O ja, dat kan natuurlijk ook! Maar doen ze dat dan ook in een gewoon ziekenhuis? Niet in een prive kliniek? (Ik vind het echt irritant van mezelf dat dit me bezighoud )
Ik vond die video van Elise en wouter wel leuk eigenlijk? Maar ik heb ook geen hekel aan wouter per se haha (sorry ik lever mân forumaccount wel in). Dat âselfmadeâ is niet echt van toepassing op elise vond ik maar het was 1 tussendoor opmerking, het was nou ook niet zo dat er de hele video gedweept werd over dat selfmade zijn. En ze beseffen volgens mij juist goed dat ze het goed hadden en hebben?
Vond het ook leuk dat Wouter zei dat hij echt schrok in het begin van hoe overdreven en kak elise en vita praatten haha
Edit: snap soms niet zo goed eigenlijk waarom iemand 100 disclaimers in zou moeten bouwen over alles wat je zegt. âJa ik ben model maar dat komt alleen maar omdat ik toevallig geboren ben met een mooi hoofd!! Dat is niet voor iedereen weggelegd, dat erken ik volledig!â. Of âwij werden meteen zwanger, maar oooh ik snap dat dat niet voor iedereen zo gaat, dus we zijn extreem blessedâ. Ik ga er bij hun eigenlijk wel vanuit dat ze echt wel beseffen dat ze daarin geprivileerd zijn. Elise noemt haar leven perfect omdat haar familie en vrienden gezond zijn, ze kinderen hebben en gelukkig zijn. Dat vind ik juist wel een mooie instelling en helemaal geen humble brag of hoog van de toren geblazen
ik ben het met je eens, ik vond het ook een leuke video!
en ik had zelf ook het vooroordeel (mede door dit forum) dat ze wel hulp zouden hebben gehad van de ouders bij het betalen van zijn/hun huis, maar dat dit dus niet het geval is, dat vind ik wel tof.
dan kan je wel een mooi hoofd (of hersens) hebben, je moet ook de drive hebben om er iets mee te doen. genoeg mooie luie mensen die geen 10 jaar model zijn en hier een dik huis hebben mee kunnen kopen.
Maar toen was het nog geen code oranje toch?
Hahha! Dit zijn toch ook de mensen die een mevrouw uit zaten te schelden âdat ze vast ongelukkig was met dr kutbaan etc etcâ omdat ze 20 euro moesten betalen in een parkeergarage?
Ruimdenkend lijkt me niet echt het juiste woord.
Ik vond het vooral leuk toen Wouter het over dat accent van Elise had.
Teske at met haar vriend in het restaurant van het hotel *oh het is zoo lang geleden dat we uit eten waren *
Girl ben je de vegan proeverij vergeten??
Oke daar was Mert niet bij. Ik ben gewoon salty omdat ik sinds januari nergens uit eten of terras geweest ben.
Pff xd
Vind Noor en Sander echt zoân Kim & Kanye koppel. Soms lijken ze totaal niet bij elkaar te passen, en soms denk ik: volgens mij past dat echt prima. Wat precies weet ik niet, maar vind hun relatie af en toe toch een tikkeltje intrigerend wel.
Ahh mee eens en ik vind het ook wel te vooringenomen om te zeggen dat iemand een privilege heeft omdat de financiĂ«le thuissituatie goed was. Hoewel ik het wel begrijp. Ik ken mensen die een fijne financiĂ«le thuissituatie hadden (en dan bedoel ik miljoenenrijkđ) maar nu nog steeds gebroken mensen zijn vanwege huiselijk geweld. En die mensen lijken wel okĂ© voor de buitenwereld (denk zelf dat mensen wel denken dat ze perfect zijn), maar is niet zo. Nergens is het perfect helaas.
Altijd zo typisch dat men dan meteen doet alsof dit de enige andere optie is. Het enige wat je niet hoeft te doen is een heel babbeltje ophouden over dat je het allemaal zelf gedaan hebt. Meer niet.
Edit: Het is zo simpel: erken gewoon dat je je succes niet zelf gebouwd hebt. Waarom erkennen mensen dat niet gewoon? Omdat ze graag de meritocratische droom hooghouden dat je in een land als Nederland krijgt waar je voor werkt en de armoe het maar aan zichzelf te danken heeft. Het Ăs gewoon niet zo. Erken gewoon dat jouw succes grotendeels te danken is aan je gunstige uitgaanspositie of sla zoân vraag over. Door de selfmade mythe op te houden doe je mee aan het idee dat succes voor iedereen bereikbaar is en creĂ«er je mee aan het klimaat waarin we nul begrip hebben voor mensen wie het niet lukt.
Privilege betekent niet dat je geen nare dingen hebt meegemaakt. Het betekent dat je geen nare dingen hebt meegemaakt die veroorzaakt zijn door dat specifieke aspect van je leven. Dus rich privilige betekent dat jouw financiële situatie je nooit nadeel heeft opgeleverd. White privilige betekent dat je huidskleur je nooit nadeel heeft opgeleverd. Etc.
Ben na 5 min afgehaakt bij de kerstspecial van Co. Ik kijk nooit naar Vita, dus weet niet of zij altijd zo is. Maar die maniertjes van haarâŠ
Maar het vooroordeel was: âjullie komen uit een rijke familie en profiteren nog steeds van dat geldâ. En het antwoord erop was: ja we we hadden het bovengemiddeld goed, maar ik heb vanaf mân 23e zelf mân geld verdiend en geen geld meer gekregen van mân ouders. Daarna zegt wouter ook nog: âmaar jij hebt wel je rijbewijs gekregen, je studie is betaald. Ja, bij mij ook.â Dus ze erkennen voor mijn gevoel wel dat ze een goede start hebben gehad.
En ja dat âselfmadeâ vind ik niet echt gepast, dat ben ik met je eens. Maar je schetst het een beetje alsof ze de heeele tijd claimen selfmade te zijn en volgens mij valt dĂĄt wel mee.
Oh, pfffff. Volgens mij raden ze ook altijd aan dat je nooit op social media moet zetten dat je op vakantie bent omdat je het dieven dan te makkelijk maakt. Maar ik vind dit eigenlijk een vorm van victim-blaming en lastig te voorkomen als je zoân publiekelijk figuur bent. Gok dat ze volgende keer house-sitters regelen.
Biecht met omg-reacties: ik heb er ook een handje van om zo overdreven te praten als tha tigersistahs. Mijn omgeving noemt het: levendig en mijn moeder zegt wel eens: misschien moet je gaan acteren (dit zegt ze als #burn). Wallllllllllgelijk
Misschien echt een hele domme vraag, maar ik vraag me echt al langer af hoe dit werkt. In Nederland is basisonderwijs en middelbaaronderwijs gratis toch? En in principe kan iedereen een vervolgopleiding doen door stufi/lening? Of bedoel je met zo een opmerking juist situaties buiten nederland om?
Bedoel dit verder niet kut of stom (en waarschijnlijk ben ik super gepriviligeerd doordat ik er nooit over na heb moeten denken hoe het werkt).
Ik zou de docuserie âKlassenâ eens kijken.
Onderwijs is gratis, bijles niet. Om een betere CITO-score te halen, regelen veel ouders bijles. Kinderen met hoogopgeleide ouders krijgen nog altijd een hoger advies.
Om naar de school van je keuze te gaan moet je misschien verder reizen, kan je een elektrische fiets of abonnement betalen?
Je wil geneeskunde gaan studeren. Je hebt een goed CV nodig, maar jij hebt altijd mantelzorg gedaan en hebt daardoor weinig tijd gehad om leuk vrijwilligerswerk te doen.
Je hebt gestudeerd, werkt en wil een huis kopen en hebt een studieschuld van 60K en geen ouders die je een ton schenken.
Oh oke nevermind dan. Hele domme vraag van mezelf want ik was meer gaan denken gewoon op geld niveau en ben even al deze dingen vergeten indedaad.
@tessel en had al helemaal niet nagedacht over bijles of de invloed van de baan/opleiding van ouders op een middelbare schooladvies. Maar goede tip, ga die docu dit weekend eens bekijken!
Ik vind het geen domme vraag want in Nederland is het natuurlijk veel beter geregeld dan in veel andere landen. Betekent niet dat er geen achterstand is als je arm bent, maar die is wel kleiner dan in bijvoorbeeld de VS.