Het andere YouTubers/bloggers topic #17

Omgggg monolingual error #1 hahaha

5 likes

Jaa hierin heb je natuurlijk gelijk, maar het Europese kader is vooral handig om taalniveau aan te duiden en als leidraad voor taalonderwijs. In de praktijk loopt dat door elkaar en kan je niet een bordje om je nek hangen met “A2 voor mij pls” en dat je dan alleen op dat niveau met iedereen hoeft te communiceren.

1 like

Maar stel je nu dan dat mensen het maar beter niet kunnen proberen dan? Als ze het niet helemaal goed tot niveau vloeiend gaan kunnen? Denk juist dat een simpele cursus en in het dagelijks leven oefenen er voor zorgen dat je steeds beter wordt en je vocabulaire groeit. Ik vind het van complete desinteresse voor je omgeving getuigen als je je niet verdiept in de taal van een land waar je je een aantal jaar gaat wonen.

7 likes

Ja zelfs al is het maar omdat een native speaker die géén taaldocent is geen flauw benul heeft van welke kennis op welk niveau te schatten is :sweat_smile:

1 like

Toen ik in een half jaar in Denemarken ging studeren heb ik de eerste maand fulltime Deens geleerd en daarna twee avonden in de week een cursus gevolgd. Als ik in winkels en horeca Deens probeerde te spreken werd dat echt wel gewaardeerd. Ook mijn 10 Deense huisgenoten vonden het leuk om met mij beginnersgesprekjes te voeren. Ik heb het gevoel dat ik daardoor wel een betere band met hun heb opgebouwd dan zij met de andere internationale studenten hebben opgebouwd die niet de moeite namen om de taal te leren. (Ieder half jaar hadden zij een nieuwe internationale student op hun gang).

10 likes

Late reactie na al die posts hiertussen, maar volgens mij was er een aantal x ophef omdat ze zich niet aan de maatregelen hield
 dan is zoiets natuurlijk wel slim.

Blijft wel een aanname natuurlijk, vandaar ook de ‘ik denk dat
’ :blush:

Hahaha jaaa het is echt onmogelijk :sob: En ze spreken de woorden ook niet helemaal uit
 dan bestaat een zin uit hele lange woorden en hoor je alleen maar een paar korte klanken. Zo voelen mijn vrienden zich waarschijnlijk ook wanneer ze bij mijn Twentse familie op bezoek zijn.

2 likes

Je hebt toch een zo’n deense tongkraker die klinkt als Flollebolle? Kun je die al goed uitspreken?

2 likes

Dat laatste herken ik ook van mijn man die al ruim vijf jaar bezig is met de taal te leren, een Nederlandse vrouw heeft en gewoon heel veel oefent. Zijn Nederlands is echt heel goed, maar toch is hij soms lastig te verstaan of gaan hele gesprekken langs hem heen. Hij hoort al niet het verschil tussen deur en duur bijvoorbeeld, en kan de ui niet goed uitspreken. En dat is echt geen onwil of onkunde, of ja dat laatste wel maar je moet dit soort dingen vanaf je geboorte al oefenen.

https://youtu.be/MV9dOHRDb3c dit fantastische kanaal stond tussen mijn aanbevolen video’s. Echt fascinerend.

7 likes

Hahaha ik zie de verwarring in een restaurant al voor me.

14 likes

Ja die spreken wel plat, mix tussen Ne en Du, ten oosten van Emmen/Hardenberg iig. Ideaal dus, als je van beide kanten plat probeert te praten en elkaar best verstaat.

2 likes

Knackebröd

5 likes

RugbrÞd med pÄlegchoklad

3 likes

Haha moest wel lachen om de 5 seconden “Toscaaaanuuuuhh” in de vlog van Elise. Gelukkig zagen ze het zelf ook

35 likes

Wow Ik vond dat echt geweldig vroeger haha. Er zat ook zo’n stukje in met “Normen oehoeoooeehoeee, waarden oeehoehoooehoee” wat heel vaak nog random in mijn hoofd spookt :joy:

22 likes

Ook lekker kortzichtig dat je meteen denkt dat ik laks ben :joy: Ik ga bij niemand op bezoek behalve mijn moeder, ik knuffel niemand en geef geen handen. Ik zit niet op terrasjes met meerdere huishoudens en houdt zoveel mogelijk 1.5m afstand. Op deze manier kan ik heel makkelijk het testen ontwijken want het is in mijn situatie niet nodig om te testen. Ik skip de feestjes en festivals omdat ik het commerciële testen overdreven vindt. Maar blijkbaar is het nodig omdat andere mensen het er wel voor over hebben zodat ze vrijuit kunnen feesten en de regels los kunnen laten.

3 likes

Dit idd! Heb een half jaar op de Norrebrogade gewoond: Neuubroegel

Okay

6 likes

Maar t ligt ook aan jezelf hoe snel je een taal leert. Sommige mensen kunnen dat echt heel snel en kunnen uitspraak ook heel goed horen en aanpassen.

En als je al een taal in de taalfamilie spreekt is het ook veel minder een opgave.

2 likes

Dit is toch fantastisch :joy:

2 likes

Ik mis haar vlogs toch altijd als ze een week niks upload.

Die herinnering raak je niet kwijt
Waar is 'ie gebleven, die tijd

:cry:

4 likes