Ik heb de draadjes op Twitter over Celine Charlotte ook gevolgd. Ik vond het lastig, omdat ik het met heel veel dingen die gezegd werden over multilevel marketing en zelfverklaarde holle business coaches eens ben. Alleen: CC is niet één van die mensen en zo werd ze wel neergezet. Als één grote scam, een oplichtster.
Dit is de enige cursus van haar die zo bizar duur is (of dat het waard is daar kun je over discussiëren). De rest van haar cursussen zijn veel betaalbaarder. Haar manier van ondernemen hoeft niet jouw ding te zijn, maar:
- Ze is als een van de weinigen in dat speelveld juist heel open over haar inkomsten en zakelijke keuzes.
- Deelt ook veel over wat níet gelukt is.
- Heeft altijd echt gewerkt voor haar geld (eerst als journalist, later met Spot, nu hiermee).
- Haar cursussen zijn niet van het kaliber ‘als je moneymindset maar goed zit, je loa goed toepast en de maan in het juiste huis staat, word je vanzelf steenrijk’. Ze deelt alleen op Instagram en in haar podcasts echt al heel over ondernemerschap, zakelijk inzicht en heel hard werken.
- Ze is juist echt van het hard willen werken voor d’r geld, hoe kun je excelleren in wat je doet én dat handig vermarkten. Maar niet alleen maar dat laatste.
Ik heb zelf helemaal niet de ambitie om een succesvolle ondernemer te worden en alleen maar meer meer en nog meer geld te willen verdienen. Haar focus op rijk worden is niet mijn ding. Ik volg haar omdat ze ook veel deelt over persoonlijke ontwikkeling op een manier die me aanspreekt. En ondertussen heb ik daardoor ook een aardig beeld gekregen van hoe ze dingen als ondernemer aanpakt. Dat kan je ding zijn of niet, maar ze verkoopt geen gebakken lucht met een manifestatiesausje en een toefje loa en daar wordt ze op social media nu wel op aangevallen. Vind ik onterecht.