Post met hun adres erop misschien?
Ik denk een kiwi die geen toestemming heeft gegeven voor het delen van deze beelden.
Het is ook wel echt heel schrijnend inderdaad. Ik werk op een ROC ergens in het oosten van Groningen waar ook nog steeds erg veel armoede heerst. De jongeren die ik les geef komen veelal van het praktijk- of voortgezet speciaal onderwijs. Ze volgen bij ons dan een entree opleiding (1 jarige opleiding om door te stromen naar niv 2 of richting werk).
Hoe vaak deze jongeren wel niet gehoord hebben in hun leven dat ze niet verder komen en nooit op het MBO terecht zouden komen. En daar zitten ze dan, bij mij in de klas. Zo trots op zich zelf maar zo neergehaald en een laag zelfbeeld. En dan werkt ook niet mee als je geen veilige thuis situatie hebt, of ouders hebt die niet kunnen motiveren en stimuleren. Of waar geen geld is. Of welke bagage ze dan ook maar dragen.
Een groot deel stroomt daadwerkelijk door naar niveau 2. Altijd mooi dat de jongeren wel in zichzelf gaan geloven en met hun diploma richting oude scholen gaan en zeggen: âzie je nou wel!â
Ik werk op een Praktijkschool en wij lopen vooral aan tegen het negatieve beeld dat ouders en hun omgeving hebben van het praktijkonderwijs. Ouders komen soms niet eens naar de diploma uitreiking. Lastig om dan de leerlingen te motiveren.
Eigenlijk vind ik dat we af moeten van het verticale schoolsysteem maar goed, dat is ook niet zomaar veranderd. Oh en het idee dat wij zeggen dat ze niet naar het MBO kunnen klopt dus niet. Soms valt het kwartje bij de leerling wat later en gaan ze ineens veel meer doen op hun 16e. Wij bieden de entree-opleiding aan op onze school om juist de drempel te verlagen. Dit geluid wilde ik ook graag meegeven.
Ik vind dit zo schrijnend. Is dit dan omdat ze zich schamen/het niet belangrijk vinden?
@maan_zon mee eens, ik heb ook wel eens het idee dat veel mensen zich niet realiseren hoe belangrijk die beroepen zijn en hoe erg die de basis zijn van veel dingen?
Bieden jullie een schakel traject aan? Wij hebben ook altijd een klasje met studenten die nog deels PO zitten, deels mbo 1.
Ben het overigens met je eens dat ouders en/of verzorgers hierin ook een grote rol spelen, hoor. Bedoelde ook niet dat alleen, of alle, PO scholen zo negatief zijn. Gewoon in het algemeen. Ook bedrijven kunnen richting jongeren zo gemeen zijn.
Ik heb natuurlijk ook de wijsheid niet in pacht maar ik zie een horizontaal systeem veel meer zitten. En dan bv meer:
praktijk - combi praktijk en theorie - veel theorie.
En veel meer het ontwikkelen van talenten en vanuit daar kijken waar je je geld mee zou kunnen verdienen.
(Nu zetten ouders het alleen maar op FB als hun kind minimaal Havo uitslag heeft en dat systeem vind ik waardeloos en verdrietig.)
[quote=âSuikerklontje, post:2587, topic:22135â]
Ik vind dit zo schrijnend. Is dit dan omdat ze zich schamen/het niet belangrijk vinden?
[/quote] ja, âwat stelt dat diploma nou voor?â Heel schrijnend!!
@Nebula
Wij hebben een schakelklas na het speciaal basisonderwijs en ze kunnen na een intake terecht komen op de entree-opleiding vanaf 16 en met een stage. Dan kunnen ze ook nog praktijkvakken volgen naar wens. We zijn erg flexibel haha.
@maan_zon helemaal mee eens! Alleen door âHet Systeemâ komen ze toch teleurgesteld binnen. Ze worden op de basisschool toch gepusht om hard te werken zodat je naar het VMBO kunt. En je kunt bij ons zoveel doen, allerlei stages lopen etc, had mij echt leuk geleken vroeger!
Wat moet dat demotiverend zijn voor die jongeren zeg echt erg dat er ouders zijn die echt zo denken.
Sorry dat ik dit topic kaap, kunnen vast door in een onderwijstopic mocht er behoefte aan zijn haha.
Maar inderdaad, dat bedoel ik. En juist in de leeftijd van 12-18 heb je nog zoveel interesses en hobbies en juist dan moet je zoveel tijd steken in school dat veel jongeren stoppen met de leuke dingen. Toch erg eigenlijk? Mijn droom zou een school zijn die dat kan combineren.
Mooi blurren is ook nog best een kunst schijnbaar. Ik volg een momblogger die de gezichtjes van haar kinderen ook blurt op instagram, ze gebruikt dan zoân mega pixelig filter, waarschijnlijk om het kleurpalet van de foto mooi te houden in de hoop dat het niet opvalt of zo. Maar het ziet er daardoor vooral uit alsof het sims poppetjes zijn ofzo hahaha, niet helemaal geslaagd.
Jeeeez heeft iemand de vlog van Glennis Grace gezien? Echt on-ge-lo-fe-lijk hoe Glennis tegen haar vader (die op sterven ligt) praat en hem niet eens aankijkt, maar m alleen maar filmt en met dr bek naar de camera staat. Kan hier zooo slecht tegen. Alles voor de vlogggg. De beste man is nu overleden.
Roddelpraat heeft dit onder de aandacht gebracht trouwens. Echt een hekel aan Jan Roos en ook aan Dennis Schouten maar goed.
Ja heb je gelijk in, ik zal de link naar het filmpje weghalen. Vind wel echt dat ze hierop aangesproken mag worden.
Maar schrik er vooral van hoe ver dit gaat. Ik heb in een zelfde situatie gezeten en moest er niet aan denken om zoiets te flikken tegenover mijn vader. En ja, iedereen is anders, maar ik vind dit wel echt een toonbeeld van hoe ongelofelijk gefocust mensen zijn op alles maar online gooien en hun eigen kop erbij, ten koste zelfs van hun eigen familieleden.
Ik wil precies dit typen; schrijnend is echt het juiste woord. Mn hart breekt echt hierdoor.
Voor die kinderen vooral, maar ergens ook dat je als ouder dus niet eens weet hoe je hier fatsoenlijk mee om moet gaan.
Hahah alwin proeft een dairy chocolaatje met sinasappel. Hij leest de verpakking " Hoezo zit hier oranje inâŠ"
Maar hij zei oranje en niet orange hahaha.
( ik ben wel team fruit en mint met choco)
Heeft ze de betreffende vlog inmiddels verwijderd?
Dit doet mij denken aan de man die ik laatst ontmoette die een kinderboerderij runt in de buurt. Het was zo mooi om te zien, het was overduidelijk een man die in de meeste organisaties niet op zijn plek zou zijn door zijn âniveauâ, maar hier was hij echt the man gewoon. De baas over alle dieren, alles onder controle, kids keken tegen hem op. Je gunt iedereen gewoon zo dat ze op de juiste plek terecht komen.
Nee, ik zie hem nog staan. Van 2 weken terug is ie.
Maar zij zeggen ook hele nare dingen las ik. Zeggen ze natuurlijk veel vaker maar vond dit ook walgelijk. Heb het filmpje niet gezien maar las het hier: