Jaa soms kun je blij worden als iets kapot gaat, omdat je dan wat nieuws mag kopen van jezelf zonder er een schuldgevoel over te hebben ofzo. Ik heb dat ook met beautyproducten die ik op maak. Maar misschien heb ik een probleem
Als je je servies, je bank, je beddengoed, je vloerlamp, je kerstboom etc etc etc vervangt omdat je het niet meer mooi vindt (of omdat het niet meer hip is) dan is die vergelijking met fast fashion helemaal niet scheef.
Ik heb dat ook dat ik extreem graag producten opmaak (zodat ik daarna iets nieuw kan proberen ). Niet omdat ik anders een schuldgevoel heb maar ik vind het gevoel gewoon fijn ofzo? En ii heb niet graag te veel/meer dan nodig van iets
Story of my life. Jarenlang gespaard en toen ik op mezelf ging 80% verkocht om dat ik er op uitgekeken was . Scheelt dat het aardig waardevast is en je er dus eigenlijk nooit verlies op maakt.
Ik heb soms al spijt van de grijze IKEA borden die ik een paar jaar geleden voor een tientje heb gekocht en nu nog steeds van eet. Ze zijn zo⦠grijs.
Totaal ontopic, maar ik ben even benieuwd. Ik weet niet of jij het weet en of dit het juiste topic is voor de vraag, maar wat zou ongeveer de levensduur moeten zijn voor sommige meubelen dan? Veel komt natuurlijk ook wel bij de kringloop terecht, maar dingen als stoelen, banken en vloerkleden bijvoorbeeld hebben natuurlijk maar een beperkte levensduur, tenzij je de vulling/stoffering blijft opknappen bijvoorbeeld.
Ik heb een heel servies bij elkaar gesprokkeld bij de kringloop, wat gewoon neutraal, strak en wit was. Ik weet nog dat ik zei dat ik het onbegrijpelijk vond dat iemand zulk servies weg zou doen, omdat je er naar mijn optiek niet uitgekeken kan raken, maar blijkbaar wel, zo zonde.
Kringlopen doen soms ook huis uitruimingen van overleden mensen he, of familie van overleden mensen brengen spullen.
Dat is waar ook. Toevallig wel bij verschillende kringlopen bij elkaar gespaard. Kwam origineel van de Action dus dat zijn maar ākorteā verkooptijden en nog van een vrij recente collectie dan toevallig.
Had zelf de kleine bordjes gekocht, toen wou ik de rest ook, was al uit het assortiment en bij de kringlopen toch nog bijna compleet gespaard.
Wat is er mis met servies wegdoen? Neem aan dat het niet weggegooid wordt maar naar de kringloop oid. Fijn toch voor de mensen die daar kopen dat het niet enkel oud/onvolledig servies is.
Papa vergeet even dat Jade geen 16 was toen ze Gio ontmoette. Vind het ook raar dat hij zegt dat hij zelf ābijna 21ā was. Gewoon 20 dus. Net zo oud als toen Gio de 14-jarige Jade leerde kennen.
Daarbij was hij ook geen publiekelijk figuur. Wat Gio wel is. Jonge volgers zien dit en denk straks dat het normaal is. Maar blijkbaar vinden ze het in de omgeving van Gio en Jade allemaal heel normaal. Vraag me af of haar ouders er ook zo over hadden gedacht als Gio geen dikke bankrekening had.
Ik vind de vergelijking niet scheef. Hoezo heb je destijds gekozen voor (jouw woorden) zoān hysterisch Blond servies? Je had er rekening mee kunnen houden dat je het op de lange termijn nog mooi zou moeten vinden, maar in plaats daarvan koos je voor het trendgevoelige Blond. Ook zij brengen steeds extra serviesstukken uit.
Ik ken zo iemand. Inmiddels is ze gescheiden en wat is ze tocht blij dat ze met dr ex niet over het Blondservies heeft moeten bekvechten zoals ze dat over de gordijnen en de pannenset heeft moeten doen.
Vol trots vertelt ze ook aan medevolwassenen dat dat hele Blondservies haar wel zoān ā¬360 heeft gekocht en dat exman er ook zeker naar kon fluiten.
In het kader van duurzaamheid is het alleen maar bewonderenswaardig maar omg, ik wil eigenlijk nooit meer van dat servies eten. Niets smaakt meer lekker.
Dat is dus precies mijn punt. Ik begrijp het wel dat je dat servies hebt willen vervangen, maar zie je ook dat dit een voorbeeld is van overconsumptie? Dat servies was vast nog prima functioneel, hooguit te roze en hysterisch.
Ach, had niet iedere jonge vrouw die net op kamers ging wat delen van een Blondservies? Het āhoordeā gewoon een beetje bij die tijd geloof ik. Ik vind het nou geen lichtend voorbeeld van overconsumtie.
Bij mijn verhuizing heb ik het in mijn studentenhuis laten staan en ik vertrouw erop dat iemand anders er nog net plezier uit gedronken heeft.
Moet door deze ~servies~ discussie echt denken aan deze epi van Friends:
Volgens mij heeft elk studentenhuis wel een Blond-overblijfsel van een oude bewoner staan haha.
Ik drink nog iedere dag thee uit blond mokken Maar ik vind dus nergens zoān grote en chille mokken met een fijn oor.
Ik ook, laatst nog een paar nieuwe gekocht omdat mn oude blond mokken kapot gingen.
Oh wow, dit vind ik wel een slechte actie.
Edit; ik heb ook een kast vol blond staan, zal niet overdrijven als er zeker wel voor 2 modale maandsalarissen verzameld staat in die kast. Het liefst zou ik het verkopen.
Ik vind het sowieso bullshit om dingen nieuw te kopen als er zoveel al bestaat wat nog werkt. Zoals bestek. Waarom zou iemand in hemelsnaam een nieuwe bestekset moeten kopen als er in elke kringloop honderden vorken zijn? We gebruiken zoveel onnodig grondstoffen in onze cultuur. Er zijn landen waar ze zelden dingen weggooien omdat ze gewoon alles blijven gebuiken/repareren/recyclen, en dat vind ik heel inspirerend en natuurlijk eigenlijk. Dan waardeer en respecteer je je bezittingen ook echt vanwege hun functie en het nut dat ze je dienen.
Maar ik heb sowieso niks met het idee dat al je bezittingen je āstijlā of āsmaakā moeten zijn, of bijpassend, of pinteresty perfect. Dat is ook maar gecreĆ«erd om te kunnen verkopen. Soms kunnen bezittingen gewoon functioneel zijn. Ik kan ook echt wel genieten van esthethiek en mooie spullen zien, maar dat weegt voor mij niet op tegen duurzaamheid en het feit dat ik het onzin vind om het vervolgens te kopen.
Ik zou willen dat er een jaar een algeheel shopverbod zou komen en mensen bestaande producten moeten zoeken/vinden/ruilen/creatief moeten aanpassen zodat we hopelijk inzien dat er echt bijna geen nieuwe spullen (en grondstoffen) nodig zijn.
Edit: Soms heb je wel echt iets nodig of moet je iets vervangen, ik heb het nu over onnodige of overbodige dingen.