Ik vind dit wel altijd een hele lastige discussie. Want aan de ene kant heb je natuurlijk gelijk dat het nooit iemand zijn schuld is, behalve van de veroorzaker (in dit geval dus de dief). Aan de andere kant moet je ook realistisch zijn over de wereld waarin we (helaas) leven waarin sommige dingen gewoon niet zo verstandig zijn. Ik zou als ik in een cafe zit te werken mijn laptop ook gewoon achter moeten kunnen laten als ik even naar de wc ga, maar helaas weet ik nou eenmaal dat ik dan een risico loop dat de laptop gestolen wordt, daarom doe ik dat niet. Als ik dat toch doe en mijn laptop wordt gestolen vind ik niet dat het mijn schuld is, wel dat ik naïef ben geweest.
Maar de vraag is natuurlijk altijd hoe ver je daarin moet gaan. Ik neem aan dat hij zijn camper gewoon afgesloten had en niet de deur wagenwijd open heeft laten staan. Dan nog moeten mensen natuurlijk gewoon van je spullen afblijven, maar een camper met waardevolle spullen onafgesloten achterlaten zou ik bijvoorbeeld wel naïef vinden.