Het andere YouTubers/bloggers topic #15 (Deel 1)

No worries, het is ook een bekende valkuil. We zitten allemaal in een bubbel en als je je daar niet hyperbewust van bent of in je werk niet buiten je bubbel treedt, vergeet je soms hoe ongelijk NL soms is.

Ja, maar het zal je wel veel makkelijker afgaan in vergelijking met iemand die dat allemaal niet heeft. Privilege betekent ook niet dat alles vanzelf komt hè, alleen dat je een (groot) voordeel hebt als je dingen wil bereiken.

Nog als toevoeging: schoolboeken voor de middelbare school zijn nog niet zo lang gratis. Voor mijn schoonouders (veel kinderen) betekende dat bv die maand na de zomervakantie wel echt eindjes aan elkaar knopen.

10 likes

Ja, maar hecht er toch niet alles aan. En dat idee heb ik wel hier. Realiteit is: je weet nooit alles van mensen, gezinsdynamiek, etc. Het is ook een privilege om in een warm en veilig gezin op te groeien, bijvoorbeeld. Zo zijn er veel privileges. Maar dat kun je eigenlijk niet helemaal beoordelen als buitenstaander.

Als ik terug denk aan mijn basisschool en de manier waarop advies gegeven werd voor de middelbare school kregen de kinderen waarbij de ouders veel hielpen (oftewel, die invloed hadden over de leerlaren) hogere adviezen. Adviezen zijn echt een achterlijke en niet-objectieve manier om te beoordelen wat iemand kan.

4 likes

Voor wie dit boeiend vindt: Klassen is een hele interessante docu die gaat over ongelijkheid in het onderwijs. Nu 2 afl op tv geweest maar vast terug te kijken. (Zag het hierboven geloof ik nog niet benoemd, en anders sorry als ik late to the party ben)

9 likes

Is echt geen domme vraag. Ik denk dat weinig mensen door hebben hoe ongelijk in Nederland kansen verdeeld zijn. Juist doordat we allemaal zijn opgegroeid met: je kan alles worden want je wilt en zie je dat succes, daar is hard voor gewerkt. Een kind van hoogopgeleide ouders, geboren in een goede wijk in de randstad heeft veel meer kansen dan een kind van laagopgeleide ouders geboren in noord groningen. Dit is mede doordat onderwijs in Nederland geen grote gelijkmaker is (Nederlands onderwijs vergroot verschillen juist meer). Hierboven worden al wat elementen genoemd: daarnaast hebben we grove verschillen in schoolkwaliteit, hardnekkige segregatie op zowel kleur als sociaal economische achtergrond, hechten we heel veel waarde aan de thuissituatie, hebben hardnekkige onderschatting van bepaalde groepen kinderen, we selecteren heel vroeg (kinderen gaan al op 12 jaar op niveau uiteen) waardoor leerlingen een eventuele achterstand niet meer inhalen. Zo zijn er nog tal van redenen. Klassen is hierover een kijktip, iets ouder maar wel nog steeds vrij accuraat is Citostress ook een documentaire die heel goed illustreert hoe kinderen uit verschillende gezinnen de overstap naar het voortgezet onderwijs maken.

@Flippie maar dat is denk ik de denkfout. Dat je er alsnog zoveel voor moet doen en anderen dat niet doen. Ik ben bijvoorbeeld best slim, tuurlijk heb ik niet niks gedaan, maar om nou te gaan zeggen dat ik er écht voor gewerkt hebt. Nah. Ik heb echt wel eens gejankt om een tentamen of heel hard moeten blokken, maar de denkfout is om te denken dat dat meer is dan dat anderen doen. Ik doe niet opvallend veel meer dan dat een ander doet, die het toch niet lukt om te realiseren wat ik heb.

21 likes

Ja, blijft wat ik zeg gewoon staan. Financiën zijn echt niet alles. Een warm en fijn gezin betekent dus gewoon veiligheid. Financiën kunnen een fijne basis beiden, maar dat is dan ook dat. Ik durf ook te zeggen dat juist door deze denkwijze (dus vooral de focus op ‘kansarm’) dat kinderen met hoogopgeleide ouders die wel wat geld hebben/lijken te hebben, minder worden opgemerkt als er problemen zijn in de thuissituatie. Omdat mensen daar dan een soort blinde vlek voor hebben of zo, terwijl we dan alleen kijken naar materiële dingen en daardoor denken dat alles wel goed zal zijn.

Over kansenongelijkheid gesproken. Ik zag trouwens deze documentaire, over twee meisjes in een ‘kansarme’ omgeving. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden, maar ik moest er soms wel om huilen.

1 like

Ah ja. Ik denk wel dat in veel gevallen de term “selfmade” (of je succes zelf bouwen) inderdaad niet opgaat omdat zulke mensen er vaak zeer gemiddelde effort er in hebben hoeven stekken, met bovenproportioneel succes. Dan heb je gewoon normaal je werk gedaan zoals wij allemaal maar door je privilege is dat heel goed uitgepakt, dus ik ben het wel met @Shaaar eens dat “selfmade” niet opgaat (wat dus niet betekent dat alles je is komen aanwaaien en je helemaal niks hebt gedaan. Maar veel wel).

1 like

Nee. Gewoon echt niet. Je weet nooit alles van mensen.

3 likes

Oh oké ja je hebt gelijk, bedankt voor dit inzicht

1 like

Wat je nu doet slaat nergens op? Tuurlijk is het wel zijn verdienste en waarschijnlijk heeft hij veel meer gedaan dan alle anderen, maar als hij geestelijk beperkt was geweest was het inderdaad niet gelukt.

Maar dat snap je zelf ook wel want dit is niet hoe theorieën werken.

6 likes

Ja natuurlijk speelt dat een rol. Zonder die intelligentie was dat hij nooit president geworden. Dat wil niet zeggen dat het puur en alleen die intelligentie is die hem daar heeft gekregen, want daar spelen inderdaad nog veel meer factoren mee, maar het heeft zeker invloed.

Dit voorbeeld is sowieso een beetje scheef, want intelligentie is niet perse een vereiste om president te worden (zoals we ondertussen wel weten). Daarnaast betekent het niet dat een hoge intelligentie automatisch betekent dat je jezelf verkiesbaar kan stellen en dan kan winnen. Sterker nog, presidenten zijn eigenlijk nooit 100% self-made want je kan dit niet worden zonder miljoenen aan donaties + steun van grote namen en instanties.

10 likes

Wat heeft Negin een goede marketing team voor Gisou. :sunglasses:

2 likes

Heel leuk gedaan inderdaad!

1 like

Wat dan?

De hele campagne rond de feestdagen. Het hele thema van een '90 sitcom. En het hele '90 thema compleet uitgewerkt.

En ook een beetje zelfspot hahaha:

https://www.instagram.com/p/CIRWb4ej6vo/

8 likes

Maar wat is moeilijk lerend in dit geval? Wanneer ze niet naar de universiteit kan?

1 like

Volgens mij gaat een prins van het Belgisch koningshuis naar speciaal onderwijs.
En ik vraag me t ook wel eens af, maar ja dit is een heel gepriviligeerde familie, en dat werkt alles ook in de hand.
Top onderwijs, goede genen?, genoeg middelen en geld, omgeving die ook echt gericht is op troonopvolging…

1 like