Het andere YouTubers/bloggers topic #15 (Deel 1)

Je hebt gelijk. Ik zal het weghalen.

We overconsumeren enorm. Earth Overshoot Day is elk jaar weer eerder in het jaar. Ik vind het begrijpelijk dat @marley daar wat van vindt en zegt. Ik zou het zelf gezegd kunnen hebben.

13 likes

Ik vind de combi stoelen echt niet mooi. Snap best dat leuk is om verschillende stoelen te hebben maar dit is wel heel erg verschillend van elkaar. Ik vind het verder wel mooi allemaal maar zou persoonlijk wel andere eetkamerstoelen erbij doen.

6 likes

@marley maar mag je dan in je leven enkel nieuw servies kopen als al het oude kapot is gegaan? Ik doe echt lang met mijn spullen, maar dat zou betekenen dat je alles vanaf de eerste keer uit huis gaan, je hele leven moet bewaren.
Ik ben niet voor over consumeren, dus als ze dat vorige servies vorig jaar nieuw heeft gekocht dan is het inderdaad raar. Maar als het al een bij elkaar geraapt zooitje is of iets dat je goedkoop hebt gekocht 5/10 jaar geleden?

In dit geval hebben we het over servies. Het gaat natuurlijk over spullen in het algemeen.

1 like

Dat vul jij nu zelf in. De aarde zou ons dankbaar zijn als mensen twee keer gaan nadenken voordat ze iets vervangen en/of nieuwe spullen aanschaffen.

2 likes

Mja, het gaat hier over een influencer die voor ruim 3000 euro aan interieurspullen (waaronder twee extra sets serviesgoed) van een bedrijf opgestuurd heeft gekregen. Dat vind ik behoorlijk typerend voor de zieke consumptiemaatschappij waarin we leven.

52 likes

Ik vond het lastig, maar denk Sarah Rebecca. Saai, bij elkaar geraapte zooi maar wel praktisch en functioneel. Met hier en daar een accessoire om het nog iets gezelliger te maken. :joy::joy:

Ik wil zo graag nieuw servies. Mijn vriend en ik hebben alles samen gedaan toen we gingen samenwonen. Ik had alles lichtroze en hij alles zwart. Zo lelijk bij elkaar :rage:

Ik zou zeggen begin een vlog kanaal.

7 likes

Niet dat ik vind dat het er veel toe doet, want het punt staat gewoon los van deze details en het gaat om de hoeveelheid spullen in het algemeen, maar volgens mij heeft ze afgelopen kerst inderdaad nieuw (gouden) bestek en servies van Nick gekregen of aan Nick gegeven. Dat heeft ze in die servieskast staan dacht ik?

1 like

Ze hebben/krijgen wel veel onzinnige spullen ja. Bonnie shopte eerst (of nog steeds?) toch ook veel en vaak bij fast fashion ketens. Zoveel shoplogs toen.
Maar het eerste punt klonk voor mij alsof je nooit iets mag vervangen als het nog in orde is. Dan zou ik mijn hele leven echt met veel nog moeten doen.

Denk je er wel eens over na? (Oprechte vraag) Waarom men een nieuw servies zou willen terwijl er nog een goed servies in de kast staat? Of waarom men een nieuwe trui koopt, terwijl er al een paar in de kast liggen? Nieuwste dit, nieuwste dat, altijd maar de behoefte om ‘bij de tijd’ blijven

Trends worden met een reden bedacht, die ontstaan echt niet zomaar. Als iedereen het zou houden bij de truien uit zijn kast, dan zouden grote bedrijven als H&M en Zara niet zo veel geld binnenharken, dus is het voor hen geen optie om het te houden bij een standaardcollectie. Er moet immers geld worden verdiend ten koste van
 (Vul maar in: dwangarbeid, milieuvervuiling, dierenleed, etc.)

Een nieuw servies aanschaffen lijkt van een andere orde maar draait eigenlijk om hetzelfde principe. Waarom zou je iets vervangen zolang dat eigenlijk niet nodig is? Is het bijvoorbeeld omdat het je een goed gevoel geeft? Omdat je graag afwisselt? Hoe komt dat dan? Waarom moeten we consumeren om ons goed te voelen?

(Het zijn meer algemene vragen waar jij niet per se op hoeft te reageren hoor, tenzij je dat wil natuurlijk. :blush:)

14 likes

Ja tuurlijk wel. Dat dit een oprechte vraag is. Het klinkt zo droog :stuck_out_tongue: Nja je kent mij niet natuurlijk, maar in mijn huis bv is alleen de tafel nieuw qua meubels. En ik heb dit jaar best met moeite (al derdehands) koffiekopjes en theeglazen naar de kringloop gebracht want ja het was wel nog heel. Maar om dan mijn hele leven met een bij elkaar geraapt zooitje te doen van toen ik 20 was (en gekregen vanuit huis waar het ook weer van de rommelmarkt kwam of van vriendinnen die ervan af wilden, dus het was niet per se mijn smaak), hm nee. Een nieuwe aanvulling vind ik zelf te verantwoorden naar mij zelf.
Ik vind het zelf nogal uitmaken of je elk jaar je hele servies inwisselt, of dit mogelijk eens in de 10 jaar doet.

Ik denk trouwens in Bonnies geval dat zij ook zo lang met spullen heeft gedaan en nu de mogelijkheid (het geld) heeft om het anders te doen, dat ze er beetje in doorslaat?

Verder hoef ik niet overtuigd te worden ofzo over duurzaamheid ed, maar misschien dat je post wel anderen aanspreekt.

4 likes

Ter aanvulling: overigens betekent een nieuw servies ook niet perse dat je je oude servies meteen weg doet, toch? Ken genoeg mensen die meerdere serviezen hebben staan.

4 likes

Ik vraag me echt af of dingen die hier gezegd worden ook in het echt gezegd zouden worden.
Stel je goeie vriendin zegt: “Ik was zo klaar met m’n suffe beddengoed, ik heb een paar nieuwe sets gekocht”. Ga je dan ook zeggen: “Denk je wel aan je ecologische impact??”
Ik zou echt zeggen waar bemoei je je mee? Als iemand nieuw servies wil kopen is dat toch godver niemand anders zaak? Wat een ontzettend gezeik hier altijd, ik begin inmiddels wel te geloven dat jaloezie het sleutelwoord hier is.

40 likes

Haha als er buiten corona een etentje wordt gehouden dan komen de eerste drie gasten heel vroeg zodat ze comfi zitten. :joy:

Ik zou het wel doen. :see_no_evil:

15 likes

Als een van mn vrienden vorig jaar nog nieuw servies had gekocht en nu weer 2 sets zouden krijgen zou ik wel een opmerking maken ja.
Want wtf moet een mens met 10 soorten servies.

Maar goed ik heb ook nooit zoiets als een gewoon servies en een net servies gesnapt

9 likes

Ik heb een wedgewood servies “geĂ«rfd”, gewoon de standaard witte met die randjes zeg maar.

Maar daar heeft m’n oudtante dus dr hele leven lang aan gespaard, het is echt ziekelijk compleet, met allemaal verschillende theeserviezen, dekschalen ect omdat ze elke verjaardag tot 80 jaar weer dingen uit die collectie vroeg.

Vind dat een mooie gedachte dat ze met zoveel zorg ervoor heeft gespaard.

55 likes

Wist niet dat Romane en Jennie vriendinnen waren (vlogmas 7 van Jennie), lijken mij 2 hele andere types. Maar wel leuk natuurlijk maar had t niet verwacht!

1 like