Ik denk dat de kans dat een Amalia moeilijk lerend is (al is niet in staat is om het ambt te vervullen denk ik een betere verwoording) nihil is, tenzij daaraan echt een beperking ten grondslag ligt. Het gat tussen de beste vmbo’ers en de slechtste vwo’ers is minimaal. We delen kinderen in op niveau, terwijl we helemaal niet zo heel duidelijk hebben wat de verschillen tussen die niveaus en de ingangsvereisten zijn. Er zit een enorme range in het niveau dat een persoon heeft en niveau is ook niet zo eenduidig: ik ben bijvoorbeeld best goed met taal, maar totaal niet goed in exacte vakken. Tegelijkertijd delen we kinderen we zo in dat ze over de hele linie goed moeten zijn en anders op het slechtste vak onderwijs volgen (ondanks dat in het vo de mogelijkheid al bestaat om op verschillende niveaus examen te doen).
Er zijn relatief weinig echt robuuste kinderen (kinderen die bijvoorbeeld echt alleen basisberoeps vmbo aankunnen of op de havo zouden uitspringen als overduidelijk veel meer aankunnend). Alle drie de kinderen van de koninklijke familie doen dus gymnasium, niet omdat ze per se zo intelligent zijn, maar omdat ze hun hele leven volledig gestimuleerd worden. Ik denk dat het gross van de kinderen met die stimulans ook op het gymnasium zou eindigen.
Overigens is er wel een achterdeurtje om
troonopvolgers wettelijk uit te sluiten.