Het andere YouTubers/bloggers topic #17

Er is een paar jaar geleden een item specifiek over Voluntourism geweest bij RamBam: Rambam: Voluntourism gemist? Terugkijken doe je op NPO3.nl

7 likes

Monica is ook wel echt heel onwetend over dit onderwerp. In een interview zei ze dat ze adoptie overwoog “want je maakt de wereld letterlijk een stukje beter”, terwijl er nogal wat heftige problemen bestaan rondom adoptie. Vind het weer typisch dat een influencer met zo’n groot bereik zich nergens echt in verdiept voordat ze het gaat promoten

31 likes

Precies dit. Ik geloof zelfs niet meer in goede intenties. Het is geen 2000 meer er is wereldwijd consensus over dit type hulpverlening. Als je vandaag de dag bewust vanuit Nederland een weeshuis opzet je dat voor jezelf (ook lekker dat de instahandle van je weeshuis je eigen naam is) en zeker niet voor die kinderen. Als je echt wilt helpen kies je namelijk voor een manier waarin jij als redder in nood minder zichtbaar bent, maar het effect een stuk groter is.

40 likes

Als je echt meer wilt leren zou je met Ted Talks kunnen beginnen, als je zoekt op onderwerpen zoals globalisatie, ontwikkelingshulp, mondiale ontwikkelingssamenwerking etc vind je heel veel wat kort en duidelijk is!

Op dit moment is onderzoek doen of ontwikkelingshulp of een soort hulp wel helpt weer een verdienmodel opzich geworden, daar is nu weer veel over te vinden ook en waarom het stil lijkt te staan voor de buitenwereld.

2 likes

Ik moet bij dit onderwerp altijd hieraan denken (vooral de caption):

https://www.instagram.com/p/BD6SXhPsfUL/?utm_source=ig_web_copy_link

2 likes

Ah oke! Ja dat veranderd mijn bericht wel, haha! Ik dacht net als @Baron de zoveelste influencer docu

2 likes

Dat ja. Ik snap echt dat mensen dit aan het hart gaat en dat ze wat willen doen. Maar het is ook wel echt een soort ego ding om zelf iets te willen starten. Uit de tijd dat ik vrijwilliger was zijn er meerdere vrouwen (altijd vrouwen
) die allemaal een eigen project in Afrika opgezet hebben, o.a. een weeshuis dat met jonge NL vrijwilligers werkt. Terwijl er echt zat goede lokale initiatieven zijn, gerund door locals die snappen wat er nodig is, om je vanuit NL voor in te zetten dmv fondsenwerving.

Vraag me af waarom je de nood voelt dit te vermelden

2 likes

Omdat het mij destijds opviel dat het echt alleen maar vrouwelijke vrijwilligers waren. Voegt inderdaad wellicht niets toe, maar vraag me ook af waarom je hier over valt?

4 likes

Het komt een beetje over als een negatieve generalisatie m.b.t. vrouwen, terwijl dit denk ik eerder te maken heeft met white saviorism dan het feit of iemand vrouwelijk is. Ik heb gewoon een hekel aan generalisaties m.b.t. m/v/x

1 like

Dat weet je toch helemaal niet of dat niet losstaat van vrouw-zijn

Als het idd alleen maar vrouwen waren is dat toch opvallend, ben benieuwd of dat ook in andere weeshuizen zo is.

Je hebt White man’s burden, misschien is er ook wel white woman’s burden die denken een soort oermoeders te zijn oid. Vind t wel interessant, ken zelf ook alleen maar vrouwen die zoiets hebben gedaan.

20 likes

dat Kelvin en zij allebei een keer te ver zijn gegaan maar dat ze zich nu realiseert dat vreemdgaan ligt aan een tekort in je relatie!!!1!11!!!

3 likes

Sorry voor de dubbelpost maar ik zag dat Laila Charlotte inmiddels geblokkeerd heeft op Instagram

(en waarom heb ik taart naast m’n naam?)

3 likes

Goh ja, misschien zit het hem ook wel in de vastgeroeste traditionele rolverdeling, dat vrouwen zouden moeten zorgen en zich moeten ontfermen over kinderen. Misschien zijn vrouwen daarom oververtegenwoordigd, dat kan. Zo had ik er inderdaad nog niet over nagedacht. Ik trok te snel mijn conclusies, sorry @itakepictures

2 likes

Tot zover de goede bedoelingen

3 likes

Ik ben hier te lang niet geweest denk ik
 Thanks!

1 like

Of in studentensteden de coassistenten of andere onbevoegde zorgverleners die even ‘naar Afrika’ gaan om daar dingen te doen waar ze in NL niet bevoegd voor zijn. :fu:

23 likes

Ik kwam een keer een SPHer tegen van 22 die een crowdfunding had opgezet om naar Haïti te gaan om daar zwaar getraumatiseerde verkrachtte vrouwen te helpen met hun trauma’s.

Had dat kind nog niet eens aangenomen bij de buitenschoolse opvang joh. Kon ook geen woord Frans, Frans-creool oid. Maar had wel een rotsvaste overtuiging dat haar 4 jaar hbo en half jaartje stage ervaring hét verschil zouden maken daar.

Ik heb nog nooit zo honend gelachen denk ik.

34 likes

Is het slim als we allemaal een mail sturen? Of werkt dit juist averechts? Ik heb wel het idee dat ze vaak dingen doen met onderwerpen waar veel over gemaild wordt.

3 likes

Hoe meer mensen zich gemotiveerd voelen dit aan te kaarten, hoe beter denk ik.

4 likes