Het andere YouTubers/bloggers topic #19

Even wat achtergrondinfo aangezien hierboven al gerefereerd wordt naar de nare effecten die zo’n foto kan hebben; Hetgeen dat definieert of zo’n foto wel of niet kan zijn wij zelf. Het is onze veroordeling van dit soort foto’s en wat voor persoon je wel zal zijn als je zo’n foto stuurt die ervoor zorgt dat mensen (vaak vrouwen) in de kou staan als er daadwerkelijk iets naars met zo’n foto gebeurt. Er is verder niks ongezond of raar aan het willen uiten van seksualiteit, zelfvertrouwen, trots met zo’n foto. Is het niet je ding? Scroll je lekker door. Maar denk twee keer na voordat je een oordeel de wereld in slingert want het helpt niet en dat oordeel raakt meer mensen dan één individuele vrouw. Dat oordeel zorgt er namelijk voor dat er een sfeer blijft bestaan waarin iemand met een bewust gemaakte en bewust op een bepaalde plek gedeelde sexy foto/naaktfoto de schaamte en schuld in geduwd wordt als het wel misgaat met zo’n foto omdat je beter had moeten weten, je dat soort dingen niet hoort te delen, je een losbol [of insert ergere worden] zou zijn. Je kunt die energie beter gebruiken om gedrag dat daadwerkelijk veroordeeld moet worden te veroordelen.

76 likes

Late reactie maar ik vind dat er heel veel verschil zit tussen een foto van een kind en een volwassene. Een kind moet beschermd worden en kan de consequenties niet over zien (of laten we wel wezen: vaak zijn het de ouders die iets posten en die mogen dat gewoon niet beslissen voor een kind of het kind in gevaar brengen.)

Als een volwassene uit 100% eigen wil een sexy foto deelt is daar helemaal niks mis mee. Dat is gewoon zelfsbeschikking. Ik snap echt niet waarom je daar iets van zou vinden, de ok niet vanuit forensisch oogpunt.

10 likes

Ik vind dit een goede discussie (die wel vaak terug lijkt te komen). Volgens mij is er veel verdeeldheid over als ik naar de likes kijk. Het ligt er misschien ook aan hoe snel je zelf zoiets zou plaatsen. Heb zelf ook bepaalde foto’s dat ik denk wat mooi, dan houd ik dan voor mezelf of partner.
Aan de andere kant denk ik wat mooi en goed dat ze dit gewoon doet/deelt als ze dat wil.

Weet niet zo goed waar ik heen wil, en hoe mijn standpunt precies is hierin, (zo tweezijdig) maar eigenlijk hoeven we er ook niks van te vinden of denken en is dat misschien het hele ding.

4 likes

Ze staat er bad ass op, dat ten eerste.

Ik zou zelf zo’n foto echt nooit plaatsen en vind er wel wat van maar then again ik zou mezelf ook nooit jankend filmen voor youtube, of terwijl ik een uur lang sushi vreet, of terwijl ik awkward ‘juicy’ vragen beantwoord en daar vind ik allemaal ook iets van.

Is mijn eerste mening dan per direct onfeministischer dan al die anderen?

5 likes

“Ik zou zelf nooit zon foto plaatsen” en “Wat knap dat jij dat durft”
Zijn geen complimenten of nuttige toevoegingen aan deze discussie.
Dat jij het niet durft maakt een foto van een ander niet gek of bijzonder. Ik vind eigenlijk dat er ook een beetje gezegd word van met zon foto lok je iets uit. En als je zo denkt ben je deel van het probleem.

49 likes

Helemaal met jou eens. Ikzelf zou nooit zo een foto op social media plaatsen voor iedereen om te zien terwijl ik prima zo (met een soortgelijke bikini) op het strand zo lopen waarbij iedereen je ziet. Gewoon omdat ik niet zou willen dat klanten, buren, schoolkinderen etc etc ooit zo een foto van mij terugvinden. Ik vind dat mensen in het algemeen (ook mannen dus) te weinig nadenken over wat er op het internet wordt gepost en het feit dat dat er nooit meer afgaat. Ik vind WEL dat Lotte moet doen wat ze wil, maar ik hoop dat naast de boodschap van ‘‘een volwassen vrouw moet dit gewoon kunnen doen’’ ook een beetje de boodschap wordt overgebracht ‘‘denk er goed over na want op het foto dat jij ervoor kiest op de foto op het internet te zetten kies je er ook voor dat het er nooit meer vanaf komt’’. Veel jonge meiden volgen haar en ik hoop dat ze het laatste ook zullen realiseren.

1 like

Het korte antwoord: ja, het ene is onfeminischer dan het ander. Want een foto van een vrouw in lingerie is meer beladen dan een sushi Mukbang. Een te blote foto heeft bijna altijd maatschappelijke consequenties, een sushi Mukbang niet. Zie ook de comment van @Shaaar een paar posts hierboven.

Overigens is het natuurlijk eigenlijk nooit goed om andere vrouwen af veroordelen maar daar kan ik echt helemaal niks over zeggen want dat deed ik zelf laatst nog met onze Huismuts die op de tafel stond te dansen.

**@Maurice ik snap niet waarom het in dit soort discussies altijd gaat over kinderen of jonge meiden. Dat is echt compleet wat anders dan een volwassene die dit met haar volle verstand doet. Daarbij, die consequenties die jij benoemt: dat is de schuld van die mensen he, niet van de poster. Ik heb nooit begrepen waarom ik niet net zo kundig en professioneel (als ik dat ben haha) zou zijn als er een foto van mij in bikini op internet zou staan.

13 likes

Jongens het boeit niemand dat jij nooit “zo’n foto” zou plaatsen

60 likes

Zeggen dag je hier zelf geen behoefte aan hebt, je dit nooit zo doen of je zelf afwegingen maakt op basis van je carriere is overigens een manier om jezelf te distantiëren van het gedrag dat je ergens toch afkeurt. Want je suggereert dus dat Lotte wel ergens behoefte aan heeft (ik zal het voor jullie invullen; die behoefte is waarschijnlijk in de hoofden van veel mensen seks, seksuele aandacht, aandacht), dat Lotte een minder slimme afweging maakt (die denkt niet aan wie het allemaal kunnen gaan zien, gelukkig ben jij zo slim om dat wel te doen). Het is dus net zo goed een manier om het gedrag te veroordelen.

39 likes

Oh mijn god ben jij haar moeder. Jezus wat betuttelend

29 likes

Ik denk dat ze hier wel over nagedacht heeft want social media is haar werk.

25 likes

Dan doe jij het niet, no one cares, no one asked.

16 likes

Ja dit ook nog eens. Betuttelende reacties met dat je er wel goed over na mort denken etc. zijn toch eigenlijk gewoon ronduit beledigend. Social media is haar werk. Alsof zij niet veel beter weet dan de meeste van ons wat kan en wat niet. Los van dat iedereen dat natuurlijk van zichzelf het beste weet. Maar ze wordt nu een beetje weggezet als iemand die misschien naïef een foto heeft gepost terwijl zij hier expert in is.

9 likes

Dit is dus de reactie die de afgelopen jaren dominant geworden is (stuur je nudes zonder hoofd, stuur geen nudes is gevaarlijk) en het is bullshit. Bij een samenleving waarin online en offline in elkaar doorloopt is het logisch dat sexyness, flirten, seksueel gedrag ook naar online verplaatst. Het hele ‘kijk uit met wat je doet’ bestaat omdat de maatschappelijke reactie nog altijd is dat je een ‘makkelijke domme niet doordachte sletterige’ meid bent als je sexy selfies online staan. We hoeven mensen niet te beschermen tegen dat het nooit meer van het internet af komt als we stoppen met het geven van het gevoel dat je je moet schamen als er iets sexy’s van je online staat. Het gros van de mensen opgegroeid in de wereld waarin on- en offline overlopen heeft sexy foto’s (al dan niet online) en voert seksueel getinte gesprekken via online communicatie. Het is normaal gedrag.

Mocht je overigens met jongeren werken: Jantine Jongbloed heeft recent een heel goed leesbaar boek geschreven over het online verschijnen van haar gejatte naaktfoto’s (die ze als tiener bewust maakte, waar ze zich goed bij voelde en bewust deelde) inclusief een duidelijk slotpleidooi voor een professionals. Marije Naezer is een onderzoeker op dit thema wiens wetenschappelijke publicaties/vakpublicaties ook vrij goed leesbaar zijn.

29 likes

Komt denk ik ook doordat dit soort foto’s en überhaupt beelden van vrouwen zo waanzinnig gedomineerd zijn door de ‘male gaze’. Er is vrijwel geen neutraal beeld voor de vrouw.

En als iemand denkt dat dat meevalt, dan raad ik je aan ‘In levende lijve’ terug te kijken, dat gisteravond werd uitgezonden. Daarbij gaat Derek de Lint (???) het gezicht en specifiek de neus van Cleopatra reconstrueren om de prangende vraag te beantwoorden: was het nou eigenlijk een lekker wijf? Zelfs als je al duizenden jaren dood bent, niemand een goede foto van je heeft en je echt wel interessantere dingen hebt gedaan, word je als vrouw in deze samenleving nog op je uiterlijk beoordeeld.

26 likes

Wat een double standards hier! Genoeg andere influencers zetten al jaren foto’s in lingerie of naakt op insta: Negin Mirsalehi, queen of jetlags, Anna Nooshin, Vivianne Hoorn of Vera Camilla. En allemaal hartstikke leuk en mooi.

Nu doet Lotte het en is het opeens een dingetje🤨

Boeiend of wij het allemaal wel/niet zouden doen? Ik maak sowieso geen selfies al dan niet voor een roze muur/(nep)happend van een burger in mn bikini, maar ben dan ook geen influenza?

17 likes

Als Lotte met zo’n foto op social media wilt staan, be my guest. Zou ik het zelf gedaan hebben? Nee. En daar verschillen we in en dat is een dikke prima. Het enige wat ik dacht was: meid, heb je het niet koud zo?

4 likes

Ik vind het wel interessant dat sommigen de foto labelen als; een vrouw die haar seksualiteit uit en zich vrij voelt oid. En dat dat ook een invulling is (want zo ver ik weet heeft ze zelf niets losgelaten over haar motieven). En dat deze betekenisgeving “beter” zou zijn als in: ruimdenkend, feministisch en zeker niet preuts. Misschien heeft ze wel een economisch motief (verdienmodel) zoals @grace aanhaalde. Dat mag er toch ook zijn? Maar deze discussie is ook wel eerder gevoerd geloof ik.

8 likes

Ik gebruikte het woord vrij, en daarmee bedoelde ik eigenlijk vrij in haar keuze. Of ze die keuze voor economische redenen inzet of andere redenen vind ik haar eigen vrije keuze. Dus dat economisch aspect mag er ook zeker zijn.

3 likes

Celine Charlotte koopt ‘even’ een Tesla want ze was het zat om in USA geen eigen auto te hebben. Dit staat zó ver van mijn eigen leven af.

9 likes