Het andere YouTubers/bloggers topic #15 (Deel 1)

Ik vind dit wel een goed stuk over dit thema: https://joop.bnnvara.nl/opinies/weg-met-de-scheefwoonmythe
Wel redelijk gericht op Amsterdam, maar ik denk dat voor veel grote steden geldt dat er gewoon geen aanbod is voor mensen die net meer verdienen dan de inkomensgrens voor sociale huur. Je betaalt zo 1000 euro meer voor een driekamerwoning op de vrije markt dan bij sociale huur. Dat kan echt niet iedereen zomaar opbrengen.

7 likes

Ik ken dus mensen die 35 jaar scheefwonen (en behoorlijk ook) en doordat ze er zo lang zitten en je die maximale jaarlijkse huurverhoging hebt, betalen ze maar iets van €500 pm.
Die hebben ook de badkamer ed flink aangepakt omdat ze hier gewoon willen blijven zitten tot hun einde.
Dat vind ik echt waanzinnig.

5 likes

Ik zeg ook nergens dat het zwart wit is, of dat ik het niet heb begrepen (ik zei meteen al dat ik het begrijp voordat je ĂŒberhaupt op mij reageerde), maar de realiteit is wel dat je een woning bezet houdt terwijl het echt voor mensen met andere - lagere - inkomens bedoeld is. Die daar dus weer de dupe van worden want die komen al helemaal niet op de particuliere huurdersmaekt terecht.

Hier moeten echt oplossingen voor komen, want hierdoor krijg je dus ook werkende daklozen etc.

6 likes

Ben het met je eens. We kijken nu al snel de individuen aan zoals @Ohappyday terwijl het eigenlijk is een beleidsprobleem is. Veel scheefhuurders doen hun best of willen wel vrije sector of kopen, maar lukt het niet. Die overgang is te groot en ik snap het heel goed dat mensen, als ze verhuizen, ook enigszins er op vooruit willen gaan.

10 likes

In alle eerlijkheid, ik begrijp best dat mensen nog even niet weggaan als ze méér betalen en er dan op achteruitgaan, alleen omdat het systeem op dit moment niet goed genoeg werkt
 Ook met een leuk salaris kom je niet zomaar ertussen bij vrije sector, daar worden soms echt belachelijke eisen/kosten gevraagd, en kopen is ook lang niet altijd een reĂ«le optie. Het idee dat mensen door moeten stromen zodra ze teveel verdienen is top, maar de uitwerking is op dit moment nog niet ideaal helaas

7 likes

@anon64253405 klopt ik heb echt gejankt vorig jaar. Ik verdiende toen net te veel voor sociale huurwoning dus werd afwezen, logisch ook maar ik was echt in paniek want voor particuliere verhuur kwam ik er heel vaak niet doorheen. Je staat echt tussen wal en schip zo. Omdat een verhuurder wil dat je €4500 p maand verdient en dat is nogal onrealistisch als starter.

Nu lees ik dat er meer wordt gebouwd voor de middeninkomens, met een huur max tot €1000. Alsnog ben ik benieuwd of je er dan snel mag huren, want als die inkomenseisen zo belachelijk blijven zullen nog veel mensen er moeite mee hebben om in hun eentje daaraan te voldoen.

6 likes

Hoe het precies werkt weet ik niet, misschien nog bij de ouders? of anders inwonend bij haar, maar dat zij het alleen op haar naam heeft staan? Vind zulke dingen wel stom.

Ken ook een stel met koophuis, die had zelfs al een kind samen en alles, maar hij stond nog bij zijn ouders ingeschreven, terwijl hij wel de hypotheek van dat huis op zijn naam had staan, maar zo kregen ze meer toeslagen etc. (oa alleenwonende oudertoeslag ofzo?) scheelde per maand honderden euro’s. Dus die meit zat daar in dat huis gratis te wonen, en ze kregen ook nog extra geld toegestopt door dit zo aan te pakken. Ik kan me daar best druk over maken dan dit allemaal zomaar kan, over de rug van je pasgeboren kind ook.

5 likes

In de nieuwe mukbang video zegt Monica tegen Danique dat ze overweegt om naar Curaçao te gaan (toevallig hetzelfde resort als waar Cynthia zit). En wat Danique haar mening daarover is. Nou volgens haar mag je naar Curaçao van de overheid, dus moet Monica het gewoon doen! En je moet je toch laten testen en als klap op de vuurpijl steun je ook nog eens de lokale bevolking en/of Baoase.

Zucht.

Een kerstfeest voor 50 man geven zouden ze overigens dan weer niet doen.

13 likes

39.000 euro bruto is 2100 euro netto (weet ik want dit is ongeveer wat ik verdien). Particulier kost een leuk appartement in mijn stad en veel anderen steden nu minimaal 1000-1200. Eerder 1400. Dat is meer dan 30 procent van je inkomen en dus eigenlijk te duur. Ja het kan. Maar het is niet absurd om het niet te doen als jouw alternatief een sociale huurwoning van de helft van dat bedrag is. Als je wilt dat mensen een aantrekkelijk alternatief hebben op die sociale huurwoning, moet je wonen betaalbaar maken en niet de mensen die graag betaalbaar blijven wonen aankijken. Het probleem is dat we te weinig aanbod hebben, niet dat mensen scheefwonen. Wonen is geen luxeproduct maar een levensbehoefte.

Daarnaast besef: particuliere huurders die de prijzen in de particuliere markt betalen zijn onwijs kwetsbaar. Je schuift het probleem door. Als jij de helft van je inkomen aan wonen uitgeeft en dan puur en alleen aan kale huur, ben je niet weerbaar. Dan kan je niet opbouwen voor slechtere tijden of de toekomst en niet sparen voor een eventuele koopstap omdat dat op lange termijn gunstiger is en ben je aan het eind van de rit net zo kwetsbaar als de lage inkomens. Als je woede hebt over scheefwonen, moet je de juiste personen aankijken en dat zijn niet de huurders.

65 likes

:joy:

Het is triest.

Je reageert terwijl alles wat jij benoemd al is gezegd en ik het daar ook mee eens ben.

Neemt niet weg dat scheefhuurders gewoonweg plekken bezet houden waardoor mensen met lagere inkomens al helemaal nergens terecht kunnen (ook niet particulier), terwijl die woningen er juist voor die lagere inkomens staan. En dus is het antwoord dat er meer betaalbare huur- en koopwoningen moeten komen, voor alle mensen, want dit gaat van kwaad tot erger.

“Ja maar 124 is altijd minder dan de 5500 per dag in Nederland!!!”

Alleen daarbij vergeten mensen wel even dat er op Curacao veel minder mensen wonen. :laughing:

5 likes

Ik reageer omdat jij op mij reageerde.

Ok, de afgelopen 2 uur zijn er meerdere berichten geweest met dezelfde strekking dus vandaar dat ik dat zeg.

Oh jeeeeezus, ik snap écht niet wat er nou zo moeilijk aan is om een jaar gewoon NIET op vakantie gaan

19 likes

Nou dit dus. Vind het zo asociaal. Ook dat argument ‘dan help je de bevolking daar’. :joy::joy: Als je de bevolking daar wil helpen, doneer dan een voedselbanken of zo.

Voor de meelezende vakantie-influencers (en dat zijn er vast een paar), hiero een link. Help de bevolking inderdaad; https://www.voedselbankcuracao.org/

13 likes

En om het plaatje compleet te maken willen ze liever ook geen vaccin nemen. ‘Ze staan er iig niet om te springen’. En zeker niet als eerste!! :roll_eyes:

4 likes

En dan ook nog eens als reden noemen dat je de langetermijngevolgen niet weet want ‘stel dat je er onvruchtbaar van wordt’.

Vind het eigenlijk best erg dat je dat als influencer zomaar roept. Als je het vaccin niet wil, zeg dan gewoon dat je je er niet goed bij voelt ofso. Dit soort dingen roepen zorgt er alleen maar voor dat jonge meiden dit als argument gaan gebruiken zonder dat ze ook maar weten waar ze het eigenlijk over hebben.

9 likes

Wij wonen zelf ook scheef op dit moment, alleen houden we onze woning niet bezet voor een gezin/persoon met een lager inkomen, want er zit zodra we eruit gaan geen sociale huurbestemming meer op onze woning en zouden we onze eigen woning voor ca 300 euro meer zelf weer mogen huren. We willen hier wel weg, voornamelijk omdat deze woning voor ons te klein wordt. Gelukkig uitzicht op een mooie vrije sector woning binnen een paar maanden.

2 likes

Ik heb net de stories van Bonnie gekeken en de meisjes die reageren herken ik nog van een video toen ze helemaal idolaat waren van Saske haha. Ik had al een vermoeden dat zij het waren. Geloof dat ze gewoon student zijn, dus niet heel jong, maar wel helemaal met die youtubegeneratie opgegroeid. Misschien dat het daardoor komt dat ze zo enthousiast reageren

1 like