms iets te traag, vooral door de enorm lange overpeinzingen die redelijk filosofisch waren. Maar wat zaten er ook prachtige gedachten en zinnen in. Ik vond het een mooi verhaal dat je regelmatig aan het denken zet.
Ik vind het best : Vaag boek, waarvan ik niet goed weet waar het nou precies over gaat. Een heel open verhaal, maar daardoor mis ik de verbondenheid met het boek/de personages.
Het geluid van vallende dingen : mooi boek!
De bakkersdochter : Het boek leest vlot, maar het verhaal blijft redelijk oppervlakkig. Van sommige delen is mij niet geheel duidelijk wat hun rol is in het verhaal, voornamelijk de verhaallijn rondom Reba en Riki. Het taalgebruik vond ik soms te simpel en vol met vergelijkingen; te veel beeldspraak. De verhaallijn van Elsie is wel boeiend, maar de manier van schrijven zorgt er niet voor dat het verhaal bij me binnenkwam. Ik heb meerdere boeken gelezen over WWII, maar dit boek overtuigt niet.
Afgelopen maand gelezen
Leave the world behind - Rumaan Alam
Revenge - Yōko Ogawa
Never saw me coming - Vera Kurian
The last house on needless street - Catriona Ward
Regeneratie - Eva Coolen
FAQ Gender - Mandy Woelkens
The Echo Wife - Sarah Gailey
Waarom vrouwen minder verdienen - Sophie van Gool
The end of men - Christina Sweeney-Baird
Linkjes zijn reviews op instagram. Echt bijna allemaal goede boeken!
Ja je hebt gelijk hoor, als het nodig is ga ik deze maand maar “cheaten” en hem omlaag zetten. Het moet natuurlijk wel leuk blijven…
Ik heb deze maand Harry Potter and the Order of the Phoenix en Harry Potter and the Half-Blood Prince geluisterd (allebei vier sterren, geloof ik). Wil de laatste eigenlijk wel fysiek lezen, maar vind dat wel een mooie voor de kerstvakantie.
Daarnaast voor een leesclub nog Het Geschenk van Edith Egers gelezen. Drie sterren. Ik vond het prettig weglezen, herkende veel vanuit m’n werk, en vond haar eigen verhalen over haar leven in en na Auschwitz en ook de verhalen van anderen die er doorheen geweven zaten vooral mooi om te lezen. De tips en adviezen die ze geeft, laat ik voor wat het is.
New York van Edward Rutherfurd?
De winter nacht trilogie! Sprookjes zijn ook altijd goed. Ik vind voor jou van cecelia ahern ook echt mooi voor kerst. Zielig, romantisch beetje magische en vol liefde.
Zoek je een specifiek genre wbt kerstboek?
Ik was hierin begonnen omdat ik Piranesi ook echt geweldig vond, maar ik vond het maar een hoop geneuzel dus na 100 pagina’s ben ik gestopt. Ik vond de personages niet leuk en er gebeurde ook niks boeiends. Of moet ik nog even doorzetten?
Ik heb ook een vraag, of iemand misschien nog een tip voor me heeft. Ik hou van literaire romans, mogen best dik zijn, bijv Een klein leven vond ik heel mooi, en 4321 van Paul Auster, Piranesi, The secret history, een beetje dark academia achtig (is geen genre maar je snapt me) of juist ontroerend en realistisch maar dat er wel wat gebeurt. Ik haat lege sfeerloze boeken zoals Grunberg of Philip Roth. Ik hou van een beetje ‘bloemige’ stijl, met mooie sfeervolle settings, een beetje zoals Madame Bovary. Sally Rooney vond ik niks, ook zo leeg en sfeerloos. Klinkt allemaal een beetje pretentieus, maar ik zoek dus dit soort boeken om mezelf mee te vergeten. Iemand tips?
Edit: ik lees dit terug en nu vind ik mezelf ook nog veeleisend nouja goed ik laat het maar staan
Misschien is Kruispunt van Jonathan Franzen wat voor je. Ik heb er alleen recensies over gelezen, maar het lijkt wel aan te sluiten bij wat je zoekt
Toevallig kwam het boek voorbij in een Instagram story en diegene gaf aan dat het plot pas op gang kwam bij pagina 800. 🥲 Heb hem zelf niet gelezen, dus weet niet in hoeverre dat klopt.
Top, thanks! Ik ga het gewoon proberen en dan laat ik het weten!
@Foucher haha jezus, nou laat maar dan
Ik had precies hetzelfde met dit boek, terwijl ik juist heel erg van dit soort boeken houd normaal gezien (met fantasie en bijzondere personages).
Oh ja ik vond de eerste 100 pagina’s niet saai dus als je dat vond zou ik zeker niet doorlezen maar dat het plot pas na 800 pagina’s begint ben ik het zeker niet mee eens! Er gebeurt ook suuuuper veel.
Max, Mischa en het tet offensief misschien? Ik vind dat wel voldoen aan de ontroerend, realistisch maar er gebeurt wel iets omschrijving. Wel echt heel dik maar ik vond het het absoluut waard.
Oja goeie! Daar had iemand het ooit een keer over, maar was ik alweer vergeten. Thanks!
Ik moet ook denken The Nix van Nathan Hill. Heb ik heel wat jaren geleden gelezen, maar voelt een beetje vergelijkbaar aan wat boeken die je noemt op een bepaalde manier.
Boeken die in me opkomen: Max, Mischa en het tet-offensief of Buzz Aldrin waar ben je gebleven?, De Nix, Het achtste leven of de kat en de generaal, Pachinko, Grand Hotel Europa
Oh en misschien vind je Niccolo Ammaniti ook wel iets? Echt heel sfeervol, mijn absolute favoriet is ik ben niet bang
en @June
wat leuk zoveel tips! thanks, ik schrijf alles op en ga mezelf lekker begraven in al die boeken!