Het algemene boekentopic (Deel 1)

3 likes

Net een stripboek gelezen en die raad ik echt iedereen aan. Vandaar nu alvast een bericht ipv aan het einde van de maand in een overzicht.

het gaat om Kiki van Montparnasse getekend en geschreven door Catel en Bocquet. Het verteld het levensverhaal van Alice Prin. het speelt zich af in de jaren twintig van de vorige eeuw en zij is in die tijd een grote bekendheid in de kunstenaarswereld. Dat is dus echt heel tof en tragisch tegelijkertijd. En ze heeft dus echt bestaan en al die bekende mensen waar ze toen mee omging ook. Achterin staat een biografie over al die mensen en ik zit dus nu al een uur lang info op te zoeken over Man Ray, Lee Miller, Foujita…

Oh en @MJDLH ik vond het boek wel echt heel goed. De precieze reden weet ik niet meer, het verhaal maakte volgens mij niet perse veel indruk. Het was meer de stijl van schrijven. De zinnen en woorden liepen echt zo vloeiend. En dat ze met weinig woorden veel kon zeggen. Dat vond ik heel knap er aan gedaan. Volgens mij vond ik gesprekken met gewone mensen ofzo nog wel een stukje beter.

2 likes

Helaas niet, op de kinderboeken van Neil Gaiman na, die je waarschijnlijk al gelezen hebt, lees ik kinderboeken veel te sporadisch om er echt kennis van te hebben. Geen kinderboek maar wel een boek dat jij misschien ook heel leuk zou kunnen vinden: Nimona! Dat is een superleuke graphic novel.

1 like

Ik vind zelf de boeken van Graeme Simsion perfect hiervoor!

Ik heb zelf net Camino van hem (en zijn vrouw) uit en ik vond het een leuk boek alleen sommige dingen waren heel onduidelijk beschreven. Dan dacht ik huh is dit gebeurd, wat heb ik gemist?? Misschien ligt het aan de vertaling…

1 like

Ik zie hier zoveel leuke boekentips voorbij komen. Dan ga ik daarna direct naar mn kobo app om ze aan mijn lijst tow te voegen en eindig ik vrijwel altijs vet teleurgesteld omdat ze er niet tussen staan.

Misschien helpt dit topic: Kobo plus aanraders
En ik zoek ook weleens via deze lijst op goodreads: https://www.goodreads.com/shelf/show/kobo-plus


Ik ben nu begonnen in “de avond is ongemak” maar damn het regent inderdaad metaforen. Maar ik vind het ook wel leuk om te lezen hoe associatief Marieke Lucas Rijneveld denkt en schrijft.

Bedankt voor de links.

Het is niet zo dat ik op KoboPlus niet weet wat te lezen, eerder dat ik biet kan kiezen uit de boeken die ik al op mijn lijstje heb staan.
Maar soms zie ik hier boeken voorbij komen waarbij ik denk Die wil ik lezen, en dan vind ik het jammet dat ze er bij KoboP niet tussen staan

Storytel of Scribd misschien? Ze hebben veel audio, maar ook wel ebooks. Storytel is onbeperkt, Scribd adverteert daar ook mee, maar dat klopt niet.

1 like

Ik wil De Toverberg echt al heel lang zo graag lezen maar omdat ik continu in andere boeken begin kom ik er niet aan toe. Ik zit het dus ook telkens uit te stellen. Hoe lang heb je erover gedaan? En leest het makkelijk weg of moet je je echt wel concentreren?
Hetzelfde heb ik met De kracht van Atlantis van Ayn Rand.

Ik heb deze zomer de drie boeken van Samantha Irby gelezen (Wow, no thank you, We are never meeting in real life en Meaty). Na drie boeken was ik er wel klaar mee omdat ze heel veel over dezelfde dingen schrijft maar het was (grotendeels) de perfecte grappige zomerescape. Voor wie van grappige essays houdt.

1 like

Ik vond het echt fijn geschreven en ook best wel vlot lezen. De zinnen zijn niet moeilijk te volgen en het leest juist best lekker weg. Het enige is dat er gewoon niet zo heel veel gebeurd en daar moet je wel even de rust voor hebben. Het is geen boek dat je echt niet meer weg kan leggen, dus je moet wel de zin hebben om er steeds weer bij te pakken. Ik heb hem op vakantie gelezen in een week tijd, maar heb toen wel hele middagen op het strand niets anders gedaan dan lezen.

1 like

Aaaah ik heb The Way of Kings uit! 5⭐️ natuurlijk.

2 likes

Nu denk ik aan deze beginnen, even iets lichters na die zware pil haha

1 like


Deze mooie edities bij een Van der Velde gevonden! Nu nog deel twee en drie haha. Kan ik eindelijk eens aan The Shadow of the Wind beginnen.

8 likes

Yess love it! Veel leesplezier! Ik heb het laatste deel nog liggen (in het Spaans) en wil het niet lezen omdat er dan geen delen meer zijn, haha.

2 likes

Deze serie misschien? Ik heb hem in het Engels (nog niet gelezen hoor), maar de auteur is dus Frans en dit blijkt dus een leuke serie te zijn, wordt onder andere vergeleken met Harry Potter.

2 likes

Als je recent een mail hebt gekregen van de NS zie je onderaan in de mail iets van spoorboekje staan. Als je daar naartoe gaat krijg je 5 euro korting op enkele boeken.

Dit is inderdaad een hele leuke serie! Ik heb de eerste twee delen in het Engels gelezen.

1 like

Misschien zijn Amélie Nothomb en Patrick Modiano wat voor je? Of Édouard Louis. Ze schrijven alle drie vlot, zijn hedendaags en hun boeken zijn niet al te dik.

Je kunt ook altijd boeken waarvan je het verhaal al kent in de Franse vertaling lezen, zoals Harry Potter of het dagboek van Anne Frank. Dan herken je waarschijnlijk veel meer woorden ineens omdat je door je kennis van het verhaal uit de context al begrijpt wat het moet zijn. Oh, of Le Petit Prince ofzo.

1 like

O zo mooi! Ik heb het vierde deel laatst gelezen, heel indrukwekkend.

1 like

Ik had hier nog helemaal niet van gehoord, maar ik kreeg een mail/nieuwsbrief van Brandon Sanderson en hij heeft dus samen met Mary Robinette Kowal een novella, exclusief audio, dus heb hem net gekocht op mijn Kindle. Kon het niet laten. :sweat_smile: Ben benieuwd! Beide reviews gekeken van booktubers Daniel Greene en Merphy Napier, het klinkt wel interessant.