Het andere YouTubers/bloggers topic #15 (Deel 1)

Ah is een voldoende toch.
Dan is t voldoende voor mij.

20 likes

Ja
 wel lullig, maar het spreekt tot de verbeelding.
En het geeft aan dat het mensen zijn die prima functioneren, maar niet op intellectueel topniveau en dat hoeft ook niet.

Ik ben niet zo van het sugarcoaten. Inderdaad, ik had het vriendelijker kunnen zeggen.
Jij verwoordt het heel correct en daar kan ik een voorbeeld aan nemen.
Mag ik wel aandacht voor het feit dat ik deze reactie plaatste als reactie op iemand die aangaf dat nav een rechtzaak was gebleken dat Snapking zwakbegaafd is? Ik plaatste dit als tegengeluid. Mijn boodschap was ‘zwakbegaafd’ is niet zo ‘laag’ als de titel je doet denken.

2 likes

Dit klopt niet helemaal, een deel is inderdaad verworven kennis (zoals onderdeel woordenschat) maar een groot deel ook niet. Er worden bij de meest betrouwe intelligentietest (de “WAIS”, voor volwassenen) diverse indexen gemeten.

1 like

Ja klopt, in de WISC zijn dat bijvoorbeeld die stripverhalen die je moet afmaken toch? Of ontbrekende elementen in een afbeelding (van een potlood bijvoorbeeld)

For future reference

Dat we weten dat als je net onder gemiddeld valt je dus al zwakbegaafd genoemd kan worden. Volgens wiki dan.

2 likes

Maar blijkbaar wel dusdanig dat hij volgens die rechter niet compleet toerekeningsvatbaar
Was. Dat klinkt voor mij (als complete leek op dit gebied) best ‘heftig’. Weet iemand of dat vaker een aspect is dat meeweegt in de strafeis bij een rechtzaak?

Ik heb de uitspraak niet gelezen, maar de term ontoerekeningsvatbaar wordt niet heel snel en vooral niet zonder gedegen persoonlijkheidsonderzoek gedaan. Staat die term er echt in?
De hoogte van de straf wordt altijd aangepast op de persoon van de verdachte zelf. Een zwakbegaafd persoon kan de gevolgen van zijn handelen over het algemeen minder goed overzien. Daardoor kan de straf wel lager uitvallen.

2 likes

Nee er stond niet ontoerekeningsvatbaar maar verminderd toerekenings vatbaar. Interessant onderwerp wel, ik ga er wat meer over lezen.

1 like

Ik heb een vrij enorme intelligentiekloof, dus ik ben dan verschillend begaafd ofzoiets?

Ja oke, wist ik eigenlijk wel. Maar ik vind verschillend begaafd wel wat vriendelijker klinken voor mezelf haha

5 likes

Joe, orthopedagoog die veelvuldig test hier. D wisc 5, nieuwste iq onderzoek voor kind en jeugd, hanteert mooiere classificaties (vind ik zelf) en hanteert doorgaans een 90% bhi ipv 95%.

IQ Classificatie WISC-V
≄130 zeer hoog
120-129 hoog
110-119 hoog in het gemiddelde gebied
90-109 gemiddeld
80-89 laag in het gemiddelde gebied
70-79 laag
<70 zeer laag

2 likes

En wanneer is het hooggeleid dan??

70 likes

kheb les

17 likes

Laatste klopt in de WISC ja!

Waarbij het ook nog belangrijk is om aan te geven dat het niet zo rechtlijnig is dat een persoon met een bepaald iq per definitie iemand is met gedragingen x y z. Daar zit nog een wereld van verschil in zelfredzaamheid, benodigde ondersteuning en functioneren in.

Daarnaast is elke manier die wij in de westerse wereld gebruiken om iq te meten westers georiĂ«nteerd. Dient dus met behoorlijke voorzichtigheid gebruikt te worden. Laat discussie over iq over aan mensen die de gevoeligheid van dat systeem snappen en kunnen uitleggen. Zo’n tabel met een normaalverdeling is een stuk simplistischer dan het eigenlijk is.

Edit: Een ervaring op eigen doos:

Samenvatting

Ik liep een tijdje rond op het speciaal onderwijs voor een onderzoek. Gaf ‘les’ en deed metingen. Daar moest ik een ochtendje testen op een klas (bads-c en cbsk voor kenners) die ik normaal niet had. Het was eigenlijk ook een klas die wij zien als laagste van het laagste niveau (zo werd erover gepraat), dus ik was zenuwachtig voor wat ik zou aantreffen (student van 20, vergeef me). De ene test gaat over executieve functies en wordt getest aan de hand van puzzeltjes. De ander gaat over de eigen competentiebeleving (zelfwaardering, zelfvertrouwen). Die tweede test heeft mij echt laten inzien hoe zelfbewust deze leerlingen zijn van het feit dat ze niet mee kunnen komen in de samenleving en gezien worden als zwak, laag, niet veelbelovend. De scores die deze leerlingen scoorden op die competentiebelevingstest waren gewoon pijnlijk. Kinderen die dus dondersgoed aanvoelen/meekrijgen dat men over ze praat in termen als zwakbegaafd, laag iq etc. Terwijl ik echt niet het gevoel had dat ik hier stond tussen kinderen die niet kunnen of willen. Ik ervaar het eerder als niet mogen meedoen van ‘ons’. Niet op waarde geschat worden door ‘ons’ Wees je dus bewust wat je zegt als je argeloos spreekt over intelligentie, laag, hoog, zwak. Het gaat over mensen, die net zo goed deel uit maken van wat ‘wij hebben’, maar daarin structureel worden buitengesloten, en er zijn altijd dingen die zij wel kunnen.

60 likes

Ik denk dat gedwongen niet het juiste woord is. Ze is wel gemanipuleerd door hem om hem niet te verlaten.

Mijn indruk van Famke is echt zoveel anders na die documentaire. Heb echt meer respect voor haar gekregen en ik vind het sneu dat haar zoveel shit is overkomen en dat eigenlijk haar verleden met Snapking haar nog steeds achtervolgt. Ze staat echt bekend als een dom wicht en dat is ze echt niet. (OkĂ© dat gebeuren met ‘Ik doe niet meer mee’ was niet handig)

3 likes

23 likes

Volgens mij ging die rechtszaak over een ex van hem, maar niet over Famke. Daar heeft zij het ook over in haar docu: dat ze weet dat een andere ex hem heeft aangeklaagd, dat ze dus weet dat hij in staat is tot erge dingen en dat ze soms denkt aan zelf ook nog aangifte doen.

Oh ik vind deze witte vakjes in Bonnies vlogs zo irritant. Wat zit hieronder?? Wat kan er uberhaupt bij bananen zo privé zijn dat het verstopt moet worden onder een wit vlak?

Ben ik de enige die hier zooo enorm nieuwsgierig (en een beetje gefrustreerd) van word? :joy:

13 likes