Het andere YouTubers/bloggers topic #20

Niet verrot geslagen worden door haar vriend, onder andere

24 likes

Haha nou ze eindigt op zich niet onaardig, toch? En wat mij betreft heeft ze ook geen ongelijk

5 likes

Nee okay maar ze begint wel heel onaardig. Missch is het een ijdele vrouw missch niet - who cares!?!?! Zij staat een mishandelde vrouw bij. We vroegen Angel niet echt naar haar mening hierover

13 likes

True, niemand vraagt erom (of doe je dat wel als je op tv verschijnt?), maar ik denk niet dat je Angel moet volgen als je dit vervelend vindt. Dit is wat zij doet toch? Ik moet er stiekem altijd best wel om lachen

6 likes

Blijf me toch altijd verbazen over de humor van sommigen hier

25 likes

Nee, dat doe je niet als je op tv verschijnt.

14 likes

Ja misschien denk ik nu te diep hoor, maar is het misschien ook niet zo dat omdat jonge vrouwen niet altijd serieus worden genomen onder deze diagnoses worden geplaatst, terwijl mannen met dezelfde klachten wel serieuzer worden genomen en dus een diagnose krijgen waar men wel wat kan?

14 likes

Er is ook een podcast over dit onderwerp

18 likes

Aan de ene kant vind ik dit soort dingen interessant en aan de andere kant maakt het me echt boos

12 likes

Inmiddels heb ik van mijn collega meer gehoord over die hersentraining. En vind haar verhaal best aannemelijk klinken. Zelf is ze hersteld van Lyme, maar via de training die ze heeft gedaan kent ze ook mensen die zijn hersteld van CVS, fibromyalgie, intoleranties/allergieën en zelfs van long covid. Van allerlei onverklaarde aandoeningen dus, waar reguliere artsen niet goed mee uit de voeten kunnen. Bij dit soort aandoeningen zou een “beschadiging” aan de hersenen de oorzaak kunnen zijn, ontstaan door bijvoorbeeld een virus, bacterie, chemische stof, e.d.

Samenvatting

Hieronder het verhaal zoals ik het van mijn collega hoorde. Disclaimer: het trainingsprogramma is niet wetenschappelijk onderbouwd, maar ik tref op internet zoveel onafhankelijke blogs en vlogs aan van mensen die hiermee beter zijn geworden, dat ik het toch de moeite waard vind om hier te delen.

Door zo’n externe trigger als een virus of bacterie kunnen je hersenen in een fight/flight stand terecht komen, waar ze normaal weer uit zouden komen als het “gevaar” weer geweken is. Maar bij sommige mensen blijven de hersenen permanent in die alarmstand staan, wat uiteindelijk klachten oplevert. Wat natuurlijk stress oplevert, wat dan door de hersenen weer wordt opgevat als nog meer gevaar. En zo kan je in een vicieuze cirkel terecht komen van steeds meer klachten.

Dit gebeurt allemaal in je onderbewustzijn. En bij die hersentraining leer je technieken om je onderbewustzijn te herprogrammeren. Naar wat ik begreep vooral door heel veel te visualiseren, waarbij je allerlei activiteiten in de toekomst koppelt aan een goed gevoel, zodat je onderbewustzijn die activiteiten niet meer automatisch koppelt aan gevaar als je ze daadwerkelijk uitvoert, waardoor je klachten kunnen uitdoven.

Ik weet niet of de link naar de training hier geplaatst mag worden, maar googelen op Annie Hopper en DNRS levert denk ik genoeg info.

25 likes

Bedankt dat je het nog even nagevraagd hebt!
Ik ga eens even googlen en er meer over lezen.

6 likes

Wel interresant dat als het hersentraining wordt genoemd mensen het wel als goede behandeloptie zien, maar zodra er CGT (cognitieve gedragstherapie) wordt voorgesteld er vaak veel weerstand is en de patientenverenigingen van deze syndromen gaan stijgeren. Want als ik die hersentraining google, dan heeft het echt wel veel overlap met technieken uit de CGT. Maar als je bij voorbaat al denkt dat CGT inhoud dat je arts je niet serieus neemt dan heeft het ook absoluut een lagere kans van slagen.

Overigens is het heel belangrijk ‘ziekte van Lyme’ en ‘chronische Lyme’ niet door elkaar te gebruiken, het zijn twee totaal andere dingen. De ziekte van Lyme is per definitie een infectie die door een teek is overgedragen (Borrelia burgdorferi) en die onbehandeld ernstige symptomen in het hele lichaam kan geven. Gelukkig kan het in een groot deel van de gevallen vroeg gesignaleerd worden (meestal door de typerende huiduitslag) en erg goed behandeld worden met een korte antibioticakuur.

‘Chronische Lyme’ is een bonte verzameling aan aspecifieke klachten waar al dan niet een lyme-infectie aan vooraf is gegaan (als in: uit gevalideerde labtesten komt geen doorgemaakte infectie, patienten kunnen vaak geen tekenbeet herinneren, maar uit shady testjes door ‘naturopaten’ en weet ik veel wat voor kwakzalvers in Duitsland a honderden euro’s wordt opeens wel een doorgemaakte infectie aangetoond, het liefst ook met allerlei exotische co-infecties die alleen door dure behandelingen in het alternatieve circuit kunnen worden behandeld).

Dus dat.

22 likes

Ik heb een disclaimer toegevoegd.

7 likes

Bij veel van je post denk ik ok, ‘agree to disagree’ maar hier moet ik toch even op ingaan want dit is echt niet waar. Hier doe je CGT echt gigantisch mee tekort. Bij CGT leer je helemaal niet dat je niet ziek bent, juist niet, je gaat juist stilstaan bij je symptomen en welke gedachten er daarbij zijn. Juist totaal niet dat je je lichaamssignalen moet negeren? Het gaat er juist om ze goed te signaleren, in een vroeg stadium zelfs als het kan, juist om dan te kijken wat je ermee kan doen: je signaleert je klachten, de signalen die je lichaam geeft zijn er zonder twijfel, daar kan (nog?) geen oorzaak voor gevonden worden, wat nu. Wat kun je wel, wat kun je niet, wat helpt wel, wat helpt niet.

En je hebt gelijk, de huidige richtlijn noemt CGT niet specifiek omdat er te weinig onderzoek zou zijn naar CGT bij specifiek chronische persisterende lymegerelateerde klachten zonder organische oorzaak. Ze noemen nu dat ‘het de moeite waard is om na te gaan of verlichting van de klachten mogelijk is door aanpakken van psychologische en sociale factoren.’

Maar, CGT bij SOLK (somatisch onvoldoende lichamelijke klachten), waar de chronische persisterende lyme symptomen onder vallen, is wel veel onderzocht en daar is zeker wel evidence voor. Dat CGT de klachten juist verergert is nooit uit valide onderzoek gebleken.

Ik heb het nu niet over long Covid, daar weet ik onvoldoende van, ik heb het over chronische lyme. Dit onderwerp gaat me ook wel aan het hart maar misschien om een andere reden, namelijk omdat ik vind dat er van een kwetsbare groep mensen met veel klachten en een hoge lijdensdruk misbruik wordt gemaakt door alternatieve ‘behandelaren’ die duizenden euro’s verdienen aan onbewezen behandelingen.

Sorry als dit te offtopic wordt, maar juist veel desinformatie hierover wordt via social media door bloggers en influencers ed gedeeld dus misschien past het hier ook wel. Vind zelf dat de vereniging tegen kwalzalverij er wel treffend over schrijft: Lymepatiënten houden kwakzalvers in leven met fundraising - Vereniging tegen de Kwakzalverij

24 likes

@Bill @online_friend ik heb niet 1 specifiek onderzoek dat ik bedoel, meer de richtlijn die zich stellig uit op basis van hun uitgebreide literatuuronderzoek en beoordeling: SOLK Somatisatiestoornis psychologie - Richtlijn - Richtlijnendatabase

Vind jullie ervaringen naar om te horen, dat gun je niemand. En de vervelende ervaring van diegene in dat filmpje natuurlijk ook niet. Vind het soms alleen lastig dat de nuance voorbij wordt gegaan. Als dit onderzoek zo veel hiaten heeft moeten we m.i. besluiten dat we er geen conclusies aan kunnen verbinden, niet dat het direct betekent dat het niet werkt of schade doet. Vind dit wel een goed geschreven stuk over die trial: De kritiek op de PACE-trial naar effectieve behandelingen bij CVS - SOLK.nl

6 likes

+1

• toch maar iets minder prive -

Ondertussen 3 reguliere diagnoses verder waar ik medicatie voor krijg en me zoveel beter voel en weer dingen kan.

Ik ken niemand die CGT heeft gehad bij wie het niet zo ging. Ik heb er zelf alleen traumas aan overgehouden.

8 likes

Bonnie plaatst een 1e video over haar bruiloft. Woon zelf ook in Rdam en toen ze het over evt musea had, dacht ik al gelijk ah wereldmuseum!
Maar dat is het dus niet geworden

1 like

Een collega van mij is dit weekend op het Wylde Pad zag ik op insta :joy: Het ontbijt zag er dit keer wel beter verzorgd uit :stuck_out_tongue_winking_eye:

10 likes

Groetjes terug! :heart:

10 likes

Maar 1 ding moet ik de huismuts wel nageven, oprecht chill als je in een vakantiehuisje essentiële spullen gewoon kunt vinden zoals olijfolie, peper en zout etc. Zo vaak bij Landal enz zit dat er niet bij (zal anders wel meegenomen worden) en ik ben dan zo iemand die zelf altijd dus een hele zak waxinelichtjes mee sleept :sweat_smile:

12 likes