Het andere YouTubers/bloggers topic #15 (Deel 1)

Hihi ik ken Outlander niet maar die portretten laten inderdaad weinig te raden over :sweat_smile:

Waar ik naar verwees is een lange discussie over hoe achterhaald en conservatief de middeleeuwen waren tussen mediƫvisten en historici die zich bezig houden met de vroegmoderne en moderne tijd. Ons denken over de middeleeuwen is ontleend aan een heel specifieke (latere) kijk op de wereld en zegt meer over wat men over zichzelf dacht in die periode, dan over de middeleeuwen. Dit is er wel een toegankelijk stukje over bv: https://overdemuur.org/middeleeuwse-toestanden-donkere-verlichting-en-de-rol-van-de-historicus/

Specifieker over het patriarchaat zijn er veel discussies geweest of de periode na de middeleeuwen eigenlijk niet veel beklemmender zijn geweest voor vrouwen, niet alleen qua wettelijke rechten en sociaaleconomische (publieke) rollen, maar ook wat betreft kledingrestricties.

4 likes

Ja, ik begrijp het wel geloof ik maar dit is zó off topic en volgens mij wil Daria het er uitgebreid over hebben. Ik vind het wel interessant hoor hoe we nu tegen de middeleeuwen aankijken. Is er een ander topic waar we terecht kunnen @Daria?

1 like

Ja ik vind Teske’s video’s ook erg leuk, zo schattig. :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ik hoef er niet verder over te praten hoor, maar het werd gevraagd en ik gaf antwoord :sweat_smile:

2 likes

Heeft iemand hier de video van James Charles gezien? Zo bijzonder dat hij de hypotheek van zijn ouders heeft afbetaald als bedankje voor alles wat ze voor hem gedaan hebben.

(Is hier een specifiek Amerikaanse YouTubers topic? Kon het zo gauw ff niet vinden :kissing_closed_eyes:)

5 likes

image

17 likes

Ik vrees dat heel veel mensen ook vlogs kijken/influencers volgen om zich soms lekker te ergeren. Dat hoort er nou eenmaal bij vrees ik. Ik doe het zelf ook, en dat is ook best triest maar ik geniet daarvan stiekem… Ik zou mijn tijd beter moeten besteden, maargoed.

Met de overkill aan influencers is het ook een soort fascinatie en ergernis aan exposure die mensen dezer dag willen. Maar we moeten wel lief voor mekaar blijven, lijkt me.

2 likes

Interessante link/toelichting, tnx voor delen.
Zo off-topic was het misschien niet, als ik Daria goed begrijp, wilde ze een stereotypering over beeld van vrouwen emancipatie (in middeleeuwen) rechtzetten toen deze verwijzing werd gemaakt. Althans, het gaat hier vaker (/sneller en langer) off topic, het kwam nu op maar prima om dit in een ander topic verder te bespreken!

4 likes

als je geĆÆnteresseerd bent in middeleeuwers en seks is dit een fantastische vrouw om te volgen: https://twitter.com/GoingMedieval . Love haar.

5 likes

wat denk ik al een enorm verschil zou maken is als niet iedereen tot in den treure blijft reageren op negatieve opmerkingen. Volgens mij zijn er max 2 tot 3 mensen die iets negatiefs over Bonnie hebben gezegd, maar door alle reacties daarop en daarover gaat het daar echt tientallen berichten over. Volgens mij zouden die negatieve berichten eenvoudig overstemd kunnen worden door de positieve als niet iedereen moet aangeven hoe oneens ze het zijn met de negatieve en hoe belachelijk die berichten zijn etc

19 likes

Made maar veel websites hebben deze ook, Home24 en Westwing. Missch handig om even prijzen te vergelijken

1 like

Het probleem met deze topics is dat alle ā€˜nieuwe’ leden denken dat dat bashen de norm is en daardoor juist aangetrokken worden. Ik heb namelijk het idee dat het de laatste drie jaar nog erger is geworden. Ach ja, ik kan prima zonder deze topics maar het is een lastig overblijfsel van EGF. Je kunt regels opstellen maar heb er ook geen zin in om hier de hele dag te monitoren wat er gezegd wordt en of dat wel/niet acceptabel is. Maar het is aangekaart in de moderatorgroep voor aankomend jaar.

24 likes

Ik weet zo op dit moment ook niet wat de oplossing zou zijn maar de sfeer is om te huilon. Dus we vinden dat we er op zijn minst naar moeten kijken. Mocht iemand een idee/voorstel hebben, mag je het altijd pb’en naar @moderators.

7 likes

Members only? Eerst mensen leuk laten meeposten op 't forum voordat ze hier komen gallen

6 likes

Dit stond al langer op het lijstje. Is niet iets van vandaag. Maar we moeten er helaas ook allemaal tijd voor hebben.

@Xiomara nee, dat doen we sowieso niet. We gaan dergelijke reacties niet bewust afsluiten van de mensen waarover gepraat wordt.

3 likes

Is het een optie om dit topic openbaar te houden. Maar dan je hier pas mag meeposten na zoveel berichten in andere topics te hebben geplaatst. Of is dat technisch niet mogelijk.

4 likes

Zat ik ook aan te denken, maar dan zouden de mensen waarover gepraat wordt zich ook niet kunnen verdedigen als ze dat willen. Tenzij ze actief lid zijn. Dus ook lastig denk ik?

2 likes

Ik begreep verkeerd dat Daria erover in gesprek wilde, het was inderdaad niet zo off topic. :hugs:

2 likes

Ik heb niet het idee dat het bashen de afgelopen jaren erger geworden is? Voor mijn gevoel heerst hier juist sterk de norm dat dat niet okĆ© is, zeker als het om uiterlijk gaat. Ik heb het idee dat leden snel anderen erop aanspreken wanneer er opmerkingen gemaakt worden die als niet gepast worden gezien, veel meer dan destijds op het EGF. Wat er ongetwijfeld mee te maken heeft dat we met z’n allen (gemiddeld genomen) wat progeressiever/feministischer/meer woke zijn geworden.

Edit: dus in mijn ogen is er niet per se een probleem. Ja, er zijn soms (nieuwe) leden die pesterige/gemene/body-shamende (is dat een woord) opmerkingen plaatsen, maar daar duiken dan gelijk een hoop leden bovenop, en zulke reacties krijgen vaak veel likes, dus dan wordt toch de norm bevestigd dat zulke opmerkingen niet okƩ zijn.

12 likes

Dit is toch heel simpel gedacht. Als iedereen nou eens lief doe tegen elkaar ja dan is er ook gewoon wereldvrede, maar goed. Dat gaat dus nooit werken.

Daarnaast vind ik dat je best kritiek mag leveren op influencers als dat nodig is, daar is dit topic wmb ook deels voor. Alleen gaat het om de manier waarop.

3 likes