Het andere YouTubers/bloggers topic #19

Ik snap Myheritage heel goed als je niet veel weet over je afkomst en wilt weten hoe het zit. Vind het inderdaad ook echt een rare partij. Bonnie zegt dat dat privacy statement er wel goed uitziet (of zit dat in haar opdracht van Myheritage om dat te zeggen?) maar het is zo vaag omschreven dat je er echt alle kanten mee opkan, dus je gegevens zijn echt niet zomaar veilig omdat er staat dat het zo is. En Myheritage heeft al eens een heel groot datalek gehad (niet dan de DNA database maar wel van die stambomenomgeving) dus dat stemt ook niet echt gerust.

En los daarvan lijkt het me zo onboeiend als je dus geen concreet vraagstuk hebt over je afkomst/familie, Bonnie zit letterlijk te gillen dat er 1.1% midden oosten inzit?
En dat “OMG HELEMAAL GEEN NEDERLANDS!!!” Oke Bonnie, je hebt echt HEEL bijzonder DNA en een HELE bijzondere afkomst hoor.

30 likes

Haha ja helemaal een punt maken van de privacy, en vervolgens een hele lijst met personen vinden die overeenkomsten hebben met jouw dna. Of is dat laatste dan weer een keuze die je kan maken ofzo :joy:

6 likes

Bonnie was toch een heel klein beetje Italiaans? Dat zei haar vader heel lang geleden in een vlog volgens mij. Waarom weet ik dit nog :joy:

Haha Bonnie is de grootste tatta die er is.

Maar IK BEN NIET NEDERLANDS HOORRRR

Maarja ze is wel 85% Brits dus nu zal ze zich wel extra verbonden voelen met Harry Potter

16 likes

@Biscotti @Era In deze vlog heeft ze het daar ook over, dat een oma (geloof ik? of ander familielid) van haar vader Italiaans is. Het komt alleen niet uit haar DNA test.

4 likes

Ik snap het niet, want tot hoe ver terug gaan ze in je roots? En waar wordt dan ergens ‘besloten’ wat er in de DNA zit? Is zoiets uberhaupt wel te zien in je DNA, men kan toch niet zien waar je woont of vandaan komt. Alsof je verhuist en je DNA veranderd.
Als beiden opa’s en oma’s Nederlands zijn, hoezo ben je dan toch brits? Lijkt me sterk dat precies al die opa’s en oma’s en verdere voorouders toch uit engeland komen. Ik snap er echt geen kut van.

9 likes

Ze vergelijken met wat er in de database zit en plakken daar een label op. Hoe meer mensen uit een bepaald gebied de test doen, hoe preciezer zij kunnen zijn. Als iedereen in jouw familie hun DNA zou laten analyseren, dan zie je daar veel overeenkomsten. Als je familie al generaties lang in hetzelfde gebied woont dan heeft je DNA waarschijnlijk ook veel overeenkomsten met andere mensen uit dat gebied. Op dat moment kunnen de mensen van de test er een label opplakken, bijvoorbeeld Nederlands.

Maar als die mensen niet in de database staan, kunnen ze daar niet mee vergelijken. Dus gaan ze kijken waar je DNA daarna het meest mee overeenkomt. Het is niet heel gek dat je dan als Nederlander op ‘Brits’ en ‘Noord-Europees’ uitkomt. Dat betekent niet dat je Brits bent. Het betekent dat jouw DNA overeenkomsten vertoont met DNA dat vaak in de UK voorkomt. Maar waarschijnlijk heb je nog meer overeenkomsten met mensen die in Nederland wonen. Alleen staan die niet in de database (of niet genoeg in ieder geval).

19 likes

ohhhh ik hoop altijd zo dat mensen dan 100% noord-west europees zijn zodat ze teleurgesteld kunnen zijn over hoe tatta ze zijn

15 likes

Ja of graag Surinaams DNA want diegene heeft volle lippen en dikke billen.

17 likes

Ik ben blond en blauwe ogen.
En een vriendin van mij (hobby genealogie) heeft eens een verborgen verleden gemaakt voor mij. Van mijn voormoeders.
Tot in de 17e eeuw zijn ze in een straal van 20 km nooit verder gekomen dan mijn geboorteplaats :joy:
Oer Hollands hier

104 likes

Ha ja want Bonnie is hier expert in. Geen zin om uit te typen wat allemaal problematisch is aan deze commerciele DNA testen maar hierbij een link naar Bits of Freedom Leuk, een DNA-test. Maar ken je de privacyrisico’s? – Bits of Freedom

Oh en Consumentenbond heeft het privacy statement van MyHeritage specifiek bekeken en geeft het een matige privacyscore. Oa omdat het privacystatement kleine lettertjes bevat, en veel te lang is.

32 likes

Haha de streek bevalt goed blijkbaar

5 likes

Privacy

19 likes

Beverwijk - Heiloo

Ik ben toch meer naar het noorden vertrokken
De streek beviel toch niet zo meer :relaxed:

7 likes

Heel interessant wel om te weten! Gaaf dat het uitgezocht is

1 like

Haha hier moest ik ook aan denken. De man van een oud-collega deed stamboomonderzoek en vanwege m’n achternaam was ie er van overtuigd dat ik iets met een kasteel te maken had.

Niets bleek minder waar, het meest heldhaftige wat m’n voorouders hadden gedaan was een rivier oversteken, we hebben ons in zes-zeven generaties maar liefst 5km verplaatst. :joy::joy::joy:

77 likes

@Bill en @chasingrainbows ja ze had er echt een dagje van gemaakt. Verhalen uitgezocht foto’s erbij en dan naar alle lokaties waar mijn bed overgrootmoeders gewoond en geboren zijn.
Heel erg leuk.

Ook als een voorouder wat belangrijker was zijn er veel dingen bewaard. Zoals de fam Glorie

Mijn oudmoeder is aagje Glorie geb. 1812

8 likes

Ze heeft heel eventjes een eigen bedrijfje gehad. Maar nu niet meer.

Ze zijn bij archieven ook best welwillend om te helpen hoor!

5 likes

Maartje geb. op 23 maart 1847, woonde in de Burg. Mooijstraat, genoot in Castricum en verre omgeving bekendheid als ,kankerjuffrouw"; ze werkte met kruiden en wist zo menigeen, die ten dode was opgeschreven, in leven te houderi.

Haha wow. ‘Kijk daar heb je die kankerjuffrouw!’

32 likes

Bedrijf

37 likes