Het andere YouTubers/bloggers topic #15 (Deel 1)

Ze werkt inderdaad echt hard aan haar content (blog vlog insta) En komt eerlijk over qua spon vermelding. Ze komt op mij ook best evenwichtig over, zoals het hoort, en dat maakt het kijken voor mij wat saai, en de enorme nadruk op fit zijn en gezond eten ligt mij ook niet.

1 like

Dacht even dat het om de outfit ging. :see_no_evil:

Ze was trouwens wel op een hele prettige manier open over haar miskraam. Zonder er een soort cliffhanger van te maken ofzo, zoals we inmiddels gewend zijn van influenza’s.

2 likes

Absoluut, voor een influencer is zij echt een voorbeeld. Corona bestaat waarschijnlijk wel in haar wereld, de keren dat ik vlogs van haar zag kwam ze oprecht over, ze gaat zorgvuldig om met de privacy van anderen

1 like

Welke Bibi? Van queenofjetlags?

Huh, ik snap dit verschil niet zo goed. Zou je dit kunnen toelichten?

Anders voorbeeld, een vriendin van mij had een hele mooie jurk (dit heeft officieel een andere naam) gekregen uit India van haar vriend, waar hij een tijdje gewoond heeft. Deze jurk heeft ze een keer aangedaan naar een feest waar de dresscode ‘diversiteit’ was.

Is dat dan cultural appropriation en is het kwalijk?

1 like

Neee Bibi Breijman!

1 like

Nja misschien dat iemand anders dit beter uit kan leggen. Maar ik draai dit altijd om alleen is het lastig dat wij in NL naast ons eten kapot stampen nou niet echt een cultuur hebben. Maar stel dat iemand uit India daar op een feest word uitgenodigd waar het thema diversiteit is en dan in Volendamse klederdracht aan komt haha, Dat is wel een beetje vreemd toch. Cultural appropriation is eigenlijk meer als je iets uit een andere cultuur draagt en het toe eigend. Zoals hoe wij in het weste gewoon casual een kimono dragen of hoe de kardashians vlechtjes uit black culture hip maakte. Als je de cultuur niet belachelijk maakt of iets draagt om andere mensen iets te leren is er in mijn ogen vrij weinig mis. Zolang je het maar niet draagt alsof het jouw eigen unieke stijltje is of op een jolig verkleed feest.

Wat ik ook wil zeggen je bent niet gelijk een slecht mens als je een keer iets ÂŽfoutsÂŽ hebt gedaan haha.

2 likes

Dus eigenlijk is diversiteit een heel raar iets om als thema op een feest te hebben? Je wilt natuurlijk streven naar diversiteit zonder dat het een “thema” is.

5 likes

Hmm, ja dit zou ik dus, zeker in het kader van het thema, juist niet raar vinden. Even in acht nemend dat het thema absoluut niet gekscherend bedoeld was, maar juist met oog op bewustzijn van andere culturen, maar ook geaardheden en levensovertuigingen. Het was geen verkleedfeest, zegmaar.

7 likes

Eigenlijk wel ja. Zeker als je dan met allemaal witte mensen in een ruimte bent en het enige diverse is je outfit van een cultuur die niet van jou is haha.

@flazeda Nja ik weet natuurlijk niet wat voor een feest het verder was en of de diversiteit hem alleen maar in de outfits zat. Want daar valt dan ook het een en ander over te zeggen natuurlijk haha. Nogmaals wil ik hier mee niet zeggen dat zij fout bezig is ofzo maar het is wel iets om over na te denken.

8 likes

Ik zou ook totaal niet weten wat ik aan zou moeten doen bij zo’n thema?

2 likes

Ik zou dat echt heel vet vinden. Begrijp dan ook niet goed wat er mis mee is?

3 likes

Het is niet mijn bedoeling om het hele topic over te nemen, zeker niet over deze specifieke casus die zonder context nogal ongepast kan klinken (de gastenlijst was enigszins divers op het gebied van afkomst en geaardheid), maar ik blijf cultural appropriation een heel lastig onderwerp vinden. Zeker omdat intentie hierin voor mij een hele grote rol speelt, terwijl ik dat bijvoorbeeld op het gebied van discriminatie echt een dooddoener vind.

Hoe ik het zelf zou zien is het cultural appropriation als je een kimono draagt puur en alleen omdat het fashionable is en je schijt hebt aan wat de kimono is en waar het vandaan komt, maar is het géén cultural appropriation als je een kimono draagt omdat je veel affiniteit hebt met de japanse cultuur en het een mooi kledingstuk vindt.

Of is beide cultural appropriation, maar de tweede vorm misschien minder erg?

6 likes

Ik snap je helemaal maar ik wilde wel even zeggen dat ik denk dat veel mensen niet weten waar het vandaan komt omdat ze iets leuks in de winkel zien hangen wat ze oprecht leuk vinden en daardoor kopen. Vind ik niet per se schijt hebben aan

3 likes

Ik denk dat dat eigenlijk een verkeerd voorbeeld is. De reden waarom wij dit als Nederlanders vet of grappig vinden is omdat wij niet echt iets hebben waar we nou echt trots op zijn qua kleding of cultuur.
Er zijn landen die bepaalde kleding hebben voor bepaalde feestdagen of tradities die voor hun heel veel betekend. Dan kan het best kwetsend zijn als iemand anders die niks met jouw cultuur heeft en het gewoon ergens in een souvenier shop heeft gekocht of wat dan ook het voor een feestje draagt. Een feestje wat verder niks met die traditie of feestdag of mensen van die cultuur te maken heeft.

3 likes

Maar hoe zit het dan met Buddha beeldjes etc ? En dan heb ik het over de Xenos variant.

Ik vind dit echt een heel boeiend onderwerp.

1 like

Het eerste waar ik aan denk is iets gender fluid (zeg je dat zo) ofzo. Maar dat is dan omdat ik zelf niet graag heel vrouwelijke dingen draag. Eigenlijk is divers ook gewoon als iedereen zichzelf is?

Een ander voorbeeld zijn allerlei haarstijlen voor zwart haar. Bij zwarte mensen worden dreads gezien als onprofessioneel, vies of gewoon lelijk maar bij witte mensen is het opeens ~edgy~. Zelfde geldt voor allerlei soorten vlechten. Als jij ergens mee rondloopt, een haarstijl of kledingstuk, terwijl het bij bijv. zwarte mensen als niet gepast gezien wordt, vind ik het eerder cultural appropriation.

3 likes

De vergelijking gaat eigenlijk niet helemaal op want (witte) Nederlanders zijn geen gemarginaliseerde minderheid met een verleden van onderdrukking. Ik ben als witte Nederlander nog nooit belachelijk gemaakt of benadeeld omwille van mijn cultuur (onschuldige grapjes over klompen en wiet tel ik niet mee), en daarom vind ik het ook niet erg als mensen grapjes maken over de klederdracht en flauw eten. Voor (B)POC zit dit anders. Heel kort door de bocht dit, maar kortgezegd: veel aspecten van bijvoorbeeld Black culture, Native American culture en andere POC culture zijn jarenlang belachelijk gemaakt en als mikpunt van racisme gebruikt. Van flauwe grapjes tot aan systematische discriminatie. Ergens in de afgelopen jaren hebben witte mensen bedacht dat die aspecten blijkbaar grappig (indiaanskostuums met carnaval) of mooi (boxerbraids) zijn en dan wordt het allemaal geaccepteerd, terwijl (B)POC er nog steeds om worden gediscrimineerd. Dan is het gewoon niet gepast en ronduit respectloos om die aspecten je toe te eigenen en als verkleedoutfit te gebruiken.

Stel nou dat klompen en klederdracht onderdeel zijn van de hedendaagse Nederlandse cultuur en dat wij allemaal vanwege onze klompen worden uitgelachen, geweigerd in clubs en kroegen, en overmatig politiegeweld moeten ondergaan: dan zou het ongepast zijn als iemand uit een ander land die klompen als verkleedoutfit gebruikt. Maar dat is niet zo en daarom gaat die vergelijking niet echt op.

38 likes