Natuurlijk wel, dat doen we voortdurend. Als je op een onbewoond eiland zou leven, zou je niets aan jezelf willen veranderen. Natuurlijk zijn er unieke eigenschappen die je mooi vindt en die je minder mooi vindt, maar âuniekâ is dan altijd relatief natuurlijk tot hoeveel andere mensen die unieke eigenschap ook hebben en wat de heersende opvatting daarover is.
Verder halen verschillende personen in de reacties door elkaar wat mijn algemene opvatting is over aan jezelf veranderen vs. iemands individuele keuze daarin. Ik kan heel goed begrijpen dat je iets wat je minder mooi vind aan jezelf wilt veranderen, zeker als het gemakkelijk en betaalbaar is. Ik vind dan ook niet dat we individuen daarvoor moeten veroordelen, eerder degenen die zulke behandelingen aanbieden.
Mijn persoonlijke âangstâ is dat ik nu kenmerken heb die ik niet heel mooi vind maar die 10% van de mensen om me heen ook heeft en waar ik dus mee kan leven, maar wat als dit naar 1% zakt? Wil ik er dan ook iets aan laten doen? En dat bijna iedereen wel zoân kenmerk heeft. Dus alle 10% neuzen, kinnen, lippen, etc. worden straks gemarginaliseerd waardoor bepaalde variaties steeds minder âacceptabelâ worden. Even een dystopie hoor, misschien loopt het lang zoân vaart niet.