Ja maar het punt is dan toch dat je dat leert als 16 jarige, je het op dat moment niks zegt en als je het nodig hebt is het alweer veranderd. Toen ik op de middelbare school zat had je vast nog allemaal andere hypotheekvormen, wat had ik daar aan om dat te leren? Heb zelf pas op m’n 26e een hypotheek afgesloten en daarvoor laat je je dan toch informeren door een hypotheekadviseur.
Het gebeurt helaas wel dat plekken verpest worden door social media exposure. Ik denk dat het wel meevalt als je een kleine travel blogger bent en ik neem aan dat hun publiek mensen zijn die respectvol met zulke plekken omgaan.
Maar helaas komen er ook mensen op af die dan afval in de natuur achterlaten, graffiti spuiten etc. Of veel te veel mensen die naar een stadje komen. Denk niet dat het hier van toepassing is maar het is wel een echt probleem 
Heb je ook zeker gelijk in! Maar ik denk nu vooral, je bent een influencer met 200k volgers die foto’s maakt voor een mooie muur in een restaurant of in een park in een stad…. deel gewoon je plekjes. Raar dat zij daar wel van zouden mogen profiteren en het niet willen delen met de rest.
Vaste en vlottende activa 
Ik weet het nog omdat ik er zo slecht in was dat het me constant stress gaf. M&O precies hetzelfde verhaal. De docent bleef ook maar volhouden dat alles “groep 2 stof” was en legde daarom niks uit. De rest van de klas leek het allemaal wel te begrijpen, maar ik durfde echt geen vragen meer te stellen nadat er gezegd werd dat iets super makkelijk zou moeten zijn.
Ik leerde bij informatica hoe je moest kopiëren en plakken via de rechtermuisknop, en toen ik het met Ctrl+C deed (want dat had ik al van mijn vader geleerd) werd de docent boos dat ik het fout deed. 
Ik wou net ook zeggen dat ik al die praktische dingen niet heb gehad bij economie, maar als ik heel goed in mijn geheugen graaf kan ik me wel degelijk dingen herinneren over hoe verzekeringen en belastingen werken. Inderdaad met schadevrije jaren etc. Ik denk dat heel veel van de middelbare school bij de meesten gewoon niet is blijven hangen, ook niet als je wel een geïnteresseerde puber was, omdat het gewoon heel veel is en op dat moment niet alles relevant.
Die goeie ouwe tijd waarin je gewoon nog ziekenfonds had
Ik heb echt wel iets gehad over hypotheken bij economie, en da’s lang geleden hoor. Alleen kan ik die kennis niet gebruiken omdat ik geen huis kan kopen (omdat anderen te goed hebben opgelet bij economie
)
Wat je bij economie krijgt hangt natuurlijk ook af van je pakket. Ik als alfa met C&M heb slechts een half jaar in de 2e economie gehad en zo snel mogelijk laten vallen, maar als je E&M had is dat weer een ander verhaal natuurlijk.
Het duurde echt heel lang voordat ik doordat dat hier wft stond in plaats van what the fuck, dus dat zegt wel genoeg over mijn kennis denk ik.
Mijn hoofd maakte hier ‘vaste en vlottende cavia’ van.
Je hoeft toch ook niet letterlijk te leren hoe je je belastingpapieren invult, maar bepaalde algemene termen of waar je informatie kunt opzoeken. Dat het überhaupt bestaat en waarom precies etc is wel iets wat bij draagt aan de ontwikkeling vind ik.
Hetzelfde als leren over gezond eten op de basisschool, dat hoeft echt niet op diëtiste niveau. Maar ik kan me dus niet herinneren dat daar ooit iets over verteld is.
Tijdens economie wel wat info gehad over hypotheek en belasting maar dat wordt dan wat theoretisch met een oefening verteld en getoetst. In plaats van dat ze uitleggen waarom en met een casus of hoe je dat later het beste kunt regelen, dat er bureaus bestaan die je erbij kunnen helpen etc. Ik verbaas me erover dat sommige kennissen van ons niet eens weten dat je voor het kopen van een huis langs een adviseur of een bank kunt /moet gaan en dat dat vrijblijvend advies is etc.
Nou ik heb bij economie berekend hoeveel spaargeld je na verloop van tijd had bij een rente van 3% en de rente is nu NUL dus heb ik daar iets aan gehad??? NEE 
(grapje duh)
Haha ja ik heb volgens mij één les economie gehad, toen moesten we een of ander wereldhandelspel spelen op de computer en lieten m’n beste vriendin en ik ons land failliet gaan omdat we teveel geld aan ontwikkelingssamenwerking hadden gegeven. Maar wij hadden een docententekort geloof ik en ik heb het ook meteen laten vallen, denk dat het wel de bedoeling was geweest dat ik iets meer economie had gehad haha
Verzorging had soms iets weg van een lang postbus 51 spotje. Kan me ook nog herinneren dat het over voeding ging, hygiëne van voeding en de schijf van 5 toen.
Maar het allerbelangrijkste was dat de lerares elke les begon met : jongens en meisjes ga altijd na de seks plassen, ok iedereen gehoord? Dan ga we het vandaag hebben over geld sparen/persoonlijke verzorging etc. 
Ik had m&o en economie. Bij m&o kwamen de hypotheken voorbij maar geen verzekeringen. Heb voor een bijbaan wel ooit WFT zorg behaald en dat was super leerzaam. Scheelde irritatie over ziekenhuisrekrningen die opeens maanden later op de mat liggen.
Lol @ deze discussie. En dat alleen omdat iemand op Instagram haar locatie niet heeft aangegeven
Mooie discussie inderdaad 
Ik vind gewoon dat ze enorm de plank misslaat. Op school krijg je algemene kennis en vaardigheden aangereikt. En met die algemene kennis en vaardigheden ben je voldoende capabel om op latere leeftijd de VVE, zorgverzekering en hypotheek te begrijpen.
En laten we eerlijk zijn; als ik in de tweede had geleerd over alle type hypotheken wat dát pas zonde geweest. Het enige wat ik nu hoef te weten is dat ik er geen kan krijgen 
Dat weet je toch niet? Ik kijk ook F1 maar dat weet praktisch niemand in mijn omgeving omdat ik niet echt een reden zie om een foto te plaatsen op Instagram dat ik een race op tv kijk. Dat is toch voor niemand interessant? Alsof je van alle influencers de exacte interesses en hobby’s weet.
Daarnaast kun je ook weleens naar een voetbalwedstrijd (oid) gaan omdat het leuk is, ondanks dat je het verder nooit kijkt. Klinkt een beetje als gatekeeping dit. Alsof je alleen mag gaan als je alle coureurs vanaf 1985 tot nu op kan noemen.
Ik heb mijn post verwijderd omdat ik niet nog meer persoonlijke reacties wil uitlokken in het bloggerstopic. Ieder zijn eigen ervaring en ik weet natuurlijk niet wat jullie docenten hebben gedaan, wat er in de jaren 90 in de methode stond en in welke etc., dus mijn conclusie was dan te voorbarig.
Maar ik kan jullie in elk geval garanderen dat de afgelopen vijf jaar in elk economieboek wat ik gezien heb een heel hoofdstuk over verzekeren gaat. En ik kan jullie ook vanuit verschillende perspectieven garanderen dat er écht heel veel vergeten wordt van wat men op school leert
. Zelfs een schooljaar later wordt er al gezegd ‘dat hebben we nooit gehad’.
Maar nogmaals: voorbarig. Ik zat niet in jullie schooltijd. Dus ieder zijn eigen ervaring.